Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #1 Skrevet 14. august 2021 Jeg er kanskje gammeldags, men her i huset pynter vi oss litt til første skoledag (jeg jobber i skolen). Alle har vært hos frisøren og fått ‘skolesveis’, barna har fått nye’ish klær (de har vært brukt et par ganger før skolestart) og fjerdeklassingen har fått ny sekk. Og jeg skal ha på kjole. Anonymkode: 86b82...b4f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #2 Skrevet 14. august 2021 Sjekker str og merking av klær. Sjekker at matbokser og drikkeflasker er vasket og klare (brukes på turer i ferien). Gjør klart skiftetøy boksen, finner frem innesko og gymsko. Gjør klart pennal (spisser blyanter, fyller på viskelær o.l). Har vi klær som passer, blir det ikke nye til skolestart. Sveisen bestemmer han selv, ordner den hver morgen uansett. Fikk ny sekk nå, den gamle var for barnslig. Skal begynne i 3. klasse. Anonymkode: 5e525...47c
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. august 2021 #3 Skrevet 14. august 2021 Alltid hårklipp før start på nytt skoleår. Kjøper også nye klær . Nye sko og nye skolesaker . Blyanter etc. alltid litt stas med nytt skoleår😊
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #4 Skrevet 14. august 2021 Herregud, nye klær, nyklippet, nye sko, nytt pennal osv osv? Hvorfor? Greit når de begynner i 1.klasse og første år på ungdomsskole/vgs, men er da ikke vits i å kjøpe nytt. Håret klippes når det trengs. Anonymkode: 519ae...7ba
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #5 Skrevet 14. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Herregud, nye klær, nyklippet, nye sko, nytt pennal osv osv? Hvorfor? Greit når de begynner i 1.klasse og første år på ungdomsskole/vgs, men er da ikke vits i å kjøpe nytt. Håret klippes når det trengs. Anonymkode: 519ae...7ba Nei, tenk om noe var stas… tenk om noen viser barna sine at å gå på skolen er fint, viktig og noe man gjør stas på. Som over her, alt er ikke nytt, men de har gjerne på den nyeste, pene trøya de kjøpte seg i sommer, og skoleklipp må til. Anonymkode: 3300f...899
Optatium Skrevet 14. august 2021 #6 Skrevet 14. august 2021 Ny kjole er kjøpt inn og vi pynter oss litt første skoledag, jeg er lærer så jeg pynter meg og. Jeg ser over at sekk og penal er i orden. Kjøper ikke nytt for å kjøpe nytt, med unntak av en kjole eller antrekk til første dag. Akkurat det er en tradisjon jeg syns er fin. Her er det langt hår og ikke behov for klipp, men hadde sikkert lagt sånn litt før skolestart om vi drev med klipping.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 14. august 2021 #7 Skrevet 14. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Herregud, nye klær, nyklippet, nye sko, nytt pennal osv osv? Hvorfor? Greit når de begynner i 1.klasse og første år på ungdomsskole/vgs, men er da ikke vits i å kjøpe nytt. Håret klippes når det trengs. Anonymkode: 519ae...7ba Vel.. gutta mine klipper seg alltid hver 6 uke ( rett før sommeren og da blir det ca 8 uker). Da passer det med klipp til skolestart. Sko trengs alltid til høsten og nye bukser og gensere også. Vi pleier å kjøpe en del klær ved skolestart som er ment å vare høst og vår. De har vokst som bare det i år og nå passet kun 2 bukser hos minstemann. Nytt penal blir det ikke hvert år , i år ble det nye boksokker, nye penner og blyanter og ny sekk. Pc sekk med litt bedre plass .
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #8 Skrevet 14. august 2021 Bare hvis det er ny skole, altså 1.klasse, 8.klasse, vg1 osv. Jeg er også lærer, men pynter meg ikke første skoledag, går i helt vanlige klær. Anonymkode: f9ef1...9a1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #9 Skrevet 14. august 2021 Skulle kjøpt nye sko og litt blyanter og sånne ting i dag, men ligger her med feber og er ikke i form, så da blir det som det blir Anonymkode: 28161...9fc
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #10 Skrevet 14. august 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Herregud, nye klær, nyklippet, nye sko, nytt pennal osv osv? Hvorfor? Greit når de begynner i 1.klasse og første år på ungdomsskole/vgs, men er da ikke vits i å kjøpe nytt. Håret klippes når det trengs. Anonymkode: 519ae...7ba Det er for å gjøre litt stas på et nytt skoleår, rett og slett. De små gleder, vet du. hi Anonymkode: 86b82...b4f
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #11 Skrevet 14. august 2021 Jeg ser over at de har alt de trenger i pennalet, handler inn litt nytt av fargeblyanter, spisser,viskelær ved behov. Det er ikke et must med nye klær til skolestart, men vi ser gjennom skapet og ofte trengs det et par nye plagg fordi de har vokst mye siden våren. Hvis de trenger nye joggesko, regntøy etc kjøper vi inn det. Og de pleier gjerne å få seg en hårklipp, det gjør seg etter en sommer med bading og sol. Anonymkode: f604a...b79
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #12 Skrevet 14. august 2021 Jeg er 50 år, og faktisk oppvokst med at nytt skoleår nærmest var som høytid å regne. Alt skulle være nytt, fra innerst til ytterst! Derfor har vi det sånn også nå med mine egne barn. Nye klær og sko, pennal, nye skolesaker (bare lukta inne på bokbutikken setter meg i skolestart-stemning). Nyklipt og klar for nytt år! Jeg tror barna litt ubevisst får en følelse av at skole er fantastisk, og noe som virkelig er verdt å sette pris på. Jeg husker selv at de første ukene av et nytt skoleår var fantastiske. Anonymkode: 33718...649
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #13 Skrevet 14. august 2021 Her er det høytidelig. Begge ungene får en egen shoppingdag med meg. Nytt antrekk, innerst til ytterst. Nytt penal eller sekk om det trengs. Og ny sveis. Så spiser vi lunsj og prater om hva vi gleder oss til med høsten. Det er så koselig. Selv tenåringen setter pris på denne dagen og etterlyser tidspunkt for når vi skal gjøre det. Elsker slike tradisjoner der jeg kan fokusere på ett barn og bare være sammen. ❤️ Anonymkode: 142d8...379
Optatium Skrevet 14. august 2021 #14 Skrevet 14. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Bare hvis det er ny skole, altså 1.klasse, 8.klasse, vg1 osv. Jeg er også lærer, men pynter meg ikke første skoledag, går i helt vanlige klær. Anonymkode: f9ef1...9a1 Jeg har jobbet sammen med noen sånne som deg opp gjennom. Det er alltid så rart. Nesten hele lærerstaben har på seg litt ekstra pent, de fleste av elevene har det, og så står det en og annen som skiller seg ut. Alltid rart med helt vanlige klær når flagget vaier spør du meg. Jeg går ofte i kjole på jobb, og bruker sikkert kjolen flere ganger, men velger alltid en som er litt finere enn det vanlige skjørtet/kjolen på første skoledag. Som andre over her tror jeg definitivt det er med på å gjøre noe med stemninga for elevene og ungene våre. Høytid, noe å se frem til, noe positivt.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #15 Skrevet 14. august 2021 Gutt 4. trinn. Skal ha på seg noe av alt det nye sommertøyet vi kjøpte i våres. (Ser ut som om det fortsatt er sommer til uken). Ny matboks, bokbind, pennal med blyanter og viskelær, fargeblyanter. Har alltid en shoppingetteemiddag før skolestart. Forhåpentlig rekker vi en tur til frisøren også. Anonymkode: 073ac...43d
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #16 Skrevet 14. august 2021 Optatium skrev (1 time siden): Jeg har jobbet sammen med noen sånne som deg opp gjennom. Det er alltid så rart. Nesten hele lærerstaben har på seg litt ekstra pent, de fleste av elevene har det, og så står det en og annen som skiller seg ut. Alltid rart med helt vanlige klær når flagget vaier spør du meg. Jeg går ofte i kjole på jobb, og bruker sikkert kjolen flere ganger, men velger alltid en som er litt finere enn det vanlige skjørtet/kjolen på første skoledag. Som andre over her tror jeg definitivt det er med på å gjøre noe med stemninga for elevene og ungene våre. Høytid, noe å se frem til, noe positivt. Eh... Det er sikkert en hyggelig tradisjon der du jobber, men det betyr ikke at det er slik alle steder. Jeg jobber i en videregående skole, og det er ikke vanlig å pynte seg første skoledag her, verken for elevene eller lærere. Mulig noen VG1 elever pynter seg litt opp, men de som går VG2, VG3 og VG4 kommer bare traskende inn i klasserommet som vanlig til oppsatt tid. Jeg er kontaktlærer i en VG4-klasse i år og har ikke en gang elever første skoledag fordi de først kommer senere i uken 🤷♀️ Anonymkode: f9ef1...9a1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #17 Skrevet 14. august 2021 Ene ungen har kjøpt seg ny sekk og det er vel igrunn det vi har gjort og skal gjøre. Før så kjøpte jeg litt stæsj til de, men det har jeg fått beskjed om at er helt unødvendig. Klær har de i skapet sier de og de ser ingen grunn til å måtte kjøpte noe bare pga det er første skoledag i ny klasse. Jeg kjenner meg litt igjen for min mor prøvded å prakke på meg en Levis bukse når ejg startet på ungdomskolen. Det fikk min søster når hun begynte så det måtte jeg også få, jeg hadde ikke behov for Levis bukse så hun ble rimelig skuffet når jeg fant en bukse på salg. Eneste jeg ville ha når jeg måtte finne noe. Så mine har igrunn bare fått nye klær til 1klasse. Nye sekker har de fått når de har trengt, ikke pga skolestart etter oppstart i en spessiell klasse. Her er det ungene som er kjedelige, jeg syns det egentlig er litt kos å rodne litt til skolestart, men de ser ikke behovet så da skal jeg ikke presse de til noe. Klippe håret gjør vi på badet hjemme når det trengs, så det er ikke noe stort der heller. Eller de hsdde en periode der de syns det var teit og de gikk til frisøren noen få ganger. Da skjlnte de hvorfor jeg hadde klipt de. Det vsr dyrt og tok tid, muttern brukte kortere tid på å stusse håret hjemme og det gikk veldig mye raskere. Når ungene kun vil stusse håret så kan jeg ta det tenker jeg, og de er nå enige med meg. Anonymkode: f5709...ef3
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #18 Skrevet 14. august 2021 Jeg fikk alltid noe nytt til første skoledag etter sommerferien da jeg var yngre. 🙂 Det gjorde at jeg gledet meg litt ekstra til å starte på skolen igjen. Mine barn får også noe nytt før skolestart og barnehagestart hvert år, i år fikk eldste på 8år ny matboks og ny genser, mens yngste på 5år fikk ny tursekk og ny genser. De får også ordnet sveisen før oppstart, men det ordner jeg så det er gratis 🙂 Anonymkode: bcc13...950
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #19 Skrevet 14. august 2021 Har 1 barn. Hun får velge middag og så har vi dessert😊 Og så handler vi inn det hun måtte trenge. I år trenger hun ny sekk, nye joggesko og noen nye bukser. Anonymkode: c11ed...616
Optatium Skrevet 14. august 2021 #20 Skrevet 14. august 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Eh... Det er sikkert en hyggelig tradisjon der du jobber, men det betyr ikke at det er slik alle steder. Jeg jobber i en videregående skole, og det er ikke vanlig å pynte seg første skoledag her, verken for elevene eller lærere. Mulig noen VG1 elever pynter seg litt opp, men de som går VG2, VG3 og VG4 kommer bare traskende inn i klasserommet som vanlig til oppsatt tid. Jeg er kontaktlærer i en VG4-klasse i år og har ikke en gang elever første skoledag fordi de først kommer senere i uken 🤷♀️ Anonymkode: f9ef1...9a1 Har vært vanlig de stedene jeg har jobbet, og blant kollegaer som har jobbet andre steder. Med et og annet unntak, a la deg trolig ☺️
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #21 Skrevet 14. august 2021 Optatium skrev (2 minutter siden): Har vært vanlig de stedene jeg har jobbet, og blant kollegaer som har jobbet andre steder. Med et og annet unntak, a la deg trolig ☺️ Ok, men på min skole er det faktisk ikke vanlig. Ikke der jeg jobbet sist heller. Derimot pynter vi oss når vi har avskjedsfest for avgangselevene. Anonymkode: f9ef1...9a1
Optatium Skrevet 14. august 2021 #22 Skrevet 14. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ok, men på min skole er det faktisk ikke vanlig. Ikke der jeg jobbet sist heller. Derimot pynter vi oss når vi har avskjedsfest for avgangselevene. Anonymkode: f9ef1...9a1 Det er da greit det, jeg bare syns det er skikkelig stusselig og i grunn litt ukultur.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #23 Skrevet 14. august 2021 Optatium skrev (1 minutt siden): Det er da greit det, jeg bare syns det er skikkelig stusselig og i grunn litt ukultur. Det er jo ikke stusselig når det ikke er noe folk tenker over 🤷♀️ Altså, det er jo ikke snakk om at vi dasser rundt i slitte joggebukser og hullete t-shorter, men folk går helt vanlig kledd i f.eks. jeans og genser eller hverdagskjole. Unntaket er rektor, hun pleier å pynte seg litt, men hun ser egentlig alltid litt pyntet ut når jeg tenker meg om. Anonymkode: f9ef1...9a1
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #24 Skrevet 14. august 2021 Jeg ser virkelig ikke poenget med å kjøpe noe nytt når de har masse fine klær og mer klær enn de trenger. Til 1. klasse skjønner jeg det. Men, alle andre skoleår når de faktisk ikke trenger det? Nei, det gjør vi ikke. Hårklipp er greit. Anonymkode: f58ee...2ed
Anonym bruker Skrevet 14. august 2021 #25 Skrevet 14. august 2021 Min begynner i 3.kl. fikk seg nye klær. Klippet håret for en uke siden( ikke pga skolestart, men det var blitt langt) ny sekk har han også fått, da han har brukt 1 klassesekken i 2 år. Nytt pennal får han ikke så lenge det fungerer. Fyller på hvis noe mangler. Har matboks og flasker så det blir heller ikke kjøpt inn nytt. Anonymkode: 1c207...6c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå