Gjest Dansemamma Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Jeg ville bare høre med dere fra Vestlandet om det virkelig er "vanlig" og akseptert å bruke setningen " om du gjør det leiver jeg til deg"?? Dette ble sagt av ei dame på 60 år til ei jente på 8 år!! Jeg tente på alle plugger, og fortalte at dette er virkelig ikke akseptabelt, men dette mente vedkommende var helt greit å si som en "konsekvens". Dette er jo trussel om vold, men vedkommende er ikke enig og dette er blitt en stor konflikt der jeg ikke vil ha noe å gjøre med dette menneske om hun sier slik til mine barn. Jeg har satt klare grenser og vært tydelig, men det er liksom jeg som er den stygge ulven her. Dette er veldig vondt for meg, for hun er fin på mange måter, men dette kan jeg virkelig ikke akseptere!
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Jeg er fra Bergen og aldri i livet om jeg hadde sagt noe slikt til barn. Det er jo en trussel. Gjør du det så slår jeg til deg, er jo det hun sier. Anonymkode: dfab6...f00
Gjest Dansemamma Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 Ja,ikke sant? Det gjaldt hvis 8 åringen slo, så "leivet" hun tilbake. Helt horribelt, men visstnok en ikke uvanlig måte å uttrykke seg på der borte. Noe jeg har veldig vanskelig for å skjønne. Skikkelig gammeldags tankegang 😒
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 Hvis det å leive til betyr å slå så er det jo forbudt uansett hvor i landet du bor. Både fysisk (som å slå) og psykisk (som å true med å slå) er forbudt.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 Enig i at det ikke er akseptabelt. Hvorfor skulle 8-åringen føle for å slå denne personen i utgangspunktet? Antar at det må ha vært en episode forut for at personen truet med å slå 8-åringen tilbake? Anonymkode: 6f3f0...d83
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #6 Skrevet 19. august 2021 Altså, hvis en 8-åring prøver å slå noen, tror jeg hun har godt av å få den trusselen (hvis den ikke blir utført). Anonymkode: 114a7...3f3
Gjest Dansemamma Skrevet 19. august 2021 #7 Skrevet 19. august 2021 Tror det var i "lek" og tulling det ble sagt, men slikt sier en bare ikke til barn uansett. Trusler er ikke greit det heller.
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #8 Skrevet 19. august 2021 Dansemamma skrev (15 minutter siden): Tror det var i "lek" og tulling det ble sagt, men slikt sier en bare ikke til barn uansett. Trusler er ikke greit det heller. Før du kutter en slektning (antar jeg?) helt ut av livet deres, så bør du finne ut hva som faktisk skjedde. Hvis det var lek og tulling, var 8-åringen uheldig, eller var det på tull den skulle late som om den skulle slå personen? Hvordan var stemningen mellom de to da det ble sagt? Kan det ha vært intern humor? Hvordan reagerte barnet da personen truet med å fike til det? (før du selv reagerte på det). Tror du og alle kommer mye lenger om dere snakker sammen om hvordan dere skal takle det hvis barnet slår eller truer med å slå, at det finnes mange måter å bedre takle det enn å true å fike til barnet tilbake. Anonymkode: 6f3f0...d83
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #9 Skrevet 19. august 2021 Ikke greit å si til et barn, og det hadde jeg sagt klart ifra om. Men å lage en stor konflikt ut av noe som er sagt "i lek" hadde jeg ikke. Anonymkode: a5093...a8c
Gjest Dansemamma Skrevet 19. august 2021 #10 Skrevet 19. august 2021 Jeg kan garantere at dette ble sagt i fullt alvor, og hun har dasket til samme jenta ved en anledning for et år siden. Da var datteren min sur for noe og dasket til vedkommende i forbifarten. Vi har snakket mye om at det å slå ikke er lov, og datteren min har ingen diagnoser eller adferdsproblemer, utenom at søskena sloss og krangler mer en greit er. Dette vet denne damen og mitt poeng er hvordan i allverden lære unger at vold ikke er lov uansett! Når denne damen ikke kan forstå og vedkjenne at dette ikke er grei oppførsel og ikke hun ikke vil ta selvkritikk, så har jeg minst mulig med henne å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #11 Skrevet 20. august 2021 Jeg bor i nord-Rogaland og har aldri hørt uttrykket. Å (true med å) slå er ikke legitimt uansett hva slags uttrykk man bruker. Anonymkode: 3bedd...f14
