Gå til innhold

Typisk reaksjon fra vakserne, hva er din erfaring?

Anbefalte innlegg

Hvilken reaksjon har du som ikke ønsker vaksine registrert fra andre? Hvilke reaksjoner har du møtt? 

For meg er det slik at de jeg møter ansikt til ansikt er alltid høflige og respekterer mitt valg, i det minste er det det de gir uttrykk for. På nett derimot, der framhever de seg selv som redningsmenn, som tar ansvar for å stoppe pandemien, og alle andre er tilbakestående egoister som ikke har krav på behandling osv dersom de blir syke. Klassisk at nettet får fram den ekte personligheten i oss. 

Vi som har valgt å ikke si ja til vaksine er så få, derfor spør jeg i tillegg: hvordan reagerer du dersom noen sier at de har valgt å si nei til vaksine?

Anonymkode: 59e7d...e96

Fortsetter under...

Jeg sier ikke noe til de direkte. De jeg kjenner som har takket nei er alle utdannet på grunnskolenivå (vgs som høyeste fullførte utdanning). Så jeg tenker de ikke tror på forsking, men er opptatt av konspirasjonsteorier og det å overbevise andre om at deres teorier er riktige. Dette overbeviser meg om at de ikke verdsetter folk med utdanning. 

Anonymkode: db2df...cbf

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg sier ikke noe til de. Deres valg. Men jeg tenker de er noen idioter og hvis jeg kan så fjerner jeg de fra livet mitt. 

Anonymkode: 8bb2c...6cc

Idioter som du fjerner fra livet ditt? Skremmende hvilke mennesketyper som finnes. Du kan umulig ha mange gode venner. Motsi meg gjerne, jeg tror deg uansett ikke :).

Annonse

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Jeg sier ikke noe til de direkte. De jeg kjenner som har takket nei er alle utdannet på grunnskolenivå (vgs som høyeste fullførte utdanning). Så jeg tenker de ikke tror på forsking, men er opptatt av konspirasjonsteorier og det å overbevise andre om at deres teorier er riktige. Dette overbeviser meg om at de ikke verdsetter folk med utdanning. 

Det du sier her viser egentlig bare dine fordommer.

Jeg har åtte år med høyere utdanning innen helse. Har lest mer forskning rundt viruset og vaksinene enn de fleste jeg har snakket med om dette. Men har også en helsetilstand som gjør at det foreløpig er bedre å avvente vaksine, ut fra en totalvurdering (av min helsetilstand og andre faktorer som hvor jeg bor og smittebelastning her), enn å ta den. Flere uker før de alvorlige bivirkningene og dødsfallene med AZ-vaksinen ble kjent hadde jeg allerede vurdert den for altfor risikabel å ta for meg med det som er kjent om min helsetilstand. Det er faktorer ved de andre vaksinene også, samt tidligere varige bivirkninger av en annen vaksine, som gjør at jeg foreløpig avventer.

Men, mitt valg er mitt valg ut fra en totalvurdering av min situasjon. Det betyr ikke at jeg er konspirasjonsteoretiker. Og ikke har jeg behov for å overbevise andre om at alle andre burde gjort som meg.

Anonymkode: 04444...fe9

Jeg sier at jeg avventer, om jeg får direkte spørsmål, og forteller at det har med min helsetilstand å gjøre.

Synes det er få som spør. De fleste tenker vel at det er personlige valg, antar jeg. Dessuten er det liten forskjell i smittevernråd for vaksinerte og ikke-vaksinerte foreløpig, noe som gjør at det i praksis når man omgås andre ikke betyr så mye hvis alle følger rådene man skal følge.

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det du sier her viser egentlig bare dine fordommer.

Jeg har åtte år med høyere utdanning innen helse. Har lest mer forskning rundt viruset og vaksinene enn de fleste jeg har snakket med om dette. Men har også en helsetilstand som gjør at det foreløpig er bedre å avvente vaksine, ut fra en totalvurdering (av min helsetilstand og andre faktorer som hvor jeg bor og smittebelastning her), enn å ta den. Flere uker før de alvorlige bivirkningene og dødsfallene med AZ-vaksinen ble kjent hadde jeg allerede vurdert den for altfor risikabel å ta for meg med det som er kjent om min helsetilstand. Det er faktorer ved de andre vaksinene også, samt tidligere varige bivirkninger av en annen vaksine, som gjør at jeg foreløpig avventer.

Men, mitt valg er mitt valg ut fra en totalvurdering av min situasjon. Det betyr ikke at jeg er konspirasjonsteoretiker. Og ikke har jeg behov for å overbevise andre om at alle andre burde gjort som meg.

Med så lang utdanning burde du klare å skille mellom majoriteten og unntakene. Du er åpenbart et unntak, og har i tillegg en god grunn pga. din helse. Majoriteten av de som ikke ønsker å la seg vaksinere har ikke høyere utdanning. Jeg har bare møtt én som ikke ville ha vaksinen, og han er også et unntak siden han er høyt utdannet, men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at min svogerforskning ikke gir riktig fasit.

Anonymkode: 00790...af8

Jeg sier ingenting, og tenker at hvem vet, kanskje er det de lure av oss. Jeg er fullvaksinert, men skeptisk. Dessuten er jeg veldig klar på at vaksine er faktisk frivillig, og helt og holdent opp til den enkelte!

Anonymkode: 0052d...de6

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Med så lang utdanning burde du klare å skille mellom majoriteten og unntakene. Du er åpenbart et unntak, og har i tillegg en god grunn pga. din helse. Majoriteten av de som ikke ønsker å la seg vaksinere har ikke høyere utdanning. Jeg har bare møtt én som ikke ville ha vaksinen, og han er også et unntak siden han er høyt utdannet, men det betyr ikke at jeg ikke skjønner at min svogerforskning ikke gir riktig fasit.

Anonymkode: 00790...af8

Nå var det cbf jeg svarte, som viste sine generaliseringer ut fra (få) tilfeller hun kjenner, og hvordan hun har skapt sine fordommer ut fra dette. Hun viste helt klart at hennes fordommer kom fra egen svogerforskning, som du kaller det - og da er det bare det, fordommer. Hadde hun vist til ev. norsk forskning rundt dette, da hadde det vært noe helt annet, og da ville mitt svar også blitt et annet til henne.

Annonse

Jeg er glad for at enkeltmennesket har rett til å bestemme over sin egen kropp. Samtidig er jeg glad for at vi det er så mange som velger å ta vaksinen. Når det gjelder de som velger å ikke ta den, opplever jeg at det finnes to grupper, de som har en helsetilstand som tilsier at de bør være forsiktige med vaksine, og de som har "lest seg opp" ved å se på ulike konspirasjonsteoretukere på YouTube. Førstnevnte gruppe har jeg stor forståelse for, sistnevnte synes jeg vel innerst inne litt synd på, siden de ikke innehar evne til bedre kildekritikk. Likevel mener jeg fult og fast at det er viktig at begge grupper selv får velge om de skal ha vaksine eller ikke. Den dagen samfunnet går inn og tar slike valg for oss, mister vi råderett over egen kropp, og det synes jeg overhodet ikke er riktig! 

(Jeg ser forresten ikke bort fra at det finnes flere grupper som ikke vaksinerer seg, men dette er de to jeg har vært borti)

Anonymkode: 9b100...bcb

Skjønner godt at folk er skeptiske. Jeg har tatt vaksine, men det er kun av egoistiske behov. Jeg vil ha koronapass så jeg kan besøke familie i Norrland. Hadde det ikke vært for det ville jeg ventet 

Anonymkode: 12c71...959

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Og denne konklusjonen kommer du til uten å ha snakket med dem, kun basert på deres utdanningsnivå? 😂

Jeg har høy utdanning og har valgt å vente

Anonymkode: 8f080...c57

Jeg snakket og lo det bort da den overvektige, sofagrisen på jobb som har rundet 60 med god margin sa at hun heller ville ta sjansen på korona enn vaksine. I mitt stille sinn tenkte jeg «slik renskes verden for idioter».

Anonymkode: 819f9...181

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg sier ingenting, og tenker at hvem vet, kanskje er det de lure av oss. Jeg er fullvaksinert, men skeptisk. Dessuten er jeg veldig klar på at vaksine er faktisk frivillig, og helt og holdent opp til den enkelte!

Anonymkode: 0052d...de6

Støtter denne!

Anonymkode: 5a66f...31c

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg snakket og lo det bort da den overvektige, sofagrisen på jobb som har rundet 60 med god margin sa at hun heller ville ta sjansen på korona enn vaksine. I mitt stille sinn tenkte jeg «slik renskes verden for idioter».

Anonymkode: 819f9...181

Det gjenstår å se. Kanskje det er du som står igjen som idioten verden ble rensket for

Anonymkode: 8f080...c57

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Vi som har valgt å ikke si ja til vaksine er så få, derfor spør jeg i tillegg: hvordan reagerer du dersom noen sier at de har valgt å si nei til vaksine?

Dersom det er alt de sier, så reagerer jeg ikke på det. Tenker at det er opp til hver enkelt, og jeg respekterer at andre velger annerledes enn meg.

Men hvis den respekten mangler andre veien, og de i tillegg strør rundt seg med konspirasjonsteorier og kaller oss som velger å ta vaksinen for saueflokk osv... Vel, da tenker jeg mitt, for å si det sånn. 😛

Anonymkode: 172bc...f0f

Det er så søtt at noen tror de blir mer troverdige av å slenge på x antall år høyskoleutdannelse. Det viser jo bare at boklærdom ikke er alt når det gjelder å skjønne verden. 

Takker du nei til vaksinen fordi du tror du vet bedre enn verdens helsearbeidere så er du idiot, uansett utdannelse. 

Anonymkode: 6131f...ce3

Jeg tør ikke å ta vaksinen, og er åpen om det. Ingen som har vært spesielt kritiske i mitt påhør. Jeg forventer da også at de respekterer mitt valg, akkurat som jeg respekterer deres.

Jeg stoler i utgangspunktet på helsemyndighetene, er ikke vaksinemotstander og tror ikke på konspirasjonsteorier. Med ny vaksineteknologi  og begrenset tid for uttesting er det imidlertid helt umulig å si noe om langtidsvirkninger av vaksinen. Dét burde helsemyndighetene vært åpnere om. 

Om det har noen betydning, så har jeg mastergrad innenfor realfag.

Anonymkode: 0e537...636

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tør ikke å ta vaksinen, og er åpen om det. Ingen som har vært spesielt kritiske i mitt påhør. Jeg forventer da også at de respekterer mitt valg, akkurat som jeg respekterer deres.

Jeg stoler i utgangspunktet på helsemyndighetene, er ikke vaksinemotstander og tror ikke på konspirasjonsteorier. Med ny vaksineteknologi  og begrenset tid for uttesting er det imidlertid helt umulig å si noe om langtidsvirkninger av vaksinen. Dét burde helsemyndighetene vært åpnere om. 

Om det har noen betydning, så har jeg mastergrad innenfor realfag.

Anonymkode: 0e537...636

Det er ikke en ny vaksineteknologi. Virkestoffet er ute av kroppen etter kort tid, ingen spor i celler overhodet etter spike-proteinet har gjort jobben sin. Hva er du redd for? Nå får du jo covid. Du kan jo være en av de uheldige hele verden stengte ned for. At du tør.

Anonymkode: 3e0d5...f72

• Opprett ny...