Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #26 Skrevet 15. august 2021 Den perfekte mor, påan igjen skrev (22 minutter siden): Så lenge det er et uhell, så er det lett å tilgi. Men det er nærmest med overlegg dersom dette stadig gjentar seg, fordi han ikke gidder å lese vaskeanvisningen, og du ber han la dine klær være. Da hadde jeg faktisk gjort det klart for han at om han ikke lar dine klær være og ødelegger dem, så får han erstatte dem også. Dette! Han virker jo til å være direkte respektløs Anonymkode: 8b2f9...8e3
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #27 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Dette! Han virker jo til å være direkte respektløs Anonymkode: 8b2f9...8e3 Det er vel litt det jeg føler på. Det er vanskelig å forklare, vi har ganske store utfordringer som han ikke forstår og jeg har sagt at jeg vil i terapi. Han vil gjøre det som trengs sier han, men så overkjører han meg på slike ting. Når han ber om min mening er det oftest fordi han ikke gidder å tenke ut løsninger og planer selv, så da får han meg til å gjøre det for han. Samtidig er mye bra også. Anonymkode: 9e7ab...c48
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #28 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Det blir liksom galt uansett. Det galt om mannen ligger på sofaen, og om han faktisk gjør noe, er det også galt. Min mann vasker også klær. Han leser på lappen at trusene mine skal vaskes på 30 grader, så han vasker de på 30 grader. Jeg hadde vasket de på 60. Men han har sagt at vaskemiddelet vasker de rene, så jeg har bare latt han holde på slik han vil. Er bare glad at han gidder. Anonymkode: 9c003...5d9 Så man skal krype av takknemlighet fordi mannen gidder å vaske klær?!? Det er det verdste jeg har hørt. Man skal selvsagt forvente at partneren bidrar i husholdet og man skal selvsagt også forvente at han ikke ødelegger ting pga slurv. Hi, enten er mannen din taktisk og gjør dette slik at du skal overta klesvasken igjen, eller så er han rett og slett litt teit. Uhell kan skje og selv om jeg hadde blitt litt muggen så hadde jeg ikke gjort noen sak av det, men når det skjer igjen og igjen uten at han tar lærdom av det så skulle han fått erstatte hvert et plagg. Evner han ikke å ta mot beskjed på andre ting heller, eller er det bare med klesvasken gardinen går ned? Anonymkode: 5f3af...cd1
Himmel og hav Skrevet 15. august 2021 #29 Skrevet 15. august 2021 Nå er det stort sett jeg som vasker tøy hos oss, men det hender jo at han setter på en maskin eller tre. En gang vasket han en håndstrikket ullgenser på 60. Resultatet var nok til at han ble fryktelig nøye på alt han vasker, og spør meg om han er i tvil. Jeg legger alt som ikke skal vaskes sammen med annet på et eget sted, og det funker her, for jeg har en mann med vett. Jeg støtter forslaget om at han må erstatte det som er ødelagt. Er det noe annet i veien med han også, når han ikke kan høre på så enkel beskjed som "ikke vask mitt tøy", "Ikke vask det som ligger i denne kurven" osv.? Det er jo ikke helt normalt? Kan du ha en kurv med lås? Det høres helt idiotisk ut, men om det er det eneste som kan holde han fra å ødelegge tøyet ditt... Hanr han en glede av å ødelegge for deg, tror du?
