Gå til innhold

Desinfisering før blodprøvetaking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok akkurat blodprøve på Rikshospitalet, og hun vasket ikke først? Er ikke det vanlig lenger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo det tror jeg. Det gjør alltid jeg, hvertfall.

Anonymkode: 8c172...4af

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden):

Jeg tok akkurat blodprøve på Rikshospitalet, og hun vasket ikke først? Er ikke det vanlig lenger?

Jeg lurer på om det er sånn at det kan gi feil svar på enkelte blodprøver? 

Skrevet

Noen gjør det og andre ikke. Har tatt mange blodprøver de siste årene, både sykehus og hos fastlege. 

Anonymkode: f0877...f5e

Skrevet
TøffiTrynet☠ skrev (4 minutter siden):

Jeg lurer på om det er sånn at det kan gi feil svar på enkelte blodprøver? 

Eller mulig jeg tar helt feil altså… 🙈 Men jeg har opplevd begge deler, men mest at de ikke desinfiserer. 

Skrevet

Det er nasjonal prosedyre at man desinfiserer stikkstedet før blodprøvetaking. Dessverre er det altfor mange som ikke følger prosedyre!

Anonymkode: 6bcb2...dbb

Skrevet

Jeg har aldri opplevd at de har vasket før blodprøver.

Anonymkode: 3e369...994

Skrevet

Jeg opplever at ca halvparten desinfiserer. Ei gjorde det ikke under begrunnelsen "våte bakterier er ikke noe bedre enn tørre bakterier". Jeg vet ikke hvor stor effekt et par sveip med litt sprit har? Gjør det stor forskjell?

Skrevet
Himmel og hav skrev (Akkurat nå):

Jeg opplever at ca halvparten desinfiserer. Ei gjorde det ikke under begrunnelsen "våte bakterier er ikke noe bedre enn tørre bakterier". Jeg vet ikke hvor stor effekt et par sveip med litt sprit har? Gjør det stor forskjell?

Jammen stikkstedet skal jo tørke ca 1 min etter at det er desinfisert, både for at desinfiseringsvæsken skal virke (drepe mikrober) og at det ikke skal svi når MAN stikker!!! 

Hvor i herrens navn har disse blodprøvetakerne fått autorisasjonen sin  fra??

Skrevet

Jeg har også reagert på at det sjeldent blir gjort. Jeg er blitt opplært til at man alltid skal desinfisere det og gjorde det alltid som student selv. Nå er det vel bare blodgass jeg fortsatt tar selv og desinfiserer selvsagt alltid først.

Anonymkode: 2ef92...246

Skrevet

Det gjør de aldri der jeg tar blodprøver. 

Skrevet

Det har jeg faktisk aldri opplevd, her desinfiserer de alltid. Før jeg fikk vaksinene også.

Anonymkode: b0a9f...c26

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (7 timer siden):

Nye rutiner ved f eks vaksinering, er og at det ikke er nødvendig med vasking med sprit først. Det fordi det ikke gjør noe og fordi viss man ikke venter lenge nok mellom vask og vaksine, kan spriten gjør innvirkning på vaksinen.

Så mange vasker for syns skyld og for at det ser mer skikkelig ut.

I praksis kan man sveipe servietten over, og så kanskje sette sprøyta en annen plass….

Anonymkode: 6307a...071

Skrevet

Jeg har lært at det ikke er nødvendig å desinfisere. Derfor gjør jeg det ikke. På jobb har jeg en pasient jeg setter sprøyter på daglig, både insulin og injeksjon (insulin har jeg lært at kan settes gjennom buksen (!) )  Injeksjon setter jeg i magen. Det har aldri blitt noen komplikasjoner av den grunn. 

Anonymkode: 1f509...a35

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har lært at det ikke er nødvendig å desinfisere. Derfor gjør jeg det ikke. På jobb har jeg en pasient jeg setter sprøyter på daglig, både insulin og injeksjon (insulin har jeg lært at kan settes gjennom buksen (!) )  Injeksjon setter jeg i magen. Det har aldri blitt noen komplikasjoner av den grunn. 

Denne prosedyren vil jeg gjerne se skriftlig! Om pasienten din får komplikasjoner og du har satt kanylen gjennom buksa får du trøbbel. Forhåpentligvis har du og pasienten flaks og ingen ting skjer.

Og hva mener du med injeksjon? Insulin er en injeksjonsmedisin. Det finnes mange andre.

Er du i det hele tatt autorisert?

Anonymkode: 5bc48...5c4

Skrevet

Ikke stikk gjennom buksa. Sikkert av en million andre grunner også, men for at personen skal slippe bloddråper på klær 

Anonymkode: a8d7d...112

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Oj! Bare...oj 😳 Er du ufaglært? Autorisasjon har du iallefall ikke! Du må straks snakke med din overordnede å få grunnleggende opplæring!

Skrevet

Jeg er diabetiker og bruker insulinpumpe + en sender som måler blodsukkeret kontinuerlig. Jeg desinfiserer der jeg skal stikke hver gang. Dette lærer jeg på sykehuset at er viktig for å forebygge infeksjoner. 

Og hver gang jeg tar blodprøver og vaksiner gjøres det også.

Men hvis jeg tar insulinsprøyter har jeg ikke gjort det, men da jeg brukte det var det 6++ sprøyter hver dag og ble jo tungvint hvis man måtte.

Anonymkode: 1bdd6...01e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er diabetiker og bruker insulinpumpe + en sender som måler blodsukkeret kontinuerlig. Jeg desinfiserer der jeg skal stikke hver gang. Dette lærer jeg på sykehuset at er viktig for å forebygge infeksjoner. 

Og hver gang jeg tar blodprøver og vaksiner gjøres det også.

Men hvis jeg tar insulinsprøyter har jeg ikke gjort det, men da jeg brukte det var det 6++ sprøyter hver dag og ble jo tungvint hvis man måtte.

Og jeg har også satt sprøyter gjennom klær. Det er greit å gjøre det, men ikke anbefalt. På samme måte som man skal bytte spiss hver gang og de fleste diabetikere bruker de flere ganger...

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jammen stikkstedet skal jo tørke ca 1 min etter at det er desinfisert, både for at desinfiseringsvæsken skal virke (drepe mikrober) og at det ikke skal svi når MAN stikker!!! 

Hvor i herrens navn har disse blodprøvetakerne fått autorisasjonen sin  fra??

Godt spørsmål...

Jeg har vært gjennom en lang utredning med veldig mange blodprøver på sykehus. I lang tid var minst halvparten av prøvesvarene ikke tilgjengelige etterpå. Kun en gang var det oppgitt årsak (husker ikke navnet, men noe som kan skje med noen av prøvene slik at man ikke kan måle resultatet). Det var helt håpløst, for jeg måtte reise over en time én vei til sykehuset, var syk, og det ble kostbart. I tillegg opplevde jeg stadig å komme til time hos spesialist og bli møtt i døren med "det er egentlig ingen vits at du er her i dag, for vi har ikke svar på prøvene, du må ta nye". Jeg begynte å ringe inn og høre om alle prøvesvarene forelå, og hvis ikke dra inn igjen for å ta nye.

Til slutt fikk jeg nok, leste gjennom Håndbok i klinisk biokjemi, og ble sittende og notere feil på feil på feil som var blitt gjort. Meldte dette til fagsjefen for prøvetakning på sykehuset. Og fikk til slutt direktenummeret til denne, som jeg kunne ringe hver gang det skjedde, slik at hun kunne ta det direkte med de som hadde tatt prøvene.

I tillegg tok jeg kontakt med rektor ved bioingeniørutdanningen, fordi jeg mente at så gjennomgående mye og store feil i helt elementære blodtakningsprøver, og ikke minst at det var så utrolig mange ulike bioingeniører som gjorde disse feilene, mente jeg måtte være et utdanningsproblem. Enten at utdanningen er for dårlig. Eller at de slipper ut personer som aldri burde fått godkjenningen sin. Var ikke imponert over svarene jeg fikk, det var i stor grad ansvarsfraskrivelse, selv om rektor veldig lite engasjert sa de skulle se på det.

Ble senere overført til et annet sykehus, og der er rutinene mye bedre, så der opplevde jeg svært få feil, men noen feil fikk jeg selv avverget der også, fordi jeg hadde satt meg inn i deres fagfelt (har helseutdanning i bunn selv, om enn ikke på dette feltet).

Så spørsmålet ditt mener jeg er godt, for mitt inntrykk er at det er mye rart som gis autorisasjon som bioingeniør.

Anonymkode: c42a3...01e

Skrevet

Hentet direkte fra OUS sin prosedyre "Desinfeksjon av hud før injeksjoner og punksjoner": For pasienter som har frisk hud på innstikkstedet kan vanlig blodprøvetaking gjøres uten huddesinfeksjon (gjelder ikke blodkultur og ikke immunsupprimerte pasienter og spedbarn). 

Anonymkode: d6e67...d0c

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hentet direkte fra OUS sin prosedyre "Desinfeksjon av hud før injeksjoner og punksjoner": For pasienter som har frisk hud på innstikkstedet kan vanlig blodprøvetaking gjøres uten huddesinfeksjon (gjelder ikke blodkultur og ikke immunsupprimerte pasienter og spedbarn). 

Anonymkode: d6e67...d0c

Takk.

Skrevet

Ser at flere har opplevd det, og at det ikke var så uvanlig som jeg trodde😅 Takk for alle meninger og erfaringer🙌🏻

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (16 minutter siden):

Ser at flere har opplevd det, og at det ikke var så uvanlig som jeg trodde😅 Takk for alle meninger og erfaringer🙌🏻

Når oslo universitetssykehus sier at det ikke er nødvendig så er det vel ikke bare at det ikke er uvanlig, men også heeelt innafor. 

Skrevet

Noklus (Norsk kvalitetsforbedring av laboratorieundersøkelser) har retningslinjer ang desinfeksjon før perforering av hud. De oppfordrer til at vi alltid desinfiserer før vi perforerer hud, ved injeksjoner eller blodprøvetaking. Det er Noklus vi som tar prøver forholder oss til, og det er Noklus sine prosedyrer vi følger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...