Gå til innhold

Hvordan reagerer dere om partneren ødelegger klærne deres i vask?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvordan responderer h*n? 

Jeg bor med en mann som har tatt over klesvasken. Mye fordi han liker å gjøre ting som skal gjøres likt hver gang. Problemer er at det absolutt ikke er et prinsipp en kan vaske klær etter. Han klarer å skille mellom er lyst og mørkt, ull (men han treffer ikke alltid der), tøy som vaskes på 60 og «vanlige klær». Den siste kategorien vaskes på det hardeste programmet, for finvask og 30grader klarer han bare ikke å forstå. At man må lese vaskelapper fnyser han av, for da tar det jo lenger tid og han liker oppgaven fordi det går fort.

Og ja, jeg har gått så langt at jeg har sagt at han ikke skal vaske mine klær. Det fungerer i tre dager… Det eneste jeg ser for meg at kunne fungert var om jeg hadde en egen fløy med soverom, bad og vaskerom som han ikke hadde fått nøkkel til.

Hadde han bare tatt reell selvkritikk, men det er liksom sånn «du skal være glad for at jeg vasker, om du skal ha dine klær i vårt felles hus må du finne deg i det».

Hilsen frustrer frue som nok en gang fikk et nytt og dyrt plagg ødelagt i første vask. 

Anonymkode: 9e7ab...c48

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en egen skittentøyskurv på soverommet der legger jeg all finvask. Bare jeg som har klær som ikke tåler røff behandling. Så vasker jeg dette selv ved behov og mannen kan slå seg løs på resten. Han har veldig respekt for mitt tøy og kan spørre om jeg har lagt noe i feil kurv om jeg har lagt en bukse eller topp som tåler røff behandling i vanlig kurv. Lese vaskeanvisningen suger han på da. 😂

Anonymkode: 3c612...04c

Skrevet

Det blir liksom galt uansett. Det galt om mannen ligger på sofaen, og om han faktisk gjør noe, er det også galt. Min mann vasker også klær. Han leser på lappen at trusene mine skal vaskes på 30 grader, så han vasker de på 30 grader. Jeg hadde vasket de på 60. Men han har sagt at vaskemiddelet vasker de rene, så jeg har bare latt han holde på slik han vil. Er bare glad at han gidder. 

Anonymkode: 9c003...5d9

Skrevet

Han har herpa et par klesvasker for meg, og fikk høre det, for å si det pent. Nå vasker han bare sitt eget, han blander sammen "alt mulig" og vasker på 40 grader. Jeg gidder ikke å bry meg lenger, satser bare på at det er "rent nok". 

Anonymkode: f4935...4d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har en egen skittentøyskurv på soverommet der legger jeg all finvask. Bare jeg som har klær som ikke tåler røff behandling. Så vasker jeg dette selv ved behov og mannen kan slå seg løs på resten. Han har veldig respekt for mitt tøy og kan spørre om jeg har lagt noe i feil kurv om jeg har lagt en bukse eller topp som tåler røff behandling i vanlig kurv. Lese vaskeanvisningen suger han på da. 😂

Denne gangen var han «elskverdig» nok til å pakke ut kofferten min mens jeg var på seinvakt. Jeg oppdaget det dagen etter og spurte helt spesifikt etter dette plagget fordi det lett kunne forveksles med andre stoffer som tåler mer. Han hadde ikke sett det eller satt på noen maskin det kunne ha havnet i…. Bortsett fra at han hadde det.

Om jeg hadde hatt egen kurv på soverommet (det er forsøkt) hadde han begynt å bruke den etter en stund og blandet igjen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det blir liksom galt uansett. Det galt om mannen ligger på sofaen, og om han faktisk gjør noe, er det også galt. Min mann vasker også klær. Han leser på lappen at trusene mine skal vaskes på 30 grader, så han vasker de på 30 grader. Jeg hadde vasket de på 60. Men han har sagt at vaskemiddelet vasker de rene, så jeg har bare latt han holde på slik han vil. Er bare glad at han gidder. 

Jeg bryr meg ikke om truser. Problemet er at jeg ikke kan ha pene klær fordi han ikke leser vaskelapper.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Denne gangen var han «elskverdig» nok til å pakke ut kofferten min mens jeg var på seinvakt. Jeg oppdaget det dagen etter og spurte helt spesifikt etter dette plagget fordi det lett kunne forveksles med andre stoffer som tåler mer. Han hadde ikke sett det eller satt på noen maskin det kunne ha havnet i…. Bortsett fra at han hadde det.

Om jeg hadde hatt egen kurv på soverommet (det er forsøkt) hadde han begynt å bruke den etter en stund og blandet igjen.

Han har jo ikke respekt for deg. Det er problemet her. Om han ikke klarer se forskjell på finvask og vanlig bomull så får han holde seg unna da. Jeg har endel dyre kjoler og dresser som brukes på jobb. Hadde han etter gjentatte beskjeder vasket i stykker disse hadde jeg klikka. Da får han begynne å erstatte det han ødelegger. 

Skrevet

Har ikke tall på hvor mange ganger mannen min har ødelagt bluser og fine bukser ved å tørke de i tørketrommel. Jeg løste det ved å ha en skittentøyskurv som ikke er lik de andre, der legger jeg alt som ikke skal i tørketrommelen, den rører han ikke. Ellers hiver mannen alt inni tørketrommelen. 

Anonymkode: 598c7...86c

Skrevet

Har 6 skuffer på vaskerommet til de forskjellige typer klær. Den for 30/40 grader får han ikke vaske. Alt annet kan han vaske. Men så er all skittentøy sortert etter farge og temperatur. 

Anonymkode: 89491...d6a

Skrevet

Har ikke tall på hvor mange ganger mannen min har ødelagt bluser og fine bukser ved å tørke de i tørketrommel. Jeg løste det ved å ha en skittentøyskurv som ikke er lik de andre, der legger jeg alt som ikke skal i tørketrommelen, den rører han ikke. Ellers hiver mannen alt inni tørketrommelen. 

Jeg leste den siste setningen som "Ellers hiver jeg mannen inni tørketrommelen.", noe som forsåvidt hadde vært berettiget 😁

Anonymkode: 81b89...143

Skrevet

Så lenge det er et uhell, så er det lett å tilgi. Men det er nærmest med overlegg dersom dette stadig gjentar seg, fordi han ikke gidder å lese vaskeanvisningen, og du ber han la dine klær være. Da hadde jeg faktisk gjort det klart for han at om han ikke lar dine klær være og ødelegger dem, så får han erstatte dem også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ellers hiver jeg mannen inni tørketrommelen.", noe som forsåvidt hadde vært berettiget 😁

Hvorfor hadde det vært berettiget? Han gjorde jo husarbeid🤷🏻‍♀️

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Har 6 skuffer på vaskerommet til de forskjellige typer klær. Den for 30/40 grader får han ikke vaske. Alt annet kan han vaske. Men så er all skittentøy sortert etter farge og temperatur. 

Anonymkode: 89491...d6a

Ja, men det forutsetter at jeg alltid kommer meg ned på vaskerommet for å sortere før han setter på en vask. Vi har også slike skap. Han vasker hele tiden, spesielt når jeg er på jobb. Alle «regler» for sortering og hva han kan og ikke kan vaske holdes en stund, så glemmer han det og gjør som før.

Skrevet

Jeg hadde absolutt ikke blitt sint om det var et uhell, men dere som sier han skal erstatte, har dere seperat økonomi? 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (2 minutter siden):

Så lenge det er et uhell, så er det lett å tilgi. Men det er nærmest med overlegg dersom dette stadig gjentar seg, fordi han ikke gidder å lese vaskeanvisningen, og du ber han la dine klær være. Da hadde jeg faktisk gjort det klart for han at om han ikke lar dine klær være og ødelegger dem, så får han erstatte dem også.

Vi har felles økonomi… vet ikke om jeg vil gå med det han kjøper 😝

Skrevet

Og legger til at jeg er str. 44-46 og 160 cm. Når jeg finner et plagg jeg liker som sitter bra finns det ikke 100 alternativ i alle butikker.

Skrevet
Ciki skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde absolutt ikke blitt sint om det var et uhell, men dere som sier han skal erstatte, har dere seperat økonomi? 

Vi har delvis felles. Vi har begge ca 10 000,- igjen til private ting etter overføring til felles. Ingen av oss ønsker felles økonomi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg bryr meg ikke om truser. Problemet er at jeg ikke kan ha pene klær fordi han ikke leser vaskelapper.

Det var et eksempel. Min mann leser på lappen. Er det plagg jeg er redd for sier jeg bare ifra om det, eller tar det bort. 

Skrevet

Det var et eksempel. Min mann leser på lappen. Er det plagg jeg er redd for sier jeg bare ifra om det, eller tar det bort. 

Problemet til hi er jo at det ikke nytter si fra fordi han bare vasker uansett. 

Skrevet

Er det rart at det er krig i verden..

Anonymkode: ff740...78f

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ser den😝 Men jeg ser jo for meg at erstatningen skal være lik. Og med mindre han er uvanlig glad i shopping så kan det jo være avskrekkende å måtte gå i butikken og lete etter samme plagg i samme str😇

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet til hi er jo at det ikke nytter si fra fordi han bare vasker uansett. 

Da må hun ta ansvar da, å fjerne tøy hun er redd for. Verre enn det er det faktisk ikke. 

Skrevet

Da må hun ta ansvar da, å fjerne tøy hun er redd for. Verre enn det er det faktisk ikke. 

Og det har hun jo forsøkt som du ser. Han vasket det også. 😂😂😂 Man skal da ikke gjemme eget skittentøy slik at mannen ikke får kloa i det da. Kan le av det, for det høres virkelig helt absurd ut. Min venninne var sammen med en mann som hadde støv på hjernen. Han kunne be henne kle av seg det hun hadde på seg fordi han ikke hadde nok til en full maskin. Syke greier. 😂

Skrevet

Hvor skal jeg ha dem tenker du?

om jeg f.eks henger de på en krok kan han fort ta dem ned for å fylle en maskin. Om jeg har egen skittentøyskurv begynner han  å bruke den etter en stund og blander klærne våre igjen.

Venter jeg en dag med å pakke ut for å ha tid til å sortere, kan han fort ha pakket ut kofferten og bestemt for meg hva som skal vaskes. Ofte fordi å dumpe det i skittentøyet er lettere enn å legge på plass i skapet… 

Skrevet

Og det har hun jo forsøkt som du ser. Han vasket det også. 😂😂😂 Man skal da ikke gjemme eget skittentøy slik at mannen ikke får kloa i det da. Kan le av det, for det høres virkelig helt absurd ut. Min venninne var sammen med en mann som hadde støv på hjernen. Han kunne be henne kle av seg det hun hadde på seg fordi han ikke hadde nok til en full maskin. Syke greier. 😂

😂

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...