mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. august 2021 #1 Skrevet 19. august 2021 Jeg vil spise mer grønt og vil også ned noen kilo. Er også veldig glad i frukt og grønt . Likevel føler jeg at det går i det samme når jeg lager salater . Hva har du i din salat? Har du funnet noen spennende kombinasjoner du elsker? Vil veldig gjerne ha noen gode tips😊
frk Nilsen Skrevet 19. august 2021 #2 Skrevet 19. august 2021 Brokkoli som har fått et kjapt oppkok og avkjølt, ikke glad i rå brokkoli. Stangselleri Reddik Sukkererter Gulrot i tynne strimler Jordbær, passer veldig godt hvis du har kylling og feta i salaten. Litt friske urter i selve salaten Asparges, samme som brokkoli, et kjapt oppkok og hurtig avkjølt. Beter - gulbeter og polkabeter er nydelig i salat, polkabetene løfter også utseend.
amandine Skrevet 19. august 2021 #3 Skrevet 19. august 2021 (endret) Jeg signerer frkNilsen, jeg pleier å pynte salaten min når den er ferdig med revet rødbete langs kanten eller i mønster. Det er så godt og jeg blir glad av fargen, samtidig vil jeg ikke blande det i og lage rosa salat. Jeg bruker også mye forskjellige typer salat og av og til frukt i. Mango og rødløk er gode partnere. Pinjekjerner, litt stekt sopp, litt parmesan. Jeg har kanskje kapers i en dag for jeg liker godt det syrlige salte, spesielt om jeg også har i et egg til middag. Og så varierer jeg vinaigrette. Endret 19. august 2021 av amandine
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #4 Skrevet 19. august 2021 Tunfisk (den i vann, ikke den i ikke eller gelé) ris og kylling ris og appelsin Pestomarinert tomat Anonymkode: 8c1f5...4ee
Himmel og hav Skrevet 19. august 2021 #5 Skrevet 19. august 2021 (endret) Stangselleri er veldig godt i, for det gir litt knas. Nøtter, melon, soltørka tomater i strimler, eller halvtørka cherrytomater, marinerte hvitløksbåter eller sylta rødløk gir en ekstra schwung. Ellers krydrer jeg salaten min, salt, pepper, urter eller litt chiliflakes. Da forsvinner litt av behovet for dressing også. Endret 19. august 2021 av Himmel og hav
MammantilNurket Skrevet 19. august 2021 #6 Skrevet 19. august 2021 Finhakkede friske urter, frø (hamp, chia, solsikke, sesam), kylling, ost, grapefrukt, bær, kombinerer gjerne litt ulike salattyper, ost, småtomater i ulike farger, bønner, litt maldonsalt og nykvernet pepper på toppen, granateple. Det er også godt å bake blomkål, biter av gresskar og kikerter i ovnen og servere salaten litt lun. Kikertene blir sprø i ovnen 🤩🤩🤩
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 19. august 2021 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2021 Mmmmm!!! Her var det veldig mange gode forslag😊😊. Tusen takk!
Optatium Skrevet 19. august 2021 #8 Skrevet 19. august 2021 Granateple, feta, fersken eller nektarin, vannmelon☺️
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #9 Skrevet 19. august 2021 Rødløk, krutonger, pinjekjerner... Ruccola Valnøtter Jordbær Anonymkode: f0322...459
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #10 Skrevet 19. august 2021 Finkuttet blomkål og brokkoli, raspet gulrot, sukkererter, en har ungene lagt en elsk på. Den kombinasjonen ble til når jeg trodde jeg hadde salat i kjøleskapet og var for lat til å dra på butikken for å kjøpe. Hadde dette til stekt fisk, kuttet kokte og varme nypoteter i biter rett før servering. Har hatt det mange ganger med og uten poteter. Bare en i huset som liker parika og tomat, så det kuttes og legges på hennes tallerken bare. Jeg har hørt flere har granateple i salat, det er vist en artig kombinasjon. Jordbær kan en ha i salat, jeg liker det veldig godt, ungene mener jordbær ikke passer til middag selv om de spiser det når jeg lager det. Mango kan du ha i. En frisk og søt smak i salaten. Vi pleier å ha mango i marinade og vi blander inn i salaten på tallerken siden ene ungen ikke liker den marinert. Litt sitronsaft som får blande seg med litt chiliflak, la de blande seg i noen minutter før du blander inn mango i biter. La det stå en stund, bland en gang eller to. Vi begynte å ha dette som tilbehør til stekt fisk, men endt opp med å ha det til beldig mye. Hadde det til grillmat i sommer, selv min far som ikke liker nymotens mat eller chili syns det var kjempegodt. Ikke salat men… fres litt hvitløk i stekepanna (kan ha i chili om ønskelig også) fres bladene til blomkplen som er kuttet i strimler. De skal ikke ha mange minuttene på seg, jeg liker at det er litt motstand. Dette var overraskende godt. Har laget med gulrot i strimler og stilken på brokkolien også, da har jeg stekt de litt før jeg har oppi blomkålen siden de trenger litt lengre tid. Alt kan igrunn blandes i der. Anonymkode: 10489...b69
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #11 Skrevet 19. august 2021 Rå blomkål, grønt eple, grønn pesto som dressing Anonymkode: 8fe33...a10
Anonym bruker Skrevet 19. august 2021 #12 Skrevet 19. august 2021 Min nye favoritt er marinert kyllingfile. stek i 20 min på 200 rader. marinerer i olje + kyllingkrydder. vanlig salat, tomat, agurk, paprika, mais, kikerter, rød løk og kokt pasta blandet med pesto. + kokt egg om jeg har. bruker dressing fra hyl med 3 % ett eller annet og krutonger på pose. Anonymkode: 53ee7...e5f
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. august 2021 Forfatter #13 Skrevet 20. august 2021 Tusen takk damer! Nå fikk jeg mange ideer😊😊😊
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #14 Skrevet 20. august 2021 Min favoritt er følgende: 150g rucola salat 2-3 stilker stangselleri kuttet i tynne skiver 2 vårløk kuttet i tynne skiver 1/2 agurk delt på tvers og kuttet i tynne skiver 2 ss hakket persille 25 g grovhakkede valnøtter 350 g stekt strimlet kylling 1 pk. norzola-ost smuldret med fingrene 100 g røde druer delt i to Dette blandes sammen Dressing: 2 ss god olivenolje 1 ss hvitvinseddik 1-2 ss hakket persille Litt salt og pepper Blandes sammen og has over salaten, og bland litt til Anonymkode: b3f8f...c99
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #15 Skrevet 20. august 2021 Jeg har lagt min elsk på quinoasalat! Quinoa, spinat, løk, paprika, druer, fetaost, kylling og halloumi toppa med litt creme fraîche. Nydelig! Anonymkode: 1607e...10e
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #16 Skrevet 20. august 2021 Mange gode forslag tiø ting som er gode i salaten, men om du slanker deg må du sjekke kaloriene. Noen av disse ingrediensene er kaloribomber som kan gi en salat maaange kaloroer. Anonymkode: 34a63...aa7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 20. august 2021 Forfatter #17 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Mange gode forslag tiø ting som er gode i salaten, men om du slanker deg må du sjekke kaloriene. Noen av disse ingrediensene er kaloribomber som kan gi en salat maaange kaloroer. Anonymkode: 34a63...aa7 Det vet jeg😊. Slanker er nok litt overdrevet, men om jeg kommer meg ned rundt 5 kilo så er jeg fornøyd. Langsiktig perspektiv på det og målet er innen neste sommer. Det viktigste er i grunn å spise mer grønt . Jeg er veldig glad i salat og kan spise det ofte og da er det flott med kreative ideer som i denne tråden.
tante grusom master of law Skrevet 20. august 2021 #18 Skrevet 20. august 2021 I tillegg til alle forslag: butter nut squash som ovnsstekes i terninger. Nam!
Kira Skrevet 20. august 2021 #19 Skrevet 20. august 2021 Jeg lager alltid denne til rød fisk. Ungene er ikke så glad i chili, så har pleid å droppe det. Når det er sesong for melon tar jeg også biter av det oppi: https://www.nrk.no/mat/mangosalat-med-avokado-og-granateple-1.13370557 Denne lager jeg til forskjellige typer kjøtt. Ikke så sunn, men kan droppe bacon: https://www.bama.no/oppskrifter/salater/brokkolisalat/ Denne lager jeg ofte i stedet for potetsalat. Passer egentlig til alt, og fin hvis man vil spise mindre karbohydrater til måltidet: https://www.bama.no/oppskrifter/salater/verdens-beste-blomkalsalat/
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #20 Skrevet 20. august 2021 Jeg er veldig glad i svarte bønner i salat, og kikerter Anonymkode: 41b52...c1d
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #21 Skrevet 20. august 2021 Her var det mye godt. Signerer særlig butternut squash. Gjerne med quinoa, gode erter, avocado og litt mynte. Og hvis du tilfeldigvis har en ripsbusk og ikke helt vet hva du skal gjøre med ripsen - hjemme hos oss er rips det nye granateplet i salaten! Anonymkode: bae4f...f3f
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #22 Skrevet 20. august 2021 Sperm... Mannen spurte for tull i sommer om han skulle runke oppi salaten mens han lo høyt. Ja, svarte jeg, så gjorde han det. Var godt, annerledes. Barna var selvfølgelig ikke med å spiste denne salaten. Anonymkode: a73c7...b0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå