Gå til innhold

Er det noen uføre aleneforsørger her....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye tyder på at jeg blir det etter hvert... både ufør å aleneforsørger.

Hva får dere av stønader fra nav?

Hva har dere utbetalt i ufør?

Hva har dere utbetalt med alt fra nav?

Takk for svar😊

Anonymkode: 7de67...603

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner to som er uføre. Ene har inntekt på 36 000 etter skatt, inkludert barnetillegg, barnetrygd og bidrag. Har jobbet en del år før hun ble ufør. Andre har totalt 31 000 utbetalt inkl det samme. Jobbet et par pr før hun ble ufør. Nummer en har 3 barn, nummer to har 5 barn

Anonymkode: 1d114...6f4

Skrevet

Delvis ufør (80 %), jobber 20 %, alene med 2 barn.

Uføretrygd + jobb = ca. 520 000.

+ stønad til barnetilsyn for ett barn med 50 % SFO- plass (850). + barnetrygd (3160) + bidrag (5610).

Har ca. 42 000 netto.

Anonymkode: d0533...c3b

Skrevet

Jøss, lønner seg ikke jobbe jo.

Anonymkode: d7d64...b57

Skrevet

Hvis du sikter til meg, så jobbet jeg i mange år i en godt betalt jobb før jeg ble syk og måtte redusere arbeidstiden. 

Jeg ville nå tjent over 1 million i 100 % stilling.

Hva er mest, et bidrag fra far på 5610 per måned eller hans lønnsinntekt på 800 000 per år? Han var forresten både voldelig og utro, så jeg måtte komme meg vekk.

Én ekstra barnetrygd og 850 kroner til SFO er kjærkomment, men ikke noe å bli fet av.

Vil du bytte?

Anonymkode: d0533...c3b

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er det som er så synd. Stem høyre! 

Anonymkode: da414...fe1

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Nei, det er det som er så synd. Stem høyre! 

Anonymkode: da414...fe1

Problemet er ikke utbetalingen til uføre, men at mange typiske kvinneyrker er lavtlønte!

Og lønnen til renholdere, helsefagarbeidere, assistenter i skole og barnehage, frisører, kontorpersonell osv blir definitivt ikke høyere når høyresiden styrer landet!

Anonymkode: c17a1...89d

Skrevet

Selvfølgelig gjør det det! 

Uføretrygd er drøye 60% av lønnen du hadde før du ble syk. Selvfølgelig tjente du mer da du jobbet enn etter at du ble syk.

Bidrag får du uansett om du jobber eller ei, og hva du får kommer an på lønnen til ekspartner. 

Anonymkode: a1469...ae0

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Uføretrygd er drøye 60% av lønnen du hadde før du ble syk. Selvfølgelig tjente du mer da du jobbet enn etter at du ble syk.

Bidrag får du uansett om du jobber eller ei, og hva du får kommer an på lønnen til ekspartner. 

Det finnes tilfeller der det ikke lønner seg å jobbe. For eksempel ved høye forsikringsutbetalinger. 

Er selv 50% ufør og tjener mer nå enn om jeg hadde jobbet 100%. Lønner seg ikke for meg å jobbe utover 50% da jeg vil miste forsikringsutbetaling. Får ikke noe barnetillegg fra NAV, men litt under tusenlappen i måneden fra pensjonskassen. Bor sammen med faren til barnet.

Anonymkode: 51d95...1e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Mye tyder på at jeg blir det etter hvert... både ufør å aleneforsørger.

Hva får dere av stønader fra nav?

Hva har dere utbetalt i ufør?

Hva har dere utbetalt med alt fra nav?

Takk for svar😊

Anonymkode: 7de67...603

Dette vil variere fra person til person. Din uføresats blir satt ut fra hva du tjente før du ble ufør og ut fra alder. Du vil også kunne få forsørgingstilegg, utvidet barnetrygd og evt bidrag fra far. 

Jeg har utbetalt nok til å klare meg, men lever ikke fett.

Anonymkode: 9dbef...9c4

Skrevet

Jeg har MYE mer utbetalt som ufør aleneforsørger enn jeg hadde i et lavtlønnsyrke uten tilhørende stønader. Nesten doblet faktisk!

Nå mister jeg masse av de andre stønadene når barna blir 18 da, så da har jeg tenkt å jobbe litt ved siden av igjen.

Anonymkode: 8c127...51a

Skrevet

Anonymkode: 

Ikke for alle. Jeg har mye mer nå.

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg har MYE mer utbetalt som ufør aleneforsørger enn jeg hadde i et lavtlønnsyrke uten tilhørende stønader. Nesten doblet faktisk!

Nå mister jeg masse av de andre stønadene når barna blir 18 da, så da har jeg tenkt å jobbe litt ved siden av igjen.

Hvis du er så syk at du er ufør nå, hvorfor vil du klare å jobbe "ved siden av" når du mister noen stønader??? Dårlig helse kan du da ikke rå over på den måten? Eller??

Anonymkode: 7ad50...a99

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvis du er så syk at du er ufør nå, hvorfor vil du klare å jobbe "ved siden av" når du mister noen stønader??? Dårlig helse kan du da ikke rå over på den måten? Eller??

Er vel et praktekempel på nav-svindel. 

Anonymkode: b4fbb...049

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Restarbeidsevne.

Skrevet

Alle som er ufør kan jobbe, det som skjer om du tjener mer penger en du er innvilget er at nav trekker tilsvarende fra uføretrygden .

I mitt vedtak er det bestemt at for hver 100 kr jet tjener for mye trekker nav 87 kr fra min trygd. Så da har det ikke så mye for seg å jobbe mer. Jeg er 60 % ufør og jobber 30% og den inntekten jeg har på 30% er det som jeg kan tjener før det blir trukket av uføretrygden min. Så da har jeg 10% restarbeidsevne som jeg ikke får bruke.

Anonymkode: bac38...4dd

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Joda, det er fullt lovlig å jobbe igjen etterhvert. Ikke noe svindel med det. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Alle som er ufør kan jobbe, det som skjer om du tjener mer penger en du er innvilget er at nav trekker tilsvarende fra uføretrygden .

I mitt vedtak er det bestemt at for hver 100 kr jet tjener for mye trekker nav 87 kr fra min trygd. Så da har det ikke så mye for seg å jobbe mer. Jeg er 60 % ufør og jobber 30% og den inntekten jeg har på 30% er det som jeg kan tjener før det blir trukket av uføretrygden min. Så da har jeg 10% restarbeidsevne som jeg ikke får bruke.

Men du bør jo jobbe så mye du kan, hvorfor skal samfunnet betale for at du ikke gidder å utnytte all restarbeidsevne?

Anonymkode: 891f8...606

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Joda, det er fullt lovlig å jobbe igjen etterhvert. Ikke noe svindel med det. 

Nå snakket ikke jeg om hva som er lovlig, men stiller spørsmål til det å planlegge å jobbe når ungene blir så store at stønader forsvinner. Hvorfor vil hun DA klare å jobbe? Kunne hun også klart å jobbe litt nå, men gidder rett og slett ikke siden hun får en haug penger uten å gjøre noe?

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Restarbeidsevne.

Burde ikke denne restarbeidsevnen da vært brukt til å jobbe litt nå også? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Restarbeidsevnen endrer seg en del fra man har små barn å ta seg av til man har voksne barn og bare seg selv og egen restitusjon å tenke på altså.

Selv nav sier det, kanskje du kan jobbe litt igjen når barna blir store...

Skrevet

Restarbeidsevnen endrer seg en del fra man har små barn å ta seg av til man har voksne barn og bare seg selv og egen restitusjon å tenke på altså.

Selv nav sier det, kanskje du kan jobbe litt igjen når barna blir store...

Regner med at jeg blir verre selv når mine barn blir store. Artrose finnes ingen botemiddel mot, kun smerte behandling om du finner noe som passer for deg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Selvfølgelig gjør det det. Når de får såpass høy uføretrygd, så er det jo fordi de har hatt en tålig høy lønn.

Anonymkode: 9e8cb...5f2

Skrevet

Restabeidsevnen blir brukt til å kunne holde kontakt og orke å gå på besøk til familien, så valget blir da enkelt leve et avbalansert liv som gir det lille overskuddet til å se min mor eller søsken 1 eller 2 ganger i mnd.

Så om det er noen som er misunnelig på uføre så ver så god.

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Selvfølgelig gjør det det. Når de får såpass høy uføretrygd, så er det jo fordi de har hatt en tålig høy lønn.

Anonymkode: 9e8cb...5f2

Ja, kanskje trygden i seg selv. Men som jeg svarte over har jeg mye mer nå utbetalt som trygdet alenemor enn som 100% arbeidstaker og sammen med barnefar. Alt er jo ikke trygd, men tilleggsstønader fordi jeg går på trygd og fordi jeg er alene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...