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #12 Skrevet 20. august 2021 Dansemamma skrev (10 timer siden): Jeg kan garantere at dette ble sagt i fullt alvor, og hun har dasket til samme jenta ved en anledning for et år siden. Da var datteren min sur for noe og dasket til vedkommende i forbifarten. Vi har snakket mye om at det å slå ikke er lov, og datteren min har ingen diagnoser eller adferdsproblemer, utenom at søskena sloss og krangler mer en greit er. Dette vet denne damen og mitt poeng er hvordan i allverden lære unger at vold ikke er lov uansett! Når denne damen ikke kan forstå og vedkjenne at dette ikke er grei oppførsel og ikke hun ikke vil ta selvkritikk, så har jeg minst mulig med henne å gjøre. Altså har denne jenta slått til folk i et år eller mer, og du har ikke klart å få henne til å forstå at det ikke er greit å slå? Og skylder på bestemoren? Kanskje hun var lei av å finne seg i å bli slått uten at foreldrene tar affære? For det du gjør fungerer tydeligvis ikke når det pågår i et år og hun fysisk slåss med søsken. Mine barn krangler altså, men slå gjør de aldri. Anonymkode: 419d5...df6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #13 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Altså har denne jenta slått til folk i et år eller mer, og du har ikke klart å få henne til å forstå at det ikke er greit å slå? Og skylder på bestemoren? Kanskje hun var lei av å finne seg i å bli slått uten at foreldrene tar affære? For det du gjør fungerer tydeligvis ikke når det pågår i et år og hun fysisk slåss med søsken. Mine barn krangler altså, men slå gjør de aldri. Anonymkode: 419d5...df6 Forskjell på en gammel dame og en 8 åring. En voksen burde holde seg for god til å slå. Så man forventer at barn skal oppføre seg, men ikke voksne? 🙄 Jeg leste det som at 8 åringen har dæljet så vidt i affekt. Denne bestemoren burde lære seg hvordan man snakke med barn. Anonymkode: 4585f...4b2
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #14 Skrevet 20. august 2021 Hvorfor tror datteren din at det er greit å slå andre når hun er sur? Det er selvfølgelig ikke greit å true barn med fysisk avstraffelse, men jeg kan forstå at uttrykket kan bli brukt i frustrasjon dersom barnet slår uprovosert og dere foreldre ikke tar nok tak. Min sønn (som blir 8 år i høst) har hatt en tøff skolestart. Han ble mobbet og fryst ut og har i tillegg hatt et problematisk forhold til pappaen sin (vi er ikke sammen). Han har til tider utagert fysisk, når det har blitt for mye for han. Men han har aldri slått noen i familien. Kun i frustrasjon på skolen. Men vi har også jobbet knallhardt for å endre reaksjonsmønsteret hans, få bedre impulskontroll og bedre forhold på skolen (9a vedtak) og endelig ser det ut til å løsne. Hva slags reaksjon får datteren din når hun slår andre uprovosert? Anonymkode: 3e204...4cd
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #15 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Forskjell på en gammel dame og en 8 åring. En voksen burde holde seg for god til å slå. Så man forventer at barn skal oppføre seg, men ikke voksne? 🙄 Jeg leste det som at 8 åringen har dæljet så vidt i affekt. Denne bestemoren burde lære seg hvordan man snakke med barn. Anonymkode: 4585f...4b2 Når et barn slår gjentatte ganger og foreldrene unnskylder det med å være sur, vare frustrert osv, så blir folk til slutt lei, og da kan voksne også miste det og si fra. Her forventes det at voksne skal oppføre seg mens barnet får kjøre på uten konsekvens. Anonymkode: 419d5...df6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #16 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Når et barn slår gjentatte ganger og foreldrene unnskylder det med å være sur, vare frustrert osv, så blir folk til slutt lei, og da kan voksne også miste det og si fra. Her forventes det at voksne skal oppføre seg mens barnet får kjøre på uten konsekvens. Anonymkode: 419d5...df6 Dette Anonymkode: eb9a0...19d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #17 Skrevet 20. august 2021 I lek, som i at man herjer rundt? Da har jeg nok sagt til mine at jeg skal kaste dem opp på taket , eller til og med sagt at jeg skal sette meg på dem… i tull i lekeslåssing. 8-åringen skal mate meg til fuglene 😳 Her er jo konteksten viktig, Anonymkode: 23277...51d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #18 Skrevet 20. august 2021 I lek, som i at man herjer rundt? Da har jeg nok sagt til mine at jeg skal kaste dem opp på taket , eller til og med sagt at jeg skal sette meg på dem… i tull i lekeslåssing. 8-åringen skal mate meg til fuglene 😳 Her er jo konteksten viktig, Anonymkode: 23277...51d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #19 Skrevet 20. august 2021 Hvorfor driver 8-åringen din og slår? Fullstendig uakseptabel oppførsel! Anonymkode: faefe...db9
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #20 Skrevet 20. august 2021 Dansemamma skrev (14 timer siden): Jeg kan garantere at dette ble sagt i fullt alvor, og hun har dasket til samme jenta ved en anledning for et år siden. Da var datteren min sur for noe og dasket til vedkommende i forbifarten. Vi har snakket mye om at det å slå ikke er lov, og datteren min har ingen diagnoser eller adferdsproblemer, utenom at søskena sloss og krangler mer en greit er. Dette vet denne damen og mitt poeng er hvordan i allverden lære unger at vold ikke er lov uansett! Når denne damen ikke kan forstå og vedkjenne at dette ikke er grei oppførsel og ikke hun ikke vil ta selvkritikk, så har jeg minst mulig med henne å gjøre. Hadde en så stor unge slått meg hadde jeg gitt klar beskjed om at det kom til å bli bank på ræva om det skjedde igjen. Du må ta å oppdra ungen din. Anonymkode: a0c12...3fa
Gjest Dansemamma Skrevet 20. august 2021 #21 Skrevet 20. august 2021 Takk til dere som har svart saklig på denne tråden. Jeg er en god mamma og er en trygg familie med masse kjærlighet. At ungene til tider slår er absolutt ikke greit, og vi jobber med saken selvfølgelig. Å si at jeg/vi ikke oppdrar ungene våre er helt feil. Det må være rom for å ikke fremstå perfekt, og ha utfordringer mht ting, og spørre om synspunkt. Jeg er en moden mamma så vet en god del om å oppdra barn. Trenger ingen til å fortelle at jobben jeg gjør ikke er god nok, det vet jeg når/om den ikke er.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #22 Skrevet 20. august 2021 Dansemamma skrev (7 minutter siden): Takk til dere som har svart saklig på denne tråden. Jeg er en god mamma og er en trygg familie med masse kjærlighet. At ungene til tider slår er absolutt ikke greit, og vi jobber med saken selvfølgelig. Å si at jeg/vi ikke oppdrar ungene våre er helt feil. Det må være rom for å ikke fremstå perfekt, og ha utfordringer mht ting, og spørre om synspunkt. Jeg er en moden mamma så vet en god del om å oppdra barn. Trenger ingen til å fortelle at jobben jeg gjør ikke er god nok, det vet jeg når/om den ikke er. Men det gis ikke rom for at damen som sa dette kan feile. Det er nok mer sagt for å si fra at det ikke aksepteres at et stort barn på 8 år slår. Å være moden mamma betyr ikke at man har full kontroll. Jeg er ung mamma og jeg vet også en god del om å oppdra barn, så alder har ikke alltid noe å si. Anonymkode: 419d5...df6
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #23 Skrevet 20. august 2021 Dansemamma skrev (12 minutter siden): Takk til dere som har svart saklig på denne tråden. Jeg er en god mamma og er en trygg familie med masse kjærlighet. At ungene til tider slår er absolutt ikke greit, og vi jobber med saken selvfølgelig. Å si at jeg/vi ikke oppdrar ungene våre er helt feil. Det må være rom for å ikke fremstå perfekt, og ha utfordringer mht ting, og spørre om synspunkt. Jeg er en moden mamma så vet en god del om å oppdra barn. Trenger ingen til å fortelle at jobben jeg gjør ikke er god nok, det vet jeg når/om den ikke er. Alle har svart saklig i tråden din, Hi. Håper du er mottakelig for råd. Selv om du anser deg som en veldig god mor. Anonymkode: eb9a0...19d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #24 Skrevet 20. august 2021 Jeg kunne fint sagt til en unge som slo meg at gjør du det en gang til klabber jeg til deg. Det er ingen trussel om vold, det får da virkelig være måte på krisemaksimering! Det er en måte å si fra på, at dette her er ikke greit og nå må du skjerpe deg. En 8-åring burde vite bedre, og det samme burde moren hennes. Anonymkode: 1e960...f9e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #25 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg kunne fint sagt til en unge som slo meg at gjør du det en gang til klabber jeg til deg. Det er ingen trussel om vold, det får da virkelig være måte på krisemaksimering! Det er en måte å si fra på, at dette her er ikke greit og nå må du skjerpe deg. En 8-åring burde vite bedre, og det samme burde moren hennes. Anonymkode: 1e960...f9e Enig!! Anonymkode: 53091...1a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå