Gå til innhold

Matlei i lang tid!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så matlei. Orker ikke finne på noe nytt heller, så det går i samme gamle tralten. Laks med poteter og grønnsaker en dag, pasta av et eller annet slag en annen dag, torsk med ris og hollandie en dag, taco på fredag osv.

Jeg har forsøkt å finne inspirasjon. Lest matblogger, googlet mat til det renner mat ut av ørene på meg, men det hjelper ikke. Jeg kommer ikke ut av sirkelen uansett hvor hardt jeg har forsøkt. Vurderte kurs, men det har jeg ikke råd til, så må finne gratis løsninger. Lastet ned apper på apper, men fant ikke noe som fristet på noen av dem. Og sånn har jeg holdt på i snart 3 år!

Fler som har gått i den fella og er blitt matlei? Hvordan fikk du motivasjon til å komme deg ut av sirkelen? 

Anonymkode: 5cd37...759

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Middag er en evig belastning. 😂😂😂 Jeg hater å lage middag. 

Anonymkode: 91300...833

Skrevet

Hva med å prøve matkasse i noen uker?

3 dager i uken f.eks, for å få litt inspirasjon til nye retter. Når maten allerede er i hus og oppskriften ligger der må du bare lage den selv om det ikke i utgangspunktet var noe du ville laget. Kanskje du blir overrasket...

jeg har laget flere superenkle ting fra tiktok i det siste, ovveraskende godt mye av det.

Anonymkode: edc5a...174

Skrevet

Vet du hva jeg gjør når jeg er matlei? Jeg kjøper skikkelig drittmat som Mc Donald's eller Kebab ol. Da blir jeg i tillegg en veldig kul mor. 

Anonymkode: a157f...16e

Skrevet

Gjør det til en utfordring for hele familien at en dag i uka skal dere ha noe dere ikke har hatt før. Engasjer mann og barn, og så stemmer dere over om dette er noe som skal få bli på familiens middagsliste. Det kan også hjelpe å skrive opp ulike middager dere pleier å ha på ei liste. Da slipper du å stå og tenke ut hva dere skal spise, for da er min erfaring at fantasien går i en kort loop. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

3 dager i uken f.eks, for å få litt inspirasjon til nye retter. Når maten allerede er i hus og oppskriften ligger der må du bare lage den selv om det ikke i utgangspunktet var noe du ville laget. Kanskje du blir overrasket...

jeg har laget flere superenkle ting fra tiktok i det siste, ovveraskende godt mye av det.

Det leveres ikke matkasser her ute på bygda. Ikke hadde jeg hatt råd til det heller

Skrevet
Himmel og hav skrev (1 minutt siden):

Gjør det til en utfordring for hele familien at en dag i uka skal dere ha noe dere ikke har hatt før. Engasjer mann og barn, og så stemmer dere over om dette er noe som skal få bli på familiens middagsliste. Det kan også hjelpe å skrive opp ulike middager dere pleier å ha på ei liste. Da slipper du å stå og tenke ut hva dere skal spise, for da er min erfaring at fantasien går i en kort loop. 

Jeg handler en dag i uken. Skiver middagslister med barna hver torsdag, og handler på fredag. Men så blir det jo det samme gamle likevel. Har lett etter nye ting, både barna og jeg, men vi finner ikke noe. En gang hentet jeg inspirasjon fra barnas «mat og helse» perm😂

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg handler en dag i uken. Skiver middagslister med barna hver torsdag, og handler på fredag. Men så blir det jo det samme gamle likevel. Har lett etter nye ting, både barna og jeg, men vi finner ikke noe. En gang hentet jeg inspirasjon fra barnas «mat og helse» perm😂

La barna titte på nettstedet som heter Matstart, mine unger har laget flere retter derfra. Enkelt og godt. 12-åringen er spesielt glad i Chili con carne derfra, det er en enkel oppskrift uten mye mikkmakk og ungene mine er glad i sånt. La de velge en rett hver dere skal ha neste uke f.eks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

La barna titte på nettstedet som heter Matstart, mine unger har laget flere retter derfra. Enkelt og godt. 12-åringen er spesielt glad i Chili con carne derfra, det er en enkel oppskrift uten mye mikkmakk og ungene mine er glad i sånt. La de velge en rett hver dere skal ha neste uke f.eks.

Den har vi vært innom uten store resultater. De likte den flip sandwich eller hva den heter, men det stoppet litt der på hva som fristet

Skrevet

Unngå alt av goteri, kaker, snop og sukkerholdige drikker. La det gå minimum 5 timer fra forrige måltid til dere spiser noe som helst igjenn. Ikke spis noe mellom måltidene. Beveg dere før middag hver dag. Med andre ord. Sørg for at dere blir skikkelig sultne før dere skal spise.

Anonymkode: 34ad8...97d

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Unngå alt av goteri, kaker, snop og sukkerholdige drikker. La det gå minimum 5 timer fra forrige måltid til dere spiser noe som helst igjenn. Ikke spis noe mellom måltidene. Beveg dere før middag hver dag. Med andre ord. Sørg for at dere blir skikkelig sultne før dere skal spise.

Hvordan tenker du at det skal hjelpe meg å finne på ny mat?

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan hjelper dette HI med å komme på nye retter å lage til middag?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

😂😂😂 Samme tenkte jeg. Sulten ulv jager best, men du skal jo hverken skyte eller høste noe. 

Anonymkode: 91300...833

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vil du dele noen av de oppskriftene fra tiktok?

Anonymkode: ee252...b9f

Skrevet

Siden du avfeier alt, HI, og du har prøvd alt og ingenting fungerer, så tror jeg egentlig problemet ligger et annet sted. Er du deprimert?

Når jeg en gang iblant blir matlei lager jeg meg annen mat enn jeg ellers gjør, enten jeg har lyst på det eller ikke. Litt som med sex - sex avler sex, om det er godt ;)

Når jeg er matlei er det som regel fordi jeg ikke har orket å gjøre en innsats selv, gjør ting på gammel vane, legger null energi og omtanke i matlagingen. Går jo det også, men inspirerende blir det sjelden.

En annen ting jeg gjør er å lage meg temauker. F.eks. kjøpe en ny matvare som jeg så skal lære meg lage nye retter av. Supers om jeg da kommer over en matvare som jeg aldri har brukt før, eller som jeg svært sjelden bruker. En uke med ett tema, helt annet tema neste, så en vanlig uke, og så en temauke igjen innimellom.

Lager også opp en del sunn og god mat som lett kan tas opp fra fryseren, og har alltid sunne og gode matvarer i kjøleskapet. Lager store salatboller som står klar i kjøleskapet, skjærer opp grønnsaker i staver og lager dipp. Lager store porsjoner med omelette eller eggerøre slik at det kan være pålegg noen dager, ev. som en lettvint middag første dagen. Lager doble porsjoner av middag, og dagen etter gjør jeg en vri med restene, enten det er å lage annen salat til, annet tilbehør eller krydre annerledes.

Anonymkode: bafc0...97b

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Problemet er jo olle at hun okke klarer å finne oppskrifter men at hun er lei av mat. Det å bli jevnlig skikkelig sulten og å holde seg til måltidene gjør at de fleste får mer lyst på mat av nesten alle slag. 

Skrevet

Problemet er jo olle at hun okke klarer å finne oppskrifter men at hun er lei av mat. Det å bli jevnlig skikkelig sulten og å holde seg til måltidene gjør at de fleste får mer lyst på mat av nesten alle slag. 

Jeg syntes forslaget ditt var lurt, mye sannhet i det.

Skrevet

Ikkje stress med det. Kva er problemet med å ha same rettane oppatt? Det er ikkje nødvendig at kvar dag er ein fest, prøv å ikkje tenk på det. Fokuser på noko anna. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Siden du avfeier alt, HI, og du har prøvd alt og ingenting fungerer, så tror jeg egentlig problemet ligger et annet sted. Er du deprimert?

Når jeg en gang iblant blir matlei lager jeg meg annen mat enn jeg ellers gjør, enten jeg har lyst på det eller ikke. Litt som med sex - sex avler sex, om det er godt ;)

Når jeg er matlei er det som regel fordi jeg ikke har orket å gjøre en innsats selv, gjør ting på gammel vane, legger null energi og omtanke i matlagingen. Går jo det også, men inspirerende blir det sjelden.

En annen ting jeg gjør er å lage meg temauker. F.eks. kjøpe en ny matvare som jeg så skal lære meg lage nye retter av. Supers om jeg da kommer over en matvare som jeg aldri har brukt før, eller som jeg svært sjelden bruker. En uke med ett tema, helt annet tema neste, så en vanlig uke, og så en temauke igjen innimellom.

Lager også opp en del sunn og god mat som lett kan tas opp fra fryseren, og har alltid sunne og gode matvarer i kjøleskapet. Lager store salatboller som står klar i kjøleskapet, skjærer opp grønnsaker i staver og lager dipp. Lager store porsjoner med omelette eller eggerøre slik at det kan være pålegg noen dager, ev. som en lettvint middag første dagen. Lager doble porsjoner av middag, og dagen etter gjør jeg en vri med restene, enten det er å lage annen salat til, annet tilbehør eller krydre annerledes.

Ikke deperimert, men heller ikke inspirert. Jeg klarer bare ikke å finne inspirasjonen til å finne på noe nytt. De som allerede har den har mange ideer og tips sånn som det du har, men jeg klarer seriøst ikke å la meg inspirere av noe

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Ikke deperimert, men heller ikke inspirert. Jeg klarer bare ikke å finne inspirasjonen til å finne på noe nytt. De som allerede har den har mange ideer og tips sånn som det du har, men jeg klarer seriøst ikke å la meg inspirere av noe

Da ligger det nok noe annet bak, ta heller tak i det, hva det enn er...

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da ligger det nok noe annet bak, ta heller tak i det, hva det enn er...

En ting til - det å ikke greie å la seg inspirere er jo et av tegnene på depresjon.

Du sier at du ikke lar deg inspirer. Men det er som så mye annet - man må faktisk jobbe for det, gjennomføre og holde på en stund for å se resultater.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

En ting til - det å ikke greie å la seg inspirere er jo et av tegnene på depresjon.

Du sier at du ikke lar deg inspirer. Men det er som så mye annet - man må faktisk jobbe for det, gjennomføre og holde på en stund for å se resultater.

Jeg lar meg inspirere av mange andre ting. Det er kun ved hverdagsmat jeg sliter med å bli inspirert. Ikke noe klarer å inspirere meg med mat. Rett og slett

Skrevet

Jeg lar meg inspirere av mange andre ting. Det er kun ved hverdagsmat jeg sliter med å bli inspirert. Ikke noe klarer å inspirere meg med mat. Rett og slett

Fint, da har du jo bestemt deg for at du ikke vil endre det...

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Fint, da har du jo bestemt deg for at du ikke vil endre det...

Ble du fornærmet fordi du ikke klarte å inspirere meg?

Skrevet

Ble du fornærmet fordi du ikke klarte å inspirere meg?

Det virker som at du har bestemt deg for at ingenting skal hjelpe deg. Du er ute etter å kanskje erte på deg noen. Og klamrer deg fast i det. Ingen er irritert fordi du ikke ble inspirert, heller fordi de bruker tid på deg når du ikke evner å ta til deg forslag.

Anonymkode: 4d7b9...c7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...