Gå til innhold

Typisk reaksjon fra vakserne, hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er dette jeg ikke skjønner. Folk som hår hardt ut mot uvaksinerte sier jo at vaksinen er veien ut av pandemien, fordi den virker. Hvorfor er de redde for smitte hvis de selv er vaksinert? Jeg er fullvaksinert og bryr meg katta om vaksinestatusen til andre. Jeg er jo vaksinert og beskyttet? 

Anonymkode: 9d708...c64

Så lite KAN du ikke ha fått med deg?? Pliiis si at du tuller?

Anonymkode: 6131f...ce3

Fortsetter under...

Jeg er helt enig at det er absurd å sparke en ansatt som ikke vil vaksinere seg. Det er faktisk nøyaktig det samme som skjedde i Tyskland i tredveårene. Det er starten på en anklage av skyld. Det er i gang i Norge og - å skylde på at de uvaksinerte holder pandemien i live. Dette når det viser seg at de vaksinerte smitter akkurat like mye som de uvaksinerte. 

Anonymkode: 4865b...8de

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Det var dette med argumenter, da. Har du noen? Jeg kan også rope "Er du sann?" "Kødder du???!" men det fører liksom ikke diskusjonen noe sted. 

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Anonymkode: 6131f...ce3n

Slike svar er ganske ganske beskrivende for hvordan de som bare gjør som de blir fortalt handler. De bare antar at de har rett, ettersom de følger flertallet, og har ingen egne argumenter. Så stilles det spørsmål er det veldig enkelt å bare anklage andre for å være idioter. Har du ikke fått med deg noe eller???? 

Siden du er så innmari smart, kom med det. Jeg vil gjerne vite hvorfor vaksinerte folk er så himla forbanna på de som er skeptiske. 

Anonymkode: 1a9d0...da4

Gjest KenCreek

Etter fadesen med pandremix (Vaksine mot svineinfluensa), skjønner jeg at folk er skeptisk. 
Jeg er skeptisk selv, men har tatt vaksine under «frivillig tvang», fordi jeg ønsker å kunne reise og delta på diverse aktiviteter. 

Folk her inne forveksler folk som ikke ønsker coronavaksine, med vaksinemotstandere. 

Da blir hele diskusjonen litt tullete. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er helt enig at det er absurd å sparke en ansatt som ikke vil vaksinere seg. Det er faktisk nøyaktig det samme som skjedde i Tyskland i tredveårene. Det er starten på en anklage av skyld. Det er i gang i Norge og - å skylde på at de uvaksinerte holder pandemien i live. Dette når det viser seg at de vaksinerte smitter akkurat like mye som de uvaksinerte. 

Hun sparker ikke. Hun velger å ikke forlenge kontakt. Det står hun HELT fritt til.

og ikke kom dragende med den parallellen til Tyskland. Det er bare patetisk

Anonymkode: 0cc11...c4c

Annonse

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

Hun sparker ikke. Hun velger å ikke forlenge kontakt. Det står hun HELT fritt til.

og ikke kom dragende med den parallellen til Tyskland. Det er bare patetisk

Anonymkode: 0cc11...c4c

Altså. Igjen. Du argumenterer ikke.

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Er ikke de andre arbeidstakere og deres kjære vaksinert? Da er det jo de som er gærninger? Hvorfor er de redde hvis de tror på at vaksinen virker? 

Det kan jo ha med å gjøre at jo flere som ikke vaksinerer seg, jo større sjanse er det for at viruset muterer til en variant som er farligere. 

Anonymkode: 57649...b92

Jeg var veldig skeptisk til vaksinen i begynnelsen. Jeg var og er enda litt redd for langtidsvirkningene, det vet man jo lite om. Men samtidig så er jeg redd for å få korona og ettervirkningene etter å hatt korona da jeg er i risikogruppen. Så jeg endte med å ta vaksinen da jeg er mer redd korona enn vaksinen 😅

Vi må akseptere at noen ikke vil ta den siden det er en ny vaksine laget på kort tid og at de dermed er skeptisk. Men når man tipper helt over da har det gått for langt. Enkelte snakker jo om chip, 5G, Bluetooth signaler, sier de reagerer med hodepine, metallsmak i munnen fordi de har vært i nærheten av vaksinerte mennesker. Da har man gått for langt. Så hvordan jeg reagerer når jeg møter mennesker som ikke vil vaksinerer seg kommer helt an på grunnen på hvorfor de ikke vil ta den. 

ps. Sjekk ut fb siden « Ting som norske antivaksere sier» helt sykt enkelte! Er en lege som er helt på vidden🙈

Anonymkode: e3953...651

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det kan jo ha med å gjøre at jo flere som ikke vaksinerer seg, jo større sjanse er det for at viruset muterer til en variant som er farligere. 

Anonymkode: 57649...b92

Nå er ikke dette argumentet gyldig heller, da over 90 prosent har takket ja til vaksinen.

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Det gjør de jo virkelig ikke. Fullvaksinerte er stort sett beskyttet mot smitte, og hvis de blir smittet er de mindre smittsomme og smitter over en kortere periode enn de som ikke er vaksinerte. Var en fullvaksinert på jobben nylig som testet positivt for deltavarianten. Hun hadde sittet uten munnbind på pauserommet og hadde hatt masse møter på kontoret sitt i løpet av uken hun var smittsom. Hun smittet ikke en eneste person. 

Pobie skrev (1 time siden):

Det gjør de jo virkelig ikke. Fullvaksinerte er stort sett beskyttet mot smitte, og hvis de blir smittet er de mindre smittsomme og smitter over en kortere periode enn de som ikke er vaksinerte. Var en fullvaksinert på jobben nylig som testet positivt for deltavarianten. Hun hadde sittet uten munnbind på pauserommet og hadde hatt masse møter på kontoret sitt i løpet av uken hun var smittsom. Hun smittet ikke en eneste person. 

Hvis det er riktig det du sier, og det kan godt hende, hva vet vel jeg, kan du forklare nærmere dette da?

Hvis din fullvaksinerte smittede kollega ikke smittet noen andre videre, hvordan kan det ha seg? 
Endrer viruset karakter når det kommer i en fullvaksinert kropp? Blir spikene færre/mindre/borte? 
Er det vaksinene sin fortjeneste eller bare flaks?

Vi har noen naboer. I våres ble alle unntatt én i huset smittet. Der var ingen vaksinerte. Litt rart det og? 

Jeg bare lurer.

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hvis det er riktig det du sier, og det kan godt hende, hva vet vel jeg, kan du forklare nærmere dette da?

Hvis din fullvaksinerte smittede kollega ikke smittet noen andre videre, hvordan kan det ha seg? 
Endrer viruset karakter når det kommer i en fullvaksinert kropp? Blir spikene færre/mindre/borte? 

Vi har noen naboer. I våres ble alle unntatt én i huset smittet. Der var ingen vaksinerte. Litt rart det og? 

Jeg bare lurer.

Nei, det er ikke rart. Personen som ikke ble smittet kan ha blitt smittet på et tidligere tidspunkt uten å ha blitt særlig syk og var dermed immun. Det samme skjedde med en familie her vi bor. Der fikk gutten i familien covid, men ingen av de fire andre. De hadde vært syke og sannsynligvis hatt covid i januar/februar 2020 da mor i huset hadde kommet hjem fra jobbreise i utlandet og «ingen» snakket om covid enda. 

Anonymkode: 98986...253

Annonse

Jeg har hatt korona (før det ble min tur til vaksinering). Kommer ikke til å ta vaksinen med det første. Ingen vaksine er bedre enn naturlig immunitet. Har ikke fått negative reaksjoner fra andre for mitt valg, og bryr meg ingenting om hva andre velger å gjøre ang.vaksinering.

Anonymkode: 312b6...d97

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg bare lurer.

Jeg er ikke ekspert på dette og vet ikke hvordan dette fungerer i detalj, men statistikken viser tydelig at man er mindre smittsom hvis man blir syk som fullvaksinert. Noe man forøvrig har god beskyttelse mot, noe slikt som 95%. 

Et kjapt google-søk viser at dette muligens er pga fullvaksinerte har mindre av viruset i kroppen. 

Endret av Pobie
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

Slike svar er ganske ganske beskrivende for hvordan de som bare gjør som de blir fortalt handler. De bare antar at de har rett, ettersom de følger flertallet, og har ingen egne argumenter. Så stilles det spørsmål er det veldig enkelt å bare anklage andre for å være idioter. Har du ikke fått med deg noe eller???? 

Siden du er så innmari smart, kom med det. Jeg vil gjerne vite hvorfor vaksinerte folk er så himla forbanna på de som er skeptiske. 

Jeg orker faktisk ikke. Det er beskrevet side opp og side med, dokumentert med seriøse kilder. Det er ingen vits at jeg skal bruke tiden min på å skrive alt på nytt, dere er fullstendig faktaresistente og ingenting jeg kan finne kan få dere til å skifte mening. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Jeg har hatt korona (før det ble min tur til vaksinering). Kommer ikke til å ta vaksinen med det første. Ingen vaksine er bedre enn naturlig immunitet. Har ikke fått negative reaksjoner fra andre for mitt valg, og bryr meg ingenting om hva andre velger å gjøre ang.vaksinering.

Jo, vaksinen gir bedre beskyttelse enn naturlig immunitet. Derfor det anbefales at også de som har hatt korona tidligere blir vaksinerte. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg orker faktisk ikke. Det er beskrevet side opp og side med, dokumentert med seriøse kilder. Det er ingen vits at jeg skal bruke tiden min på å skrive alt på nytt, dere er fullstendig faktaresistente og ingenting jeg kan finne kan få dere til å skifte mening. 

Hvem er dere? Vi som ikke orker å bruke energien vår på å hate dem som ikke vaksinerer seg? Husk, vi er allerede vaksinert. 

En person som blir smittet av en sykdom som spres ved dråpesmitte begynner ofte å skille ut virus i pust og spytt før de selv vet at de er smittet. Mengden virus er i første omgang liten og så øker det på. Familiemedlem blir i denne perioden eksponert for viruset gradvis. Noen blir smittet og syke, mens hos andre forstår immunforsvaret tidlig nok at dette er noe som skal bekjempes og de blir immun. 

For de som er fullvaksinerte så er jo håpet at immunforsvaret skal gjenkjenne viruset fort nok slik at de ikke blir syke. Da blir viruset uskadeliggjort før det får formert seg noe særlig. For de som blir syke så antar jeg at viruset likevel blir oppdaget på et tidlig tidspunkt og immunforsvaret går en del tidligere til aksjon enn hos de som ikke er vaksinerte. De har da mindre virus i kroppen og skiller dermed ut mindre virus og er mindre smittsom. I tillegg blir mange færre alvorlig syke. 

Om vaksinasjon eller gjennomgått smitte gir størst beskyttelse kommer an på hvor mange antistoffer personen sitter igjen med og hvilken variant man var smittet med. Ofte gir gjennomgått sykdom mest antistoffer, men ikke alltid. Har man gjennomgått Covid-19 for lenge siden kan man nå ha lite antistoffer i blodet. I tillegg kan viruset han endret seg såpass mye at man bør få en vaksinedose for å oppdatere immunforsvaret på de nye variantene. Dette gjelder også de som ble vaksinert tidlig. 

Ikke all gjennomgått sykdom gir nok antistoffer. Ved vannkopper f.eks. har de aller fleste livslang beskyttelse ved gjennomgått sykdom, men spedbarn kan ofte ha hatt en for liten immunrespons og kan bli smittet og syk senere. Det samme gjelder for andre sykdommer og for andre grupper f.eks. eldre der immunforsvaret gjerne ikke lenger virker så godt eller mennesker på immundempende medisiner. Noen av disse vil ikke kunne få vaksinen i det hele tatt, for noen av disse virker vaksinen for dårlig og noen vil kunne få vaksinen i spesifikke tids-/behandlingsvindu (som kreftpasienter). Disse gruppene vil være veldig avhengig av at så mange som mulig er immun (enten ved vaksine eller nylig gjennomgått sykdom) slik at det er mindre smitte i samfunnet. 

Anonymkode: 70493...000

Pobie skrev (1 time siden):

Jo, vaksinen gir bedre beskyttelse enn naturlig immunitet. Derfor det anbefales at også de som har hatt korona tidligere blir vaksinerte. 

Kan du vise meg kilder på dette? Nyere studier fra utlandet viser immunitet i minst 12 mnd.etter gjennomgått korona. Selvfølgelig sier de en dose, hvis ikke hadde jo mange unge for en stund siden (før de ble prioritert for vaksine) hatt smittefester over en lav sko. 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Takk for at du bekrefter at du ikke vet. Du skriver bare anklagelser og tull. Ikke et eneste argumentet, så det er rett og slett litt vanskelig å vite hvilke fakta du mener jeg er resistent mot, når du ikke kommer med fakta. 

Pobie skrev (3 timer siden):

Kom gjerne med fakta som bygger oppunder dette. Jeg har snakket med helsepersonell som ikke har noen god forklaring å komme med. Jeg har selv hatt korona og har veldig lite lyst på vaksinen når jeg vet jeg har antistoffer. Derfor skulle jeg gjerne hatt en forklaring på hvordan en vaksine kan være bedre? Det gir ikke mening?

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kom gjerne med fakta som bygger oppunder dette. Jeg har snakket med helsepersonell som ikke har noen god forklaring å komme med. Jeg har selv hatt korona og har veldig lite lyst på vaksinen når jeg vet jeg har antistoffer. Derfor skulle jeg gjerne hatt en forklaring på hvordan en vaksine kan være bedre? Det gir ikke mening?

https://www.jhsph.edu/covid-19/articles/why-covid-19-vaccines-offer-better-protection-than-infection.html

Pobie skrev (3 timer siden):

Jeg har oppfattet det som om gjennomgått sykdom gir like bra imunitet som en dose vaksine omtrent og at de som har gjennomgått korona stort sett bare trenger en vaksknedose.

Anonymkode: 2a3db...c50

Pobie skrev (16 minutter siden):

En vaksinert person kan få korona. En som har hatt korona har promillesjanse for å få korona i 6-12mnd.etter gjennomgått infeksjon. Amerikanere vil jo vaksinere alt og alle x antall ganger, så den kilden du viser til her, ja....

Why is it that the vaccine leads to better immunity than natural infection?

The honest truth is, we don’t know. 

• Opprett ny...