Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #1 Skrevet 16. august 2021 Min datter går på SFO, ca 80% av klassen gjør det. Ungene er gode venner og det er god rullering på å bli med hverandre hjem. Vi henter da på SFO. Selvsagt blir det slik at de som ikke går på SFO ikke får blitt med like ofte. Jeg har invitert hjem på middag der barna ikke er på SFO. Noen takker ja og leverer enten på SFO når jeg henter eller hjem til oss. Så er det selvsagt det ene barnet da, der foreldrene mener deres barn ikke er inkludert fordi «dere henter jo ALLTID på SFO og ikke etter skole». Vi har SFO fordi vi svært sjelden kan hente på skole. Disse foreldrene har ikke bil og forventer å bli hentet å skysset. Jeg har sagt jeg er disponibel for skyss ved feks bursdager men i hverdagen må barnet leveres enten hjem til oss eller SFO. Så nå starter de altså nytt skoleår med å oppfordre alle foreldre til å bli bedre på inkludering. Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt, jeg strekker meg langt men i hverdagen men jobb, hente egne barn, lage middag og skysse egne barn til aktiviteter så har jeg nok. Hva tenker dere? Er det lite inkluderende å ikke tilby å hente og bringe? Vi har invitert flere ganger men det stopper altså opp på skyss. Vet flere andre foreldre har opplevd det samme. Noen ganger har det ordnet seg med å hente og bringe, men som oftest har man ikke tid. Hvor mye skal man være på tilbudssiden? Anonymkode: ce005...02f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #2 Skrevet 16. august 2021 Hvor langt unna dere bor disse folka egentlig? Anonymkode: 7f4b8...302
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #3 Skrevet 16. august 2021 Nei, jeg synes ikke du skal ha dårlig samvittighet for dette. Velger man å ikke ha barnet sitt på sfo, hvor veldig mye av relasjonsbygging og frilek foregår så må man selv ta et ansvar for inkluderingen. Det er deres oppgave å invitere folk hjem dit etter skolen, så deres barn som ikke går på sfo har noen å leke med. Anonymkode: 78771...3f0
Nyttårs barn Skrevet 16. august 2021 #4 Skrevet 16. august 2021 Alle foreldre vil nok oppleve det hjerteskjærende om barnet føler seg utenfor og ekskludert. Det tror jeg vi alle kan forstå. Men, her høres det jo ut som om foreldrene har noe av skylden selv, kanskje har de også en historie med egne erfaringer som ligger under. Det er ikke alle som er like løsningsorienterte høre det ut som. Om de ikke har sfo eller bil så er de kanskje også en grunn til det.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #5 Skrevet 16. august 2021 Mitt første barn gikk ikke på SFO. Men da inviterte vi ofte barn med hjem etter skolen, da både de som gikk på SFO, og de som ikke gikk på SFO. Tar jeg valget om at barnet mitt ikke skal gå på en sånn sosial arena, så må jeg og ta mer ansvar for at mitt barn blir inkludert. Anonymkode: e01b0...dac
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #6 Skrevet 16. august 2021 Folk uten bil har ikke livets rett. Anonymkode: 597b5...13f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #7 Skrevet 16. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Min datter går på SFO, ca 80% av klassen gjør det. Ungene er gode venner og det er god rullering på å bli med hverandre hjem. Vi henter da på SFO. Selvsagt blir det slik at de som ikke går på SFO ikke får blitt med like ofte. Jeg har invitert hjem på middag der barna ikke er på SFO. Noen takker ja og leverer enten på SFO når jeg henter eller hjem til oss. Så er det selvsagt det ene barnet da, der foreldrene mener deres barn ikke er inkludert fordi «dere henter jo ALLTID på SFO og ikke etter skole». Vi har SFO fordi vi svært sjelden kan hente på skole. Disse foreldrene har ikke bil og forventer å bli hentet å skysset. Jeg har sagt jeg er disponibel for skyss ved feks bursdager men i hverdagen må barnet leveres enten hjem til oss eller SFO. Så nå starter de altså nytt skoleår med å oppfordre alle foreldre til å bli bedre på inkludering. Kjenner jeg blir skikkelig oppgitt, jeg strekker meg langt men i hverdagen men jobb, hente egne barn, lage middag og skysse egne barn til aktiviteter så har jeg nok. Hva tenker dere? Er det lite inkluderende å ikke tilby å hente og bringe? Vi har invitert flere ganger men det stopper altså opp på skyss. Vet flere andre foreldre har opplevd det samme. Noen ganger har det ordnet seg med å hente og bringe, men som oftest har man ikke tid. Hvor mye skal man være på tilbudssiden? Anonymkode: ce005...02f De er urimelige Anonymkode: 3c73b...f80
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #8 Skrevet 16. august 2021 Nei. Det er ikke ditt ansvar at de har valgt bort SFO. Kan du ikke kjøre/hente utover det , så holder det at du svarer det. Du trenger ikke begrunne noe som helst. Anonymkode: bc7bf...1fe
☆☆☆ Skrevet 16. august 2021 #9 Skrevet 16. august 2021 Her er jo løysinga openbar, om majoriteten er på SFO må foreldra til dei som ikkje er det ta seg av inviteringa og be med barn heim rett etter skulen. Ja, ein endar med å få besøk og ikkje bli invitert igjen i like stor grad. Men slik blir det, alternativet er jo å bli sitjande igjen aleine dei fleste dagar.
Jordbærblomst Skrevet 16. august 2021 #10 Skrevet 16. august 2021 Det er ikke ditt ansvar å skysse rundt på et barn de har valgt å sette til verden.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #11 Skrevet 16. august 2021 De har valgt bort en arena 98% av ungene er på og bør dermed ta mer ansvar. Altså kjøre og hente egen unge er alltid foreldrenes oppgave. Synes de er kravstore og urimelige. Bare pass på å invitere hver gang så får det være opp til dem hvordan de ordner transport. Ungen blir jo inkludert men ekskludert fordi de ikke vil transportere sitt eget barn frem og tilbake. På "oppfordringen" om å bli mer inkluderende hadde jeg skrevet noe sånt som at jeg ikke var klart over at noen barn ble holdt utenfor- vise tom vanlig praksis der alle inviteres. Så må de nesten utdype at det handlet om transport egentlig. Noe som soleklart er deres ansvar. Anonymkode: 7c2b6...f58
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #12 Skrevet 16. august 2021 Det blir ca 30 minutter med kjøring om jeg henter og bringer. Og tre kvelder i uka er det treninger på eldste så da er det trangt med tid, spesielt før middag. Jeg er ikke så lysten på å bruke avspasering på andre sine barn liksom. Anonymkode: ce005...02f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #13 Skrevet 16. august 2021 De er jo fullstendig urimelige. Ber de med barn hjem til dem? Jeg jobber full stilling og barnet mitt må være på SFO. Jeg har heller ikke anledning til å kjøre på andres barn før middag. Da er det mine barn som skal kjøres eller ha hjelp med lekser. Om de tar barn ut av SFO må de ta ansvar. Anonymkode: ddd1e...e5b
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #14 Skrevet 16. august 2021 Helt klart ikke ditt ansvar, men noen ganger kan man strekke seg litt av hensyn til barnet, som ikke kan noe for foreldrenes valg, dersom du har mulighet, innen rimelighetens grenser så klart. I klassen til mitt barn var det ett barn hvor noen av oss foreldrene visste at det var utfordringer, da var det flere av oss som bidro litt ekstra med henting og kjøring for at barnet kunne være med på ting. Anonymkode: c6849...dcb
ma(G)ma med to små :) Skrevet 16. august 2021 #15 Skrevet 16. august 2021 På ingen måte ditt ansvar, foreldrene er helt på bærtur. Allikevel er det et uskyldig barn det her går utover, så i de tilfellene det var mulig å la prinsippene fare og legge godviljen til, ville jeg nok ha gjort det♥️
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #16 Skrevet 16. august 2021 Det er selvfølgelig ikke ditt ansvar. samtidig bør man ha en viss forståelse for at noen feks ikke har råd til hverken bil, sfo eller fritidsaktiviteter. Jeg tenker at man innimellom kan strekke seg litt ekstra for disse barna. Det er ikke deres skyld at familien har dårlig råd eller at foreldrene tar snodige valg Anonymkode: 355d6...95c
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #17 Skrevet 16. august 2021 Noen ser bare sin egen navle. I barnehagen kom det innspill om at ikke barn skulle dra sammen hjem fra barnehagen, men heller bli kjørt til kompis etter begge var blitt hentet. Dette fordi vedkommendes barn ikke ble invitert særlig ofte, og at mor selv ikke orket å invitere med barn hjem i ukene🙈 Det sier seg selv at foreldrene både her og i HI sitt tilfelle selv må invitere venner med hjem, og ta ansvar for sosialisering av eget barn. Velger man bort SFO så må man ha en plan for hvordan kompensere for alt det sosiale som de andre barna opplever der. Å forvente at andre skal ta fri fra jobb for å hente eget og det aktuelle barnet ved skoleslutt, for å kunne ha besøk, er ansvarsfraskrivelse, og et ganske forvridd virkelighetssyn hvor ens eget barn er universets sentrum. Anonymkode: 88282...fb7
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #18 Skrevet 16. august 2021 Anonym bruker skrev (36 minutter siden): Helt klart ikke ditt ansvar, men noen ganger kan man strekke seg litt av hensyn til barnet, som ikke kan noe for foreldrenes valg, dersom du har mulighet, innen rimelighetens grenser så klart. I klassen til mitt barn var det ett barn hvor noen av oss foreldrene visste at det var utfordringer, da var det flere av oss som bidro litt ekstra med henting og kjøring for at barnet kunne være med på ting. Anonymkode: c6849...dcb Jeg er velvillig sjåfør når det er arrangement eller bursdag og slike ting. Hverdagene er derimot litt mer vriene å få til å gå opp. Anonymkode: ce005...02f
Anonym bruker Skrevet 16. august 2021 #19 Skrevet 16. august 2021 Eg har born som ikkje blir invitert i særleg stor grad fordi vi nyr lenger unna enn dei andre. Då inviterer eg sjølvsagt born heim, og spør av og til om mine born kan få lov å kome på besøk, sidan dei fort blir gløymde når det finst born i nærleiken ein berre kan gå på besøk til. Eg køyrer og hentar mine born når dei er på besøk sjølvsagt. Desse foreldra du snakkar om er på bærtur, det kan absolutt ikkje forventast at du skal ta fri frå jobb for å hente deira og ditt eige barn rett etter skule. Anonymkode: 45f9d...775
Nyttårs barn Skrevet 16. august 2021 #20 Skrevet 16. august 2021 Når det er snakk om barn så har vi alle ansvar. Hvordan kommer barnet seg hjem fra skolen om de bor så langt unna? Jeg har venner av mine barn som er uten bil, da henter og bringer jeg gjerne om det passer slik. Men jeg hadde ikke tatt meg fri fra jobben for å gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #21 Skrevet 17. august 2021 Nyttårs barn skrev (6 timer siden): Når det er snakk om barn så har vi alle ansvar. Hvordan kommer barnet seg hjem fra skolen om de bor så langt unna? Jeg har venner av mine barn som er uten bil, da henter og bringer jeg gjerne om det passer slik. Men jeg hadde ikke tatt meg fri fra jobben for å gjøre det. Regner med de har skoleskyss? Det er slik elever kommer seg hjem fra skolen😉 Anonymkode: 7fca4...284
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #22 Skrevet 17. august 2021 Du man ikke bosette deg på den måten og ikke ha bil. Det blir ikke noe bedre når ungen blir eldre heler det der. Skal det være deres andre sitt problem og ungen skal komme seg på bursdager og evt fritidsaktiviteter . Anonymkode: e5c55...085
Superdolly Skrevet 17. august 2021 #23 Skrevet 17. august 2021 Disse foreldrene har tatt valg som de nå oppdager konsekvensen av, og det er en konsekvens de sliter med å takle. De har valgt å ikke ha barnet sitt på SFO, og det er greit nok. Men da kan de ikke forvente at andre foreldre tar sine barn ut av SFO fordi dette er "urettferdig". De kan heller ikke forvente at andre foreldre skal ta seg fri fra jobben for å hente deres barn på skolen slik at han/hun kan få bli med hjem. De må selv ta ansvar og invitere, og akseptere at deres barn kanskje har mer besøk enn det får vært på besøk. Så har de også valgt å ikke ha førerkort. (Det kan jo selvsagt hende at de ikke får lov å ha førerkort, men det orker jeg ikke spekulere i.) Dette gjør transport vanskelig, og igjen virker det som om de ikke klarer å godta konsekvensene av egne valg. Andre mennesker kan ikke alltid ofre en halvtime ekstra på å hente ditt barn, og en halvtime til for å kjøre det hjem. Transport av ditt barn er ditt, og bare ditt, ansvar. Samtidig er det jo sant som flere her skriver, barnet er uskyldig oppi alt dette. Så jeg hadde strukket meg for å få til å invitere også dette barnet noen ganger, men jeg kjenner meg selv så godt at jeg også vet at jeg ikke hadde tatt ut avspasering fra jobben for å gjøre det. I en travel hverdag der tidsklemma skviser godt på alle bauger og kanter er det ikke bare å legge på ekstra kjøring, til sammen en time, midt i den travleste tida da alt foregår: Lekser, middag, fritidsaktiviteter og besøk. Jeg hadde nok også blitt skikkelig oppgitt over den oppfordringen om å bli bedre til å inkludere, men jeg håper jeg hadde klart å bite det i meg. Gjennom all irritasjon og oppgitthet så sniker det seg inn en tanke om at de nok kanskje sliter med noe, disse foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #24 Skrevet 17. august 2021 Hva gjør foreldrene med dette problemet da. Tar de med seg barn hjem etter skolen? De må ko hente sitt eget barn, så om de må ta med seg ett til går vel det bra? Selv om de bor milevis unna klassekompiser må de komme seg til og fra skolen uansett . Anonymkode: bc718...9bb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå