Gå til innhold

Karbohydrater - hvorav sukkerarter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny på lavkarbo/keto, og prøver å finne ut om en karbohydrat er en karbohydrat uansett. 

F.eks Taco krydder som inneholder 46 karbohydrater hvorav 22 g er sukkerarter. Er det da fortsatt de 46 jeg må tenke på aller kan jeg "trekke fra noe?"

Ser jo at dette er mye karbohydrater per 100 g (en pose krydder veier 28 g, som gir ca 11,2 g karbohydrater per pose, som ikke bli så ille. Jeg spiser jo ikke hele pakken alene). Greit alternativ som er kos å spise med hele familien

image.png.5165d584d6b724fc6cd5207c24963d07.png

Fortsetter under...

Skrevet

Ja, du må telle karbohydrater.

Anonymkode: 76e15...528

Skrevet

Sukkerarter er sukker og kan ikke trekkes fra. Sukkeralkoholer kan man derimot trekke fra. 

Anonymkode: 0a6a4...638

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Sukkerarter er sukker og kan ikke trekkes fra. Sukkeralkoholer kan man derimot trekke fra. 

Tusen takk for svaret! Ok, da var det jeg hadde hørt. Har du noen eksempler på sukkeralkoholer (eller en matvare som innholder det?)

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for svaret! Ok, da var det jeg hadde hørt. Har du noen eksempler på sukkeralkoholer (eller en matvare som innholder det?)

Sukkerfrie godterier for eksempel

Anonymkode: bd556...67d

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor teller man ikke med sukkeralkoholer? 
Fra lenken over: «Både vanlig sukker, fruktose og sukkeralkoholene (som slutter på – ol) gir 2,5- 4 kalorier per gram.»

Anonymkode: 1e1c4...da5

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Mener du at fruktsukker er helt ok ved lavkarbo og telles ikke med?

Fruktsukker i frukt, bær, honning og grønnsaker telles med.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Mener du at fruktsukker er helt ok ved lavkarbo og telles ikke med?

Jeg mener ingenting om hva dom telles med og ikke i et lavkarbo-kosthold. Det kan jeg ingenting om. Jeg svarte på spørsmålet om hva sukkeralkoholer er. 

Anonymkode: 75f47...6a3

Skrevet

Bare kunstig søtningmiddel kan "trekkes fra" hi. Fruktose er ikke kunstig så det er som vanlig sukker. 

Om det er greit eller ikke på din lavkarbogreie handler om hvor strikt du ønsker å legge deg. Anbefaler deg å søke opp lavkarbogrupper på Facebook om du har det. 

Anonymkode: f48f0...c82

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Fruktsukker i frukt, bær, honning og grønnsaker telles med.

Beklager, men dette forstår jeg ikke helt. Det skrives i tråden at man kan trekke fra sukkeralkoholer. Blant sukkeralkoholer finner man bl.a fruktose (=fruktsukker). Hvordan kan man av og til trekke det fra og av og til regnes det med? Fruktosen gir jo den samme energimengden uansett.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Beklager, men dette forstår jeg ikke helt. Det skrives i tråden at man kan trekke fra sukkeralkoholer. Blant sukkeralkoholer finner man bl.a fruktose (=fruktsukker). Hvordan kan man av og til trekke det fra og av og til regnes det med? Fruktosen gir jo den samme energimengden uansett.

Fordi det bare er kunstig søtningsstoffer som ikke kan telles med, de jeg nevnte er naturlige søtstoffer.

Annonse

Skrevet

Lag tacokrydder selv! Veldig enkelt og uten sukker og konserveringsmidler.

Anonymkode: e9fd7...08f

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Lag tacokrydder selv! Veldig enkelt og uten sukker og konserveringsmidler.

Anonymkode: e9fd7...08f

Har du tips på oppskrift? som smaker mest mulig likt Santa Maria sitt (så ungene ikke går i opprør)

Skrevet
10 hours ago, Annesmiltillivet said:

Har du tips på oppskrift? som smaker mest mulig likt Santa Maria sitt (så ungene ikke går i opprør)

Det er jo bare å ta av den mengden med kjøttdeig du bruker. Det kan du krydre selv, mens ungene får kjøttdeig med krydder fra Santa Maria. 

Anonymkode: e1d99...621

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Nei, fruktose er IKKE sukkeralkohol. Du må skille sukkeralkoholer og sukkerarter. Fruktose er sukkerart, altså sukker. Sukkeralkoholer er kunstig søtningsmiddel. Kunstig søtning er det ikke næring eller kalorier i, og karboen er fake, derfor kan det trekkes fra. Sukker og fruktose er det kalorier i og er 100 % karbo som ikke er "lov" på lavkarbodiett. 

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (23 timer siden):

Bruker den fra Trines matblogg. Begge mine unger liker den 😀

Skrevet
Kakkmaddafakka skrev (10 minutter siden):

Bruker den fra Trines matblogg. Begge mine unger liker den 😀

Takk for tips - da prøver jeg den :)

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Nei, fruktose er IKKE sukkeralkohol. Du må skille sukkeralkoholer og sukkerarter. Fruktose er sukkerart, altså sukker. Sukkeralkoholer er kunstig søtningsmiddel. Kunstig søtning er det ikke næring eller kalorier i, og karboen er fake, derfor kan det trekkes fra. Sukker og fruktose er det kalorier i og er 100 % karbo som ikke er "lov" på lavkarbodiett. 

Takk for fin forklaring. Så da kan man f.eks tygge sukkerfri tyggegummi som Extra eller pastiller som Läkerol (for på Extra pakken står det at det er 63,5 g karbohydrater per 100 gr, men 0 av de er av sukkerarter)

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (2 timer siden):

Takk for fin forklaring. Så da kan man f.eks tygge sukkerfri tyggegummi som Extra eller pastiller som Läkerol (for på Extra pakken står det at det er 63,5 g karbohydrater per 100 gr, men 0 av de er av sukkerarter)

Jepp, disse er helt greit å innta på lk 😊👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...