mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #26 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så onsdag til lørdag: bare tullemat? Er det rart befolkningen blir tjukkere og tjukkere og skolene har klasser der størstedelen av elevene har ADHD?? Anonymkode: 0e6ca...7bf Tullemat? Hva er i følge deg ordentlig mat? Vi spiste wok i går og i den hadde vi masse grønnsaker, kylling og spiste den med villris til . Sunt og godt . Tull?
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #27 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Mandag: Pitabrød med ris og salat Tirsdag: Baguetter Onsdag: Hjemmelaget pyttipanne Torsdag: Bolognegryte Fredag: Moussaka med salat Lørdag: Bakt potet med tilbehør Søndag: Pølse, potetstappe og grønnsaker Anonymkode: 983c1...5c0 Pitabrød, bakt potet, gryteretter og pølser??? Virkelig? Staten bør snarest innføre tvungen husmorskole! Anonymkode: 0e6ca...7bf
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #28 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Pitabrød, bakt potet, gryteretter og pølser??? Virkelig? Staten bør snarest innføre tvungen husmorskole! Anonymkode: 0e6ca...7bf Ja!! Du er sånn ja😅
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #29 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Pitabrød, bakt potet, gryteretter og pølser??? Virkelig? Staten bør snarest innføre tvungen husmorskole! Anonymkode: 0e6ca...7bf Du matpolitiet, kom med din ukesmeny da. Anonymkode: 96c57...d66
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #30 Skrevet 21. august 2021 MammantilNurket skrev (På 16.8.2021 den 21.35): Litt trist og kanskje en anelse smakløs? Her er vår fra en uke i sommer. Pleier som regel å etterstrebe tre fiskemiddager i uken og to vegetar, men det ble ikke helt slik denne uken. Mandag: Salat med appelsin og grapefrukt, rødløk, chilli etc. + grillet kyllingfilet + hummus Tirsdag: Caprese med spekeskinke + grissini Onsdag: Thaisuppe med scampi og kokosmelk Torsdag: Daal med blomkålris, chutney og raita Fredag: Dampede blåskjell m/hvitløk/sjalottløk/chilli + hjemmebakt focaccia og aioli (også hjemmelaget) Lørdag: Fylte auberginer m/salat Søndag: Flesk og duppe m/poteter og kålrabistappe (morsomt å lage skikkelig husmannskost av og til) Hvordan lager du fylte aubergin og thaisuppa? Anonymkode: 96c57...d66
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #31 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du matpolitiet, kom med din ukesmeny da. Anonymkode: 96c57...d66 Poenget er at yngre familier av i dag lager mat som smaker godt, men ikke er så sunt som de går rundt å tror. Dessuten, pizza, pasta, taco etc er mat man spiser mer enn man trenger av. Det er en grunn til at befolkningen blir tjukkere og tjukkere, og at andelen barn med ulike utfordringer eksploderer. Vanlig gammeldags middag 5 dager i uka, søndagsmiddag litt mer staselig, og lørdag f eks kan være type kosemat. Menyene som her ramses opp består jo nærmest utelukkende av "lørdagsmat". Hele uka er snudd om, med 6 dager kosemat og en dag vanlig mat. I gamle dager innførte staten husmorskole og husstell i skolen, fordi befolkningen hadde for liten kunnskap om kosthold og hygiene. Nå ser det ut til at det trengs en ny opplæring av befolkningen. Anonymkode: 0e6ca...7bf
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #32 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Poenget er at yngre familier av i dag lager mat som smaker godt, men ikke er så sunt som de går rundt å tror. Dessuten, pizza, pasta, taco etc er mat man spiser mer enn man trenger av. Det er en grunn til at befolkningen blir tjukkere og tjukkere, og at andelen barn med ulike utfordringer eksploderer. Vanlig gammeldags middag 5 dager i uka, søndagsmiddag litt mer staselig, og lørdag f eks kan være type kosemat. Menyene som her ramses opp består jo nærmest utelukkende av "lørdagsmat". Hele uka er snudd om, med 6 dager kosemat og en dag vanlig mat. I gamle dager innførte staten husmorskole og husstell i skolen, fordi befolkningen hadde for liten kunnskap om kosthold og hygiene. Nå ser det ut til at det trengs en ny opplæring av befolkningen. Anonymkode: 0e6ca...7bf Kom med meny da, i stedet for å kritisere andre. Anonymkode: 96c57...d66
Optatium Skrevet 21. august 2021 #33 Skrevet 21. august 2021 Vår meny for denne uken har vært slik: Mandag: rømmegrøt og spekemat Tirsdag: hjemmelaget lapskaus med rotgrønnsaker og poteter Onsdag: sånn inneklemt middag med rester fra tirsdag Torsdag: svinefilet og ovnsbakte beter og poteter Fredag: kjøttboller og spaghetti med salat Lørdag: hjemmelaget pizza i langpanne Søndag: terteskjell med fiskepudding og amerikanske grønnsaker Jeg ser at vår meny lett kan se bedre eller mer usunn ut fordi jeg ikke spesifiserer tilbehøret alltid. Vi har alltid mer enn en grønnsak og jeg som voksen har halve tallerkenen med grønt. Barna har 1/3 grønt ca.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #34 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Poenget er at yngre familier av i dag lager mat som smaker godt, men ikke er så sunt som de går rundt å tror. Dessuten, pizza, pasta, taco etc er mat man spiser mer enn man trenger av. Det er en grunn til at befolkningen blir tjukkere og tjukkere, og at andelen barn med ulike utfordringer eksploderer. Vanlig gammeldags middag 5 dager i uka, søndagsmiddag litt mer staselig, og lørdag f eks kan være type kosemat. Menyene som her ramses opp består jo nærmest utelukkende av "lørdagsmat". Hele uka er snudd om, med 6 dager kosemat og en dag vanlig mat. I gamle dager innførte staten husmorskole og husstell i skolen, fordi befolkningen hadde for liten kunnskap om kosthold og hygiene. Nå ser det ut til at det trengs en ny opplæring av befolkningen. Anonymkode: 0e6ca...7bf Her spiser vi god mat hver dag. Vi spiser ofte det du vil kalle kosemat , men regelen her er noe grønt på alle tallerkener . Pizza med salat til, taco ; litt kjøtt og mye grønt , wok; mest grønnsaker . Man kan fint spise kosemat så lenge man passer på hva man får i seg. Feks lasagne kan jeg finne på å servere en mandag . Dropper ost på toppen og lager saus med massevis av grønt. Serveres med litt brød og godt med blandet salat . Heller det enn typisk norske kjøttkaker i brun saus
HeiteH Skrevet 21. august 2021 #35 Skrevet 21. august 2021 Denne uken ser slik ut: mandag: ørret med pesto, pasta og rotgrønnsaker. tirsdag: kyllingwok onsdag: grøt med spekemat torsdag: alt-i-en-panne med poteter, grønnsaker, torsk og matfløte. Fennikel og rosèpepper setter smaken! fredag: gyros med svinekjøtt lørdag: pizza søndag: grille pølser i skogen
MammantilNurket Skrevet 21. august 2021 #36 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Hvordan lager du fylte aubergin og thaisuppa? Anonymkode: 96c57...d66 Bruker denne oppskriften: https://www.godt.no/oppskrift/234/lekre-fylte-auberginer Til thaisuppe bruker jeg en oppskrift som likner på denne: https://www.nrk.no/mat/scampigryte-med-kokosmelk-1.7419824, men har ikke ris. Har også i litt kraft.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #37 Skrevet 21. august 2021 Helt ok, kunne sikkert hatt akkurat samme ukesmeny selv, men jeg kunne ønske jeg var litt mer kreativ, de blir mye det samme som uken før. Sånn var vår uke og jeg er ikke stolt over den. Heldigvis er det ikke sånn alltid, jeg elsker salat og grønnsaker, vi har alltid det til middagene, bortsett fra pannekaker . Mandag: Hamburger og pølser på grillen. Tirsdag: Spagetti bolognese. Onsdag : Jeg var alene, jeg hadde pizza med jobben. Torsdag : Pannekaker med bacon. Fredag : Grillet entrecôte og grønnsaker Lørdag : Grillet Koteletter og salat Søndag : Usikkert. Off for en uke, det ser jeg nå🙈. Anonymkode: 7f8e8...810
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #38 Skrevet 21. august 2021 MammantilNurket skrev (40 minutter siden): Bruker denne oppskriften: https://www.godt.no/oppskrift/234/lekre-fylte-auberginer Til thaisuppe bruker jeg en oppskrift som likner på denne: https://www.nrk.no/mat/scampigryte-med-kokosmelk-1.7419824, men har ikke ris. Har også i litt kraft. Tusen takk Fiskekraft eller skalldyrkraft? Anonymkode: 96c57...d66
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #39 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så onsdag til lørdag: bare tullemat? Er det rart befolkningen blir tjukkere og tjukkere og skolene har klasser der størstedelen av elevene har ADHD?? Anonymkode: 0e6ca...7bf Haha, tullemat? Nå vet jeg ikke hvordan du lager qusedillas, wok og fajitas, men vi bruker masse grønnsaker i de to første og mye salat til den siste. Kyllingfilet i to av dem og laks i woken (altså laks, gulrøtter, blomkål, brokkoli og asparges). Anonymkode: f0fc3...159
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 21. august 2021 #40 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Poenget er at yngre familier av i dag lager mat som smaker godt, men ikke er så sunt som de går rundt å tror. Dessuten, pizza, pasta, taco etc er mat man spiser mer enn man trenger av. Det er en grunn til at befolkningen blir tjukkere og tjukkere, og at andelen barn med ulike utfordringer eksploderer. Vanlig gammeldags middag 5 dager i uka, søndagsmiddag litt mer staselig, og lørdag f eks kan være type kosemat. Menyene som her ramses opp består jo nærmest utelukkende av "lørdagsmat". Hele uka er snudd om, med 6 dager kosemat og en dag vanlig mat. I gamle dager innførte staten husmorskole og husstell i skolen, fordi befolkningen hadde for liten kunnskap om kosthold og hygiene. Nå ser det ut til at det trengs en ny opplæring av befolkningen. Anonymkode: 0e6ca...7bf Pitabrødene ble neppe maulet? Og all slags mat kan spises mer av enn nødvendig. Pizza, pasta og taco trenger heller ikke være usunt, dette er retter som er enkle å lage ernæringsmessig gode. Når det er sagt, heimkunnskap kunne det med fordel mer av inn i skolen ja, og gjerne med midler til ordentlig mat!
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #41 Skrevet 21. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): Her spiser vi god mat hver dag. Vi spiser ofte det du vil kalle kosemat , men regelen her er noe grønt på alle tallerkener . Pizza med salat til, taco ; litt kjøtt og mye grønt , wok; mest grønnsaker . Man kan fint spise kosemat så lenge man passer på hva man får i seg. Feks lasagne kan jeg finne på å servere en mandag . Dropper ost på toppen og lager saus med massevis av grønt. Serveres med litt brød og godt med blandet salat . Heller det enn typisk norske kjøttkaker i brun saus Kjøttkaker med brun saus, poteter og kål er en høydare her i huset. Kjøttkaker er jo bare… kjøtt liksom. Anonymkode: e967e...7b7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #42 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Kjøttkaker med brun saus, poteter og kål er en høydare her i huset. Kjøttkaker er jo bare… kjøtt liksom. Anonymkode: e967e...7b7 Kjøttkaker har vi kanskje en gang i året. Vi liker mer smak og krydder her i huset. Vi bruker også veldig lite potet.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #43 Skrevet 21. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Kjøttkaker har vi kanskje en gang i året. Vi liker mer smak og krydder her i huset. Vi bruker også veldig lite potet. Kjøttkaker kan lages med så mye smak man vil, man trenger heller ikke ha potet til. Anonymkode: 96c57...d66
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 21. august 2021 #44 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Kjøttkaker kan lages med så mye smak man vil, man trenger heller ikke ha potet til. Anonymkode: 96c57...d66 Altså… jeg setter pris på godt krydrete kjøttboller til pasta feks , men akkurat kjøttkaker i brun saus er for meg så kjedelig man kan få det.
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #45 Skrevet 21. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Altså… jeg setter pris på godt krydrete kjøttboller til pasta feks , men akkurat kjøttkaker i brun saus er for meg så kjedelig man kan få det. Poenget mitt var at man trenger ikke spise kjøttkaker i brun saus, man trenger ikke spise kjøttkaker på den måten du tydeligvis ser for deg. Jeg har hverken potet eller brun saus til. Anonymkode: 96c57...d66
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #46 Skrevet 21. august 2021 MammantilNurket skrev (På 16.8.2021 den 21.35): Litt trist og kanskje en anelse smakløs? Her er vår fra en uke i sommer. Pleier som regel å etterstrebe tre fiskemiddager i uken og to vegetar, men det ble ikke helt slik denne uken. Mandag: Salat med appelsin og grapefrukt, rødløk, chilli etc. + grillet kyllingfilet + hummus Tirsdag: Caprese med spekeskinke + grissini Onsdag: Thaisuppe med scampi og kokosmelk Torsdag: Daal med blomkålris, chutney og raita Fredag: Dampede blåskjell m/hvitløk/sjalottløk/chilli + hjemmebakt focaccia og aioli (også hjemmelaget) Lørdag: Fylte auberginer m/salat Søndag: Flesk og duppe m/poteter og kålrabistappe (morsomt å lage skikkelig husmannskost av og til) Tommel opp for denne. Her var det mye godt. Anonymkode: be64b...d74
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #47 Skrevet 21. august 2021 Her så forrige uke slik ut: Mandag: Winerpølser Tirsdag: Hjemmelaget fiskegrateng med kokte grønnsaker Onsdag: Pitabrød med karbonadedeig, aioli og salat Torsdag: stekt laks med ris og grønnsaker Fredag: Hjemmelaget pizza Lørdag: Ostesuffle med salat ved siden av (10 åringen fikk velge) Søndag: Grilling hos familie Anonymkode: 435bc...ae5
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #48 Skrevet 21. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden): Altså… jeg setter pris på godt krydrete kjøttboller til pasta feks , men akkurat kjøttkaker i brun saus er for meg så kjedelig man kan få det. Hvis du putter oppi et eksotisk krydder og kaller det noe spansk så synes du sikkert det er helt fortreffelig 😀 Anonymkode: e967e...7b7
Anonym bruker Skrevet 21. august 2021 #49 Skrevet 21. august 2021 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Kan flere legge ut sine menyer? Trenger tips. Det er like vanskelig hver uke å finne på middag. Her er vår: mandag: sprøstekt laks med fløtesaus, med stappe av poteter og rotgrønnsaker. Anonymkode: 03ad6...b25 Laks med fløtesaus??? Er det vanlig? Og kan det være godt sammen??? Anonymkode: 08d03...da4
Anonym bruker Skrevet 22. august 2021 #50 Skrevet 22. august 2021 FREDAG: (I går) - Scampi med salat (grønn salat, agurk, paprika, melon og mango), ris. LØRDAG: Hamburger med brød, ost, crispy salat, tomat, agurk, løk. Dressing og ketchup etter smak. SØNDAG: Grille pølser, brød, diverse tilbehør (salatrester, stekt løk, rå løk, og andre ting vi finner i kjøleskapet som trenger å bli spist opp. MANDAG: Fisk med grønnsaker og poteter. Hva slags fisk kommer an på hva de har i fiskebutikken. Passende saus. TIRSDAG: Crispy kylling i hamburgerbrød (rester fra lørdag) med salat, tomat, agurk, fersken og paprika - alt etter hva som passer av det som er i kjøleskapet ONSDAG: Fiskegrateng (rester av fisken fra mandag), kokte poteter, gulrøtter og sukkererter. TORSDAG: Sommerkoteletter, ovnstekte poteter og det vi har igjen av grønnsaker. FREDAG: Det er ikke bestemt ennå, men det har kommet ønske om Taco. Vi lager matplan på onsdag og handler på torsdag kveld eller fredag formiddag, så vår ukemeny går fra fredag til torsdag. Denne torsdagen ble det travelt og handlet inn uten en spesiell plan. Får gjøre det bedre neste uke. Anonymkode: 53a03...96c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå