Gå til innhold

Hva er vanlig å gi i tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha konfirmasjon på restaurant. Vi er ikke veldig mange, så tipper det kommer på rundt 15 000 kr. Er det fremdeles 10% som gjelder, dvs 1500 kr i tips? Eller er det andre regler som gjelder? Er jo mer jobb for dem enn å bare servere som vanlig ved bordene. 

Anonymkode: 50294...a33

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er du fornøyd med servicen er det hyggelig å gi litt tips. De yter vel litt ekstra i forbindelse med konfirmasjon også. 10% er vel det som er vanlig ja:-)

Anonymkode: ff362...2aa

Skrevet

Det er ikke vanlig eller nødvendig å tipse på restaurant i Norge, og spesielt ikke på et så stort beløp. Å gi 10 % tips på en regning som kommer på 15 000 er helt vilt i Norge. Om du ønsker å gi tips kan du runde opp til nærmeste 500. 

Anonymkode: 4e570...b51

Skrevet

I Norge er det vanlig å gi litt tips om man er fornøyd med servicen, da runder man opp litt. 

Jeg er enig i at du kan gi ca 500 om du er fornøyd.

Anonymkode: 0d8c7...45f

Skrevet

Jeg gir ca 5 prosent hvis jeg er fornøyd, nærmere 10 prosent hvis jeg er veldig fornøyd. I dette tilfellet hadde jeg nok rundet opp til nærmeste 1000-lapp, dvs gitt et sted mellom 500 og 1000 kroner i tips. Det er antakelig flere servitører, kokker mv som det skal deles på.

Anonymkode: c6167...9af

Skrevet

Tips er en uting!

Anonymkode: 7d506...16d

Skrevet

Jeg gir ikke tips i Norge, der de ansatte har tariffavtaler. Restauranter uten tariffavtaler spiser jeg ikke på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Vi skal ha konfirmasjon på restaurant. Vi er ikke veldig mange, så tipper det kommer på rundt 15 000 kr. Er det fremdeles 10% som gjelder, dvs 1500 kr i tips? Eller er det andre regler som gjelder? Er jo mer jobb for dem enn å bare servere som vanlig ved bordene. 

Anonymkode: 50294...a33

Hvorfor er det mer jobb enn en vanlig servering?

Anonymkode: 5df00...602

Skrevet

Tipser ikke i Norge. 

Anonymkode: b6195...dc1

Skrevet

Jeg gir heller ikke tips og forstår ikke hvorfor akkurat dette yrke skal få tips for å gjøre jobben sin kontra andre som gjør en (forventet) bra jobb.

Anonymkode: 10768...fcd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...