Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #51 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ikke meg du svarer her, men f13 var så tydelig i sin beskrivelse av hva hun hadde opplevd, og likevel så spurte du på en insinuerende måte om hun (nok ikke) ville vært like motivert uten den mobbingen. Vi er flere som reagerer på hvordan du ordlegger deg, og som påpeker at måten du ordlegger deg kan tolkes i ufin og stygg retning. Istedenfor å ta det til deg, så velger du å fortsette på samme måten - her med å bagatellisere det f13 har opplevd, som tilfeldige kommetarer som egentlig ikke er mobbing. Hva med å bare unnskylde at du misforstod omfanget av det hun skrev? Enten det er hensikten eller ikke, så bidrar du til å belyse trådens tema. Mange mener man kan være ufin og stygg i kommentarer til andre på nett, og forsvarer det med "å fortelle sannheten" eller "kalle en spade for en spade" eller lignende begrep. Når noen påpeker det som ikke er rett, da bagatelliseres det som er sagt feil, og det blir sagt at "såpass må man tåle". Når tilsynelatende voksne personer sliter så med ordentlig kommunikasjon på nett, hvordan kan vi forvente at barn og unge skal bli bedre enn oss? Anonymkode: c2c25...570 Nettopp. Og når man påpeker det, får man beskjed om at man ikke evner å ta til seg svar, altså at man er mindre begavet. Problemet er bare at jeg har hørt det så mange ganger, at det preller av meg som vann av gåsa. Jeg har forlengst gjenvunnet selvtilliten og vet at jeg ikke er mindre begavet. Anonymkode: 5b445...f13
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #52 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nettopp. Og når man påpeker det, får man beskjed om at man ikke evner å ta til seg svar, altså at man er mindre begavet. Problemet er bare at jeg har hørt det så mange ganger, at det preller av meg som vann av gåsa. Jeg har forlengst gjenvunnet selvtilliten og vet at jeg ikke er mindre begavet. Anonymkode: 5b445...f13 Jo mer du insisterer jo mindre troverdig blir akkurat det. Anonymkode: db641...ca2
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #53 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Ikke meg du svarer her, men f13 var så tydelig i sin beskrivelse av hva hun hadde opplevd, og likevel så spurte du på en insinuerende måte om hun (nok ikke) ville vært like motivert uten den mobbingen. Vi er flere som reagerer på hvordan du ordlegger deg, og som påpeker at måten du ordlegger deg kan tolkes i ufin og stygg retning. Istedenfor å ta det til deg, så velger du å fortsette på samme måten - her med å bagatellisere det f13 har opplevd, som tilfeldige kommetarer som egentlig ikke er mobbing. Hva med å bare unnskylde at du misforstod omfanget av det hun skrev? Enten det er hensikten eller ikke, så bidrar du til å belyse trådens tema. Mange mener man kan være ufin og stygg i kommentarer til andre på nett, og forsvarer det med "å fortelle sannheten" eller "kalle en spade for en spade" eller lignende begrep. Når noen påpeker det som ikke er rett, da bagatelliseres det som er sagt feil, og det blir sagt at "såpass må man tåle". Når tilsynelatende voksne personer sliter så med ordentlig kommunikasjon på nett, hvordan kan vi forvente at barn og unge skal bli bedre enn oss? Anonymkode: c2c25...570 Det var ikke jeg som spurte om hin ville vært like motviert uten å ha fått høre dette, men jeg oppfattet ikke det innlegget til å være vondt ment. Jeg bagetiliserer ikke mobbing, men jeg det å bli fortalt ekkle ting slik hun skrev trenger ikke være mobbing. Jeg har heller ikke skrevet noe for å være ekkel eller slem. Om noen tar seg nær av noe er det synd, men jeg må få lov til å være uenig. Anonymkode: b5a45...f3a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #54 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jo mer du insisterer jo mindre troverdig blir akkurat det. Anonymkode: db641...ca2 Ikke meg du svarer, men jeg er helt uenig med deg. f13 viser heller at hun er bevisst og at hun ønsker å få en positiv endring ved at andre skal bli mer bevisste hvordan man kommuniserer med andre på nett, og hva følgene av å være ufin mot andre er. Hun har ikke noe å bevise, hun har greid seg i livet. Men hun vet også hvor tøft det er å bli utsatt for slikt, og oppmoder om at folk på nett er mer bevisste hvordan man ordlegger seg, slik at man ikke bidrar til å normalisere uakseptabel adferd. Og ditt svar viser bare hvor nødvendig det er at noen tør stå opp for dette ... Anonymkode: c2c25...570
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #55 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det var ikke jeg som spurte om hin ville vært like motviert uten å ha fått høre dette, men jeg oppfattet ikke det innlegget til å være vondt ment. Jeg bagetiliserer ikke mobbing, men jeg det å bli fortalt ekkle ting slik hun skrev trenger ikke være mobbing. Jeg har heller ikke skrevet noe for å være ekkel eller slem. Om noen tar seg nær av noe er det synd, men jeg må få lov til å være uenig. Anonymkode: b5a45...f3a Beklager, jeg blandet sammen anonymkodene der. I sammenhengen f13 fortalte om omfanget av det hun har fått høre er det helt klart at det er en form for mobbing, alvorlig også. Det at man kan oppleve å høre en mindre fin kommentar noen ganger i livet, det er noe helt annet. Men blir det for mye av det også, da vil det gå utover den som blir utsatt for det. Og nettopp derfor er det så viktig at vi ikke godtar ufin og stygg ordbruk på nett, at vi ikke forsvarer slik uakseptabel oppførsel og at vi ikke bagatelliserer det. Barn og unge lærer av oss og måten voksne kommuniserer både i virkeligheten og på internett og sosiale medier. De tar etter og forsterker ofte adferd. Derfor må vi slutte å normalisere og forsvare ufin adferd og ordbruk på nett! Anonymkode: c2c25...570
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #56 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Nettopp. Og når man påpeker det, får man beskjed om at man ikke evner å ta til seg svar, altså at man er mindre begavet. Problemet er bare at jeg har hørt det så mange ganger, at det preller av meg som vann av gåsa. Jeg har forlengst gjenvunnet selvtilliten og vet at jeg ikke er mindre begavet. Anonymkode: 5b445...f13 Du må lese hva jeg faktisk skriver og ikke lage noe helt annet ut av det. Jeg skrev at du enten ikke ønsket eller ikke evnet å ta til deg svarene. Hvilken av delene vet jeg ikke og i ingen av tilfellene betyr det at du er mindre begavet. Det er din tolkning, som faktisk er helt gal. Hvis mobbing har skadet deg på en måte som gjør at du lett tolker andre mennesker negativt vil det sansynlig vis skape mye frstrasjon og hindre relasjoner i oppstå for deg. Derfor tror jeg du gjør lurt i å jobbe med å tolke mennesker mer positivt. Så lenge det ikke er "telefonselgere" du snakker med gjør det mindre skade å tolke noen litt for posotivt enn litt for negativt. Livet blir lettere og morsommere hvis du heller tillegger mennesker gode enn dårlige intensjoner. Anonymkode: b5a45...f3a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #57 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Beklager, jeg blandet sammen anonymkodene der. I sammenhengen f13 fortalte om omfanget av det hun har fått høre er det helt klart at det er en form for mobbing, alvorlig også. Det at man kan oppleve å høre en mindre fin kommentar noen ganger i livet, det er noe helt annet. Men blir det for mye av det også, da vil det gå utover den som blir utsatt for det. Og nettopp derfor er det så viktig at vi ikke godtar ufin og stygg ordbruk på nett, at vi ikke forsvarer slik uakseptabel oppførsel og at vi ikke bagatelliserer det. Barn og unge lærer av oss og måten voksne kommuniserer både i virkeligheten og på internett og sosiale medier. De tar etter og forsterker ofte adferd. Derfor må vi slutte å normalisere og forsvare ufin adferd og ordbruk på nett! Anonymkode: c2c25...570 Men hva mener du er ufin eller stygg ordbrk her? Anonymkode: b5a45...f3a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #58 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (31 minutter siden): Men hva mener du er ufin eller stygg ordbrk her? Anonymkode: b5a45...f3a Måten du bl.a. bagatelliserte mobbing ved f13 hadde fortalt om (alvorlighetsgraden av det hun skrev tidligere i tråden kan ikke misforstås og tolkes dithen at det bare var noen få tilfeldige kommentarer dann og vann). Og også måten du skriver at noen bare ikke ønsker eller evner å ta til seg noe. Joda, noen ganger kan det forsåvidt stemme, det. Men oftere blir det brukt som et argument som stiller spørsmål ved den andres evner, som en hersketeknikk. f13 har vært saklig, har kommet med eksempler og har lagt ved linker som bygger opp under det hun diskuterte med hun jeg mistok deg for å være. Og likevel er det hun som nå påstås å ikke ønske eller ta til seg ting. Det er å snu alt på hodet. Uansett, for å komme tilbake til det Hi skriver - Hi påstår at noen av de som med vilje er ufine mot andre bare gjør det for å provosere, fordi de mener det er morsomt. Det å finne glede i å bevisst være ufin/stygg/sårende mot andre, det er ikke normalt, det bidrar kun til negativitet. At voksne ikke forstår dette, at de ikke forstår at de på den måten er med på å normalisere mobbende toner også ellers i samfunnet, da er det disse som sliter med vilje eller evne til forstå hva det er de gjør mot andre. Forskning viser jo også at de som velger en slik uttrykksmåte på nett svært ofte har samme adferd i det virkelige liv. Da er det ekstra viktig å ikke bidra til å normalisere slik uakseptabel oppførsel på nett! Anonymkode: c2c25...570
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #59 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Måten du bl.a. bagatelliserte mobbing ved f13 hadde fortalt om (alvorlighetsgraden av det hun skrev tidligere i tråden kan ikke misforstås og tolkes dithen at det bare var noen få tilfeldige kommentarer dann og vann).Jeg har da ikke bagatelisert mobbing. Og også måten du skriver at noen bare ikke ønsker eller evner å ta til seg noe. Joda, noen ganger kan det forsåvidt stemme, det. Men oftere blir det brukt som et argument som stiller spørsmål ved den andres evner, som en hersketeknikk. Kan du gi et eksempel på hvordan jeg burde uttryktvdet? f13 har vært saklig, har kommet med eksempler og har lagt ved linker som bygger opp under det hun diskuterte med hun jeg mistok deg for å være. Og likevel er det hun som nå påstås å ikke ønske eller ta til seg ting. Det er å snu alt på hodet. Uansett, for å komme tilbake til det Hi skriver - Hi påstår at noen av de som med vilje er ufine mot andre bare gjør det for å provosere, fordi de mener det er morsomt. Noen ganger kan morsomheter bli tolket veldig negativt, selv om det bare var en uskyldig morsomhet. Vi må ikke ta oss selv så seriøst at alt må være 100% seriøst. Det å finne glede i å bevisst være ufin/stygg/sårende mot andre, det er ikke normalt, det bidrar kun til negativitet. Jeg er enig i at vi ikke skal forsøke å såre hverandre, men unormalt er det ikke. At voksne ikke forstår dette, at de ikke forstår at de på den måten er med på å normalisere mobbende toner også ellers i samfunnet, da er det disse som sliter med vilje eller evne til forstå hva det er de gjør mot andre. Forskning viser jo også at de som velger en slik uttrykksmåte på nett svært ofte har samme adferd i det virkelige liv. Da er det ekstra viktig å ikke bidra til å normalisere slik uakseptabel oppførsel på nett! Det jeg reagerer på er at en del er så altvfor krenkbare. Vi må tåle å være uenige og vi måvtåle at det meste blir tullet med. Forskningen du henvisert til kjenner jeg ikke. Anonymkode: c2c25...570 Anonymkode: b5a45...f3a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #60 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Anonymkode: b5a45...f3a Nei, man må faktisk ikke tåle bevisst stygt ordbruk. Man kan la være å være verbalt stygg og sårende mot andre mennesker. Tolker du det positivt hvis noen slår deg rett ned fordi vedkommende er lei at du er negativ eller bare synes det er morsomt? Nei, da går du til politiet og anmelder. Psykisk vold er like alvorlig som fysisk. Forskning viser at barn som har blitt utsatt for langvarig, alvorlig mobbing, har samme symptomer som soldater i krig. Noe å reflektere over, med andre ord. Anonymkode: 5b445...f13
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #61 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, man må faktisk ikke tåle bevisst stygt ordbruk. Man kan la være å være verbalt stygg og sårende mot andre mennesker. Tolker du det positivt hvis noen slår deg rett ned fordi vedkommende er lei at du er negativ eller bare synes det er morsomt? Nei, da går du til politiet og anmelder. Psykisk vold er like alvorlig som fysisk. Forskning viser at barn som har blitt utsatt for langvarig, alvorlig mobbing, har samme symptomer som soldater i krig. Noe å reflektere over, med andre ord. Anonymkode: 5b445...f13 Det var ikke det jeg skrev. Jeg var enig i at vi ikke burde forsøke å skade hverandre. Du tillegger meg meninger som er noe helt annet enn jeg har skrevet. Dermed blir det heller ingen sammenheng mellom det jeg skrev og resten av innlegget ditt. Anonymkode: b5a45...f3a
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #62 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det var ikke det jeg skrev. Jeg var enig i at vi ikke burde forsøke å skade hverandre. Du tillegger meg meninger som er noe helt annet enn jeg har skrevet. Dermed blir det heller ingen sammenheng mellom det jeg skrev og resten av innlegget ditt. Anonymkode: b5a45...f3a Da uttrykker du deg på en slik måte at folk misforstår deg. Anonymkode: 5b445...f13
Anonym bruker Skrevet 17. august 2021 #63 Skrevet 17. august 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Folk har gjennom livet fortalt meg at jeg måtte slutte å lete etter en snill og god mann, fordi jeg er så gal og idiot at det er til beste for alle at jeg er alene, at jeg ikke fortjener mann eller venner, at det er utrolig at barna mine vokste opp til å bli gode mennesker, så fæl som mora er. «Folk»? Hvilke «folk» da? Hvis dette er familie og venner, så burde jo noen utenforstående ha vært litt brutalt ærlige med deg og sagt «du må kutte ut de sjuke menneskene du omgås.» DER har vi en sannhet som kan brukes til noe. Anonymkode: d107d...eff
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #64 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Hvis du ikke ser forskjellen på å være ufin og ærlig nytter det ikke å gjemme seg bak ‘mannlig personlighet’. Det er nok av dem som erklærer at de er så veldig oppriktige når de bare er frekke. Anonymkode: e93cc...7ec Hvis DU ikke ser den forskjellen, tenker jeg vi sier. Du illustrerer poenget perfekt. Jeg skriver et totalt nøkternt innlegg og du går rett i emosjonelt drama og tillegger min kjølighet en masse vrangvilje. For deg er det tydeligvis «ufint» å ikke dulle og pakke inn alt med silkebånd og sukker på. For meg er det tidspille. Det er nok av dem som erklærer at noen har fornærmet dem, når det eneste som skjedde var at de ikke fikk støtteerklæringer før, under og etter. Anonymkode: d107d...eff
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #65 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Da uttrykker du deg på en slik måte at folk misforstår deg. Anonymkode: 5b445...f13 Da har i hvert fall du forstått det nå. Anonymkode: b5a45...f3a
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #66 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (6 timer siden): «Folk»? Hvilke «folk» da? Hvis dette er familie og venner, så burde jo noen utenforstående ha vært litt brutalt ærlige med deg og sagt «du må kutte ut de sjuke menneskene du omgås.» DER har vi en sannhet som kan brukes til noe. Anonymkode: d107d...eff Folk i mine omgivelser. Du vet, mennesker eksisterer ikke i et vakuum. Man kan ikke velge bort sjefer, kolleger, naboer, slektninger, medstudenter +++. Man kan ikke "velge bort" alle og sitte der HELT alene uten kontakt med andre levende vesener. Anonymkode: 5b445...f13
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #67 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Folk i mine omgivelser. Du vet, mennesker eksisterer ikke i et vakuum. Man kan ikke velge bort sjefer, kolleger, naboer, slektninger, medstudenter +++. Man kan ikke "velge bort" alle og sitte der HELT alene uten kontakt med andre levende vesener. Anonymkode: 5b445...f13 Hvis alle disse er enige om at du er dysfunksjonell og du er som du er her i tråden så... Anonymkode: db641...ca2
Anonym bruker Skrevet 18. august 2021 #68 Skrevet 18. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvis alle disse er enige om at du er dysfunksjonell og du er som du er her i tråden så... Anonymkode: db641...ca2 Som sagt, jeg har motbevist det for dem gang på gang (flere mente at "jeg hadde flaks, og kom til å mislykkes neste gang/mannen kom til å gå fra meg når han fant ut "hvordan jeg egentlig var", jeg ville få problemer med barnevernet, bli sparket fra jobben bla bla bla). Det har vært hardt og slitsomt, men jeg har oppnådd mye mer enn mange av dem. Nei, jeg er ikke stygg som mange mener. Jeg er heller ikke dum eller talentløs - har masse håndfaste bevis på det ut fra det jeg har oppnådd. Jeg har også funnet ut at jeg er en god venn og god partner. Jeg har bare hatt alt for mange giftige personer rundt meg, og janteloven slo inn for fullt i kontakt med disse. Jeg ser heller ingenting galt med meg her i tråden. Anonymkode: 5b445...f13
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #69 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (På 17.8.2021 den 20.51): Jeg har beskrevet konkret hvilke ord og uttrykk folk slengte mot meg. Stygg, feit, dum, talentløs, forferdelig mor, ubrukelig, ekkel, ikke verdt en mann, taper, gal. Det er altså ikke å nevne at man har blitt mobbet? Du spurte om jeg hadde jobbet like hardt hvis jeg ikke hadde opplevd det jeg beskrev. Og det du skriver videre, har mobbeofre hørt hele livet. Standard opplegg: -du har selv fremprovosert den dårlige oppførselen -vi sier slemme ting til deg, men for ditt eget beste -du er for dum til å forstå -du misforstår -du er for sart og følsom. Dette har altså mange av oss hørt sånn hundre tusen ganger tidligere. Anonymkode: 5b445...f13 Men la meg høre om du faktisk mener at man ikke kan si «du misforstår» eller «du fremprovoserer denne oppførselen»? Altså, fordi du er blitt mobbet og noen har brukt «du misforstår» som hersketeknikk mot deg, så kan du aldri i livet misforstå igjen, og ingen kan heller insinuere det? For i denne dialogen du har med en annen anonym, så misforstår du over 75% av hva hun prøver å si, og noe virker nesten som om du ønsker å misforstå. Og når du på toppen av dette legger henne ord i munnen, så framstår det som om du prøver å provosere fram et utbrudd. Dersom du vet at mobbingen har påvirket deg negativt, så kanskje du skal vurdere om det er hensiktsmessig å være SÅ påskrudd og på hugget i all dialog. Man må ikke ta ting som et angrep hele livet selv om man ble mobbet før. Anonymkode: d107d...eff
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #70 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (På 17.8.2021 den 22.33): Men hva mener du er ufin eller stygg ordbrk her? Anonymkode: b5a45...f3a Lurer jeg også på. Det er jo mottakeren som går bananas uten grunn. Anonymkode: d107d...eff
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #71 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (På 18.8.2021 den 8.28): Som sagt, jeg har motbevist det for dem gang på gang (flere mente at "jeg hadde flaks, og kom til å mislykkes neste gang/mannen kom til å gå fra meg når han fant ut "hvordan jeg egentlig var", jeg ville få problemer med barnevernet, bli sparket fra jobben bla bla bla). Det har vært hardt og slitsomt, men jeg har oppnådd mye mer enn mange av dem. Nei, jeg er ikke stygg som mange mener. Jeg er heller ikke dum eller talentløs - har masse håndfaste bevis på det ut fra det jeg har oppnådd. Jeg har også funnet ut at jeg er en god venn og god partner. Jeg har bare hatt alt for mange giftige personer rundt meg, og janteloven slo inn for fullt i kontakt med disse. Jeg ser heller ingenting galt med meg her i tråden. Anonymkode: 5b445...f13 Fint at du har lyktes i livet ellers, og bra at de som mobbet må spise i seg orda sine. Men du trenger ikke straffe alle du møter i framtida for noe som skjedde i fortida. Og det gjør du dessverre her. Anonymkode: d107d...eff
Anonym bruker Skrevet 20. august 2021 #72 Skrevet 20. august 2021 Anonym bruker skrev (På 18.8.2021 den 8.09): Folk i mine omgivelser. Du vet, mennesker eksisterer ikke i et vakuum. Man kan ikke velge bort sjefer, kolleger, naboer, slektninger, medstudenter +++. Man kan ikke "velge bort" alle og sitte der HELT alene uten kontakt med andre levende vesener. Anonymkode: 5b445...f13 Hvis de vesnene er skadelige, så bør man nok det. Anonymkode: d107d...eff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå