Gå til innhold

Dekning av utgifter til sfo via kommune vs nav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kommunen min har ikke hatt redusert betaling som alternativ så jeg har søkt nav og fått utbetalt rundt 1900 kr som stønad til å dekke sfo. Da gjenstår bare å betale selv, ca 1200 kr. Nå søkte jeg via kommunen og skal betale 2700 pluss kost? Det er jo omtrent det samme som full plass? Har det kommet nye regler eller hvorfor er det sånn?

Anonymkode: 32325...ee2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis kommunen ikke har mulighet for redusert betaling skal du jo betale full pris ca 2700? Du trekker jo fra det fra NAV.

Men det høres rart ut. Har ikke alle kommuner redusert foreldrebetaling for de som tjener under 6G? 

Anonymkode: 4a8a4...4d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 14.8.2021 den 14.35):

Hvis kommunen ikke har mulighet for redusert betaling skal du jo betale full pris ca 2700? Du trekker jo fra det fra NAV.

Men det høres rart ut. Har ikke alle kommuner redusert foreldrebetaling for de som tjener under 6G? 

Ikke alle, vår kommune fikk det nå dette semestret. Er full pris 2700? Det står i vedtaket at jeg er innvilget redusert betaling og derfor skal betale 2700 pluss kost? Syns det er veldig rart… 

Skrevet

Jeg betaler full pris til kommunen, men får 64 % av summen utbetalt av NAV. 

Anonymkode: f7b7d...57a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Ikke alle, vår kommune fikk det nå dette semestret. Er full pris 2700? Det står i vedtaket at jeg er innvilget redusert betaling og derfor skal betale 2700 pluss kost? Syns det er veldig rart… 

Prisen(e) på sfo-plass står på kommunens hjemmeside. 
Jeg har rett og slett ikke peiling på prisene, og sliter med å forstå hva som er rart. Er det at du ikke får redusert, evt at du får? Er det prisen i seg selv du reagerer på? Eller har det med NAV å gjøre? Tilskuddet derfra må du bruke når du betaler, det går ikke direkte til kommunen fra nav.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (39 minutter siden):

Prisen(e) på sfo-plass står på kommunens hjemmeside. 
Jeg har rett og slett ikke peiling på prisene, og sliter med å forstå hva som er rart. Er det at du ikke får redusert, evt at du får? Er det prisen i seg selv du reagerer på? Eller har det med NAV å gjøre? Tilskuddet derfra må du bruke når du betaler, det går ikke direkte til kommunen fra nav.

Mulig jeg har forklart meg dårlig, skal prøve igjen :) 

frem til nå har ikke det vært mulig å søke direkte via kommunen, jeg har fått tilskudd fra nav på ca 1900 kr til dekning av barnepass. Nå har kommunen her åpnet for at man kan søke direkte og da fikk jeg vedtak på at jeg fikk innvilget reduksjon på sfo betaling og skal betale 2700 kroner. Det er jo ikke som reduksjon å regne kontra det jeg tidligere har fått av nav. 

Skrevet

Ser nå at fullpris er 3204. Som betyr at jeg får refusjon på 500 kroner, kontra 1900 fra nav. Det er dét jeg syns er rart og derfor lurte på om det var noe jeg har gått glipp av 

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser nå at fullpris er 3204. Som betyr at jeg får refusjon på 500 kroner, kontra 1900 fra nav. Det er dét jeg syns er rart og derfor lurte på om det var noe jeg har gått glipp av 

HI

Du får jo fra begge?!

Jeg kunne søke redusert foreldrebetaling fra kommunen fra i høst. Ser nå at regningen har kommet, og den er på 50 % av det den normalt har vært.

I tillegg får jeg et tilskudd fra NAV som enslig forsørger. Det er på 64 % av de 50 % en betaler (har selvfølgelig oppgitt at jeg nå betaler 1750, ikke 3300).

Anonymkode: f7b7d...57a

Skrevet

Har du søkt om redusert betaling fra kommunen pga lav inntekt? Da skal du betale 2700kr også får du 1900kr fra nav, da betaler du av egen lomme 800kr.

Anonymkode: ece35...30d

Skrevet

Du må søke fra nav også. Til nav oppgir du hva du betaler og får dekket etter det.

Du oppgir altså til nav at regningen til barnepass nå er 2700 kr også bruker de det som grunnlag for hva du får derfra.

Anonymkode: 344aa...fbf

Skrevet

Aaah så jeg kan få begge?! Trodde det var enten eller? Hvis det er tilfelle er det jo kurant! Da har jeg isåfall misforstått hele opplegget 🙈

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Aaah så jeg kan få begge?! Trodde det var enten eller? Hvis det er tilfelle er det jo kurant! Da har jeg isåfall misforstått hele opplegget 🙈

HI

Du får fra begge, MEN du har plikt til å varsle nav når du får redusert pris fra kommunen. Du får der dekt 64% av det Sfo koster. Nå koster Sfo 2700 for deg, ikke 3200. Det er viktig, slik at du ikke ender opp med å måtte tilbakebetale. Bare litt hver mnd, men blir mye på sikt. 

Skrevet

Kommunens ordning er for alle som tjener under en viss sum. Om man er alene eller familie.

Ordningen fra nav er for aleneforeldre som tjener under 6G. Og man kan altså falle under begge, men plikter å varsle nav. Det står i vedtaket fra nav 👍

Skrevet

Oki! Tusen takk for svar og oppklaring :) 

HI 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...