Gå til innhold

Noen med høy utdannelse som har skiftet beite helt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har mastergrad og en god stilling med høy lønn. Men med det følger også et enormt ansvar. Jeg vet jeg er dyktig i jobben min, men den sliter meg helt ut. Alt jeg ønsker meg er en jobb der jeg ikke må jobbe kvelder, helger og ferier, uendelige timer med overtid. Jeg føler at hver eneste gang jeg skal ha litt fri, så dukker det opp noe som gjør at jeg må jobbe likevel. Jeg pleide å elske jobben min, men nå føler jeg den ødelegger livet mitt. Jeg vil bare gjøre noe helt annet. 

Noen som har skiftet beite etter å ha ferdigstilt en lang utdannelse og jobbet seg opp?

Anonymkode: 3e509...02f

Fortsetter under...

Skrevet

Dagrun Linchhausen.

Anonymkode: eec8c...bb9

Skrevet

Nei, men kjenner meg veldig igjen i tankene og følelsene dine!

Anonymkode: 18196...f75

Skrevet

Hvor enkle jobber ser dere for dere? Jeg jobber i bibliotek i en mindre by på østlandet. Jeg har mastergrad da, men vi får mange høyt utdannede søkere som trir de skal trappe ned. Realiteten er en helt annen, de fleste jobber krever et høyt tempo i dag.

Anonymkode: c1ee7...a6c

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dagrun Linchhausen.

Anonymkode: eec8c...bb9

Hun gikk fra økonom til lege da, spørs hvor mye mindre ansvar og kortere arbeidstider hun fikk 😛

Livet er for kort, HI, finn ut hva du har lyst til og gjør det. Hjelper ikke med høy lønn om man ikke har tid til å gjøre noenting og bare stresser med ansvaret. Venninna mi gikk fra høy stilling til lagermedarbeider. Hun gikk (selvfølgelig) ned i lønn, men har aldri angret. Tøft gjort 😊  

Anonymkode: 4f8bc...430

Skrevet

Jeg holder på å skifte beite nå. Grunnen er at det er nesten umulig å få andre jobber innen mitt felt enn den jobben jeg har nå, uten at jeg må flytte på meg,  noe jeg ikke kan. Det er heller ingen mulighet til karrierevekst og lønnsvekst på min arbeidsplass. Jeg vet at det blir knalltøft, og vet ikke om jeg vil lykkes. Men jeg skal i hvert fall gi det et forsøk. Heier på deg!

Anonymkode: 6815e...432

Annonse

Skrevet

Det er jo ikke uvanlig at folk bytter jobber? Og det tusser av folk med mastere, det er ikke spesielt mye utdanning og heller ikke spesielt at en med master også bytter jobb. Du vil neppe trives med en hodeløs jobb, men det finnes jo mellomting der du fremdeles kan bruke kompetansen din uten å bli spist opp.

Anonymkode: 7044b...509

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke uvanlig at folk bytter jobber? Og det tusser av folk med mastere, det er ikke spesielt mye utdanning og heller ikke spesielt at en med master også bytter jobb. Du vil neppe trives med en hodeløs jobb, men det finnes jo mellomting der du fremdeles kan bruke kompetansen din uten å bli spist opp.

Anonymkode: 7044b...509

Jeg humrer alltid litt av de som kommer med slike kommentarer. Du kan faktisk ikke hevde at master ikke er "spesielt mye utdanning" med tanke på at det er den nest høyeste utdanningen det faktisk er mulig å ta. Det er kun doktorgrad som er høyere, så det blir litt urimelig å mene at graden under er lite utdanning. 

Anonymkode: 0c110...d54

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.8.2021 den 18.15):

Jeg har mastergrad og en god stilling med høy lønn. Men med det følger også et enormt ansvar. Jeg vet jeg er dyktig i jobben min, men den sliter meg helt ut. Alt jeg ønsker meg er en jobb der jeg ikke må jobbe kvelder, helger og ferier, uendelige timer med overtid. Jeg føler at hver eneste gang jeg skal ha litt fri, så dukker det opp noe som gjør at jeg må jobbe likevel. Jeg pleide å elske jobben min, men nå føler jeg den ødelegger livet mitt. Jeg vil bare gjøre noe helt annet. 

Noen som har skiftet beite etter å ha ferdigstilt en lang utdannelse og jobbet seg opp?

Ja. Var lærer i vgs før. Uutholdelig. Er frilanser nå. Deilig.

Anonymkode: 2d34b...01d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ja. Var lærer i vgs før. Uutholdelig. Er frilanser nå. Deilig.

Hva slags frilanser er du? Hva gjør du, mener jeg?

Anonymkode: 99246...ee5

Skrevet

Ja. Jeg har høyere utdannelse innen økonomi og har nå byttet jobb. Bakgrunnen min er en stor styrke nå men ikke noe jeg har bruk for direkte. Begynner på bachelor neste år. Er 46 år. 

Anonymkode: f73ef...210

Skrevet

Jeg har bachelor og videreutdanning (4års universitet), og diverse relevante kurs og sertifiseringer. Ikke så høy utdanning i DIB-målestokk altså, men jeg svarer likevel.
Jeg byttet felt etter 14 år i samme fagfelt, og startet fra scratch. Riktignok med samme utdannelse i bunn, men hvor jeg fikk jobben av andre grunner enn at utdannelsen min var så relevant… 

Jeg har mer overskudd, aldri lengre følelsen av å «drukne» i arbeid, nok ansvar og faglige utfordringer til at jeg føler at jeg får brukt kunnskapen min i jobben, men samtidig lave skuldre og helt fri når jeg har fri. 

Angrer IKKE💛

Anonymkode: b5ee2...aae

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Jeg har bachelor og videreutdanning (4års universitet), og diverse relevante kurs og sertifiseringer. Ikke så høy utdanning i DIB-målestokk altså, men jeg svarer likevel.
Jeg byttet felt etter 14 år i samme fagfelt, og startet fra scratch. Riktignok med samme utdannelse i bunn, men hvor jeg fikk jobben av andre grunner enn at utdannelsen min var så relevant… 

Jeg har mer overskudd, aldri lengre følelsen av å «drukne» i arbeid, nok ansvar og faglige utfordringer til at jeg føler at jeg får brukt kunnskapen min i jobben, men samtidig lave skuldre og helt fri når jeg har fri. 

Angrer IKKE💛

Kan jeg spørre hva du byttet til? Det er den følelsen av å aldri ha fri når jeg har fri som jeg sliter mest med. Ferien blir avbrutt av telefoner og ting som bare «må» fikses. Lørdag formiddag blir innlevering av rapport, og søndag kveld klargjøring for ny uke.  Jeg har aldri gått inn i høsten med så lite motivasjon før. Kjenner at jeg orker ikke dette presset lenger. 

Jeg har stor arbeidskapasitet så er ikke redd for stress i selve arbeidshverdagen. Det er når arbeidsdagen aldri tar slutt, selv på en søndag kveld eller midt i ferien, at det begynner å rakne for meg. 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Angrer IKKE💛

Hva jobber du med?

Anonymkode: 1fef5...4d1

Skrevet

Jeg har hovedfag + etterutdanning/videreutdanning. Så relativt høyt utdannet. Jeg jobbet tidligere i NAV; saksbehandling, fagleder samt noe personalansvar. Til slutt orket jeg hverken arbeidsbelastningen eller ansvaret. 

Nå jobber jeg som rådgiver i en statlig etat. Ikke en lederstilling men har noe fagansvar. Jeg søkte meg til en jobb med stor grad av autonomi og fleksibilitet. Jeg styrer min egen hverdag og kalender i stor grad. Jeg savner overhode ikke lederansvar…

Anonymkode: c0340...dd5

Skrevet

Ikke jeg men pappa. Han er utdannet og arbeidet som høyesterettsadvokat først. Så søkte han seg over på medisinstudier. Han fullførte medisinstudiene å spesialiserte seg som barnelege. Han elsker å studere så dette var ikke nok. Han spesialiserte seg videre innen for nevrologi og har jobbet som nevrolog i mange år nå. Skal sies at han elsker å studere, jo mer jo bedre. Også er han usedvanlig smart og har en iq langt over normalen.

Anonymkode: 3447c...309

Skrevet

Jeg byttet selv beite etter mange år i helt annen bransje, men skiftet bransje til den jeg har utdanning innen, og i tillegg bygget jeg underveis på med relevant master. 

Skrevet

Jeg er sivilingeniør og sluttet tvert etter 20 år i det private næringslivet. Tok ppu og er nå realfaglærer på videregående skole og elsker det! 

Blir jo fremdeles en del jobbing i helger og ferier, men på en helt annen måte. Å jobbe med ungdommer gir meg energi og påfyll. 

Jeg har ikke angret ett minutt selv om lønnen er gått ned flere hundretusen i året. Man lever bare en gang.  

Anonymkode: b8565...32a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er sivilingeniør og sluttet tvert etter 20 år i det private næringslivet. Tok ppu og er nå realfaglærer på videregående skole og elsker det! 

Blir jo fremdeles en del jobbing i helger og ferier, men på en helt annen måte. Å jobbe med ungdommer gir meg energi og påfyll. 

Jeg har ikke angret ett minutt selv om lønnen er gått ned flere hundretusen i året. Man lever bare en gang.  

Anonymkode: b8565...32a

Så fint å høre! Er i tenkeboksen på å gjøre det samme. Jobbet 15 år som siving i privat næringsliv, og tenker å studere ppu til neste år. Kan du dele litt erfaringer om det som er fint, og det som ikke er så fint? Underviser du i alle realfagene? Var det vanskelig å få jobb? Tok du ppu på ett eller to år? 

Anonymkode: 4db93...562

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hva jobber du med?

Jeg byttet til en fagleder-stilling i kommunal enhet. Har ikke personalansvar, men spennende fagområde hvor jeg har varierte arbeidsområder, bedriver mye veiledning og fagutvikling. Får i stor grad forme innholdet og fokuset i stillingen. 

Skrevet

Jeg er psykolog, og jobber som psykolog. En av de jeg studerte med, syntes det ble mye ansvar og mange syke folk, så nå er hun keramiker. Hun kommer riktignok fra en familie med mye penger, så økonomi er ikke en relevant faktor for henne.

Anonymkode: b06ef...c57

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Hva slags frilanser er du? Hva gjør du, mener jeg?

Anonymkode: 99246...ee5

Skribent

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...