Flerbarnsmamma Skrevet 13. august 2021 #1 Skrevet 13. august 2021 Er i slutten av 30åran og fant en stor kul i brystet for noen uker siden. Vært inn til lege. Og fikk henvendelse til sykehuset nå på mandag. Fastlegen sa at jeg skulle få ultralyd. Med tanke på alderen min og størrelse på kula. Men når timen kom i posten sto det at de er mammografi. Jeg tar jo den selvsagt for jeg vill finne ut av det hele. Men hvor vondt gjør de egentlig? Jeg har skikkelig vondt i brystet pga kulen.. å kjenner jeg er veldig skeptiskt utifra de jeg lest koss de gjør det. Når jeg allerede har vondt fra før av å . Så ser jeg for meg at de kommer gjøre stygg vondt når de skal inn i sånn maskin. 🙈🙈🙈 Ikke de største boobs'n heller. Så hvis de skal få inn noe i maskin... 🤔😄 Å tar de på begge? Enda de er en, som man funnet noe på? Gruer meg så inn i heeeeelveete. Å tar de lang tid før å få vite resultatet? Har fått legetime senere på dagen. Er de liksom mulig at jeg kan få vite noe allerede da?
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #2 Skrevet 13. august 2021 Du ligger vel i grenseland når det kommer til valg av undersøkelse. Jeg vet de tar ultralyd når helt unge kvinner oppdager en kul, men de tar mammografi når man er i 40-årene, så da er nok du nærmere mammografi enn ultralyd i alder for å si det sånn. Det er ikke veldig vondt, det er ubehagelig og litt vondt, men ikke grusomt. Det er hyggelige folk som vet å behandle folk bra der de står med "puppen ute" og føler seg litt sårbar og gjerne gruer seg litt også. Anonymkode: cfd46...eec
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #3 Skrevet 13. august 2021 Jeg har tatt mammografi flere ganger, og de har alltid tatt begge sider. Det er jo litt ukomfortabelt og ubehagelig, men ikke direkte vondt, bortsett fra en gang, og da hadde jeg en stor og øm vanncyste. Flere ganger har de tatt ultralyd i tillegg. Ikke gru deg, det er godt å få det overstått og da vet du. Anonymkode: 681b2...704
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #4 Skrevet 13. august 2021 Jeg fikk samme beskjed fra legen og innkalling som du. En sykepleier eller noe slikt to mamografi, jeg ventet litt før en lege som hadde sett på bildene kom og tok ul. Jeg var i midten av 30årene og hadde ett vondt bryst. Både jeg og legen fant flere kuler, men det var ikke noe farlig. For meg var deg vekt nedgang og med lite fett i puppene gjorde at slle kjertler hovnet opp og dermed kjentes ut dom kuler. Anonymkode: ec024...310
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #5 Skrevet 13. august 2021 Hvis du tar smertestillende på forhånd, er det ikke så ille. Kjempevondt uten, men med ibux + paracet en time på forhånd, går det mye bedre! Lykke til! Anonymkode: 98b06...3ab
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #6 Skrevet 13. august 2021 Her var det mammo, vurdering, ultralyd, vurdering og samtale på samme timer. Jeg er 37. Anonymkode: 95397...97e
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #7 Skrevet 13. august 2021 Jeg hadde det samme for et par år siden og ble sendt til mammografi og ultralydveiledet biopsi. Mammografien gikk helt fint, det var ikke spesielt vondt, men ubehagelig og selvfølgelig litt vondt i den siden med kulen. Biopsien gikk også veldig greit. Det verste var nok at jeg hovnet opp veldig i lymfeknutene i brystet, halsen og kravebena i dagene etterpå og det var ømt og vondt. Min kul var ikke farlig, det var fortettet kjertelvev eller hva det heter. Lykke til med undersøkelse. Anonymkode: 32faf...920
Flerbarnsmamma Skrevet 13. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 13. august 2021 Takk alle for svarene. De roet ned nervene mine litt . ☺️ Kjenne jo de skal bli godt å bare få gjort det. Bli ferdig med det liksom. Enda jeg gruer meg til selveste prosedyren. Synes nok det er mest grusomt å gå å ikke vite hva det er eller hva man venter seg egentlig. 🙈
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #9 Skrevet 13. august 2021 Fant en kul, fikk henvisning til utvidet mammografi. Dvs både vanlig mammografi m ekstra bilder fra alle vinkler, + ultralyd. Deretter ble det biopsi samtidig. Anonymkode: 352ec...b60
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #10 Skrevet 13. august 2021 Jeg hadde hørt skrekkhistorier om hvor vondt det var, så ble veldig positivt overrasket hvor lite vondt det var. Fikk mammografi og ultralyd, var bare en kjertel som var hoven. Anonymkode: c61b9...ece
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå