Gå til innhold

Skal deres 16, 17 åringer ta vaksine?

Anbefalte innlegg

Selv var jeg så lykkelig når jeg fikk første vaksine at det nok var merkelig. Kjente veldig på at kanskje verden blir normal snart. 

Men kjenner jo bivirkninger og mye vet vi ikke både med og uten vaksine.

Derfor er ikke dette like lett ang ungene. 

Anonymkode: e4eb8...3f4

Fortsetter under...

Ja, det var helt vilt med smitte på skolen i våres. Blir nok ikke noe bedre om kort tid er jeg redd, med grønt nivå og mindre karantene. Det har jo kommet frem at full åpning på ett tidspunkt vil reverseres slik bildet er nå. 

Anonymkode: cc07d...892

Annonse

Har ingen på 16-17 år. Har ei på 15 og to på 12 år. Ingen av dem skal ta den. Ikke før vi vet mer om hvordan vaksinen påvirker kvinnehelse, hormoner osv. 

Jeg har tatt begge vaksinene, men jeg er godt voksen og skal ikke ha flere barn. Hadde jeg vært ung og i mer fruktbar alder ville jeg tenkt meg svært godt om 

Anonymkode: 35c47...745

I vår kommune har de ikke fått tilbud enda. Min sønn fyller 17 år om en måned, og han får avgjøre selv om vaksine er noe han ønsker å ta eller ikke på nåværende tidspunkt. Han går på videregående skole og har gaming som hobby. Han treffer knapt noen folk i løpet av en uke utenfor skolen - vanligvis kun på trening sammen med klassekompiser (samme kohort), og de trener på et døgnåpent senter veldig sent på kvelden for å unngå opphopning av folk på senteret. Han kjører selv til skolen og bruker ikke offentlig transport i det  hele tatt. Ikke er han interessert i reising, verken innen Norge eller utlandet, slik tingene er nå. Hvis han spør om råd, vil jeg råde ham til å lese seg opp på pro og kontra fra seriøse kilder, og ta egen vurdering ut fra det. 

Anonymkode: 95344...ee3

Annonse

mamma til adhd gutt<3 skrev (42 minutter siden):

Samme her! De ser også frem til det selv 😊

"Ser frem til" faktisk. Når jeg leser slikt, så har voksne sviktet barna i koronahåndteringen. Så trist!

Anonymkode: 4eeee...d3f

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"Ser frem til" faktisk. Når jeg leser slikt, så har voksne sviktet barna i koronahåndteringen. Så trist!

Anonymkode: 4eeee...d3f

De forstår at vaksinen er veien ut av pandemien og registrerer at venner i andre land blir vaksinert . Så ja.. de ser frem til det. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

De forstår at vaksinen er veien ut av pandemien og registrerer at venner i andre land blir vaksinert . Så ja.. de ser frem til det. 

Hvordan kan du fremdeles mene det? Først var det lockdown som skulle få oss ut av elendigheten. Det gikk ikke. Så var det munnbind. Det gikk heller ikke. Så var det vaksinering av de eldre og utsatte. Det gikk ikke. Så har de beveget seg nedover i alder, men fremdeles er vi i en pandemi. 
Så jeg spør igjen. Hvordan kan du fremdeles tro på alt de finner på? 

Anonymkode: 2ff2c...9ff

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan kan du fremdeles mene det? Først var det lockdown som skulle få oss ut av elendigheten. Det gikk ikke. Så var det munnbind. Det gikk heller ikke. Så var det vaksinering av de eldre og utsatte. Det gikk ikke. Så har de beveget seg nedover i alder, men fremdeles er vi i en pandemi. 
Så jeg spør igjen. Hvordan kan du fremdeles tro på alt de finner på? 

Hvis du skulle sitte med det feilaktige inntrykket at lockdown og munnbind var ment for å utrydde viruset, så kan du ikke ha fulgt særlig godt med. Det har vært kjent lenge at viruset blir endemisk, tiltakene du nevner var ment for å bremse utviklingen, slik at det ble håndterbart. Vaksinen vil heller ikke utrydde viruset, den vil gjøre oss rustet til å leve med det. Det har vært varslet og snakket om mutasjoner i godt over ett år nå, som akkurat nå påvirker risiko for yngre grupper. Det er også varslet potensielt nye mutanter som kan være resistent mot vaksine, så vet du det og slipper å bli overrasket om så skulle skje. 

Veien ut trenger ikke bety at vi utrydder noe, men at vi kan leve med det. Vi har fremdeles byllepest også den dag i dag, populært kalt svartedauen. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvis du skulle sitte med det feilaktige inntrykket at lockdown og munnbind var ment for å utrydde viruset, så kan du ikke ha fulgt særlig godt med. Det har vært kjent lenge at viruset blir endemisk, tiltakene du nevner var ment for å bremse utviklingen, slik at det ble håndterbart. Vaksinen vil heller ikke utrydde viruset, den vil gjøre oss rustet til å leve med det. Det har vært varslet og snakket om mutasjoner i godt over ett år nå, som akkurat nå påvirker risiko for yngre grupper. Det er også varslet potensielt nye mutanter som kan være resistent mot vaksine, så vet du det og slipper å bli overrasket om så skulle skje. 

Veien ut trenger ikke bety at vi utrydder noe, men at vi kan leve med det. Vi har fremdeles byllepest også den dag i dag, populært kalt svartedauen. 

Jeg har fulgt godt med, takk. Dessuten er den slags forsøk på hersketeknikk unødvendig, all den tid jeg faktisk har rett. 
Jo, det var en stund meningen å utrydde viruset. New Zealand er der fremdeles, og stengte for noen dager siden landet fordi det var én positiv i hele landet. Én. Nå er dermed tonen litt annerledes i Norge, vi må lære oss å leve med viruset. Og selvsagt må vi det - det har de aller fleste oppegående hevdet hele tiden. Lockdown, munnbind og vaksiner til barn og unge er ikke veien ut. Til det er konsekvensene for store. Nytten må veies opp mot kostnadene. 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har fulgt godt med, takk. Dessuten er den slags forsøk på hersketeknikk unødvendig, all den tid jeg faktisk har rett. 
Jo, det var en stund meningen å utrydde viruset. New Zealand er der fremdeles, og stengte for noen dager siden landet fordi det var én positiv i hele landet. Én. Nå er dermed tonen litt annerledes i Norge, vi må lære oss å leve med viruset. Og selvsagt må vi det - det har de aller fleste oppegående hevdet hele tiden. Lockdown, munnbind og vaksiner til barn og unge er ikke veien ut. Til det er konsekvensene for store. Nytten må veies opp mot kostnadene. 

Nytte mot kostnad veies hele tiden, det er under utredning om barn fra 12-15 skal vaksineres mens vi snakker. I motsetning til land som Frankrike hvor det bare innføres med knallharde tiltak. 

Det er ikke hersketeknikk å påpeke at du har ikke har fulgt med når du har gått glipp av veldig tydelig formidlet informasjon. Det har hele tiden vært klart at Norge ikke har anledning til å hermetisk lukke landet, slik som NZ og Australia, da vi er hverken en øy eller selvforsynt. At noen skriver innlegg med en mening i avisen gjør det ikke til en politisk strategi. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nytte mot kostnad veies hele tiden, det er under utredning om barn fra 12-15 skal vaksineres mens vi snakker. I motsetning til land som Frankrike hvor det bare innføres med knallharde tiltak. 

Det er ikke hersketeknikk å påpeke at du har ikke har fulgt med når du har gått glipp av veldig tydelig formidlet informasjon. Det har hele tiden vært klart at Norge ikke har anledning til å hermetisk lukke landet, slik som NZ og Australia, da vi er hverken en øy eller selvforsynt. At noen skriver innlegg med en mening i avisen gjør det ikke til en politisk strategi. 

Du sitter ikke på fasiten. Du hevder jeg «ikke har fulgt med.» Det er hersketeknikk enten du vil eller ei. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du sitter ikke på fasiten. Du hevder jeg «ikke har fulgt med.» Det er hersketeknikk enten du vil eller ei. 

Det gjør ikke du heller. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (3 timer siden):

Samme her! De ser også frem til det selv 😊

Selvfølgelig gjør de det. Regner med vaksineprat er start og slutten på hver dag hos dere. Trist. 

Anonymkode: 5a025...081

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Selvfølgelig gjør de det. Regner med vaksineprat er start og slutten på hver dag hos dere. Trist. 

Anonymkode: 5a025...081

På ingen måte. For å si det sånn; det er allerede kommet 2 meldinger om smitte i klassene og selvsagt ønsker de å få slutt på dette. De følger også med på nyheter og forstår hvor viktig vaksiner er . 

• Opprett ny...