Gå til innhold

Bordskikk - hvilke regler er dere knallharde på og hva er mindre viktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av annen tråd (se link nederst i innlegg), så er bordskikk og etikette et tema som kan provosere. Jeg er oppvokst i et halvmøblert hjem, og kan ikke huske at vi ble drillet i bruk av bestikk, men jeg har klart meg sånn noenlunde likevel. Det er vel en kombinasjon av å øve seg hjemme og sammen med andre, samt observere når jeg har vært i "finere" middager. Men jeg husker følelsen av at jeg synes slike regler var fisefint og snobbete, men jeg skjønner jo nå at det var fordi jeg følte meg underlegen og ikke visste hvordan jeg skulle te meg. 

Hvilke regler er dere opptatt av å kunne selv og lære videre til barna, og hvilke regler slapper dere litt mer av på? Hva ville dere rettet på hos andre (barn på besøk) og hva tenker dere når dere ser overtramp hos voksne? Ville dere for eksempel sagt fra til en (voksen) venninne med dårlig bordskikk?

Selv er jeg opptatt av bruk av bestikk, at man bruker kniv og gaffel og holder det i riktig hånd, skjærer passende biter osv og at det legges riktig underveis og når man er ferdig. Men jeg er ikke så avansert på bruk av skje under suppespising, annet enn at vi selvsagt unngår slurping. 

Anonymkode: 73a47...c5d

Fortsetter under...

Skrevet

Minsten er for liten til å stille veldige krav til enda, det eneste kravet er at han skal sitte pent (som i å ikke stå) i stolen sin, og ikke grise med maten. Med det siste betyr åpenbar grising, som å kaste på gulvet, og ikke vanlig ettåringadferd.

De eldre har måttet sitte ved bordet til de andre barna er ferdige, de får ikke si æsj til maten, og de skal spise med bestikk der det er naturlig. Vi har hatt det morsomt med «flottere» regler, som å ikke hvile albuene på bordet og når man kan begynne å spise. Dette er ikke noe som blir praktisert på en streng måte, det er mer at det går sport i å være flinkest. Hvordan man kan spise kuvertbrød feil aner jeg ikke, så det er mulig vi gjør det.

Skrevet

Jeg er opptatt av at middagen spesielt er hyggelig kvalitetstid vi har sammen. Alt av skjermer og forstyrrelser legges bort. Vi sier vær så snill og takk når maten sendes. Ingen «norwegian elbows». Ikke snakke med mat i munnen. Sitter pent på stolen, og holder en hyggelig tone. I hverdagen får barna gå fra når de er forsynte. Da sier de takk for maten, og bærer tallerken, glass og bestikk til kjøkkenbenken. 
På søndager (og i mer selskapelige anledninger) er vi litt strengere. Da er det bruk av riktig bestikk (har tre retter på søndager), servietten i fanget etc. vi dekker med penservise, sølvtøy, stettglass og tøyservietter. Hyggelig avslutning av uken, og god trening til de blir eldre. 

Anonymkode: f36b0...cc1

Skrevet

Vi har krav hvordan barna oppfører seg når de er borte, og det klarer de helt fint.

Hjemme er det ikke vanlig at alle spiser samtidig pga jobb, skole osv

Da har gjerne ofte barna iPad eller telefon ved bordet……🙈

Anonymkode: 62e26...09b

Skrevet

Har ærlig talt aldri hatt behov for å være knallhard som du skriver. Har lært barna å holde kniv og gaffel riktig uten at det har vært noe Big deal. Man smaker på alt og spiser opp maten sin. Sier aldri æsj til mat (lov å ikke like, men da sier man det på en ordentlig måte). Også går man ikke fra bordet før alle er ferdig. Alt dette er regler vi har uten at jeg trenger å kjefte eller mase. Er heldig med ganske altetende og høflige barn. 

Reagerer på andre barn som høylydt sier at de ikke liker ting (ofte helt normale ting..), barn som feks ber om saft når det serveres vann. Det er egentlig ganske flaut hvor mange unger det er som tror verden er til for å please dem. 

Anonymkode: 89372...62f

Skrevet

Knallharde på at det ikke er lov å sitte og lage grimaser og æsje og usje seg over maten. Det er helt greit å ikke like all slags mat, da sier man det på en hyggelig måte. Jeg tvinger aldri barna til å spise ting de ikke liker, de kan spise de delene av middagen de liker eller få en brødskive med syltetøy.

Ellers er jeg ikke så veldig streng, barn er barn og det er naturlig at de har maur i rompa og søler litt. Unødvendig klining og grising når de er over 2 år er ikke ok og de får heller ikke lov til å snakke om bæsj etc ved bordet.

Anonymkode: d54e1...115

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Knallharde på at det ikke er lov å sitte og lage grimaser og æsje og usje seg over maten. Det er helt greit å ikke like all slags mat, da sier man det på en hyggelig måte. Jeg tvinger aldri barna til å spise ting de ikke liker, de kan spise de delene av middagen de liker eller få en brødskive med syltetøy.

Ellers er jeg ikke så veldig streng, barn er barn og det er naturlig at de har maur i rompa og søler litt. Unødvendig klining og grising når de er over 2 år er ikke ok og de får heller ikke lov til å snakke om bæsj etc ved bordet.

Vet ikke hvordan det skjedde, det skulle stå skive med leverpostei, ikke syltetøy! 

Skrevet

De får ikke grise. Ikke si æsj å pirke i maten. Spise med bestikk, da mener jeg ikke pizza o.l men poteter, pølser osv, da bruker man bestikk. Det jeg er superstreng på er at de ikke slafser å ikke snakker med mat i munnen. Vi var på besøk til søsteren min og gubben i sommer. Han prater med mat i munnen, med noe slafsing innimellom. Mannen er over 60 år. Jeg blir så kvalm. Jeg mister faktisk matlysta!

Anonymkode: 8c935...04b

Skrevet

Det jeg har kjørt knallhardt på med ungene er at man ikke slafser maten, snakker med maten i munn, gjør grimaser og skaper seg ved mat som ikke helt faller i smak på besøk hos andre. Og er vi ute på restaurant så skal det oppføres.

Skrevet

Knallhard på slafsing, raping, grisespise , ikke snakke med mat i munnen ol. 
Utover det er måltider et hyggelig sted å være hos oss😊 Lærer ungene å spise med bestikk, takke for maten, tørke seg med papir eller serviett osv. Det går fint med gode påminnelser fra de er små. 
Raping skjer bare en gang og da får de virkelig høre det! 😂

Anonymkode: 27688...cf3

Skrevet

Ikke så nøye med ting hjemme, men gutten vår sier alltid uoppfordret takk for maten og nei takk når han blir tilbudt noe,så noe riktig må vi ha gjort 🙂. Hjemme får han komme til bordet når maten har avkjølt seg litt, og gå når han er ferdig. Han vet godt at han har andre regler når vi er på besøk, og det går veldig bra, sitter fint med bordet og spiser med bestikk, han er 4 år hvis noen lurer . 

Anonymkode: 2eaf7...6ad

Skrevet

Knallhard er jeg bare på at vi ikke har skjermer ved middagsbordet.

Ellers lærer de normal folkeskikk, at vi ikke promper ved bordet, ikke sier æsj om mat, ikke slafser, spiser med bestikk osv, det er liksom helt normal folkeskikk og ikke ting vi bevisst tenker over engang, det bare læres fordi det er sånn det er...

Ellers lærer ungene alt mulig, reglene for hvordan vi legger bestikket på restaurant for å signalisere til servitør om vi er ferdig å spise eller ikke, hvilket bestikk som går til hvilen rett osv er ting vi sjelden har bruk for men som barna likevel lærer.

Anonymkode: dd5cd...da8

Skrevet

Er fryktelig avslappet på bordskikk hjemme, men har heldigvis barn som er flinke når vi er i selskap.

Men har fast regel at en takker for maten og at en hjelper å rydde på plass etter middag.

Både min mann og jeg er leger, dermed må vi begge ha mobil tilgjengelig hvis vi har vakt. 

Anonymkode: c9082...968

Annonse

Skrevet

Det er ikke lov å si æsj ol. om maten, og der er ikke greit å smatte ol. Ellers har vi lært barna vanlig bordskikk, men ikke så mye finere etikette. Likevel har vi ganske avslappet bordskikk hjemme. Det viktigste er at de kan oppføre seg borte eller når vi har gjester. 

Anonymkode: aca01...a69

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Er fryktelig avslappet på bordskikk hjemme, men har heldigvis barn som er flinke når vi er i selskap.

Men har fast regel at en takker for maten og at en hjelper å rydde på plass etter middag.

Både min mann og jeg er leger, dermed må vi begge ha mobil tilgjengelig hvis vi har vakt. 

Anonymkode: c9082...968

Trenger mobilen å ligge på bordet? Den har vel lyd?

Vi sitter pent ved bordet, forsyner seg ikke før man har spist opp, bruker serviett og bruker bestikk (der jobber vi kontinuerlig med åtteåringen som har adhd, han faller ofte tilbake til å spise med fingrene) 

Anonymkode: bcb50...e79

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hvilke regler er dere opptatt av å kunne selv og lære videre til barna, og hvilke regler slapper dere litt mer av på? Hva ville dere rettet på hos andre (barn på besøk) og hva tenker dere når dere ser overtramp hos voksne? Ville dere for eksempel sagt fra til en (voksen) venninne med dårlig bordskikk?

Anonymkode: 73a47...c5d

Vi lærer barnet vårt det grunnleggende (har jeg skjønt, etter å ha oppfattet at det finnes mange regler jeg ikke kjenner til 😛 ) som å ikke si æsj til mat, spise med bestikk, ikke forsyne seg med mer enn man klarer å spise opp, tørke seg med serviett og ikke med genseren, ikke slikke på fingrene, ikke rape eller prompe ved bordet, takke for maten og bære ut tallerkenen etter seg. Så da blir det vel resten som vi er ganske avslappet på. 😛

Når det er bare oss får han gå fra bordet når han er ferdig. Er vi sammen med andre må han sitte til alle barna er ferdig.

Vi pleier ikke å rette på barn på besøk, med unntak av ting som går direkte på hygiene. Stapper de hendene i munnen får de beskjed om å gå og vaske dem før de spiser videre. Ville gjort det samme med voksne, men har heldigvis ikke opplevd det. ;) Ellers merker jeg at de fleste barn på besøk faktisk ser på vårt barn for å vite hva som er forventet hos oss, og tar etter ham.

Anonymkode: 79d67...89e

Skrevet

Eg synes det er viktig at ungane handterer kniv og gaffel, eg har møtt ungar i tiårsalder som ikkje meistrar det og det viser at det ikkje kjem av seg sjølv. Bruke serviett er greit å venne seg til. Ellers er det reglar som ikkje snakk med mat i munnen og ikkje drikk med mat i munnen. Sitje i ro, og ikkje gå frå bordet før alle (ungane) er ferdig å ete.

Skilnaden på salatgaffel og kakegaffel tenker eg er irrelevant. Eg lærer dei vel når det blir aktuelt å starte med det ytterste bestikket til forretten og så gå innover til neste til hovudretten.

Skrevet

Du har de opplagte som å ikke rape eller fise, kaste mat på gulvet. Den kan man starte med ganske tidlig 😂 

Ikke smatte, bruke bestikk, rydde tallerken etter seg, takk for maten, ikke si æsj eller snakke med mat i munnen. Ingen mobil under middagen (det gjelder i mange sammenhenger, mobilen er altfor ofte deltaker, gjelder også en del dannede folk dette) 

Det holder langt.

Øve på bruk av riktig bestikk for å ta ett eksempel som trekkes frem, må i så fall bli teoretisk, vi har kun hverdagsbestikk og en rett til middag 😅

Anonymkode: 1a5de...3b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Da har gjerne ofte barna iPad eller telefon ved bordet……

Det er en skikkelig uting! Har du også mangel på oppdragelse? 

Anonymkode: 40650...442

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er en skikkelig uting! Har du også mangel på oppdragelse? 

Anonymkode: 40650...442

Blir jo fristet til å stille samme spørsmål til deg? 

Anonymkode: bcb50...e79

Skrevet

Æsj og liker ikke er forbudt. Hvis de er grådige så får de beskjed om å spise opp det de har tatt til seg selvom de er mett. Hvis vi har noe de liker kan de forsyne seg med for mye fordi de er redd det ikke skal være nok. De tvinges selvsagt ikke til å spise alt med de får ikke gå fra selvom søsken er ferdig og får gå. De får pent sitte og se på det som er igjen på tallerken til bordet skal ryddes. Jeg spør da hva de har lært av det, forsyne meg flere ganger sier de da. Skjer ikke så ofte da. 
Kniv og gaffel og normal bruk. Ikke drikke med mat i munnen, ikke prate med mat i munnen. 
Selv er jeg svært lite opptatt av etikette. God bordskikk og etikette er to forskjellige ting. Jeg vet jo at om det er flere kniver og gafler så begynner jeg ytterst. Ellers så praktiseres kun det vi praktiserer hjemme. 

Anonymkode: 1fa03...651

Skrevet

Ikke drikke med mat i munnen(men det er vanskelig å lære bort siden mannen gjør det), ikke snakke med mat i munnen(mannen gjør dette også, han er verre enn ungen.. Mora hans var ille, mistet helt apetitten der jeg), bruke bestikk, ikke smatte, ikke rape/fise, sitte i ro til alle har spist, ta av tallerken når man er ferdig, si takk for mat ol. Normal folkeskikk egentlig.. 

Anonymkode: 7e6b3...f4e

Skrevet

Har aldri hatt noen regler, men har lagt vekt på å gå foran som et godt eksempel. Alt det andre har kommet av seg selv. Når gjelder grising og kasting av mat på gulvet, så har de fått lov til det i den alderen der det er naturlig. Det går over av seg selv. 

Anonymkode: 53d2f...261

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...