Gå til innhold

De ufine brukerene her inne...

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du trenger jo ikke skrive "Hold kjeft, din hjernedøde kjerring.", men jeg synes det er helt greit om du i slike tråder går inn og sriver hva du synes om saken, som at folk burde slutte å kjøpe nye klær så ofte pga klimaavtrykk eller at det er latterlog å se folk som ikler seg ekspedisjonsklær for å gå rundt Sognsvann, hvis du mener det. 

Vi har bare godt av å øese motreaksjoner på meningene våre.

Anonymkode: b5a45...f3a

Hvorfor skal jeg det? Det er jo ikke det jeg mener. Jeg er bare ikke interessert i disse temaene og synes at de er dørgende kjedelige.

Anonymkode: 5b445...f13

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal jeg det? Det er jo ikke det jeg mener. Jeg er bare ikke interessert i disse temaene og synes at de er dørgende kjedelige.

Du trenger jo ikke, men det må være helt greit om du gjør det. Når man legger ut et innlegg må man tåle svar både fra dem som er enige med deg, dem som er uenig og dem som mener du har feil fokus eller har misforstått hele problemsillingen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Du trenger jo ikke, men det må være helt greit om du gjør det. Når man legger ut et innlegg må man tåle svar både fra dem som er enige med deg, dem som er uenig og dem som mener du har feil fokus eller har misforstått hele problemsillingen.

Enig. Men svaret må være respektfullt og dreie seg om tema. Det er for eksempel ikke lov å avspore tråder her på forumet. Hvis man spør om slik eller slik kjole er best i bryllup, innebærer det en avsporing å skrive en kommentar som går på klima og miljø. Det er ikke dette som var tema for diskusjonen. Det samme blir å skrive "det er ikke det du egentlig mener" og lignende. Man holder seg til saken som diskuteres, og diskuterer saklig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Ja, jeg hadde stått på like hardt, og hadde enda oppnådd mer og tidligere enn jeg gjorde. Helt ærlig. Ingen trenger å bli hetset og kalt stygge ord, få nedsettende kommentarer og stikk hele tiden. Hvis jeg ikke hadde opplevd det, ville jeg ha sluppet tre runder med depresjoner, flere tapte år fordi jeg ikke torde å gjøre noe som helst for å oppnå ting, ensomheten, mistenksomheten, det elendige selvbildet og alle tårene. Du gir ikke folk motivasjon ved å være stygg mot dem. Det er logikken til en mobber - ja, jeg sårer andre med vilje, men da blir de bare enda mer robuste og tøffe, så jeg gjør egentlig det til beste for dem. For et selvbedrag. Brukte du å mobbe andre da du gikk på skolen? Sånn at du kunne motivere dem til å jobbe hardere?

Denne eleven ble "motivert" litt for mye, synes du ikke? Odin (13) begikk selvmord etter mobbing - mammaen oppretter stiftelse (tv2.no)

Og her er hva fagfolk sier om dette:

Mobbing ødelegger liv og i verste fall ender det opp med selvmord! - Psykmagasinet

135.000 blir mobba til sjølvmordstankar – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Mobbing går hardt ut over både mobberen og den som blir mobbet (forskning.no)

Og der er det du sier - at man selv fremprovoserer den stygge oppførselen. Det er altså feil.

Senskader etter mobbing - «Det er ditt ansvar at du ble mobbet» (vi.no)

Enig med deg.

Altfor mye ufint og stygt snakk unnskyldes med "man må tåle å høre sannheten", "det er til ditt eget beste" eller "jeg har rett til å si hva jeg vil".

Det jeg synes er skremmende er at så mange tilsynelatende voksne synes å være helt bevisstløse når det kommer til følgene av at de skriver så mye ufint og stygt til andre på nett. Det er ikke snakk om den ene personen eller den ene tråden. Det er snakk om at man bevisst velger å endre hva som er akseptabel adferd mot andre og ikke. Nå skal man liksom godta å få slengt dritt og ufine/stygge kommentarer til seg uansett.

Og så lurer mange av de samme voksne hvorfor barn er ufine og stygge mot hverandre og mobber - både i hverdagen og på nett?

Man kan helt fint være veldig tydelig og klar i sin tale på en respektfull måte. Hvis man ikke greier å "si en sannhet" uten å bli ufin og stygg, da mangler man rett og slett sosial kompetanse og omtanke for medmennesker, samt at man mangler forståelse for hvordan egen adferd og valg påvirker andre i en helt annen grad nå som vi bruker nett, enn hva det gjorde før internetts tid. Nå endres samfunnet negativt pga. slik adferd, fordi grensene flyttes for hva som er akseptabelt (og konstruktivt). Ungdommers mange negative erfaringer (og ulovligheter) på nett i dag er jo et klart eksempel på at det mer enn noengang er viktig at voksne greier å kommunisere på gode måter!

Anonymkode: c2c25...570

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Enig med deg.

Altfor mye ufint og stygt snakk unnskyldes med "man må tåle å høre sannheten", "det er til ditt eget beste" eller "jeg har rett til å si hva jeg vil".

Det jeg synes er skremmende er at så mange tilsynelatende voksne synes å være helt bevisstløse når det kommer til følgene av at de skriver så mye ufint og stygt til andre på nett. Det er ikke snakk om den ene personen eller den ene tråden. Det er snakk om at man bevisst velger å endre hva som er akseptabel adferd mot andre og ikke. Nå skal man liksom godta å få slengt dritt og ufine/stygge kommentarer til seg uansett.

Og så lurer mange av de samme voksne hvorfor barn er ufine og stygge mot hverandre og mobber - både i hverdagen og på nett?

Man kan helt fint være veldig tydelig og klar i sin tale på en respektfull måte. Hvis man ikke greier å "si en sannhet" uten å bli ufin og stygg, da mangler man rett og slett sosial kompetanse og omtanke for medmennesker, samt at man mangler forståelse for hvordan egen adferd og valg påvirker andre i en helt annen grad nå som vi bruker nett, enn hva det gjorde før internetts tid. Nå endres samfunnet negativt pga. slik adferd, fordi grensene flyttes for hva som er akseptabelt (og konstruktivt). Ungdommers mange negative erfaringer (og ulovligheter) på nett i dag er jo et klart eksempel på at det mer enn noengang er viktig at voksne greier å kommunisere på gode måter!

Nettopp. Mobbing oppstår jo ikke av seg selv. Små barn er verken rasistiske, homofobe eller mobbere. De blir lært til å være det i sitt nærmeste miljø - og det hjelper ikke at foreldrene sier det ikke er lov å mobbe, når de selv oppfører seg bedritent i møtet med andre mennesker. Barn følger ikke "gjør som jeg sier", de følger "gjør som jeg gjør". 

Og når det gjelder å si sannhet - man har veldig klar forskjell mellom hets/ufin kommentar og ærlig tilbakemelding. Hvis for eksempel veldig overvektig menneske klager på problemer med knærne, kan man svare enten "jeg anbefaler at du ser litt på kostholdet og om du kan gå ned noen kilo - det vil avlaste knærne dine og du vil få mindre vondt" - ærlig tilbakemelding som det kan være litt tøft å høre, og "herregud, skjønner du ikke hvorfor du har vondt i knærne? Det er fordi du er smellfeit. Slutt å syte, du har jo selv gafla i deg så mye at du ser ut som et fettberg". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Nettopp. Mobbing oppstår jo ikke av seg selv. Små barn er verken rasistiske, homofobe eller mobbere. De blir lært til å være det i sitt nærmeste miljø - og det hjelper ikke at foreldrene sier det ikke er lov å mobbe, når de selv oppfører seg bedritent i møtet med andre mennesker. Barn følger ikke "gjør som jeg sier", de følger "gjør som jeg gjør". 

Og når det gjelder å si sannhet - man har veldig klar forskjell mellom hets/ufin kommentar og ærlig tilbakemelding. Hvis for eksempel veldig overvektig menneske klager på problemer med knærne, kan man svare enten "jeg anbefaler at du ser litt på kostholdet og om du kan gå ned noen kilo - det vil avlaste knærne dine og du vil få mindre vondt" - ærlig tilbakemelding som det kan være litt tøft å høre, og "herregud, skjønner du ikke hvorfor du har vondt i knærne? Det er fordi du er smellfeit. Slutt å syte, du har jo selv gafla i deg så mye at du ser ut som et fettberg". 

Problemet er kanskje distansen som ligger i nettet. Man har ikke noe forhold til andre, man slipper å se følgene av egen adferd.

Jeg tror de færreste vil si slike ufine og stygge ting direkte til noen de omgås i hverdagen, folk de må omgås eller har et forhold til. Og likevel velger mange å si slike ting til andre på nett. Det sier noe om deres personlighet, det sier noe om deres ansvarsfølelse, og det sier noe om deres ansvarsfraskrivelse og manglende evne til å se egen og andres adferd i en større sammenheng.

Barn og unge leser på nettet. Forskning viser også at måten man velger å opptre på nett gjenspeiler egen personlighet i det virkelige liv også. Da lærer man barn og unge at det å være ufin og stygg på nett er akseptabelt, og det forsterkes ved at barn/unge hører og observerer samme type holdninger til andre mennesker fra sine foreldre/voksne rollemodeller, selv om de fleste slike er mer forsiktige med å avsløre slike sider av seg selv i det virkelige liv. Men holdningene ligger der. Og det bidrar negativt, det øker problemet med "oss og dem" i samfunnet, det øker distansering og det minsker fokus på fellesskapsfølelsen som må til for å fortsette å ha et godt demokrati og velferdssamfunn.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Enig. Men svaret må være respektfullt og dreie seg om tema. Det er for eksempel ikke lov å avspore tråder her på forumet. Hvis man spør om slik eller slik kjole er best i bryllup, innebærer det en avsporing å skrive en kommentar som går på klima og miljø. Det er ikke dette som var tema for diskusjonen. Det samme blir å skrive "det er ikke det du egentlig mener" og lignende. Man holder seg til saken som diskuteres, og diskuterer saklig.

Der er jeg ikke enig med deg. Hvis kjolevalg er temaet er klimapåvirkning et vesentlig aspekt på samme måte som barnearbeid, kjemikaliebruk mm. Hvis man ikke skulle gå noe lenger enn å svare på konkrete spørsmål ville de fleste trådene bli besvart bare med "ja" eller "nei". 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Eller kanskje noen her faktisk bare er ærlige og sier en sannhet som burde ha vært sagt til vedkommende for lenge siden; men som ingen «tør» å si fordi sannheten sårer. Det har ikke noe å gjøre med at de «ikke kan ha det bra med seg selv». 

Jeg har nok et snev av mannlig personlighet, ikke fordi jeg hater kvinner (jeg er kvinne), men fordi jeg blir oppgitt av alle konvensjonene som eksisterer før man kan komme til saken. Man skal trøste og dulle i lange tider, og til slutt kan man kanskje forsiktig foreslå at brukeren man svarer skal ta litt mer tak i livet sitt.  

Mens sannheten er at brukeren er sytete og burde slutte å skylde på alle andre og slutte med klaging og furting. Det kan man imidlertid ikke si uten å pakke det inn i høflighetsfraser. Så god tid har ikke jeg, i alle fall. Men å gi et tydelig råd er ikke det samme som å «bevisst såre andre». Resultatet er muligens at de blir såra, men egne følelser er faktisk ens eget ansvar. Innholdet i rådet kan være godt og lurt selv om det smerter å ta det til seg. 

Anonymkode: d107d...eff

Det der er bare en unnskyldning for å oppføre seg som en bitch.

Anonymkode: 3edd3...400

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja, jeg hadde stått på like hardt, og hadde enda oppnådd mer og tidligere enn jeg gjorde. Helt ærlig. Ingen trenger å bli hetset og kalt stygge ord, få nedsettende kommentarer og stikk hele tiden. Hvis jeg ikke hadde opplevd det, ville jeg ha sluppet tre runder med depresjoner, flere tapte år fordi jeg ikke torde å gjøre noe som helst for å oppnå ting, ensomheten, mistenksomheten, det elendige selvbildet og alle tårene. Du gir ikke folk motivasjon ved å være stygg mot dem. Det er logikken til en mobber - ja, jeg sårer andre med vilje, men da blir de bare enda mer robuste og tøffe, så jeg gjør egentlig det til beste for dem. For et selvbedrag. Brukte du å mobbe andre da du gikk på skolen? Sånn at du kunne motivere dem til å jobbe hardere?

Denne eleven ble "motivert" litt for mye, synes du ikke? Odin (13) begikk selvmord etter mobbing - mammaen oppretter stiftelse (tv2.no)

Og her er hva fagfolk sier om dette:

Mobbing ødelegger liv og i verste fall ender det opp med selvmord! - Psykmagasinet

135.000 blir mobba til sjølvmordstankar – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Mobbing går hardt ut over både mobberen og den som blir mobbet (forskning.no)

Og der er det du sier - at man selv fremprovoserer den stygge oppførselen. Det er altså feil.

Senskader etter mobbing - «Det er ditt ansvar at du ble mobbet» (vi.no)

Har du i det hele tatt lest svaret mitt før du bombarderer meg med en masse linker? 

Anonymkode: f709e...ad7

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Har du i det hele tatt lest svaret mitt før du bombarderer meg med en masse linker? 

Det har jeg. Du snakker om at mobbing motiverer, og spør om jeg hadde jobbet like hardt og nådd like langt uten mobbing. Da er det greit å gi litt realitetsorientering om hva mobbing egentlig er og hvordan den påvirker oss. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det har jeg. Du snakker om at mobbing motiverer, og spør om jeg hadde jobbet like hardt og nådd like langt uten mobbing. Da er det greit å gi litt realitetsorientering om hva mobbing egentlig er og hvordan den påvirker oss. 

Hvorfor tilegner du meg meninger jeg verken har eller har ytret? Jeg har aldri verken sagt eller ment at mobbing motiverer. Les innlegget mitt en gang til uten en forutinntatt holdning om at det er ett angrep på deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvorfor tilegner du meg meninger jeg verken har eller har ytret? Jeg har aldri verken sagt eller ment at mobbing motiverer. Les innlegget mitt en gang til uten en forutinntatt holdning om at det er ett angrep på deg. 

Det er mer eller mindre det du sier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Jeg har aldri ansett ditt innlegg som angrep, enda mindre som angrep på meg. Men du rettferdiggjør mobbing og ufin oppførsel, eller i hvert fall unnskylder den. Du spurte rett ut om jeg hadde jobbet like hardt og vært der jeg er i dag uten denne "motivasjonen". 

Det er mange som har samme holdning, altså "what does not kill you makes you stronger". Det kan så være, men prisen for dette er alt for høy. Jeg unner ikke slik behandling min verste fiende. Og nei, det er ingenting motiverende ved å være drittsekk mot andre. Har du sett i den ene linken at mobbing også er helseskadelig for den som mobber? Noe å reflektere over. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Jeg har aldri ansett ditt innlegg som angrep, enda mindre som angrep på meg. Men du rettferdiggjør mobbing og ufin oppførsel, eller i hvert fall unnskylder den. Du spurte rett ut om jeg hadde jobbet like hardt og vært der jeg er i dag uten denne "motivasjonen". 

Det er mange som har samme holdning, altså "what does not kill you makes you stronger". Det kan så være, men prisen for dette er alt for høy. Jeg unner ikke slik behandling min verste fiende. Og nei, det er ingenting motiverende ved å være drittsekk mot andre. Har du sett i den ene linken at mobbing også er helseskadelig for den som mobber? Noe å reflektere over. 

Uæh.

Anonymkode: db641...ca2

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Uæh.

Anonymkode: db641...ca2

Og der har vi et eksempel jo! Glimrende! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og der har vi et eksempel jo! Glimrende! 

Forstår du ikke at folk blir frustrerye over brukere som tillegger en helt andre meninger enn det man skriver at man har. På et tidspunkt må man gi opp å forklare og bare gi beskjed om at vedkommende, her du, missforstår og at man ikke ser noen grunn til å forklare mer til en person som ikke ønsker eller evner å å ta til seg svarene.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Forstår du ikke at folk blir frustrerye over brukere som tillegger en helt andre meninger enn det man skriver at man har. På et tidspunkt må man gi opp å forklare og bare gi beskjed om at vedkommende, her du, missforstår og at man ikke ser noen grunn til å forklare mer til en person som ikke ønsker eller evner å å ta til seg svarene.

Det går ikke an å misforstå spørsmålet om jeg hadde jobbet like hardt og oppnådd like mye uten å ha blitt mobbet hele livet, og når man mener at dårlig behandling kan være motiverende. Det er forsvar av mobbingen. Og som du ser er det også en annen bruker her som ser det på samme måte. "Ikke evner å ta til seg svarene", ja. Den var fin, den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det går ikke an å misforstå spørsmålet om jeg hadde jobbet like hardt og oppnådd like mye uten å ha blitt mobbet hele livet, og når man mener at dårlig behandling kan være motiverende. Det er forsvar av mobbingen. Og som du ser er det også en annen bruker her som ser det på samme måte. "Ikke evner å ta til seg svarene", ja. Den var fin, den. 

Ikke nevnte du i innlegget ditt at du hadde blitt mobbet. Og jeg har verken sagt eller ment at mobbing fører til motivasjon. 

Men, jeg skjønner det er fånyttes å diskutere med deg da du har valgt å tolke mitt svar til deg i værste mening og tilegnet meg en masse meninger jeg ikke har. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Igjen er jeg enig med deg. Spørsmålet du fikk viste hvor stor manglende forståelse for dette problemet er. Og forsvaret og hersketeknikken (at det nå er du som ikke forstår) bare viser enda tydeligere den ansvarsfraskrivelsen som også bedrives av de som forsvarer ufin oppførsel på nett.

Det er ingen av de som er ufine og skriver stygt til andre på nett som er villige til å ta innover seg egen adferd og hvilke følger det har for langt mer enn bare den som blir utsatt for det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke nevnte du i innlegget ditt at du hadde blitt mobbet. Og jeg har verken sagt eller ment at mobbing fører til motivasjon. 

Men, jeg skjønner det er fånyttes å diskutere med deg da du har valgt å tolke mitt svar til deg i værste mening og tilegnet meg en masse meninger jeg ikke har. 

Jeg har beskrevet konkret hvilke ord og uttrykk folk slengte mot meg. Stygg, feit, dum, talentløs, forferdelig mor, ubrukelig, ekkel, ikke verdt en mann, taper, gal. Det er altså ikke å nevne at man har blitt mobbet? Du spurte om jeg hadde jobbet like hardt hvis jeg ikke hadde opplevd det jeg beskrev.

Og det du skriver videre, har mobbeofre hørt hele livet. Standard opplegg:

-du har selv fremprovosert den dårlige oppførselen

-vi sier slemme ting til deg, men for ditt eget beste

-du er for dum til å forstå

-du misforstår

-du er for sart og følsom.

Dette har altså mange av oss hørt sånn hundre tusen ganger tidligere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Igjen er jeg enig med deg. Spørsmålet du fikk viste hvor stor manglende forståelse for dette problemet er. Og forsvaret og hersketeknikken (at det nå er du som ikke forstår) bare viser enda tydeligere den ansvarsfraskrivelsen som også bedrives av de som forsvarer ufin oppførsel på nett.

Det er ingen av de som er ufine og skriver stygt til andre på nett som er villige til å ta innover seg egen adferd og hvilke følger det har for langt mer enn bare den som blir utsatt for det.

Og nå skriver hun "du nevnte ikke at du hadde blitt mobbet". Å ødelegge en annen person og være stygg med vilje er altså ikke mobbing. Jeg gir meg ende over. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Jeg tolker innleggene dine på akkurat samme måte som det anonym f13. Du burde se på hvordan du ordlegger deg, for du fremstår virkelig ikke mye hyggelig eller sympatisk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har beskrevet konkret hvilke ord og uttrykk folk slengte mot meg. Stygg, feit, dum, talentløs, forferdelig mor, ubrukelig, ekkel, ikke verdt en mann, taper, gal. Det er altså ikke å nevne at man har blitt mobbet? Du spurte om jeg hadde jobbet like hardt hvis jeg ikke hadde opplevd det jeg beskrev.

Og det du skriver videre, har mobbeofre hørt hele livet. Standard opplegg:

-du har selv fremprovosert den dårlige oppførselen

-vi sier slemme ting til deg, men for ditt eget beste

-du er for dum til å forstå

-du misforstår

-du er for sart og følsom.

Dette har altså mange av oss hørt sånn hundre tusen ganger tidligere. 

Alle har vell fått høre mer eller mindre alle de tingene du ramser opp i en eller annen sammenheng uten at det trenger være mobbing. Folk sier slike ting i andre settinger også, som i en krangel eller når man blirsint eller redd.

Det er leit om du har blitt mobbet, men det betyr ikke at du har rett hvis du tolker innlegg i værste mening slik du har gjort i denne tråden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Alle har vell fått høre mer eller mindre alle de tingene du ramser opp i en eller annen sammenheng uten at det trenger være mobbing. Folk sier slike ting i andre settinger også, som i en krangel eller når man blirsint eller redd.

Det er leit om du har blitt mobbet, men det betyr ikke at du har rett hvis du tolker innlegg i værste mening slik du har gjort i denne tråden.

Jeg har ikke tolket noen innlegg i verste mening altså. Og nei, det er ikke normalt å konsekvent bli kalt disse tingene gjennom hele livet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Ikke meg du svarer her, men f13 var så tydelig i sin beskrivelse av hva hun hadde opplevd, og likevel så spurte du på en insinuerende måte om hun (nok ikke) ville vært like motivert uten den mobbingen.

Vi er flere som reagerer på hvordan du ordlegger deg, og som påpeker at måten du ordlegger deg kan tolkes i ufin og stygg retning. Istedenfor å ta det til deg, så velger du å fortsette på samme måten - her med å bagatellisere det f13 har opplevd, som tilfeldige kommetarer som egentlig ikke er mobbing. Hva med å bare unnskylde at du misforstod omfanget av det hun skrev?

Enten det er hensikten eller ikke, så bidrar du til å belyse trådens tema. Mange mener man kan være ufin og stygg i kommentarer til andre på nett, og forsvarer det med "å fortelle sannheten" eller "kalle en spade for en spade" eller lignende begrep. Når noen påpeker det som ikke er rett, da bagatelliseres det som er sagt feil, og det blir sagt at "såpass må man tåle".

Når tilsynelatende voksne personer sliter så med ordentlig kommunikasjon på nett, hvordan kan vi forvente at barn og unge skal bli bedre enn oss?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...