Gå til innhold

Tiltro politikere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har du tiltro til politikerne nå under valgkampen?

Anonymkode: 483ae...172

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både ja og nei. Jeg antar at de fleste gjennomskuer maktkampen og svertingen av hverandre, noe som i stor grad svekker tiltroen. Å bruke negativ retorikk på denne måten inngir ikke tillit til noen, verken dem som rakker ned eller blir rakket ned på. 

På den andre siden tror jeg at det er mange ildsjeler i politikken som virkelig ønsker å endre samfunnet og gjøre det beste for folket. Det er ikke nødvendigvis de i de mest synlige posisjonene, men som likevel har innflytelse f.eks. i departementet. Dette gjør at jeg likevel har en grunnleggende tillit til at de fleste politikerene gjør en god jobb. Det er jo også viktig å sammenligne seg med andre land, og Norge er jo uten tvil et av de beste landene å bo i, så noe bra må jo tross alt politikerene våre ha gjort.

Anonymkode: 2427c...a4f

Skrevet

Både ja og nei her også. Tviler ikke på at en del har gode intensjoner og ønsker ett godt samfunn. Andre bruker mye populistiske utsagt og gir ett inntrykk av noe som ikke nødvendigvis stemmer. Jeg er dritlei kjekling mellom politikere over dustesaker hvor de bevisst sprer feil inntrykk. Diskusjonen om Dyreparken er et prakteksempel. Formueskatt hvor enkelte gir ett inntrykk av at dette kun gjelder Hagen og Fredriksen, vet folk at de store selskapene i Norge utgjør under 1 % av alle selskap? 99 % er små eller mellomstore bedrifter, debatten bygger på ett kart som ikke stemmer med terrenget. 

Selv om vi på papiret er ett demokrati, vil mye feilinformasjon, generalisering og ikke minst kampen om stemmene, påvirke hvor ærlig og korrekt debatt vi får. Dessverre bruker vi enormt mye tid og spalteplass på uvesentligheter som fyrer opp folk. 

Anonymkode: b7618...39d

Skrevet

Jeg har tiltro til at de fleste fra venstresiden og sentrum har et ønske om å gjøre det beste for landet som helhet og at de vil arbeide for det de sier de vil prioritere. Når drt gjelder frp regner jeg med at de lyver om akkurat det som passer dem. Polirikere fra høyre tror jeg stort sett hsr en god intensjon, men bare hvis det også gavner dem selv. De bryr seg heller ikke om å sette seg skikkelig inn i saker eller lrgge noe dtort arbeid i å finne gode løsninger.

Anonymkode: 46eec...1bb

Skrevet

For mange politikere er det målet som helliger middelet. I en valgkamp er det viktig å vinne slik at de får drevet landet på sin måte. 

Politikere lyver sjelden direkte slik at de kan tas på dette, men statistikk og perspektiv brukes bevist feil for å villede/skape et feil inntrykk. Media elsker slik statistikk og gjør det mye selv for ved å bruke statistikk "feil" kan man skape store overskrifter som genererer mange klikk. Et eksempel på dette var en artikkel om en gruppe mennesker som hadde dobbel så stor dødelighet som en annen. Det som var delvis skjult i teksten var at dødeligheten i utgangspunktet var på 0,00001 prosent (fritt etter hukommelsen). Tall brukes også for å skåre billige poeng et eksempel på dette er skattelette der man oppgir dette i kroner da der ser mye mer dramatisk ut enn å vise det i prosent av skatt man har betalt. Da kan man gi inntrykk av at de rike for mye høyere skattelette enn de som tjener mindre. Om man ser på prosent ser kan det være de med lavest lønn som i prosent får mest igjen. 

Så er det de som er i regjering nå som får skylden for alt mulig. Noen ganger er det områder som alltid nedprioriteres. Når høyresiden er i regjering kritiseres disse i store ordelag for dette av opposisjonen. Så er det AP ++ som er i regjering og høyresiden som nylig var i regjering fremmer den samme kritikken på ting de selv ikke gjorde noe med når de hadde sjansen og omvendt. 

Partiprogrammene til de fleste partiene er gjerne også urealistisk. Det er her ikke samsvar mellom inntekter og utgifter der utgiftene langt overgår inntektene. Skulle et parti få flertall alene så vil de fleste partiprogram ikke la seg gjennomføre da utgiftene langt overstiger inntektene. Flere parti sier/vinkler dessuten saker til å la det se ut som de er for/eller mot (det som er mest populært), men om man ser hva de faktisk stemmer på Stortinget så ser man at dette ikke alltid stemmer med virkeligheten. Det brukes også ord og setninger som kan forstås på forskjellige måter. En politiker skrev under på at eiendomsskatten ikke skulle økes om han ble valgt inn. Da oppfattet mange det som at de skulle betale lik sum i kroner. Eiendomsskatten ble likevel økt og ble forsvart med at den kun økte med prisstigningen på eiendom.  

I Norge er det sjelden at et parti får flertall alene. De må derfor gå i regjering sammen med andre parti der de har saker de slett ikke er enige om. Da blir det hestehandler og kamel-svelging og ingen helhetlig politikk. Løfter de ga i valgkampen ryker gjerne med i disse forhandlingene.

Politikere kan også være farget av der de kommer fra. Noen er redd for at de skal tro at de gir området sitt fordeler og gir dette området dårligere vilkår. Andre jobber for området sitt og gir det fordeler området ikke burde hatt ved at vei legges der når det finnes bedre alternativer eller at strømgater ikke legges der når dette var beste alternativ osv. 

Man bør egentlig bestemme seg for et parti ved å se på hva de stemmer i Stortinget gjennom hele året og på deres aktive politikk og ikke på hva de sier og gjør i en valgkamp. 

Anonymkode: df298...6a2

Skrevet

Haha, etter det røret de har drevet med det siste 1,5 året har jeg mistet all tiltro til norske politikere. 

Håper i det minste det blir regjeringsskifte, så vi slipper Erna. Gud så lei jeg er av det mennesket. Da hun brøt sine egne regler gikk oppgitthet over i forakt. 

Anonymkode: 7fb44...e62

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...