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #30 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så man skal krype av takknemlighet fordi mannen gidder å vaske klær?!? Det er det verdste jeg har hørt. Man skal selvsagt forvente at partneren bidrar i husholdet og man skal selvsagt også forvente at han ikke ødelegger ting pga slurv. Hi, enten er mannen din taktisk og gjør dette slik at du skal overta klesvasken igjen, eller så er han rett og slett litt teit. Uhell kan skje og selv om jeg hadde blitt litt muggen så hadde jeg ikke gjort noen sak av det, men når det skjer igjen og igjen uten at han tar lærdom av det så skulle han fått erstatte hvert et plagg. Evner han ikke å ta mot beskjed på andre ting heller, eller er det bare med klesvasken gardinen går ned? Anonymkode: 5f3af...cd1 Han ønsker ikke at jeg skal ta all klesvasken. Han er dårlig på skjønnsmessige vurderinger og vil helst ha de oppgavene som må gjøres hele tiden. Eksempelvis kan han lett forholde seg til at det støvsuges mandag og torsdag, men ikke «etter behov». Det er ganske likt på andre ting også, men det er kun klesvask han ødelegger. Anonymkode: 9e7ab...c48
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #31 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Det blir liksom galt uansett. Det galt om mannen ligger på sofaen, og om han faktisk gjør noe, er det også galt. Min mann vasker også klær. Han leser på lappen at trusene mine skal vaskes på 30 grader, så han vasker de på 30 grader. Jeg hadde vasket de på 60. Men han har sagt at vaskemiddelet vasker de rene, så jeg har bare latt han holde på slik han vil. Er bare glad at han gidder. Anonymkode: 9c003...5d9 Hvorfor er det sånn at en mann skal unnskyldes med at man bare skal være glad til om han faktisk gjør noe? Hvis man kommer med konstruktiv kritikk så er det galt uansett hva han gjør. Om han drar over med støvsugeren midt på gulvet og glemmer alle hjørner og under møbler så skal man bare være glad for at man har en mann som gjør husarbeid, og Gud forby om man skal komme med kritikk eller veilede. Samme gjelder tydeligvis for klesvask. Selvom han stapper alt inn i samme vask så skal man bare være glad til for at han faktisk gjør noe. Selvom det innebærer at klær jevnlig blir ødelagt. Har sett den samme tankegangen når det gjelder omsorg for barn. Om far under permisjon glemmer å gi barnet mat, drikke og ny bleie er det bare fantastisk at han er en far som bryr seg, og mor skal bare overse alle slike feil fordi hun tross alt har en mann som ønsker å være tilstede. Anonymkode: 398ff...379
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #32 Skrevet 15. august 2021 Himmel og hav skrev (1 minutt siden): Nå er det stort sett jeg som vasker tøy hos oss, men det hender jo at han setter på en maskin eller tre. En gang vasket han en håndstrikket ullgenser på 60. Resultatet var nok til at han ble fryktelig nøye på alt han vasker, og spør meg om han er i tvil. Jeg legger alt som ikke skal vaskes sammen med annet på et eget sted, og det funker her, for jeg har en mann med vett. Jeg støtter forslaget om at han må erstatte det som er ødelagt. Er det noe annet i veien med han også, når han ikke kan høre på så enkel beskjed som "ikke vask mitt tøy", "Ikke vask det som ligger i denne kurven" osv.? Det er jo ikke helt normalt? Kan du ha en kurv med lås? Det høres helt idiotisk ut, men om det er det eneste som kan holde han fra å ødelegge tøyet ditt... Hanr han en glede av å ødelegge for deg, tror du? Han har ikke glede av å ødelegge, bare et behov for å «gjøre noe fornuftig» men også for å ha rutineoppgaver og slippe å tenke når han skal utføre dem… Legger til at dette er en smart og suksessfull mann. Ser jo at han fremstår som en tomsing her😝 Anonymkode: 9e7ab...c48
*Miss Marple* Skrevet 15. august 2021 #33 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Han har ikke glede av å ødelegge, bare et behov for å «gjøre noe fornuftig» men også for å ha rutineoppgaver og slippe å tenke når han skal utføre dem… Legger til at dette er en smart og suksessfull mann. Ser jo at han fremstår som en tomsing her😝 Anonymkode: 9e7ab...c48 Hvor smart kan han være om han ikke evner å ta mot enkle beskjeder som ‘ikke vask det som ligger i den kurven’? Jeg hadde faktisk blitt så rasende om dette skjedde igjen at han sent kom til å glemme det. Han driver jo med ren sabotasje, uansett hva intensjonen er.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #34 Skrevet 15. august 2021 *Miss Marple* skrev (1 minutt siden): Hvor smart kan han være om han ikke evner å ta mot enkle beskjeder som ‘ikke vask det som ligger i den kurven’? Jeg hadde faktisk blitt så rasende om dette skjedde igjen at han sent kom til å glemme det. Han driver jo med ren sabotasje, uansett hva intensjonen er. Intensjonen er å være ajour med klesvask og ha gjort husarbeid… Han glemmer de utroligste ting når det gjelder sortering og å holde orden. Anonymkode: 9e7ab...c48
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #35 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Og det har hun jo forsøkt som du ser. Han vasket det også. 😂😂😂 Man skal da ikke gjemme eget skittentøy slik at mannen ikke får kloa i det da. Kan le av det, for det høres virkelig helt absurd ut. Min venninne var sammen med en mann som hadde støv på hjernen. Han kunne be henne kle av seg det hun hadde på seg fordi han ikke hadde nok til en full maskin. Syke greier. 😂 Anonymkode: 3c612...04c Aiai hadde mannen min bedd meg kle av meg for st klærne skal vaskes hadde jeg benyttet anledningen til et knull på vaskemaskina 😜 Anonymkode: f6d3b...0f4
sug lut Skrevet 15. august 2021 #36 Skrevet 15. august 2021 Reagerer? Med uforbeholdent raseri. Idiotoppgaver som ikke kan gjøres riktig er passiv aggresjon fra øverste hylle og ikke tilgivelig på en flekk.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #37 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Det blir liksom galt uansett. Det galt om mannen ligger på sofaen, og om han faktisk gjør noe, er det også galt. Min mann vasker også klær. Han leser på lappen at trusene mine skal vaskes på 30 grader, så han vasker de på 30 grader. Jeg hadde vasket de på 60. Men han har sagt at vaskemiddelet vasker de rene, så jeg har bare latt han holde på slik han vil. Er bare glad at han gidder. Anonymkode: 9c003...5d9 Så vi kan alle gjøre ting på vår egen måte, bare vær glad for at vi hjelper til liksom. Ville du sagt det samme hvis jeg hadde skifta delkk på bilen din, til dekk som var for slitte. Jeg hadde jo skifta dekk, du får være fornøyd med det! Anonymkode: 9e191...f2f
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #38 Skrevet 15. august 2021 Jøje meg, er han autist eller noe? Mentalt friske menn styrer da ikke sånn som dette, høres helt vanvittig ut. Har jo med respekt å gjøre også, han skal da ikke røre dine eiendeler om du har bedt han la være... En egen skittentøyskurv med "delikate" klær som du vil vaske selv er da ikke urimelig å be om når du har en mann som er litt skjødeløs med klær. Anonymkode: d6c3d...891
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #39 Skrevet 15. august 2021 Skittentøyskurv med hengelås? 🤷♀️ Anonymkode: 21e98...b12
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #40 Skrevet 15. august 2021 Vi kjøper ikke klær som ikke tåler 40 graders vanlig vask, utenom ulltøy. Dermed er det ikke noe problem. Jeg kan ikke huske at noe har blitt ødelagt utenom noen billige T-skjorter som har mistet fasongen etter 20 vask eller noe sånt. Anonymkode: fc735...c6c
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #41 Skrevet 15. august 2021 Hvis det skjer ved en glipp en sjelden gang, som er tilfelle hos oss, så er det synd de gangene det skjer, spesielt hvis det er et plagg som kostet litt eller man likte spesielt godt, men ikke noe problem. Hos oss har det skjedd et fåtall ganger de siste årene. Det kan være en genser av ull har kommet med i en 60 graders vask eller at man har vært litt distre i det man startet vaskemaskinen og satt i gang feil vaskeprogram. Litt synd når det skjer, men vi er mennesker og lever i en hektisk hverdag og slikt skjer, ingen grunn til å bli sur for det. Er det slik at mannen din ikke vet at f.eks. ull må vaskes skånsomt eller at lyst og mørkt tøy må sorteres så må du ta det opp med han og lære han dette, ellers blir det dyrt i lengden. Anonymkode: 7932c...729
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #42 Skrevet 15. august 2021 Veldig sjelden han ødelegger noe. Han ligger unna det han får beskjed om å ligge unna. Er stort sett han som vasker. Det han derimot ikke greier å ta beskjed på, er hvordan man henger opp klær. For han er det helt ok å gå i krøllete klær, han dytter dermed alt tett sammen for å få plass til mest mulig på tørkestativet. Inkludert mine bluser som jeg da må stryke (de er fine og rette om de henges opp våte) og andre ting som jeg enten må vaske om igjen for å tørke skikkelig eller stryke. Han har vel aldri tatt i et strykejern, så der skjer det ingenting. Har gitt opp å gi beskjed, prøver heller å vaske så mye som mulig selv men han er desverre tidlig opp om morgenen å liker å få i gang en vask eller to. Anonymkode: 12056...ef2
Himmel og hav Skrevet 15. august 2021 #43 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han har ikke glede av å ødelegge, bare et behov for å «gjøre noe fornuftig» men også for å ha rutineoppgaver og slippe å tenke når han skal utføre dem… Legger til at dette er en smart og suksessfull mann. Ser jo at han fremstår som en tomsing her😝 Anonymkode: 9e7ab...c48 Da står jeg på forslaget om skittentøyskurv med lås, for om det er sånn at han "glemmer seg", så burde låsen være en påminnelse.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #44 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han har ikke glede av å ødelegge, bare et behov for å «gjøre noe fornuftig» men også for å ha rutineoppgaver og slippe å tenke når han skal utføre dem… Legger til at dette er en smart og suksessfull mann. Ser jo at han fremstår som en tomsing her😝 Anonymkode: 9e7ab...c48 Slik jeg leser det du har skrevet, så ønsker mannen din kun å gjøre husarbeid han synes er enkelt å gjøre, noe som gjør at han slipper å tenke, følge med, ta ansvar. Han vil bare gjøre noe på autopilot, og knapt det. Mens han forventer at du skal ta alle de oppgavene han ikke liker, som han synes er kjedelige, som han synes er for slitsomme. Han vil ikke forholde seg til hvordan hjemmet og familien faktisk fungerer, han vil bare ha en oppgave han slipper å legge energi i, men som likevel gjør at han kan si at han "gjør husarbeid". Du nevner at han ikke greier å se når andre ting trenger å gjøres, at han godt kan støvsuge og vaske gulv faste dager, men ikke "ved behov". Da tenker jeg at dere heller kan bytte oppgaver. Du tar over all klesvask - så kan han gjøre alt annet husarbeid en måneds tid (minst). Om han ikke greier å se "ved behov" og alt annet som må gjøres, så får han gjøre det hver dag inntil han lærer seg hva "ved behov" betyr. Ingen stopper ham fra å støvsuge eller vaske gulv hver dag, vil jeg tro... Mulig han er "smart og suksessfull" på jobb. Som ektefelle er han respektløs og heller dysfunksjonell. Får en følelse av at han er som de som sier de er så opptatt av miljøsaken at de selvfølgelig kildesorterer... men ser ikke hvordan deres flere årlige flyturer rundt om i verden (utenom pandemien) og kjøp av sin fjerde Tesla på like mange år og sine to Jaguarer og hytta på 300 kvm og spesialinnflydde matvarer og drikkevarer, samt lekebåten med 600 hk motorer på har noe med miljø å gjøre... Sett dere ned, skriv opp hver minste arbeidsoppgave som må gjøres med hus, hjem og barn, del opp i daglige gjøremål, flere ganger i uken, ukentlig, litt sjeldnere, ekstra rundt høytider osv. Skriv opp antatt tidsforbruk for alle disse oppgavene, og så fordeler dere dem. Og kom dere i parterapi, for han behandler deg respektløst! Anonymkode: f8331...fd4
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #45 Skrevet 15. august 2021 Jeg er dypt rystet over å lese at mine yngre medsøstre mener at man som kvinne må være glad for at mannen vasker klær!!! Er det de samme damene som intervjues i avisa 8.mars og sier at "kvinnedagen er utgått på dato"? Til HI: Enten gjør han dette med overlegg for å bli fritatt for alle huslige oppgaver, ellers er jo fyren stokk dum! Er jo ikke akkurat rakettforskning å forstå vaskeanvisninger og vaskeprogram? Hva om du gjentatte ganger hadde fylt olje i vindusspyletanken på bilen? Hvordan ville han reagert på det. Om jeg var deg ville jeg forlangt at han ser til h******e å skjerper seg - STRAKS! Dette tullet gidder du bare ikke! Alternativt må jo legen henvise hsn til utredning mht utviklingshemming! Anonymkode: 4976e...609
*Miss Marple* Skrevet 15. august 2021 #46 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Intensjonen er å være ajour med klesvask og ha gjort husarbeid… Han glemmer de utroligste ting når det gjelder sortering og å holde orden. Anonymkode: 9e7ab...c48 Da er det raseri som gjelder. Man kan ikke tillate seg å stadig glemme de samme tingene. Han glemmer ikke at han ikke skal vaske klærne som ligger i din kurv, han bryr seg bare ikke. Så - rødglødende raseri hadde vært min reaksjon.
sug lut Skrevet 15. august 2021 #47 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Jeg er dypt rystet over å lese at mine yngre medsøstre mener at man som kvinne må være glad for at mannen vasker klær!!! Er det de samme damene som intervjues i avisa 8.mars og sier at "kvinnedagen er utgått på dato"? Til HI: Enten gjør han dette med overlegg for å bli fritatt for alle huslige oppgaver, ellers er jo fyren stokk dum! Er jo ikke akkurat rakettforskning å forstå vaskeanvisninger og vaskeprogram? Hva om du gjentatte ganger hadde fylt olje i vindusspyletanken på bilen? Hvordan ville han reagert på det. Om jeg var deg ville jeg forlangt at han ser til h******e å skjerper seg - STRAKS! Dette tullet gidder du bare ikke! Alternativt må jo legen henvise hsn til utredning mht utviklingshemming! Anonymkode: 4976e...609 Nemlig.
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #48 Skrevet 15. august 2021 Dere er knallharde. Jeg jobbet hardt for å skjule frustrasjonen i stedet. Mannen er mye flinkere til å gjøre husarbeid kontinuerlig i det daglige enn meg, men det er mye sånn at han gjør «noe» i stedet for det som trengs. Derfor føler jeg ofte at vi går og går, men aldri kommer til døra. Fordi han holder det gående konstant og jeg var ganske rotete av meg da vi var yngre, har jeg liksom ikke «lov» til å kommentere det han gjør. I tillegg har han fått behandling for et ganske stort sinnemestringsproblem. Det er mye bedre nå, men jeg vegrer meg fortsatt for å vekke udyret, derfor er det sjelden jeg viser sinne eller frustrasjon. Anonymkode: 9e7ab...c48
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #49 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Dere er knallharde. Jeg jobbet hardt for å skjule frustrasjonen i stedet. Mannen er mye flinkere til å gjøre husarbeid kontinuerlig i det daglige enn meg, men det er mye sånn at han gjør «noe» i stedet for det som trengs. Derfor føler jeg ofte at vi går og går, men aldri kommer til døra. Fordi han holder det gående konstant og jeg var ganske rotete av meg da vi var yngre, har jeg liksom ikke «lov» til å kommentere det han gjør. I tillegg har han fått behandling for et ganske stort sinnemestringsproblem. Det er mye bedre nå, men jeg vegrer meg fortsatt for å vekke udyret, derfor er det sjelden jeg viser sinne eller frustrasjon. Anonymkode: 9e7ab...c48 Du går på nåler og må finne deg i dårlig utførte fellesoppgaver fordi han har problemer med temperamentet? Ser du ikke hvor ufattelig usunt livet ditt er, og hvor feil det blir at dette er barnas forbilder? Anonymkode: 456b8...4f1
Anonym bruker Skrevet 15. august 2021 #50 Skrevet 15. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Dere er knallharde. Jeg jobbet hardt for å skjule frustrasjonen i stedet. Mannen er mye flinkere til å gjøre husarbeid kontinuerlig i det daglige enn meg, men det er mye sånn at han gjør «noe» i stedet for det som trengs. Derfor føler jeg ofte at vi går og går, men aldri kommer til døra. Fordi han holder det gående konstant og jeg var ganske rotete av meg da vi var yngre, har jeg liksom ikke «lov» til å kommentere det han gjør. I tillegg har han fått behandling for et ganske stort sinnemestringsproblem. Det er mye bedre nå, men jeg vegrer meg fortsatt for å vekke udyret, derfor er det sjelden jeg viser sinne eller frustrasjon. Anonymkode: 9e7ab...c48 Så du må gå på nåler og godta slett arbeid fordi han ikke skal bli sint? Det er da en svært usunn måte å leve på. Har du forsøkt å sette dere ned i fredstid og forklare grunnen til at du vil ha den ene kurven for deg selv? At han faktisk aldri kan røre den? Den er din personlige ting og om han henter noe derfra så bryter han tilliten din? Anonymkode: 5f3af...cd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå