Gå til innhold

Noen kajakkpadlere her? - Hva gjør jeg feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har endelig fått kjøpt meg kajakk og hatt den første prøveturen på et stille vann. Den gikk ikke helt som forventet. Det fosset inn vann langs årene for hvert tak jeg tok. Har sånne ringer på årene som skal hindre vann, men de hjalp ikke mye. Etter kort tid satt jeg å plasket i vann nede i båten. Veldig ubehagelig, også ettersom jeg kun hadde på vanlige klær og vannet var kaldt.

Er dette noe jeg må regne med eller hva gjør jeg feil??

Hva har dere på dere når dere padler kajakk? Full våtdrakt/tørrdrakt?

Jeg har spruttrekk, men det passer ikke helt til kajakken, så det sklir bare av. De i butikken sa det var et universal trekk som passer alle kajakker, men det passer ikke på min. Virker som det er litt for lite.

Anonymkode: df5ff...621

Skrevet

Meld deg på et kurs og ta våtkortet, skjønner ikke at du tør uten å ha noe kunnskap...

Anonymkode: c8984...671

Skrevet

Trekk som passer, både rundt deg og åpningen i kajaken. Og vanntett jakke slik at du ikke blir plaget av vannet som renner nedover åren og armen. 
Det er sjeldent helt tørt i båten, så tights eller annet tøy i materiale som tørker raskt er behagelig. Under jakka pleier jeg å ha ull, så jeg kan bli våt uten å bli kald. 

Og kurs er en god investering i padleglede!

Anonymkode: a14df...203

Skrevet

Se om du kan finne en video om åreføring. Jeg vil tro du graver åren litt ned i vannet og ikke roterer når den dras opp. Om du graver ned og ikke roterer den så den står loddrett drar du mye vann med opp for hvert tak. Det er slett ikke nødvendig med kurs, selv om det sikkert er greit. Det fantes ikke kurs før og vi er mange som har lært oss å padle alene. Da jeg begynte å padle på 80-tallet brukte jeg hverken spruttrekk eller noe annet, jeg liker det fremdeles ikke men bruker det når jeg padler i røft vann.

Anonymkode: 5f9d4...a03

Skrevet

Kurs anbefales på det sterkeste. 

Trekket har oftes ett strikk som kan slakkes/strammes. Dette skal under kanten rundt åpningen. 

Tørrdrakt bruker jeg når det blir for kaldt i vannet for å bruke våtdrakt. Så høst og sen vinter/tidlig vår. Ellers bruker jeg våtdrakt frem til at vanntemperaturen tilsier bading. Da kan jeg enten bruke bikini eller lett shorts/t-skjorte. Årsaken til bekledningen er ikke for å unngå å fryse når du padler. Den er for å unngå å fryse ihjel hvis/når du havner i vannet. 

Vann vil alltid renne nedover åren. Men, vær litt obs på teknikken din. Den kan også være med å forårsake mer vann enn nødvendig. 

Anonymkode: 333b9...7ed

Skrevet

Jeg har våtkort kurs

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har våtkort kurs

HI

Har du introkurs på 2-3 timer eller grunnkurs over et par dager? 

Jeg har padlet litt uten kurs og kom fint fremover, men fikk veldig mange gode tips på kurs som gjør at jeg padler mer effektivt (og føler meg tryggere). 

Det renner vann nedover åra, men ikke så mye at det i seg selv er et problem. Jeg er med i en kajakklubb hvor vi har felles turer jeg har fått mange tips på. 

Anonymkode: 831a3...86e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...