Gå til innhold

ADHD diagnose som voksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har akkurat vært gjennom en lang utredning av det ene barnet vårt, og barnet har fått diagnosen ADHD.

Etter denne utredningen har samboeren min, som også er far til barna, være veldig stille.
I går fant jeg ut hvordan, han kjenner seg veldig godt igjen i beskrivelsen av hva barnet sliter med, og føler at han selv trenger en slik utredning.

Dersom en voksen misstenker de har udiagnostisert ADHD, hvordan går de frem for selv få en utredning, via fastlegen?

Anonymkode: ee79b...0dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Vi har akkurat vært gjennom en lang utredning av det ene barnet vårt, og barnet har fått diagnosen ADHD.

Etter denne utredningen har samboeren min, som også er far til barna, være veldig stille.
I går fant jeg ut hvordan, han kjenner seg veldig godt igjen i beskrivelsen av hva barnet sliter med, og føler at han selv trenger en slik utredning.

Dersom en voksen misstenker de har udiagnostisert ADHD, hvordan går de frem for selv få en utredning, via fastlegen?

Via fastlegen. De fyller ut skjema sammen med mannen din og sender videre. Det tar lang tid så jeg måtte ha to timer. 

Anonymkode: 406f1...86f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Via fastlegen. De fyller ut skjema sammen med mannen din og sender videre. Det tar lang tid så jeg måtte ha to timer. 

Tusen takk.
Grunnen til at jeg spør for han er at hverken han eller jeg vet hvordan starte dette, og jeg har sett at det er enkelte her inne som har fått diagnosen i voksen alder, så tenkte dette kunne være et sted å starte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Tusen takk.
Grunnen til at jeg spør for han er at hverken han eller jeg vet hvordan starte dette, og jeg har sett at det er enkelte her inne som har fått diagnosen i voksen alder, så tenkte dette kunne være et sted å starte.

Lurt å bli utredet om han kjenner på dette. Jeg fikk diagnose ADD da jeg var 42. Det var så utrolig mye som falt på plass. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Lurt å bli utredet om han kjenner på dette. Jeg fikk diagnose ADD da jeg var 42. Det var så utrolig mye som falt på plass. 

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg har Add, scorer høyt på sånne selvtester. Sliter veldig med konsentrasjonen og å ferdigstille oppgaver som jeg gjør. Men hva er forskjellen etter at du fikk diagnosen på papir, tar du medisin? 🙂

Anonymkode: 2e1b9...349

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg er nesten 100% sikker på at jeg har Add, scorer høyt på sånne selvtester. Sliter veldig med konsentrasjonen og å ferdigstille oppgaver som jeg gjør. Men hva er forskjellen etter at du fikk diagnosen på papir, tar du medisin? 🙂

Anonymkode: 2e1b9...349

Ikke fått medisin ennå. Men fått veiledning på hvordan håndtere utfordringer og rett og slett livsmestring. Blir muligens å teste medisiner men først er det veiledning. Jeg sliter mest med å jobbe sammenhengende en hel dag. Har fått tilrettelegging av sjefen. 

Skrevet

Fastlegen henviser videre for utredning. Bare fortell hva som har skjedd og hvorfor han mistenker ADHD. Da vårt eldste barn ble utredet for ADHD så sa de at det var veldig vanlig at en forelder kjente seg igjen, og dermed fikk diagnosen senere. Det skjedde med oss.

Anonymkode: 408d7...7b6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...