Gå til innhold

Alene hjemme etter skoletid - noen regler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår fjerdeklassing vil ikke gå på sfo i år og kommer til å være alene ca 2 t pr dag før jeg kommer hjem.

Vi har laget noen enkle regler om at han kun får ha med en venn hjem om gangen, er han hos andre må han komme hjem til kl 15 og er vennene tørste får de vann, er de sultne kan de gå hjem og spise (dette er helst pga at den ene vennen som nok blir med hjem alltid er på jakt etter mat eller godteri og jeg ser for meg et rot uten like, er det andre som er seriøst sultne kan de ringe meg og så selvsagt få lage seg mat). Høres dette ut som ok regler eller er de for strenge? 

Anonymkode: f57d4...86f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres litt strengt ut. Det jeg først og fremst reagerer på er at han kun får lov til å ha med en hjem. Min erfaring der er at en ofte da blir utestengt fordi han kun kan ha med den andre hjem. Jeg synes også du er streng på mat. La dem ta seg en frukt, en mellombar, et knekkebrød eller en skive. 

Anonymkode: e053d...eb8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg synes det høres litt strengt ut. Det jeg først og fremst reagerer på er at han kun får lov til å ha med en hjem. Min erfaring der er at en ofte da blir utestengt fordi han kun kan ha med den andre hjem. Jeg synes også du er streng på mat. La dem ta seg en frukt, en mellombar, et knekkebrød eller en skive. 

Den regelen om en venn pr gang er også myntet på den ene kompisen som alltid er sulten🙈han har lett for å fyre seg opp, og er til flere de er, til villere blir han. 

Som sagt kan han ringe meg og spør og da selvsagt få finne mat til seg og kompisen, jeg vil bare ikke slippe de løs på kjøkkenet. 

Men takk for innspill, jeg tar de til etterretning 😀

hi

Skrevet

Våre regler var:

- rett hjem etter skolen, eller gi beskjed til en voksen om hvor de skulle. I starten skulle de ringe, etterhvert en sms når vi var trygge på at de gjorde det de skulle. Helt i starten skulle de ringe når de var kommet hjem også, men hun ene sluttet på sfo i første kl og andre gikk aldri på sfo så de var litt mindre enn din. 

- uansett om de var hjemme eller på besøk så skulle de gjøre lekser før de gjorde noe annet. Trengte de hjelp til leksene tok vi det når de kom hjem, men det de klarte alene skulle de gjøre. Begge to var selvgående på lekser, men det ble ett kaos om de ikke ble gjort rett etter skolen. Det hadde ikke noe å si om vennene de var hos hadde andre regler, mine skulle gjøre leksene om ikke kunne de ikke være på besøk eller ha besøk. 

- Mat så kunne de lage seg det de ville, men ikke bruke komfyren når de var hjemme alene. Hadde de venner på besøk så var det frokostblanding og frukt. Dette hadde vi laget regel på lenge før. Siden deg var fire barn i hus som hadde mange venner på besøk hver dag måtte vi sette en begrensning. Gikk på bommerten med tok brødboks noen ganger når skolematen skulle lages siden unger glemmer å si det er tomt og det var ikke det jeg sjekket når jeg kom hjem fra en senvakt. Så ett høyt forbruk av havregryn og melk i mange år. En unge klaget på maten, men ungen fikk valget om å spise dette eller gå hjem for å spise. Ungen spiste og klaget ikke nestegang. Ungene i huset syns det var en helt grei løsning. 

- Var ungene alene hjemme kunne de se på tv, spille eller gjøre det de ville. Hadde de besøk var det ikke tv, spill osv. Ungene i huset klaget ikke på denne regelen, jeg tror faktisk de syns det var litt godt. Utifrs hvor mange unger som vsr på besøk hele tiden, så kan de ikke syntes denne regelen var helt grusom heller for da hadde de ikke kommet tilbake. 

Anonymkode: 0c23f...965

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Den regelen om en venn pr gang er også myntet på den ene kompisen som alltid er sulten🙈han har lett for å fyre seg opp, og er til flere de er, til villere blir han. 

Som sagt kan han ringe meg og spør og da selvsagt få finne mat til seg og kompisen, jeg vil bare ikke slippe de løs på kjøkkenet. 

Men takk for innspill, jeg tar de til etterretning 😀

hi

Jeg skjønner at man tenker sånn når det er en som alltid er vill, alltid er sulten osv. Dessverre er min sønn den ene som ikke får bli med fordi "Per bare kan ta med en om gangen". Det er ikke alltid man tenker at en slik regel kan skape ensomhet eller følelsen av å bli utestengt. 

Skrevet

Vi har ikke satt noen regler, men sønnen vår er så forsiktig, så det har ikke vært nødvendig. I starten da han var alene hjemme så ringte han og spurte om han kunne ta seg en brødskive. (Vi har aldri sagt at han må spørre før han finner seg mat når vi er hjemme en gang.) Han ringte også og spurte før han tok med noen inn. Men vi sa at han ikke trengte å spørre om disse tingene, det er bare å gjøre det.

Jeg synes reglene dine høres litt strenge ut. Som påpekt over så kan det fort gå ut over "uskyldige" som blir utestengt når man bare får ha med en inn. Da ville jeg nok heller sagt at de må leke ute, eventuelt at han må ringe deg og spørre så kan du heller si nei til alle hvis de er for mange (uten å bruke det som begrunnelse og dermed føre til at noen blir utestengt).

Ang mat så går det jo an å si at de kan ta f.eks. brødskiver eller knekkebrød, men ikke noe annet? Her har vi gått litt andre veien og tipset sønnen om at vi nok ikke merker det om det f.eks. forsvinner små mengder godteri. ;) Han er litt i overkant samvittighetsfull, så vi prøver å si at det er greit å gjøre noen "sprell" innimellom. Det var jo noe av det beste med å være alene hjemme da vi selv var barn. 😛 Han har bare benyttet seg av dette et par ganger, men har da fortalt i detalj hva han har tatt når vi har kommet hjem. 😅

Anonymkode: 0e950...5e2

Skrevet

Jeg synes det hørtes veldig strengt ut...

En venn om gangen er en uting. Det der med at en må gå hjem og ikke få være med fordi det bare er lov med en venn skader mer enn det gjør nytte 

Mat må de selvfølgelig få synes jeg. Men helt greit å sette noen begrensninger på hva de kan få siden det "snart er middag". Frukt, grønt, knekkebrød og brød er det fri tilgang til her. Jeg har alltid mer brød i frysa til neste dags matpakker om det skulle gå tomt (jeg har fire barn og må alltid ha ting på lager)

Lekser rett etter skolen fungerer for noen barn, men slett ikke alle. Jeg har bl.a en skoleflink gutt som etter å ha sittet rolig og fulgt med i flere timer på skolen overhodet ikke er motivert for mer skolearbeid rett etter skolen, da blir det bare slurv og hastverksarbeid. Får han leke noen timer først blir leksene skikkelig gjort etter middag. Man må prøve seg frem litt og se an barnet.

Anonymkode: bca49...030

Skrevet

Vi har også regelen kun én venn hjem. Det blir alltid bestevennen. Vi må ha denne regelen fordi det er en i klassen vi ikke vil ha hjem til oss uten voksne tilstede. Han er helt klin idiot konstant. Synes kun vann og ikke mat er strengt. Her får de lage seg brødmat med vanlig pålegg. Ost, pølse, leverpostei. 

Anonymkode: 0cf92...767

Skrevet

Oi, det var mange regler. Her har vi vært strenge på at de ikke får lov til å ta ut dyra når voksne ikke er hjemme før en viss alder og/eller vi kjenner og stoler på besøket og deres oppførsel med dyra, for å unngå herjing og styr. Ellers får de leke, ta seg mat og drikke ol ganske fritt. De behøver ikke å ringe og spørre om å ta en is eller en kjeks, det vet de at er greit. Samtidig så skjønner de at det ikke er fritt frem hvis det står en bløtkake i kjøleskapet eller noe sånt. De får ikke bruke komfyren alene før 5.-6. klasse og de får ikke bade i bassenget alene. Ellers går det meste greit. 

Anonymkode: 03303...7f9

Skrevet

Vår begynne i 3 nå og har vært hjemme alene fra 2.klasse. han må ringe når han kommer hjem, mobilen ligger hjemme. Skal han til en kompis så må han ringe oss. 

Ang mat så har vi alltid oppskjært brød, frukt, muslibar og frokostblanding tilgjengelig. Is må spørres om. Kan hende det er planlagt at den skal brukes senere. 

I år skal han prøve å gjøre leksene før vi kommer hjem, slik at han kan leke seg resten av kvelden. Etter lekser får han spille tvspill hvis han ønsker.

Anonymkode: a66d3...ef7

Skrevet

Takk for innspill. Da skal vi revurdere det med mat, de blir alene ca 1,5 t og er nok sultne i de tider. Det med å ha kun en med hjem tror jeg at vi holder på, ev kan han ringe om de blir flere. De er en god gjeng og ingen som faller utenfor, så jeg er egentlig ikke så redd for det. Men klart at det er viktig å holde øynene åpne for dette. 

hi

Skrevet

Regelen her er enkel. Gå hjem alene, begynn på leksene. 

Anonymkode: ca8f5...103

Skrevet

Her har vi kun hatt regel på at lekser skal gjøres rett etter skolen. Enten her eller hos venner. Ingen begrensning på antall venner med hjem. Mat får de også selvsagt forsyne seg av . De spiser like mye her som borte så går opp i opp. Eneste krav er at de rydder opp etter seg. 

Skrevet

Da min gikk i fjerde, fikk han ikke ta venner med hjem hvis det ikke var voksne tilstede 😅

Anonymkode: f1e4c...18b

Skrevet

Våre er 3. Og 4. klassinger i år. I fjor var regelen at de må spørre om å ta med hjem (med ett barn passer det desverre aldri når vi ikke er hjemme, med de andre er det null stress). Ellers er menyen brødskiver, melk og vann og de må si fra om de går noe sted. Tenker vi holder på de samme reglene i år.

Anonymkode: 07643...c22

Skrevet

Har vel egentlig kun en regel og det er at de skal rydde mat og oppvask etter seg. 

Skrevet

Hvordan går dere frem for å få barna til å gjøre leksene rett etter skolen?🙈 

Vi skal begynne med det nå i høst....

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan går dere frem for å få barna til å gjøre leksene rett etter skolen?🙈 

Vi skal begynne med det nå i høst.... og ingen av oss foreldre er hjemme før 1 time etter at han har kommet hjem

Skrevet

Vi har noen enkle regler.
1. Tar dere mat, rydd opp etter dere.
2. Kan ha med venner hjem dersom rommet er mer eller mindre ryddig.
3. Går de et annet sted, send SMS og ha med mobilen og ta den dersom mamma eller pappa ringer.

Anonymkode: 61aaf...3af

Skrevet

Gi beskjed hvis du ikke drar hjem, lekser skal gjøres før middag og ellers forsvinnende få regler. Gi beskjed om hvor mange vi blir til middag er en annen forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...