Gå til innhold

Hvordan reagerer dere om partneren ødelegger klærne deres i vask?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Så du må gå på nåler og godta slett arbeid fordi han ikke skal bli sint? Det er da en svært usunn måte å leve på. 

Har du forsøkt å sette dere ned i fredstid og forklare grunnen til at du vil ha den ene kurven for deg selv? At han faktisk aldri kan røre den? Den er din personlige ting og om han henter noe derfra så bryter han tilliten din? 

Anonymkode: 5f3af...cd1

Nei, sånn har jeg ikke tenkt på det faktisk…

Anonymkode: 9e7ab...c48

Fortsetter under...

Da fryder jeg meg! Han er helt nazi på klesvasking og skal fortelle meg hvordan det skal gjøres. Han sorterer i 8 ulike kategorier, og stakkars meg hvis en hvit sokk vaskes med mørkt 60. Da får jeg høre det! Han finner alltid feil ved min klesvasking. 
Ødelegger han et av mine plagg, ler jeg inni meg, og og fryder meg over at han som er så nøye gjør feil🤣

Anonymkode: b3d28...3b6

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dere er knallharde. Jeg jobbet hardt for å skjule frustrasjonen i stedet. 

Mannen er mye flinkere til å gjøre husarbeid kontinuerlig i det daglige enn meg, men det er mye sånn at han gjør «noe» i stedet for det som trengs. Derfor føler jeg ofte at vi går og går, men aldri kommer til døra. Fordi han holder det gående konstant og jeg var ganske rotete av meg da vi var yngre, har jeg liksom ikke «lov» til å kommentere det han gjør.

I tillegg har han fått behandling for et ganske stort sinnemestringsproblem. Det er mye bedre nå, men jeg vegrer meg fortsatt for å vekke udyret, derfor er det sjelden jeg viser sinne eller frustrasjon.

Noe frustrasjon vil det alltid være i et forhold, det er tross alt to forskjellige mennesker som skal leve sammen

Men at den ene parten skal bite i seg all frustrasjon av redsel for sinnet til partneren høres ut som et veldig usunt og skjevt ekteskap. Respekt og likeverdighet er viktig på de gode dagene, men ekstremt viktig på de dårlige .

Anonymkode: d6c3d...891

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Mannen er mye flinkere til å gjøre husarbeid kontinuerlig i det daglige enn meg, men det er mye sånn at han gjør «noe» i stedet for det som trengs. Derfor føler jeg ofte at vi går og går, men aldri kommer til døra. Fordi han holder det gående konstant og jeg var ganske rotete av meg da vi var yngre, har jeg liksom ikke «lov» til å kommentere det han gjør.

I tillegg har han fått behandling for et ganske stort sinnemestringsproblem. Det er mye bedre nå, men jeg vegrer meg fortsatt for å vekke udyret, derfor er det sjelden jeg viser sinne eller frustrasjon.

Hva ville du sagt til din aller beste venninne eller din søster hvis hun fortalte det du selv skriver her, Hi?

Hva hadde du sagt om din aller beste venninne eller søster sa at mannen hennes ignorerte hennes følelser, at han brukte ting fra årevis tilbake for å nekte henne meninger og medbestemmelse i forholdet og hjemmet? Hva ville du sagt om hun fortalte at hun hele tiden la bånd på seg selv, ikke turde vise egen frustrasjon og sinne (med legitime årsaker), fordi hun var redd for å "vekke udyret" i mannen sin.

Hva hadde du sagt til henne?

Anonymkode: f8331...fd4

Hvis jeg hadde hatt en mann som ødela mine fine (og kanskje dyre) klær i vask, så hadde jeg faktisk blitt lynende forbanna!!!

Er singel nå, men har hatt 2 samboere. Der var det jeg som vasket klær i 99 % av tilfellene, og jeg ville ha det sånn! Er veldig nøye på hvordan jeg vil ha det med klesvasken. 😉 

Støtter forslaget med skittentøyskurv med hengelås OG forslaget om terapi!

Anonymkode: 33e7f...f6f

Jeg hadde klikket i vinkel den andre gangen, så det hadde neppe skjedd igjen. Hvis mannen min hadde vært så redusert at han ikke fikk til noe så enkelt som det å vaske klær korrekt, og attpåtil ikke innså sine egne begrensninger, hadde jeg ikke fortsatt å bo sammen med ham. 

Annonse

beef sister skrev (9 minutter siden):

Jeg hadde klikket i vinkel den andre gangen, så det hadde neppe skjedd igjen. Hvis mannen min hadde vært så redusert at han ikke fikk til noe så enkelt som det å vaske klær korrekt, og attpåtil ikke innså sine egne begrensninger, hadde jeg ikke fortsatt å bo sammen med ham. 

Jeg vasker stort sett klær og føler jeg har ganske god kontroll, allikevel hender det at noe en skjelden gang blir ødelagt, jeg hadde blitt ganske betenkt om mannen hadde klikket i vinkel for at jeg hadde gjort feil mer enn én gang. Det høres utrolig slitsomt ut å ha et så lite raust forhold. 

3 minutes ago, Ciki said:

Jeg vasker stort sett klær og føler jeg har ganske god kontroll, allikevel hender det at noe en skjelden gang blir ødelagt, jeg hadde blitt ganske betenkt om mannen hadde klikket i vinkel for at jeg hadde gjort feil mer enn én gang. Det høres utrolig slitsomt ut å ha et så lite raust forhold. 

Nå skriver hovedinnlegger om en mann som fortsetter å vaske klær hun har bedt ham om å holde seg unna. Er det særlig raust, synes du?

Enkel løsning: 

Vi har elfa-trådkurver på vaskerommet, størrelse en kurv = en maskin. De er merket med:

Finvask/skånsom vask 30, mørk 40, mørk 60, lys 40, lys 60, ull, kokevask. 
Så lenge alle legger sitt eget tøy i riktig kurv, så kan både mannen og til og med eldste barn sette på en maskin uten at det gjøres feil. 

Vi har ingen felles kurv for skittentøy, så den som skal vaske slipper sorteringsjobben. 

Anonymkode: f9a32...7d2

beef sister skrev (13 minutter siden):

Nå skriver hovedinnlegger om en mann som fortsetter å vaske klær hun har bedt ham om å holde seg unna. Er det særlig raust, synes du?

Nå har ikke jeg lest hele tråden, nei det høres selvfølgelig helt hårreisende ut😳 da tenker jeg at det ikke er klesvasken som er problemet men andre ting.

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Og hvordan responderer h*n? 

Jeg bor med en mann som har tatt over klesvasken. Mye fordi han liker å gjøre ting som skal gjøres likt hver gang. Problemer er at det absolutt ikke er et prinsipp en kan vaske klær etter. Han klarer å skille mellom er lyst og mørkt, ull (men han treffer ikke alltid der), tøy som vaskes på 60 og «vanlige klær». Den siste kategorien vaskes på det hardeste programmet, for finvask og 30grader klarer han bare ikke å forstå. At man må lese vaskelapper fnyser han av, for da tar det jo lenger tid og han liker oppgaven fordi det går fort.

Og ja, jeg har gått så langt at jeg har sagt at han ikke skal vaske mine klær. Det fungerer i tre dager… Det eneste jeg ser for meg at kunne fungert var om jeg hadde en egen fløy med soverom, bad og vaskerom som han ikke hadde fått nøkkel til.

Hadde han bare tatt reell selvkritikk, men det er liksom sånn «du skal være glad for at jeg vasker, om du skal ha dine klær i vårt felles hus må du finne deg i det».

Hilsen frustrer frue som nok en gang fikk et nytt og dyrt plagg ødelagt i første vask. 

Høres ut som min mann. Jeg har gitt opp. Legger mine 30-graders plagg i en egen kurv på soverommet og vasker dem for seg selv. Må bare passe på at de ikke havner i tørketrommelen når han legger inn neste vask.. 

Det har gått et par finulljakker, men da har han kjøpt nye på eget initiativ. 

Anonymkode: f8fce...5ea

Han høres vrang ut. Det burde være greit å la noen enkelte klær ligge hvis han absolutt ikke vil gjøre det riktig. 

Jeg har noen kjoler jeg er veldig glad i, samt ett par ullgensere. For å være helt sikker, han ville ikke gjort det med vilje, men kan fort glippe ved et uhell i farta, henger jeg de opp igjen på kleshenger på høyre siden i skapet og vasker de når jeg har tid. Det er mitt tips, lag deg ett system i klesskapet for klær du er redd for. 

Truser, sokker og andre klær tåler en feilvask og er lett å erstatte. 

Anonymkode: 1ca34...505

Skjønner deg godt! Min mann får kun vaske sine egne klær, og håndklær/undertøy/sengetøy. Alt annet vasker jeg. Når jeg kjøper klær til meg selv, ønsker jeg å passe på at det blir behandlet bra, fordi jeg også har en «vanskelig» kropp å kle. Så det jeg kjøper betyr faktisk noe for meg. Hadde min mann fortsatt å vaske mitt, eller tilogmed gått på «jakt» etter klær i mine kofferter etc, hadde jeg blitt rasende. Selv om vi er gift, vil jeg ha mine ting i fred!

Anonymkode: b759d...bfc

Annonse

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvor skal jeg ha dem tenker du?

om jeg f.eks henger de på en krok kan han fort ta dem ned for å fylle en maskin. Om jeg har egen skittentøyskurv begynner han  å bruke den etter en stund og blander klærne våre igjen.

Venter jeg en dag med å pakke ut for å ha tid til å sortere, kan han fort ha pakket ut kofferten og bestemt for meg hva som skal vaskes. Ofte fordi å dumpe det i skittentøyet er lettere enn å legge på plass i skapet… 

Jeg hadde ikke giddet bruke ett sekund sammen med en mann som holdt på sånn. Hører han ikke på deg og respekterer deg såpass så er der vel neppe et sunt forhold? Hva folk finner seg i...

Anonymkode: fb6aa...584

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvis han har fått behandling for et sinnemestringsproblem er det vel trygt å si ifra at du er frustrert? Eller består denne behandlingen i at alle skal gå på nåler rundt han slik at han aldri har grunn til å bli sur?

"Nå er det nok! Neste gang du vasker/ødelegger klær du har fått beskjed om å la være, så vasker jeg bilen din med stålull. Det viktigste er vel at bilen blir ren, ikke hvordan lakken ser ut etterpå, eller?" 

Anonymkode: df82c...54a

Altså. Er dere gift med analfabeter med varig svekkede sjelsevner? De kan ikke skille på farger og kan ikke lese vaskeanvisninger på lappen som befinner seg i hvert eneste plagg? Er de da egnet til å ha ansvar for barn? Bør de ikke settes under vergemål?

Anonymkode: 456b8...4f1

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Han ønsker ikke at jeg skal ta all klesvasken. Han er dårlig på skjønnsmessige vurderinger og vil helst ha de oppgavene som må gjøres hele tiden. Eksempelvis kan han lett forholde seg til at det støvsuges mandag og torsdag, men ikke «etter behov».

Det er ganske likt på andre ting også, men det er kun klesvask han ødelegger.

Men hvordan kan det være behov for mer støvsuging om han gjør det mandag og torsdag? Ja, det kan komme noe rusk, men det ligger greit et par dager til neste støvsuging. Eller fjernes enkelt med et sopbrett.

Det er bare å bite i det sure eplet og kage "vaskeliste", så ordner det seg som oftest.

Anonymkode: 0820d...b87

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Altså. Er dere gift med analfabeter med varig svekkede sjelsevner? De kan ikke skille på farger og kan ikke lese vaskeanvisninger på lappen som befinner seg i hvert eneste plagg? Er de da egnet til å ha ansvar for barn? Bør de ikke settes under vergemål?

Helt enig!! Hvordan er det mulig å i hele tatt bevare respekten for et slikt vesen??

Anonymkode: 4976e...609

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Jøje meg, er han autist eller noe? Mentalt friske menn styrer da ikke sånn som dette, høres helt vanvittig ut.

Har jo med respekt å gjøre også, han skal da ikke røre dine eiendeler om du har bedt han la være...

En egen skittentøyskurv med "delikate" klær som du vil vaske selv er da ikke urimelig å be om når du har en mann som er litt skjødeløs med klær.

Anonymkode: d6c3d...891

Den synes jeg var litt urettferdig. Jeg er autist, og jeg klarer å vaske klær. Jeg evner også å holde meg unna ting som mannen har sagt han vil ha kontroll på selv.

Anonymkode: 95458...0e9

Anonym bruker skrev (På 15.8.2021 den 13.28):

Han ønsker ikke at jeg skal ta all klesvasken. Han er dårlig på skjønnsmessige vurderinger og vil helst ha de oppgavene som må gjøres hele tiden. Eksempelvis kan han lett forholde seg til at det støvsuges mandag og torsdag, men ikke «etter behov».

Det er ganske likt på andre ting også, men det er kun klesvask han ødelegger.

Han virker jo evneveik. Hvis en enkel beskjed som «ikke rør mitt tøy» er for vanskelig, så er han jo dummere enn tiåringen min. 

Anonymkode: ba88d...64e

Anonym bruker skrev (På 16.8.2021 den 9.28):

Dette. Å «tillate» menn å ikke forstå seg på vaskelapper, er jo like latterlig som at en kvinne leker hjelpeløs når en lyspære skal skrues i. Jeg antar at HIs mann har en jobb - får han lov å ødelegge ting der, bare fordi det tar for lang tid å lese bruksanvisningen? 

Pobie skrev (På 16.8.2021 den 6.04):

Hvis han har fått behandling for et sinnemestringsproblem er det vel trygt å si ifra at du er frustrert? Eller består denne behandlingen i at alle skal gå på nåler rundt han slik at han aldri har grunn til å bli sur?

En hustyrann som ikke kan motsies eller kritiseres … Gud så glad jeg er for at jeg slipper å leve i det forholdet. Han BØR jammen ha en 30 cm lang pikk.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

En hustyrann som ikke kan motsies eller kritiseres … Gud så glad jeg er for at jeg slipper å leve i det forholdet. Han BØR jammen ha en 30 cm lang pikk.

Hvordan mener du 30 cm pikk skal hjelpe?

1. En cm minner mannen på at han skal vaske klær?

2. En cm minner ham på at han ikke skal vaske de klærne han ellers ødelegger med vilje?

3. En cm minner ham på å ikke ødelegge konas klær?

4. En cm leser vaskeanvisninger?

5. En cm sorterer klær etter farger?

6. En cm sorterer klær etter temperatur?

7. En cm sorterer klær etter fibertype?

8. En cm velger vaskemiddel etter farge/fibertype?

9. En cm minner ham om å sette på riktig vaskeprogram til riktig tøy?

10. En cm minner ham på å faktisk slå på vaskemaskinen etter å ha satt på riktig program til riktig tøy?

11. En cm minner ham på å ta ut ferdigvasket tøy?

13. En cm minner ham på å bare putte det i tørketrommelen som kan tørketrumles?

14. En cm minner ham på å henge opp det som kan henges opp?

15. En cm minner ham på å flattørke det som må flattørkes?

16. En cm minner ham på å legge sammen klær?

17. En cm minner ham på å legge tørkede og sammenbrettede klær i riktig skap i riktig rom?

18. En cm minner ham på å håndvaske det som må håndvaskes?

19. En cm minner ham på å ikke bløtlegge det som ikke kan bløtlegges?

20. En cm minner ham på at han har like mye ansvar for også andre ansvarsområder med hus, hjem og barn som det kona har?

21. En cm minner ham på å se etter det som må gjøres?

22. En cm minner ham på å faktisk gjøre det andre som må gjøres?

23. En cm minner ham på at han ikke gjør dette for kona, men for familien?

24. En cm minner ham på at hans urimelige sinne er nettopp det - urimelig! Og minner ham samtidig på at om han ikke kan oppføre seg normalt anstendig, med respekt og uten å bruke psykisk vold mot kona, så er det hans problem som han må ta tak i om han ønsker å beholde familien?

25. En cm minner ham på at den man elsker behandler man med omtanke og kjærlighet og respekt?

26. En cm minner ham på å faktisk gjennomføre alle ansvarsoppgaver som også er hans i familien.

27. En cm minner ham på å hver dag behandle kone og barn med omtanke, kjærlighet og respekt?

28. En cm minner ham på at hvis han ikke kan oppføre seg uten urimelig sinne, ikke greier bedrive psykisk vold, ikke greier å behandle kona med respekt og omtanke, da fortjener han heller ikke å ha en kone og familie?

29. En cm minner ham på å be om unnskyldning for alt urimelig han har gjort mot kona i mange år?

30. En cm minner ham på at kona har det bedre uten ham siden han velger å la være å høre på cm 1-29, og at han derfor velger å gå fra henne slik at hun og barna slipper å gå på nåler og være redde hver dag, slik at de kan få leve liv uten vold og usikkerhet og nedpsyking?

Anonymkode: f8331...fd4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...