Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #26 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Hvis det er sånn. Hvorfor behandle meg nedlatende? Nekte å hjelpe meg videre? Nekte å være åpen om hva de tenker om situasjonen? Nekte å gi meg innsyn? Fordi? Anonymkode: bb3d2...24a De skal ikke behandle deg nedlatende. Men hvis det er slik at du fortsetter et forhold med en mann som har vært voldelig mot både deg og barnet (husk at psykisk vold også er vold!), så viser du dårlig dømmeevne. Da kan de være bekymret for hvordan dette vil påvirke eller har påvirket dine barn. Hvis det bl.a. er snakk om mistanke om vold fra en av foreldrene har de også rett til å holde tilbake informasjon en periode. Selv om saken hos deg kanskje er avsluttet, så er det ikke sikkert fars sak er avsluttet. Det at de har henvist ditt barn til psykolog har de også mulighet til å gjøre. Du bør være glad for at barnet får dette tilbudet, for jeg vil tro det er mye barnet trenger hjelp til å reparere etter at det har vært nødt til å bo med en voldelig stefar, at du tillot ham å skade barnet ditt psykisk over lang tid, og at du nå fortsetter forholdet til mannen, tross alt han har gjort. Om du søker på nett så finner du informasjonssider som beskriver i hvilke tilfeller bv har rett til å holde tilbake informasjon en periode. Jeg anbefaler deg å søke hjelp for din egen del hos fvk, krisesenter eller psykolog, slik at du kan få hjelp til å komme deg helt ut av forholdet til den voldelige mannen! Hvis du ikke kutter forholdet med ham er det et svik mot ditt barn! (Mitt svar er basert på at jeg antar du er den jeg skrev om over her, siden du ikke kommenterte det.) Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #27 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Meg som mor, veldig nedlatende? Og hvorfor ønsker de ikke å gi meg innsyn i saken? Og i tillegg sier de at de har en oppfatning av saken, men ønsker ikke å dele det med meg. Hvorfor? Anonymkode: bb3d2...24a Etter forvaltningsloven har man rett til fullt innsyn i egne saker, jf. forvaltningsloven § 18. Barnevernet bryter ofte denne bestemmelsen fordi folk ikke er oppmerksomme på det. Du har altså innsyn i alt. I forvaltningsretten råder det også såkalt kontradiksjonsprinsipp, som går ut på at begge parter i en forvaltningssak (i ditt tilfelle du og barnevernet) får like stor rett til å uttale seg og imøtegå hverandres uttalelser. Selv om du ikke har rett til innsyn i foreløpige dokumenter/utkast, har du rett til å få vite hva de mener om saken i generelle vendinger for å kunne imøtegå deres syn og fylle på med viktige opplysninger, slik at de skal kunne oppfylle sin opplysningsplikt etter forvaltningsloven § 17 og treffe materielt riktig vedtak. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #28 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Jeg har gjort det. Flere ganger skriftlig og muntlig. Anonymkode: bb3d2...24a Da går man til ledelsen først, og hvis du heller ikke får noe svar der, er neste instans statsforvalteren og eventuelt Sivilombudet. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #29 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Så flott av barnevernet at de ser at dattera di trenger noen profesjonelle å snakke med! Hun har nok vært gjennom mye stakkars. At de ikke informerte deg kan kanskje være fordi de var redde for at du ville stikke kjepper i hjulene for at dattera du skulle få denne hjelpen? Hvor gammel er hun? Anonymkode: 41592...482 Norge styres av lover og regler. Forvaltningen kan ikke sløyfe sin informasjonsplikt bare fordi de finner det for godt. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #30 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Fordi du er uvesentlig i forhold til hvor viktige barna dine er, og du har allerede vist at du ikke har evnet å beskytte dem i fortiden . Anonymkode: 64f1b...386 Nå bor vi i Norge og ikke i Anarkiland. Barnevernet er en del av den offentlige forvaltningen, som styres av forvaltningsloven, forvaltningsforskriften og regler om god forvaltningsskikk. Forvaltningsloven setter visse regler for saksbehandling i forvaltningen. På samme måte som man ikke kan nekte fanger mat og vann, kan man ikke nekte foreldre i en barnevernssak deres forvaltningsmessige rettigheter. I tillegg er det avgjørende med kontradiksjon for å kunne behandle saken materielt riktig. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #31 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Nå bor vi i Norge og ikke i Anarkiland. Barnevernet er en del av den offentlige forvaltningen, som styres av forvaltningsloven, forvaltningsforskriften og regler om god forvaltningsskikk. Forvaltningsloven setter visse regler for saksbehandling i forvaltningen. På samme måte som man ikke kan nekte fanger mat og vann, kan man ikke nekte foreldre i en barnevernssak deres forvaltningsmessige rettigheter. I tillegg er det avgjørende med kontradiksjon for å kunne behandle saken materielt riktig. Anonymkode: 07a86...e5f Gud, du er kjedelig. Anonymkode: 64f1b...386
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #32 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Etter forvaltningsloven har man rett til fullt innsyn i egne saker, jf. forvaltningsloven § 18. Barnevernet bryter ofte denne bestemmelsen fordi folk ikke er oppmerksomme på det. Du har altså innsyn i alt. I forvaltningsretten råder det også såkalt kontradiksjonsprinsipp, som går ut på at begge parter i en forvaltningssak (i ditt tilfelle du og barnevernet) får like stor rett til å uttale seg og imøtegå hverandres uttalelser. Selv om du ikke har rett til innsyn i foreløpige dokumenter/utkast, har du rett til å få vite hva de mener om saken i generelle vendinger for å kunne imøtegå deres syn og fylle på med viktige opplysninger, slik at de skal kunne oppfylle sin opplysningsplikt etter forvaltningsloven § 17 og treffe materielt riktig vedtak. Anonymkode: 07a86...e5f Du unnlater å også nevne at både § 18 og 19 i Forvaltningsloven OGSÅ viser til flere unntak hvor man likevel ikke nødvendigvis får innsynsrett. Selv om innsynsretten står sterkt og er en viktig rettighet, så finnes det unntak fra denne retten, der andre hensyn anses å være viktigere og dermed kan informasjon holdes tilbake helt eller delvis. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_4#§18a Bufdir har forklart mer om hvilke unntak som gjelder: https://www.bufdir.no/Barnevern/Fagstotte/politi_og_barnevern___retningslinjer_for_samhandling/barnevern_taushetsplikt_og_informasjonsdeling/barnevernet_begrense_foreldrenes_innsyn_i_barnevernssaken/ Om Hi er den jeg tror, så er det stor grunn til å tro at de holder tilbake noe informasjon for HI nå, fordi det anses som barnets beste - siden HI har valgt å fortsette et forhold til han som har vært voldelig både mot henne og barnet hennes, selv om de ikke bor sammen. Det at barnet har fått psykolog antar jeg støtter opp om dette. Hi forteller selv at hun tidligere har fått innsyn. Nå har bv valgt å holde tilbake informasjon en periode, det kan de gjøre i et slikt tilfelle. Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Nå bor vi i Norge og ikke i Anarkiland. Barnevernet er en del av den offentlige forvaltningen, som styres av forvaltningsloven, forvaltningsforskriften og regler om god forvaltningsskikk. Forvaltningsloven setter visse regler for saksbehandling i forvaltningen. På samme måte som man ikke kan nekte fanger mat og vann, kan man ikke nekte foreldre i en barnevernssak deres forvaltningsmessige rettigheter. I tillegg er det avgjørende med kontradiksjon for å kunne behandle saken materielt riktig. Anonymkode: 07a86...e5f Du viste selv til Forvaltningsloven. Nå er imidlertid lovverket slik at man ikke bare kan velge seg én paragraf man liker og så ignorere de man ikke liker eller som ikke går i ens egen favør. Man må se på helheten i loven. Ser du i linken fra Bufdir så sier den følgende: "Innsynsretten er begrunnet i foreldrenes rett til å kunne ivareta sine interesser i saken, og mulighet til å imøtegå sakens bakgrunnsopplysninger (kontradiksjon)." Som altså er hovedregel. Men, de sier videre: "Barnevernstjenesten kan derfor, i en begrenset periode, holde tilbake opplysninger fra foreldrene. Hensynet til å verne barnet må i slike situasjoner veie tyngre enn foreldrenes rett til kontradiksjon." Noe som stemmer overens med de unntakene Forvaltningsloven åpner for, når det anses å være til barnets beste. Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #33 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Er det du som har hovedomsorgen til vanlig? Jeg hadde kontaktet advokat om jeg var deg. Anonymkode: d6187...ae0 Ja. Er meg ja Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #34 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Du unnlater å også nevne at både § 18 og 19 i Forvaltningsloven OGSÅ viser til flere unntak hvor man likevel ikke nødvendigvis får innsynsrett. Selv om innsynsretten står sterkt og er en viktig rettighet, så finnes det unntak fra denne retten, der andre hensyn anses å være viktigere og dermed kan informasjon holdes tilbake helt eller delvis. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_4#§18a Bufdir har forklart mer om hvilke unntak som gjelder: https://www.bufdir.no/Barnevern/Fagstotte/politi_og_barnevern___retningslinjer_for_samhandling/barnevern_taushetsplikt_og_informasjonsdeling/barnevernet_begrense_foreldrenes_innsyn_i_barnevernssaken/ Om Hi er den jeg tror, så er det stor grunn til å tro at de holder tilbake noe informasjon for HI nå, fordi det anses som barnets beste - siden HI har valgt å fortsette et forhold til han som har vært voldelig både mot henne og barnet hennes, selv om de ikke bor sammen. Det at barnet har fått psykolog antar jeg støtter opp om dette. Hi forteller selv at hun tidligere har fått innsyn. Nå har bv valgt å holde tilbake informasjon en periode, det kan de gjøre i et slikt tilfelle. Du viste selv til Forvaltningsloven. Nå er imidlertid lovverket slik at man ikke bare kan velge seg én paragraf man liker og så ignorere de man ikke liker eller som ikke går i ens egen favør. Man må se på helheten i loven. Ser du i linken fra Bufdir så sier den følgende: "Innsynsretten er begrunnet i foreldrenes rett til å kunne ivareta sine interesser i saken, og mulighet til å imøtegå sakens bakgrunnsopplysninger (kontradiksjon)." Som altså er hovedregel. Men, de sier videre: "Barnevernstjenesten kan derfor, i en begrenset periode, holde tilbake opplysninger fra foreldrene. Hensynet til å verne barnet må i slike situasjoner veie tyngre enn foreldrenes rett til kontradiksjon." Noe som stemmer overens med de unntakene Forvaltningsloven åpner for, når det anses å være til barnets beste. Anonymkode: 6a251...891 BOOM!!! 😀 Anonymkode: 41592...482
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #35 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Da går man til ledelsen først, og hvis du heller ikke får noe svar der, er neste instans statsforvalteren og eventuelt Sivilombudet. Anonymkode: 07a86...e5f Jeg har tatt det opp med ledelsen også. Skriftlig. De ønsker ikke å "møte" meg. De svarer meg nedlatende som om jeg er dum. Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #36 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (48 minutter siden): Du unnlater å også nevne at både § 18 og 19 i Forvaltningsloven OGSÅ viser til flere unntak hvor man likevel ikke nødvendigvis får innsynsrett. Selv om innsynsretten står sterkt og er en viktig rettighet, så finnes det unntak fra denne retten, der andre hensyn anses å være viktigere og dermed kan informasjon holdes tilbake helt eller delvis. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_4#§18a Bufdir har forklart mer om hvilke unntak som gjelder: https://www.bufdir.no/Barnevern/Fagstotte/politi_og_barnevern___retningslinjer_for_samhandling/barnevern_taushetsplikt_og_informasjonsdeling/barnevernet_begrense_foreldrenes_innsyn_i_barnevernssaken/ Om Hi er den jeg tror, så er det stor grunn til å tro at de holder tilbake noe informasjon for HI nå, fordi det anses som barnets beste - siden HI har valgt å fortsette et forhold til han som har vært voldelig både mot henne og barnet hennes, selv om de ikke bor sammen. Det at barnet har fått psykolog antar jeg støtter opp om dette. Hi forteller selv at hun tidligere har fått innsyn. Nå har bv valgt å holde tilbake informasjon en periode, det kan de gjøre i et slikt tilfelle. Du viste selv til Forvaltningsloven. Nå er imidlertid lovverket slik at man ikke bare kan velge seg én paragraf man liker og så ignorere de man ikke liker eller som ikke går i ens egen favør. Man må se på helheten i loven. Ser du i linken fra Bufdir så sier den følgende: "Innsynsretten er begrunnet i foreldrenes rett til å kunne ivareta sine interesser i saken, og mulighet til å imøtegå sakens bakgrunnsopplysninger (kontradiksjon)." Som altså er hovedregel. Men, de sier videre: "Barnevernstjenesten kan derfor, i en begrenset periode, holde tilbake opplysninger fra foreldrene. Hensynet til å verne barnet må i slike situasjoner veie tyngre enn foreldrenes rett til kontradiksjon." Noe som stemmer overens med de unntakene Forvaltningsloven åpner for, når det anses å være til barnets beste. Anonymkode: 6a251...891 Jeg har aldri fått innsyn i saken. Barnevernet sier at de har ikke "for vane" å sende ut møtereferat. Det gjør de bare ikke. De sender ikke ut til noen sa de. Jeg har fått vedtak, bare det. De holder kortene tett til brystet, føler jeg. De sier at det gjør de ikke. De sier og at de har en oppfatning av problemet i saken, men de ønsker ikke å fortelle hva de tenker. Det syns jeg er svært nedlatende. Som om de skal sitte der å grave og dømme uten å fortelle meg hva de tenker om noe som helst Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #37 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har tatt det opp med ledelsen også. Skriftlig. De ønsker ikke å "møte" meg. De svarer meg nedlatende som om jeg er dum. Anonymkode: bb3d2...24a Du skal ikke se bort fra at de gjør akkurat det, ser på deg som dum. Du har hele veien satt denne mannen og hans behov foran barnas behov, og for folk som ikke er utdannet innen psykologi kan det virke veldig idiotisk. Har man en viss innsikt i psyken vet de at du er manipulert av denne mannen og helt har mistet deg selv på veien, at du på en måte ikke kan noe for det. Men for menigmann fremstår du jo som helt tilbakestående som har blitt boende med denne mannen, fått barn med han, og latt han ødelegge både deg og ungene. Du flyttet ikke fra han før barnevernet tvang deg til det, og du fortsetter forholdet til han selv om dere ikke bor sammen. Du innser ikke at han er psykisk syk og ødelegger dere alle på ferden sin. Det er vanskelig å forstå for mennesker som ikke selv har blitt undertrykt og nærmest utslettet... Anonymkode: 331a1...163
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #38 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Gud, du er kjedelig. Anonymkode: 64f1b...386 Forvaltningsrett er kjedelig. Men reglene må like mye følges av alle forvaltningsorganer. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #39 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du unnlater å også nevne at både § 18 og 19 i Forvaltningsloven OGSÅ viser til flere unntak hvor man likevel ikke nødvendigvis får innsynsrett. Selv om innsynsretten står sterkt og er en viktig rettighet, så finnes det unntak fra denne retten, der andre hensyn anses å være viktigere og dermed kan informasjon holdes tilbake helt eller delvis. https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10/KAPITTEL_4#§18a Bufdir har forklart mer om hvilke unntak som gjelder: https://www.bufdir.no/Barnevern/Fagstotte/politi_og_barnevern___retningslinjer_for_samhandling/barnevern_taushetsplikt_og_informasjonsdeling/barnevernet_begrense_foreldrenes_innsyn_i_barnevernssaken/ Om Hi er den jeg tror, så er det stor grunn til å tro at de holder tilbake noe informasjon for HI nå, fordi det anses som barnets beste - siden HI har valgt å fortsette et forhold til han som har vært voldelig både mot henne og barnet hennes, selv om de ikke bor sammen. Det at barnet har fått psykolog antar jeg støtter opp om dette. Hi forteller selv at hun tidligere har fått innsyn. Nå har bv valgt å holde tilbake informasjon en periode, det kan de gjøre i et slikt tilfelle. Du viste selv til Forvaltningsloven. Nå er imidlertid lovverket slik at man ikke bare kan velge seg én paragraf man liker og så ignorere de man ikke liker eller som ikke går i ens egen favør. Man må se på helheten i loven. Ser du i linken fra Bufdir så sier den følgende: "Innsynsretten er begrunnet i foreldrenes rett til å kunne ivareta sine interesser i saken, og mulighet til å imøtegå sakens bakgrunnsopplysninger (kontradiksjon)." Som altså er hovedregel. Men, de sier videre: "Barnevernstjenesten kan derfor, i en begrenset periode, holde tilbake opplysninger fra foreldrene. Hensynet til å verne barnet må i slike situasjoner veie tyngre enn foreldrenes rett til kontradiksjon." Noe som stemmer overens med de unntakene Forvaltningsloven åpner for, når det anses å være til barnets beste. Anonymkode: 6a251...891 Nettopp. Men da må de oppgi grunn til hemmeligholdet i et vedtak om avslag på søknad om innsyn. Vedtaket skal da kunne påklages videre. Mitt inntrykk er at dette unntaket brukes ukritisk hele tiden. Jeg fikk for øvrig all informasjon da jeg ble meldt. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #40 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg har aldri fått innsyn i saken. Barnevernet sier at de har ikke "for vane" å sende ut møtereferat. Det gjør de bare ikke. De sender ikke ut til noen sa de. Jeg har fått vedtak, bare det. De holder kortene tett til brystet, føler jeg. De sier at det gjør de ikke. De sier og at de har en oppfatning av problemet i saken, men de ønsker ikke å fortelle hva de tenker. Det syns jeg er svært nedlatende. Som om de skal sitte der å grave og dømme uten å fortelle meg hva de tenker om noe som helst Anonymkode: bb3d2...24a Og dette er et brudd på Forvaltningsloven. Et møtereferat fra møte der man selv har deltatt inneholder ingen nye opplysninger som må holdes tilbake fra forelderen - det er jo bare dokumentasjon på hva som har blitt sagt på møtet. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #41 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg har aldri fått innsyn i saken. Barnevernet sier at de har ikke "for vane" å sende ut møtereferat. Det gjør de bare ikke. De sender ikke ut til noen sa de. Jeg har fått vedtak, bare det. De holder kortene tett til brystet, føler jeg. De sier at det gjør de ikke. De sier og at de har en oppfatning av problemet i saken, men de ønsker ikke å fortelle hva de tenker. Det syns jeg er svært nedlatende. Som om de skal sitte der å grave og dømme uten å fortelle meg hva de tenker om noe som helst Anonymkode: bb3d2...24a Du sier selv tidligere i tråden at du har fått undersøkelsesrapporter. Og du har fått vedtak. Hvis du hadde lest det jeg har skrevet og linkene over, så ser du at det er flere gode grunner bv kan ha til å ikke gi deg mer innsyn akkurat nå. Og med den historien du har vist, med å fortsette å bo altfor lenge sammen med en voldelig mann som også var psykisk voldelig mot ditt eldste barn over tid, OG du har valgt å fortsette forholdet til samme voldelige mann etter dere flyttet fra hverandre, så er det absolutt grunn til å tro at bv har gode grunner til å ikke gi deg mer innsyn i saken foreløpig. Gjennom hele tråden unngår du konsekvent å kommentere noe av dette, noe jeg tyder dithen at du ikke ønsker å innrømme hva dine valg har gjort med deg og dine barn, spesielt eldste barnet som du over tid lot bli utsatt for psykisk vold av stefar over altfor lang tid. At du fortsetter et forhold til eks-samboeren etter dere måtte flytte fra hverandre for at du skulle få beholde barna, det viser at du ikke greier å sette sunne grenser for hverken deg selv eller barna dine. Det at du selv velger å fortsette forholdet, det gir bv grunnlag for å fortsette å jobbe med saken, for (spesielt) ditt eldste barns beste, noe de tydeligvis mener er nødvendig siden de også har skaffet barnet psykolog. DU burde støtte det at bv har skaffet psykolog til barnet du lot bli psykisk mishandlet over tid. DU burde ta ansvar selv for å kutte forholdet du har valgt å opprettholde med han som har vært voldelig mot både deg og ditt eldste barn. DU velger å ikke gjøre det, da må du også forvente å oppleve at bv trenger lenger tid for å vurdere hva som er dine barns beste OG at det er forhold (som du selv velger) som nå gjør at bv også har rett til å ikke gi deg full innsynsrett en periode. Om det mot formodning ikke er pga. dine egne valg i dette, så kan manglende innsynsrett også komme fra politiet som kan ha pålagt bv å ikke gi deg full innsynsrett nå - noe som heller ikke vil være særlig overraskende, siden din eks har en historikk med å søke på grov "barneporno" (som bare er en omskriving av grov mishandling av barn!). Det at du velger å fortsette et "kjæresteforhold" til en slik mann, det er uansvarlig av deg. Og det viser at du trenger hjelp for å kutte kontakt med ham, siden det vil være både til ditt og ditt barns beste. Velger du å fortsette forholdet til voldsmannen, da må du også regne med å møte motstand i systemet som tross alt har ditt/dine barns beste mer i fokus enn det du har så lenge du fortsetter forholdet til ham. Jeg skriver dette så tydelig nå, fordi du har fått høre det meste i lang tid før du omsider avsluttet samboerforholdet til denne voldelige mannen. Du ventet altfor lenge med å avslutte forholdet. Og så viste det seg at du valgte å ikke avslutte forholdet, men valgte å bare fortsette det i en annen form. Det er helt uansvarlig av deg! Og det viser at du har problemer selv som gjør at du ikke greier å ta valg som er best mulig for deg selv og dine barn. Da er det ditt ansvar å oppsøke hjelp for å finne ut hvordan du kan greie å ta bedre valg for deg selv og barna fremover. Du risikerer å ødelegge totalt for deg selv og barna dine om du ikke snart skaffer deg hjelp av fagfolk (psykolog) og tar tak i årsakene til hvorfor du over så lang tid har tatt og fremdeles tar så ødeleggende valg for deg selv og dine barn! Det er ikke bv som er din fiende her, HI - det er dine egne valg som er det! Jeg er overbevist om at hvis du går til bv og sier til dem at du har innsett at du har et usunt forhold til denne mannen og at du innser at du trenger hjelp for å komme deg helt ut av forhold med ham, så vil du bli møtt på en helt annen måte av bv også - hvis du videre viser at du mener det og går i behandling så lenge du trenger det for å bli sterk nok til å sette sunne grenser for deg selv og barna dine fremover. Du kan også kontakte nærmeste Krisesenter og be om hjelp til dette gjennom dem, for det er ikke unormalt å slite med å kutte forhold til voldelige menn. Men det er likevel noe du må gjøre, hvis du ønsker å ta vare på deg selv og barna dine fremover. https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Hverken du eller barna dine kan få et godt liv hvis du ikke kutter kontakten og forholdet med denne mannen! Det er du som må gjøre det! Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #42 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Nettopp. Men da må de oppgi grunn til hemmeligholdet i et vedtak om avslag på søknad om innsyn. Vedtaket skal da kunne påklages videre. Mitt inntrykk er at dette unntaket brukes ukritisk hele tiden. Jeg fikk for øvrig all informasjon da jeg ble meldt. Anonymkode: 07a86...e5f Nei, de må ikke alltid oppgi grunn til å holde tilbake informasjon en periode - fordi det å oppgi årsaken kan ødelegge hensikten, f.eks. der en av foreldrene kan påvirke barna negativt, det er frykt for vold eller om politiet trenger tid til etterforskning. Dette stod ganske klart i linken fra Buf.dir. som jeg ga deg over her. Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #43 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Nei, de må ikke alltid oppgi grunn til å holde tilbake informasjon en periode - fordi det å oppgi årsaken kan ødelegge hensikten, f.eks. der en av foreldrene kan påvirke barna negativt, det er frykt for vold eller om politiet trenger tid til etterforskning. Dette stod ganske klart i linken fra Buf.dir. som jeg ga deg over her. Anonymkode: 6a251...891 Alle forvaltningsvedtak skal begrunnes. Man trenger ikke å utbrodere konkret i begrunnelsen hva problemet er, men det må være skriftlig. Anonymkode: 07a86...e5f
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #44 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Du sier selv tidligere i tråden at du har fått undersøkelsesrapporter. Og du har fått vedtak. Hvis du hadde lest det jeg har skrevet og linkene over, så ser du at det er flere gode grunner bv kan ha til å ikke gi deg mer innsyn akkurat nå. Og med den historien du har vist, med å fortsette å bo altfor lenge sammen med en voldelig mann som også var psykisk voldelig mot ditt eldste barn over tid, OG du har valgt å fortsette forholdet til samme voldelige mann etter dere flyttet fra hverandre, så er det absolutt grunn til å tro at bv har gode grunner til å ikke gi deg mer innsyn i saken foreløpig. Gjennom hele tråden unngår du konsekvent å kommentere noe av dette, noe jeg tyder dithen at du ikke ønsker å innrømme hva dine valg har gjort med deg og dine barn, spesielt eldste barnet som du over tid lot bli utsatt for psykisk vold av stefar over altfor lang tid. At du fortsetter et forhold til eks-samboeren etter dere måtte flytte fra hverandre for at du skulle få beholde barna, det viser at du ikke greier å sette sunne grenser for hverken deg selv eller barna dine. Det at du selv velger å fortsette forholdet, det gir bv grunnlag for å fortsette å jobbe med saken, for (spesielt) ditt eldste barns beste, noe de tydeligvis mener er nødvendig siden de også har skaffet barnet psykolog. DU burde støtte det at bv har skaffet psykolog til barnet du lot bli psykisk mishandlet over tid. DU burde ta ansvar selv for å kutte forholdet du har valgt å opprettholde med han som har vært voldelig mot både deg og ditt eldste barn. DU velger å ikke gjøre det, da må du også forvente å oppleve at bv trenger lenger tid for å vurdere hva som er dine barns beste OG at det er forhold (som du selv velger) som nå gjør at bv også har rett til å ikke gi deg full innsynsrett en periode. Om det mot formodning ikke er pga. dine egne valg i dette, så kan manglende innsynsrett også komme fra politiet som kan ha pålagt bv å ikke gi deg full innsynsrett nå - noe som heller ikke vil være særlig overraskende, siden din eks har en historikk med å søke på grov "barneporno" (som bare er en omskriving av grov mishandling av barn!). Det at du velger å fortsette et "kjæresteforhold" til en slik mann, det er uansvarlig av deg. Og det viser at du trenger hjelp for å kutte kontakt med ham, siden det vil være både til ditt og ditt barns beste. Velger du å fortsette forholdet til voldsmannen, da må du også regne med å møte motstand i systemet som tross alt har ditt/dine barns beste mer i fokus enn det du har så lenge du fortsetter forholdet til ham. Jeg skriver dette så tydelig nå, fordi du har fått høre det meste i lang tid før du omsider avsluttet samboerforholdet til denne voldelige mannen. Du ventet altfor lenge med å avslutte forholdet. Og så viste det seg at du valgte å ikke avslutte forholdet, men valgte å bare fortsette det i en annen form. Det er helt uansvarlig av deg! Og det viser at du har problemer selv som gjør at du ikke greier å ta valg som er best mulig for deg selv og dine barn. Da er det ditt ansvar å oppsøke hjelp for å finne ut hvordan du kan greie å ta bedre valg for deg selv og barna fremover. Du risikerer å ødelegge totalt for deg selv og barna dine om du ikke snart skaffer deg hjelp av fagfolk (psykolog) og tar tak i årsakene til hvorfor du over så lang tid har tatt og fremdeles tar så ødeleggende valg for deg selv og dine barn! Det er ikke bv som er din fiende her, HI - det er dine egne valg som er det! Jeg er overbevist om at hvis du går til bv og sier til dem at du har innsett at du har et usunt forhold til denne mannen og at du innser at du trenger hjelp for å komme deg helt ut av forhold med ham, så vil du bli møtt på en helt annen måte av bv også - hvis du videre viser at du mener det og går i behandling så lenge du trenger det for å bli sterk nok til å sette sunne grenser for deg selv og barna dine fremover. Du kan også kontakte nærmeste Krisesenter og be om hjelp til dette gjennom dem, for det er ikke unormalt å slite med å kutte forhold til voldelige menn. Men det er likevel noe du må gjøre, hvis du ønsker å ta vare på deg selv og barna dine fremover. https://www.krisesenter.com/finn-ditt-krisesenter/ Hverken du eller barna dine kan få et godt liv hvis du ikke kutter kontakten og forholdet med denne mannen! Det er du som må gjøre det! Anonymkode: 6a251...891 Nei nei ! Du er helt på viddene! Politiet er ikke innblandet. Og nei, min datter ønsket ikke å gå til psykolog. Hun ble henvist, men avsluttet av egen vilje. Både jeg og far til eldste ser at hun ikke har behov for det. Og nei nei ! Barnevernet mener ikke at eks samboer er voldelig. Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #45 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Nei nei ! Du er helt på viddene! Politiet er ikke innblandet. Og nei, min datter ønsket ikke å gå til psykolog. Hun ble henvist, men avsluttet av egen vilje. Både jeg og far til eldste ser at hun ikke har behov for det. Og nei nei ! Barnevernet mener ikke at eks samboer er voldelig. Anonymkode: bb3d2...24a Men du har fremdeles et kjæresteforhold til din (eks-)samboer, har du ikke? Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #46 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Men du har fremdeles et kjæresteforhold til din (eks-)samboer, har du ikke? Anonymkode: 6a251...891 Nei. Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #47 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Så flott av barnevernet at de ser at dattera di trenger noen profesjonelle å snakke med! Hun har nok vært gjennom mye stakkars. At de ikke informerte deg kan kanskje være fordi de var redde for at du ville stikke kjepper i hjulene for at dattera du skulle få denne hjelpen? Hvor gammel er hun? Anonymkode: 41592...482 Men det er ikke lovlig, med mindre barnet er gammelt nok til å ta egne helseavgjørelser. Mor skal ikke bare informeres, hun må også samtykke i helsehjelp. Dette kan overprøves om mor ikke sørger for nødvendig hjelp til barnet, men igjen er det noe som må vedtaksfestes og kunne påklages. Anonymkode: da527...a9a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #48 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Jeg har vært i barnevernet i over 1 år, har fått undersøkelsesrapporter. Men ingen møtereferat. Advokater er vell ikke billig? Anonymkode: bb3d2...24a Du har krav på referater. En advokat er nok ikke billig, men har samtidig juridisk rett til å få innsyn i det meste av det de ikke gir deg innsyn i (ikke alt). Forstår at dette må skape stor fortvilelse og forvirring, det høres nesten ut som en Kafkaprosess Anonymkode: d6187...ae0
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #49 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Hvorfor? Og kan man få vite grunnen til at det er til det beste? Anonymkode: bb3d2...24a De kan holde tilbake sensitive opplysninger som handler om faren (siden dere ikke er sammen lengre), sensitive opplysninger barnet har gitt som kan medføre problemer for barnet om de deles, og interne vurderinger og notater til eventuell saksforberedelse. Kun dette, mener jeg. Anonymkode: d6187...ae0
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #50 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men det er ikke lovlig, med mindre barnet er gammelt nok til å ta egne helseavgjørelser. Mor skal ikke bare informeres, hun må også samtykke i helsehjelp. Dette kan overprøves om mor ikke sørger for nødvendig hjelp til barnet, men igjen er det noe som må vedtaksfestes og kunne påklages. Anonymkode: da527...a9a Dette. For at barnet skal tas med på sånt,må det være fattet et vedtak. Er det fatt tvangsvedtak i saken? Anonymkode: 07a86...e5f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå