Gå til innhold

3.klassing og aktivitet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta går nå på fotball, men vil slutte.

Meeen hun trenger en del fysisk aktivitet pga at hun har begynt å legge på seg «litt for mye, og det er tungt å røre på seg (som sikkert også er med medvirkende årsak til at hun vil slutte), og jeg synes det sosiale fotballen gir også betyr mye. 
Med andre ord så er jeg litt negativ på at hun slutter. 
Ps er ikke så my å være med på her.

Anonymkode: 82c22...054

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørsmålet blir jo da om hun er best tjent med en fysisk aktivitet hun ikke lenger trives med, eller om du lar henne slutte og at dere som familie øker den fysiske aktiviteten.

Min erfaring med lagidretter er at det aktiviserer de allerede aktive barna voldsomt, mens de mer sedate blir stående mye i ro.

Anonymkode: a4086...a4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Spørsmålet blir jo da om hun er best tjent med en fysisk aktivitet hun ikke lenger trives med, eller om du lar henne slutte og at dere som familie øker den fysiske aktiviteten.

Min erfaring med lagidretter er at det aktiviserer de allerede aktive barna voldsomt, mens de mer sedate blir stående mye i ro.

Anonymkode: a4086...a4a

Dette! Benytt heller den ekstra fritiden til å være aktive som familie. Unger greier seg fint uten fotball, og hvis hun ikke trives, gir det henne ikke mye sosialt heller.

Anonymkode: ff5d0...6d3

Skrevet

Hva annet er det å være med på der da? Er det noen individuell idrett hun kunne tenke seg f.eks? Sønnen min synes det er mye bedre, for da slipper han å "ødelegge" for de andre ved å ikke være like god som dem. Han er med for å ha det gøy, uten å ha noen ambisjon om å bli blant de beste.

Kan også anbefale svømmehall og trampolinepark hvis det finnes i nærheten. Der blir det automatisk mye bevegelse uten at de tenker over det. Eventuelt lange turer i skogen. :) Gjerne med litt lett intervalltrening også. ("Førstemann opp bakken!")

Anonymkode: 81bdd...ea5

Skrevet

Kanskje hun ikke er en "lagspiller"? 

Min sønn skyr alt som heter lagidrett (og ballidrett). Han er like gammel (eller ung om du vil) som datteren din, vi driver med "aktivitetsshopping".

Han får prøve ulike aktiviteter for å finne ut hva han trives med. Hittil har han vært innom speidern, turn og teater. Nå skal ha prøve klatring og kor, muligens korps. 

Det finnes mange aktiviteter hvor man er fysisk aktivitet, ikke bare fotball/håndball. Hva med svømming, karate (annen kampsport), sykling, roing? 

Eller kor, korps, speider'n o.l også øker dere heller familiens aktivitetsnivå? 

Anonymkode: a828b...b35

Skrevet

Her sluttet ene ingen på fotball for hun ønsket mer fritid til å være med venner. Det var helt greit for meg, men jeg gjorde det helt klart at det ikke betydde at hun fikk mer fri til tv, data osv. om det ble ett problem så måtte hun finne på en fritidsaktivitet igjen. Det var helt greit for henne og det viste seg å kun bli positivt. Hun var mer aktiv enn når hun hadde fotball treninger to ganger i uka og fo kamper i uka. For den tiden hun da brukte på å vente på at hun skulle på trening, eller den tiden etterpå som da var for kort til at hun kunne være med venner ble nå brukt til å være i aktivitet. Og hun var i mer variert aktivitet enn når hun spilte fotball, for en trening i barneidretten er ikke som om vi bruker en time på treningssenteret. Det er mye venting, se og lære før de er litt i aktivitet og vipps er de ferdige. 

Om barnet ikke har mange venner det kan være med og i aktivitet med, så benytt snledningen til å få hele familien i mer aktivitet. Vi bodde midt i smørøyet i forhold til mange barn og mye de kunne gjøre, så jeg har igrunn aldri aktivisert henne for hun klarer det selv. Det var aldri ett problem å få henne ut før, men ett problem å få henne inn til leggetid. 

Anonymkode: 968f2...92d

Skrevet

Er fotball eller ingenting det eneste alternativet?
Finn ut hvilke tilbud som er tilgjengelige og spør jenta hva hun vil gjøre i stedet for fotball. Dansing, ridning, svømming, håndball, friidrett, kampsport er bare noen få av et stort utvalg fritidsaktiviteter. 

I vår familie «må» barna gå på en fysisk fritidsaktivitet. Vi er mye i uorganisert aktivitet som familie, og barna er aktive med venner utenom organisert trening, men jeg kan ikke tilby barna aktivitet tilsvarende f.eks. tre timer kampsport pr uke i tillegg til aktiviteten vi allerede gjør. Det har jeg ikke tid eller form til. Ingen av barna har klaget på at de «må» trene heller. 

Anonymkode: decd4...581

Skrevet

La henne prøve noe HELT annet, da. Meld henne på klassisk ballett. Fantastisk trening og kunstnerisk utfoldelse, i tillegg til at hun får sceneerfaring. Kommer godt med senere i livet å være vant til å stå foran publikum. Når man står i trang ballettdrakt foran et speil flere timer i uken blir man fort bevisst på hvordan egen kropp ser ut, og da vil den overflødige vekten sannsynligvis forsvinne.

Anonymkode: 12fb8...136

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...