Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #1 Skrevet 17. august 2021 Jenta er både deprimert og angstpreget. Så nå skal vi prøve medisin, etter avtale med lege på BUP. Jeg har lest så mye om denne medisinen, hvilke erfaringer andre har og det angrer jeg sånn på. Noen forteller at de har barn som har blitt psykotiske på grunn av dette, noen har blitt verre.. Jeg krisemaksimerer sånn, skal livet aldri bli bra igjen? Anonymkode: c4da5...2aa
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #2 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jenta er både deprimert og angstpreget. Så nå skal vi prøve medisin, etter avtale med lege på BUP. Jeg har lest så mye om denne medisinen, hvilke erfaringer andre har og det angrer jeg sånn på. Noen forteller at de har barn som har blitt psykotiske på grunn av dette, noen har blitt verre.. Jeg krisemaksimerer sånn, skal livet aldri bli bra igjen? Anonymkode: c4da5...2aa Håper virkelig ikke du viser dette til datteren din. Kanskje du bør oppsøke hjelp også? Anonymkode: 91233...6ae
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #3 Skrevet 17. august 2021 Jeg begynte på zoloft for et par år siden og fikk et helt nytt liv! Anonymkode: 41b16...8b6
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #4 Skrevet 17. august 2021 Hadde ALDRI gitt det til mitt barn!! https://tidsskriftet.no/2016/04/fra-andre-tidsskrifter/oker-antidepressiver-selvmordsfaren Anonymkode: 2576d...427
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #5 Skrevet 17. august 2021 Jeg kan ikke svare på spørsmålet ditt, men jeg forstår godt din redsel og fortvilelse. Å ha et barn som strever sånn som du beskriver er veldig tøft, og det er vondt når man ikke ser en utvei ut av det hele. Jeg håper dere snart opplever god effekt av behandlingen hun får, og at du da kan puste litt igjen…. Det er bra at hun får hjelp❤️ Anonymkode: d42b0...812
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #6 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Håper virkelig ikke du viser dette til datteren din. Kanskje du bør oppsøke hjelp også? Anonymkode: 91233...6ae Hva i alle dager er det med deg? Anonymkode: a3ebd...a03
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #7 Skrevet 17. august 2021 Hør på legen med mindre du har grunn til noe annet HI, forstår at du er redd og bekymret ❤️. Går datteren din også til samtaleterapi? Og har dere vurdert å legge til styrketrening (svært gode antidepressiva- resultater) Anonymkode: a3ebd...a03
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #8 Skrevet 17. august 2021 Medisinering kan være bra. Men man bør ikke basere seg på dét alene. Hva får hun ellers for behandling? Hvilke grep kan dere ta? Zoloft i seg selv er neppe farlig, men får datteren din best mulig tilbud totalt sett? Lykke til, og alt godt til dere. Anonymkode: dc1be...613
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #9 Skrevet 17. august 2021 Det går fint an å bruke det over en kort periode, men pass på at det settes i gang behandling hos psykolog, eventuelt utreder, samtidig ❤️ For hvis hun går på Zoloft for lenge, så blir det vanskeligere for henne å klare seg uten. Det er det jeg heller hadde bekymra meg for. Avhengighet. Lurer egentlig på hvilken lege som har utskrevet Zoloft til en tolvåring. Anonymkode: 9c43f...dd0
amandine Skrevet 17. august 2021 #10 Skrevet 17. august 2021 (endret) Og jeg lurer som vanlig på hvorfor så mange anonyme uttaler seg kritisk til behandlende lege og kommer med medisinsk rådgivning basert på INGENTING. Endret 17. august 2021 av amandine
☆☆☆ Skrevet 17. august 2021 #11 Skrevet 17. august 2021 Eg tenker at det er bedre å snakke med behandlar om bekymringane dine enn eit nettforum. Du veit ikkje kva kompetanse dei forskjellige som svarar deg har og på kva grunnlag dei uttalar seg. Men det er ikkje vanskeleg å sjå for seg at du bekymrar deg, både kva gjeld utfordringane til barnet ditt og behandlinga. Ønskar alt godt til deg og barnet ditt ❤
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #12 Skrevet 17. august 2021 Dette går nok bra!❤ Dere er under oppfølging, og hun får hjelp. Du skal ikke mer enn ett til to tiår tilbake i tid, før det var helt annerledes. Jeg er mor til en som var alkoholliker og narkoman før han var 20 år. Han fikk ikke hjelp, til tross for at jeg har kjempet for han siden han var liten. Møtte en murvegg av bedrevitere hos både helsevesen og skole, og all skolegang ble ødelagt. Han fikk til slutt flere diagnoser, men da hadde han i desperasjon startet selvmedisinering, og det hadde gått for langt.💔 Anonymkode: 61cc1...c83
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #13 Skrevet 17. august 2021 amandine skrev (1 time siden): Og jeg lurer som vanlig på hvorfor så mange anonyme uttaler seg kritisk til behandlende lege og kommer med medisinsk rådgivning basert på INGENTING. Helt legitimt å være skeptisk. Man bør være det! https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/klinikk-far-kritikk-etter-barn-begikk-selvmord-1.13886359 Anonymkode: 2576d...427
Iiiiik Skrevet 17. august 2021 #14 Skrevet 17. august 2021 Det gjøres jo som regel grundige kliniske vurderinger før så unge mennesker medisineres mot angst og depresjon her i Norge. Jeg skjønner at du er redd, men alternativet er vel også ganske dårlig? Det er sjelden slik at medisiner kastes etter unge som ikke har problemer i utgangspunktet. Snakk med legen (på BUP?) og følg nøye med på eventuelle bivirkninger. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Iiiiik skrev (5 minutter siden): Det gjøres jo som regel grundige kliniske vurderinger før så unge mennesker medisineres mot angst og depresjon her i Norge. Jeg skjønner at du er redd, men alternativet er vel også ganske dårlig? Det er sjelden slik at medisiner kastes etter unge som ikke har problemer i utgangspunktet. Snakk med legen (på BUP?) og følg nøye med på eventuelle bivirkninger. Lykke til! Støtter dette. Det er grunn til å være skeptisk, men det er nok gjort grundige vurderinger og konkluderert med at dette er beste alternativ akkurat nå. Ha god og jevnlig dialog med legen HI og ta kontakt med denne om du skulle observere noe som gjør deg bekymret. Anonymkode: a3ebd...a03
Himmel og hav Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 Det er vondt når ungene ikke har det bra. Jeg håper dette vil hjelpe jenta di og at dere går mot lysere tider begge to ❤️
amandine Skrevet 17. august 2021 #17 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Helt legitimt å være skeptisk. Man bør være det! https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/klinikk-far-kritikk-etter-barn-begikk-selvmord-1.13886359 Anonymkode: 2576d...427 Skeptisk, ja. Kritisk, ja. Men da bør det være fordi man samler fakta og lærer er kildekritisk, spør og graver. Ikke fordi anonym B uttaler seg bastant på bakgrunn av to tre setninger skrevet av en fortvilet anonym A, hvorpå den spinn sprø anonym C later som om hun sitter på ekspertise og erfaring. Støtt gjerne A i hennes fortvilelse, den kan vi sikkert alle kjenne oss igjen i som mammaer og pappaer. B og C derimot, som slenger ut påstander og liksom-sannheter om noe de ikke kan vite eller vet nok om bør holde fred.
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #18 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det går fint an å bruke det over en kort periode, men pass på at det settes i gang behandling hos psykolog, eventuelt utreder, samtidig ❤️ For hvis hun går på Zoloft for lenge, så blir det vanskeligere for henne å klare seg uten. Det er det jeg heller hadde bekymra meg for. Avhengighet. Lurer egentlig på hvilken lege som har utskrevet Zoloft til en tolvåring. Anonymkode: 9c43f...dd0 Enig det, men dessverre er det mange leger som bare skriver ut desse medisinene, uten at barna får gå til eventuelt psykolog. Ble skremt da eg for første gang så at lege hadde forskrevet slikt til en 10 åring! Er ikke mitt førstevalg til barn, de trenger mest å snakke med noen Anonymkode: cfead...711
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #19 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Helt legitimt å være skeptisk. Man bør være det! https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/klinikk-far-kritikk-etter-barn-begikk-selvmord-1.13886359 Anonymkode: 2576d...427 I min lærebok i barne- og ungdomspsykiatri står det at selvmordsraten blant ungdom økte da bruken av antidepressiva ble mer restriktiv. Til HI, mitt barn har gått på en annen type antidepressiva over en periode. Hen har det bedre nå enn før hen begynte. Her inngår også behandling hos barne- og ungdomspsykiater. Mitt barn har hatt mer depressive symptomer enn angst. Langsomt går det bedre. Jeg håper ditt barn får det bedre med medisinering! Det er kjempetøft å stå i det når man har et barn som har det så vondt. Du må passe godt på deg selv også. Det er viktig for å klare å Hilde ut. Stor klem til deg! Anonymkode: bdb81...601
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #20 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I min lærebok i barne- og ungdomspsykiatri står det at selvmordsraten blant ungdom økte da bruken av antidepressiva ble mer restriktiv. Til HI, mitt barn har gått på en annen type antidepressiva over en periode. Hen har det bedre nå enn før hen begynte. Her inngår også behandling hos barne- og ungdomspsykiater. Mitt barn har hatt mer depressive symptomer enn angst. Langsomt går det bedre. Jeg håper ditt barn får det bedre med medisinering! Det er kjempetøft å stå i det når man har et barn som har det så vondt. Du må passe godt på deg selv også. Det er viktig for å klare å Hilde ut. Stor klem til deg! Anonymkode: bdb81...601 *holde ut Anonymkode: bdb81...601
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #21 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Jenta er både deprimert og angstpreget. Så nå skal vi prøve medisin, etter avtale med lege på BUP. Jeg har lest så mye om denne medisinen, hvilke erfaringer andre har og det angrer jeg sånn på. Noen forteller at de har barn som har blitt psykotiske på grunn av dette, noen har blitt verre.. Jeg krisemaksimerer sånn, skal livet aldri bli bra igjen? Anonymkode: c4da5...2aa Jeg har prøvd Zoloft. For meg var det kanskje ikke riktig valg av medisin, jeg fikk det skrevet ut etter et voldsomt traume. Jeg ble veldig flat i følelsene og følte meg ikke vel, så jeg sluttet igjen. Prøv å ikke legge vekt på andres erfaringer, alle er forskjellige. Se an datteren din og hvordan hun virker å reagere og hold tett kontakt med legen på bup. Når man sliter med ting føles det ofte som ting aldri skal bli bra igjen, men det meste blir bedre etterhvert. Lykke til med jenta di. Anonymkode: 99d0e...ae7
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #22 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hadde ALDRI gitt det til mitt barn!! https://tidsskriftet.no/2016/04/fra-andre-tidsskrifter/oker-antidepressiver-selvmordsfaren Anonymkode: 2576d...427 Har du lest artikkelen? Skjønte du noe av den og kommentaren til Lars Mehlum? Anonymkode: bdb81...601
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #23 Skrevet 18. august 2021 Når barnet er innunder Bup og får oppfølging og hjelp skal du ikke være livredd. Noen ganger er medisiner helt nødvendig... De fleste medisiner har bivirkninger, selv paracet har der, men man veier fordeler opp mot ulemper, og for at barnet ditt skal få det best mulig nå har de avgjort at medisiner er bedre enn ikke medisiner. Det betyr at barnet virkelig ikke har det bra, og at dette kanskje kan hjelpe. Det er verdt et forsøk altså. Datteren til en venninne var 14 år da hun fikk medisiner for å dempe angst, hun hadde flere diagnoser som tourettes og asbergers, men det som hindret henne mest i å leve et greit ungdomssliv var angsten. Hun sa selv at hun skulle nok klare å håndtere de andre tingene, bare hun slapp den overskyggende angsten. Medisinene hjalp henne masse. Det at det ikke lenger var angstfyllt å gå til postkassen, det at hun faktisk kunne høre etter hva læreren sa istedenfor å fokusere på sekundviseren og glede seg til å komme ut av det klasserommet gjorde at livet hennes ble lettere. Selvfølgelig vet legene som har skrevet ut medisinene at det er bivirkninger på den, men de har likevel avgjort at datteren din akkurat nå forhåpendtligvis vil ha det bedre med de enn uten. Du må tørre og stole på dem. Lykke til, håper ting blir lettere for datteren din. Anonymkode: 25d8d...116
Syngensang Skrevet 20. august 2021 #24 Skrevet 20. august 2021 Hugs at det er dei med dårlege erfaringar som delar mest på nett, alle dei det går bra med er glade for det og fortset med liva sine. Eg skjønnar at du er bekymra, men no får jenta di hjelp 😊.
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #25 Skrevet 20. august 2021 Jeg har selv brukt zoloft i to perioder av livet, og for meg var det en reddende engel! Livet mitt ble helt annerledes og bare til det bedre! Ikke ble jeg «flat i følelsene» heller. Ønsker datteren din all mulig lykke. Anonymkode: d2a1c...e3a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå