Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Meg som mor, veldig nedlatende? Og hvorfor ønsker de ikke å gi meg innsyn i saken? Og i tillegg sier de at de har en oppfatning av saken, men ønsker ikke å dele det med meg. Hvorfor? Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Det må du nesten spørre dem om. Vi kan jo ikke vite det. Anonymkode: 65361...8aa
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Var jeg deg ville jeg bedt bv om et møte, og der tatt opp disse tingene. Ta med deg en fornuftig og rolig person som du stoler på, eller en advokat. Og be om møtereferat fra møtet. Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Var jeg deg ville jeg bedt bv om et møte, og der tatt opp disse tingene. Ta med deg en fornuftig og rolig person som du stoler på, eller en advokat. Og be om møtereferat fra møtet. Anonymkode: 6a251...891 Jeg har gjort det. Flere ganger skriftlig og muntlig. Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det må du nesten spørre dem om. Vi kan jo ikke vite det. Anonymkode: 65361...8aa Håpet noen hadde erfaring. Evt om det er lovlig å holde tilbake informasjon Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Jeg har gjort det. Flere ganger skriftlig og muntlig. Anonymkode: bb3d2...24a Høres ut som om du kanskje kan trenge en advokat som kan hjelpe deg med kommunikasjonen med bv, slik at du blir sikker på at ting blir gjort på riktig måte? Bv har i noen tilfeller lov til å utsette innsynsretten foreldrene i utgangspunktet har rett på, men da er det gode grunner for det. Ofte holder de igjen fordi de er redde for at det som er journalført kan skade videre utredning i saken, og at de derfor vurderer det som i barnets interesse å holde igjen informasjon inntil de selv får oversikt over situasjonen. Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Høres ut som om du kanskje kan trenge en advokat som kan hjelpe deg med kommunikasjonen med bv, slik at du blir sikker på at ting blir gjort på riktig måte? Bv har i noen tilfeller lov til å utsette innsynsretten foreldrene i utgangspunktet har rett på, men da er det gode grunner for det. Ofte holder de igjen fordi de er redde for at det som er journalført kan skade videre utredning i saken, og at de derfor vurderer det som i barnets interesse å holde igjen informasjon inntil de selv får oversikt over situasjonen. Anonymkode: 6a251...891 Jeg har vært i barnevernet i over 1 år, har fått undersøkelsesrapporter. Men ingen møtereferat. Advokater er vell ikke billig? Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Kommer vel an på hva slags sak det er. Det kan, i noen saker, være til det beste for barnet og saksbehandlingen å hindre innsyn for enkelte parter. Anonymkode: 06b78...0c7
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Jeg har vært i barnevernet i over 1 år, har fått undersøkelsesrapporter. Men ingen møtereferat. Advokater er vell ikke billig? Anonymkode: bb3d2...24a Det må du nesten undersøke selv. Om du ikke har advokat, ta med deg en fornuftig og rolig person som du stoler på til møtene med bv. Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 I visse sammenhenger har du rett til fri rettshjelp (dvs gratis advokat). Men det er først hvis barnevernet anlegger sak med sikte på f.eks omsorgsovertakelse. I så fall vil jeg råde deg til å v gjøre noen undersøkelser før du velger advokat. Jeg jobber med dette feltet, og vet at kvaliteten på advokater som har barnevernssaker er mildt sagt varierende. Det finnes noen som er gode og engasjerte, men også mange som gjør en slapp og dårlig jobb med å ivareta klientens interesser. Hvis det ikke er spørsmål om omsorgsovertakelse (ennå) vil jeg råde deg til å samarbeide så godt du kan med barnevernet, for å unngå at situasjonen tilspisser seg. Anonymkode: bc672...46a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Kommer vel an på hva slags sak det er. Det kan, i noen saker, være til det beste for barnet og saksbehandlingen å hindre innsyn for enkelte parter. Anonymkode: 06b78...0c7 Hvorfor? Og kan man få vite grunnen til at det er til det beste? Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Du kan også høre med f.eks JURK (Juridisk Rådgivning for Kvinner). Det er kvinnelige jusstudenter som gir gratis rettshjelp, de kan kanskje hjelpe deg videre med å finne ut hva du har krav på. Anonymkode: bc672...46a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I visse sammenhenger har du rett til fri rettshjelp (dvs gratis advokat). Men det er først hvis barnevernet anlegger sak med sikte på f.eks omsorgsovertakelse. I så fall vil jeg råde deg til å v gjøre noen undersøkelser før du velger advokat. Jeg jobber med dette feltet, og vet at kvaliteten på advokater som har barnevernssaker er mildt sagt varierende. Det finnes noen som er gode og engasjerte, men også mange som gjør en slapp og dårlig jobb med å ivareta klientens interesser. Hvis det ikke er spørsmål om omsorgsovertakelse (ennå) vil jeg råde deg til å samarbeide så godt du kan med barnevernet, for å unngå at situasjonen tilspisser seg. Anonymkode: bc672...46a Jeg samarbeider. De er ikke lengre bekymret for barna pga jeg og samboer er flyttet fra hverandre. Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Du kan også høre med f.eks JURK (Juridisk Rådgivning for Kvinner). Det er kvinnelige jusstudenter som gir gratis rettshjelp, de kan kanskje hjelpe deg videre med å finne ut hva du har krav på. Anonymkode: bc672...46a Tusen takk for godt tips 👍🏻 Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Det er jo veldig vanskelig for utenforstående å vite. Din oppfatning av å bli behandlet nedlatende, kan være helt korrekt, eller den kan bunne i at du lett føler deg dårlig behandlet. Å ikke gi foreldre fullt innsyn kan jo bunne i mye, f eks tvil om hvorvidt foreldre faktisk fungerer godt nok. For din del er det heller ingen grunn til å gi deg innsyn i saksbehandlers vurdering av din eks-samboer. Han er ikke far til barna dine, og derfor ikke lenger aktuell i vurdering av dine barns omsorgssituasjon. Anonymkode: f9e3d...be2
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg samarbeider. De er ikke lengre bekymret for barna pga jeg og samboer er flyttet fra hverandre. Anonymkode: bb3d2...24a Er det du som flyttet fra samboer fordi bv krevde det, at han har vært psykisk/fysisk voldelig og behandlet ditt barn fra før elendig, og du likevel fortsetter forholdet til ham, selv om dere ikke bor sammen? Hvis en av foreldrene har vært voldelig kan det være en av årsakene til å holde tilbake informasjon. Anonymkode: 6a251...891
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Er det du som flyttet fra samboer fordi bv krevde det, at han har vært psykisk/fysisk voldelig og behandlet ditt barn fra før elendig, og du likevel fortsetter forholdet til ham, selv om dere ikke bor sammen? Hvis en av foreldrene har vært voldelig kan det være en av årsakene til å holde tilbake informasjon. Anonymkode: 6a251...891 Hvis det er sånn. Hvorfor behandle meg nedlatende? Nekte å hjelpe meg videre? Nekte å være åpen om hva de tenker om situasjonen? Nekte å gi meg innsyn? Fordi? Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er jo veldig vanskelig for utenforstående å vite. Din oppfatning av å bli behandlet nedlatende, kan være helt korrekt, eller den kan bunne i at du lett føler deg dårlig behandlet. Å ikke gi foreldre fullt innsyn kan jo bunne i mye, f eks tvil om hvorvidt foreldre faktisk fungerer godt nok. For din del er det heller ingen grunn til å gi deg innsyn i saksbehandlers vurdering av din eks-samboer. Han er ikke far til barna dine, og derfor ikke lenger aktuell i vurdering av dine barns omsorgssituasjon. Anonymkode: f9e3d...be2 Jeg forstår hva du mener. Men jeg har aldri blitt behandlet så dårlig som i barnevernet. Jeg har snakket med mange i mitt liv. Helsestasjonen, lege, skole, barnehage, har alltid blitt møtt med respekt. Men ikke hos barnevernet. Det går utover nattesøvnen tilogmed. Den følelsen av å bli sett ned på. Føle seg så lite forstått og samtidig har de full rett til å grave i mitt liv. Undersøkelsen er over. Eks samboer er far til barna mine. Jeg ønsker å vite hva de tenker, mye pga jeg ønsker å kunne forsvare meg Anonymkode: bb3d2...24a
robot Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 Dersom du har foreldreansvar, som mødre flest har, har du full innsynsrett i alle dokumenter i saken. Unntaket er om det er fattet vedtak om unndragelse av enkelte opplysninger, da skal du få vedtaket og har anledning til å klage på det. Hvis du bor i Oslo kan du få hjelp av pasient- og brukerombudet. I resten av landet kan Statsforvalteren veilede og er klageinstans.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 robot skrev (43 minutter siden): Dersom du har foreldreansvar, som mødre flest har, har du full innsynsrett i alle dokumenter i saken. Unntaket er om det er fattet vedtak om unndragelse av enkelte opplysninger, da skal du få vedtaket og har anledning til å klage på det. Hvis du bor i Oslo kan du få hjelp av pasient- og brukerombudet. I resten av landet kan Statsforvalteren veilede og er klageinstans. Hei Robot. Tusen takk for et skikkelig svar. Jeg skal ta det videre til statsforvaltningen. Jeg er mor ja, har foreldreansvar og hovedomsorgen. I tillegg til at de nekter å gi meg innsyn så henviste de datteren min til kommunepsykolog uten å informere meg. Anonymkode: bb3d2...24a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #21 Skrevet 18. august 2021 Det er nok en vanskelig situasjon sett under ett. Både du og barna er skadet av å leve med en psykisk syk/ustabil mann, som dere etter påtrykk og tvang har flyttet fra, men som du likevel fortsetter å ha et forhold til. Han manipulerer dere kanskje bevisst, kanskje ubevisst, med sine tårer og klager over hvor vanskelig det er for han, og du skal både forholde deg til barnas beste, barnevernet og denne krevende mannen som du er glad i men ikke kan leve sammen med. Det er nok en del frustrasjon fra barnevernet sin side i denne saken også, men de skal ikke behandle deg dårlig for det. De kan ikke gi deg innsyn i din ekssamboer sin sak, men skal gi deg innsyn i ting som gjelder deg. Når de har henvist datteren din til psykolog må det jo bety at de ser at hun virkelig trenger noen å snakke med, og henviser til noen som kan ta seg av henne. Det er ikke negativt altså. Anonymkode: 331a1...163
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #22 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): så henviste de datteren min til kommunepsykolog uten å informere meg. Anonymkode: bb3d2...24a Så flott av barnevernet at de ser at dattera di trenger noen profesjonelle å snakke med! Hun har nok vært gjennom mye stakkars. At de ikke informerte deg kan kanskje være fordi de var redde for at du ville stikke kjepper i hjulene for at dattera du skulle få denne hjelpen? Hvor gammel er hun? Anonymkode: 41592...482
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #23 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Meg som mor, veldig nedlatende? Og hvorfor ønsker de ikke å gi meg innsyn i saken? Og i tillegg sier de at de har en oppfatning av saken, men ønsker ikke å dele det med meg. Hvorfor? Anonymkode: bb3d2...24a Er det du som har hovedomsorgen til vanlig? Jeg hadde kontaktet advokat om jeg var deg. Anonymkode: d6187...ae0
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #24 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Så flott av barnevernet at de ser at dattera di trenger noen profesjonelle å snakke med! Hun har nok vært gjennom mye stakkars. At de ikke informerte deg kan kanskje være fordi de var redde for at du ville stikke kjepper i hjulene for at dattera du skulle få denne hjelpen? Hvor gammel er hun? Anonymkode: 41592...482 Alvorlig talt! Barnevernet har både informasjons og samarbeidsplikt med foreldrene, og foreldrene har ansvaret for avgjørelser som angår deres barn om barnet er under 16. Anonymkode: d6187...ae0
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #25 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Hvis det er sånn. Hvorfor behandle meg nedlatende? Nekte å hjelpe meg videre? Nekte å være åpen om hva de tenker om situasjonen? Nekte å gi meg innsyn? Fordi? Anonymkode: bb3d2...24a Fordi du er uvesentlig i forhold til hvor viktige barna dine er, og du har allerede vist at du ikke har evnet å beskytte dem i fortiden . Anonymkode: 64f1b...386
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå