Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #51 Skrevet 12. august 2021 1 hour ago, Anonym bruker said: Problemet med å bruke en annen gaffel enn det er lagt opp til er at du da kanskje ikke har fornuftig bestikk til senere retter. Hvis du velger å bruke skje og gaffel til pastaen hvis det er dekket med kniv og gaffel til den retten kan du ende opp med å bare ha kniv igjen til å spise desert med. Anonymkode: 67b25...3ba Men da kan man vel få nytt bestikk? En restaurant har mer enn nok å ta av, er jeg på besøk hos noen som ikke har mer bestikk kan jeg gjerne gå og skylle det i vasken selv - verre er det ikke. Jeg bruker som regel det bestikket jeg synes er mest praktisk der og da. Anonymkode: 1a5d7...941
the amazing spidermamma Skrevet 12. august 2021 #52 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Problemet med å bruke en annen gaffel enn det er lagt opp til er at du da kanskje ikke har fornuftig bestikk til senere retter. Hvis du velger å bruke skje og gaffel til pastaen hvis det er dekket med kniv og gaffel til den retten kan du ende opp med å bare ha kniv igjen til å spise desert med. Anonymkode: 67b25...3ba Lite sidespor, men det er ikke uvanlig å dekke på med skje og gaffel til pasta dersom det er spaghetti det er snakk om.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #53 Skrevet 12. august 2021 the amazing spidermamma skrev (6 minutter siden): Lite sidespor, men det er ikke uvanlig å dekke på med skje og gaffel til pasta dersom det er spaghetti det er snakk om. Jeg vet det. Det var derfor jeg valgte det som eksempel. En del vil nok foretrekke skje og gaffel, men hvis det i selskap blir dekket med kniv og gaffel er det høflig å respektere vertskapet og bruke det bestikket du har fått utdelt. Anonymkode: 67b25...3ba
ostepop123 Skrevet 12. august 2021 #54 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Men hvordan spiser man kuvertbrødet riktig? Ingen som kan svare på det? Anonymkode: ebc11...58e Jeg kommer visst bare fra et delvis møblert hjem, for dette visste ikke jeg heller. Det vil si, inntil nå. I present to you, brød-etikette! https://www.maggieoldham.com/blog/bread-etiquette
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #55 Skrevet 12. august 2021 ostepop123 skrev (5 minutter siden): Jeg kommer visst bare fra et delvis møblert hjem, for dette visste ikke jeg heller. Det vil si, inntil nå. I present to you, brød-etikette! https://www.maggieoldham.com/blog/bread-etiquette Her var det mye å lære! Jeg melder meg på kurs med en gang 😊 Anonymkode: daf99...4e4
sug lut Skrevet 12. august 2021 #56 Skrevet 12. august 2021 Hvis du ikke kan føre deg kan du heller ikke være med. Det er så enkelt.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #57 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (21 timer siden): Jeg har akkurat vært ute og spist med kolleger. Fin middag med tre retter på anstendig sted. Dette er høyt utdannede folk, men jeg er skikkelig sjokkert. De aner ikke hvilket bestikk de skal bruke, klarer ikke å spise pent med kniv og gaffel, behandler tøyserviett feil, holder vinglass som huleboere, spiser suppe galt, feil bruk av dessertbestikk, spiser ikke av kuvertbrødet på riktig måte. Er det ikke en selvfølge å tørke seg lett med servietten før man drikke av vinglasset slik at det ikke blir flekker? Er det jeg pandemien som har tatt oss og at vi må lære å spise ute på nytt?? Eller mangler folk fullstendig trening på å fortære et måltid som ikke er taco eller pizza? For ikke å glemme slafsing og dytting av mat inn i gapet …… Kjør debatt!! Anonymkode: cd849...356 Helt enig med deg! Det er så mange i dette landet som ikke kan holde en kniv og gaffel riktig når de spiser. Ser helt forferdelig ut! Anonymkode: 6fafe...33f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #58 Skrevet 12. august 2021 ostepop123 skrev (34 minutter siden): Jeg kommer visst bare fra et delvis møblert hjem, for dette visste ikke jeg heller. Det vil si, inntil nå. I present to you, brød-etikette! https://www.maggieoldham.com/blog/bread-etiquette Jeg visste dette, jeg henger nemlig innimellom på Mumsnet (engelsk dib). Til tross for dette har jeg aldri prøvd å spise brødet på denne måten i offentlighet, jeg er redd folk ville ha trodd jeg var blitt sprø. Anonymkode: 6c4f2...014
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #59 Skrevet 12. august 2021 51 minutes ago, ostepop123 said: Jeg kommer visst bare fra et delvis møblert hjem, for dette visste ikke jeg heller. Det vil si, inntil nå. I present to you, brød-etikette! https://www.maggieoldham.com/blog/bread-etiquette Herregud, det der er bare pinlig 😅 det ser jo mye mer grisete ut å sitte og rive i stykker brødet man får enn å spise det som et normalt menneske. Ærlig talt altså, merker jeg er glad jeg omgåes vanlige folk som spiser helt vanlig og ikke har sånne sære ting for seg. Dessuten, hvis man får servert brød 15 minutter før resten av maten kommer hvorfor kan man ikke begynne å spise? Sett frem brødet sammen med den andre maten hvis det er så jævla viktig at det spises sammen... Anonymkode: 1a5d7...941
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #60 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Herregud, det der er bare pinlig 😅 det ser jo mye mer grisete ut å sitte og rive i stykker brødet man får enn å spise det som et normalt menneske. Ærlig talt altså, merker jeg er glad jeg omgåes vanlige folk som spiser helt vanlig og ikke har sånne sære ting for seg. Dessuten, hvis man får servert brød 15 minutter før resten av maten kommer hvorfor kan man ikke begynne å spise? Sett frem brødet sammen med den andre maten hvis det er så jævla viktig at det spises sammen... Anonymkode: 1a5d7...941 «Having good bread etiquette will positively elevate you from those less polished, and demonstrates your personal refinement and elegance to your dining companions.» «Those less polished»… jeg dør litt 😂😂😂 Anonymkode: d53ce...2cb
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #61 Skrevet 12. august 2021 49 minutes ago, Anonym bruker said: «Having good bread etiquette will positively elevate you from those less polished, and demonstrates your personal refinement and elegance to your dining companions.» «Those less polished»… jeg dør litt 😂😂😂 Anonymkode: d53ce...2cb Gud bedre 🙈 Jeg lever godt med å være 'mindre polert', hun der høres jo helt pussa ut og det er i alle fall ikke noe bedre! Anonymkode: 1a5d7...941
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #62 Skrevet 12. august 2021 Jeg vil da mene at normal høflighet og manerer tilsier at etter å ha kastet ut denne slags påstander, som faktisk åpner for mange spørsmål, så bør man til en viss grad gjøre seg tilgjengelig for svar. Ikke bare fordufte slik HI har gjort i denne tråden. Anonymkode: b8640...4d5
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #63 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Jeg vil da mene at normal høflighet og manerer tilsier at etter å ha kastet ut denne slags påstander, som faktisk åpner for mange spørsmål, så bør man til en viss grad gjøre seg tilgjengelig for svar. Ikke bare fordufte slik HI har gjort i denne tråden. Anonymkode: b8640...4d5 Takk for innspill. Jeg beklager at jeg ikke har rukket å være inne på DiB. God helg ønskes! 😊 HI Anonymkode: cd849...356
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #64 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Takk for innspill. Jeg beklager at jeg ikke har rukket å være inne på DiB. God helg ønskes! 😊 HI Anonymkode: cd849...356 Kunne du nedlate deg til å svare på noen av spørsmålene du har fått også? F.eks forklare oss vanlige dødelige dette med kuvertbrødet? Anonymkode: 3ffc6...f47
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #65 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Kunne du nedlate deg til å svare på noen av spørsmålene du har fått også? F.eks forklare oss vanlige dødelige dette med kuvertbrødet? Anonymkode: 3ffc6...f47 Jeg ser at det er godt forklart tidligere i tråden. Det er sågar en lenke der. Suppe-spising er også belyst 😊 Anonymkode: cd849...356
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #66 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg ser at det er godt forklart tidligere i tråden. Det er sågar en lenke der. Suppe-spising er også belyst 😊 Anonymkode: cd849...356 Wow.... Anonymkode: 07a3e...897
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #67 Skrevet 12. august 2021 Jeg trooor man skal spise kuvertbrød ved å dele opp brødet før man putter en bit i munnen. Man skal altså ikke ta en bit med munnen. Jeg er ikke så opptatt av bordskikk, men jeg speiler alltid selskapet jeg er med for å ikke gjøre andre forlegne. Spiser jeg suppe med kongen spiser jeg på den kongelige måten.... Anonymkode: 0a84d...16a
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #68 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (14 timer siden): Litt flaut å ikke bruke riktig bestikk + spise ordentlig med kniv og gaffel. Jeg er gift med en mann som heller ikke kan det, og det er genuint flaut å se han i aksjon av og til når han spar maten inn i munn. Da blir jeg ille berørt. Det er fint om voksne folk klarer å legge tøyservietten i fanget når de er ute (eller hvis jeg har hvite klær og f.eks. spiser suppe tucker jeg den ned i halsen), men jeg syns det er innafor å holde vinglasset på toppen, selv om det er penest å holde på stetten. Der vitner om en avslappet atmosfære. Så det er hyggelig. Men jeg ble ordentlig nysgjerrig! Hvordan spiser man av kuvertbrødet på riktig måte? Anonymkode: d01ce...031 Hvorfor må jeg bruke servietten som smekke? Jeg søler ikke, så hvorfor ikke bruke den til det den er ment for? Tørke fingre eller munn om det skulle trenges. Tømmer du vanligvis mye mat ned i fanget ditt? Er det slik dannede folk spiser asså? Anonymkode: bab42...5e2
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #69 Skrevet 12. august 2021 Himmel og hav skrev (11 timer siden): Det er en god ting fordi det har med oppdragelse og bordskikk å gjøre og det gjør at man slipper å bli usikker på hva som er riktig og galt når man befinner seg i en situasjon der det er en selvfølge at man vet hvordan man gjør dette. Det ene utelukker jo absolutt ikke det andre. Det er ikke sånn at fordi man vet hvilken gaffel man skal starte med så er man ikke takknemlig for at man har gafler. For noe tull å si. Tenker du at det argumentet ditt gjelder i alle sammenhenger? Stiller du i pysj på jobbintervju, for man bør jo bare være takknemlig for at man har klær i det hele tatt? Man blir ikke usikker i en slik setting om man ikke er oppdratt med foreldre som synes det er krise å gjøre noe "feil". Det er vel de som oppdras til at alt må være rett og perfekt som blir usikre, for Gud forby at de gjør noe galt. Anonymkode: bab42...5e2
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #70 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Kniver og gafler er lagt i rekkefølge, så det er bare å begynne ytterst. Servietten skal i fanget og legges på stolen når man går på do/ut for å røyke e.l. Hold i stetten på glasset. Sånn, det var min kunnskap på området, for de som skulle være interessert 😄 Men HI, vil du virkelig være en av de snobbete damene som ser stygt på Julia Roberts på restauranten i Pretty Woman, f.eks.? Fordi hun ikke skjønner bæret av bordoppdekningen? Jeg har alltid foretrukket den hyggelige, eldre forretningsmannen de er ute med som later som han heller aldri har skjønt noe av det. Enig i at bordskikk er viktig, men kjennskap til riktige gafler, kuverttallerken osv. handler ikke om bordskikk, det handler om sosial klasse og snobberi. Noen vil gjerne signalisere at de kommer fra "gamle penger" og derfor kan alt sånt. De som virkelig har klasse, har sjelden behov for å påpeke det. Anonymkode: 43d2d...ad9 Så urenslig å legge servietten i stolen. Æsj! Anonymkode: bab42...5e2
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #71 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): I mine øyne handler bordskikk om å tygge med lukket munn, bruke servietten og ikke ermet, ikke strekke seg etter ny mat mens man fremdeles tygger osv. - opplagte ting man bør lære som barn - og ikke om hvilken gaffel som er til hva? Det handler vel mest om snobberi? De fleste klarer fint å holde bordskikk på restaurant uten å ha vokst opp med kuverttallerkner og eget bestikk til hummer eller asparges (eller hva det var HI reagerte på). Enig at man kan gjøre seg litt ekstra umake på en fin restaurant, altså. Men synes det er et stykke derfra til å se ned på folk som ikke har lært hvor man legger servietten, som HI gjør. Anonymkode: 43d2d...ad9 Ikke strekke seg etter ny mat mens man fortsatt tygger? Herregud hvor glad jeg er som slipper spise med folk som er så snobbete. Hjelp. Anonymkode: bab42...5e2
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #72 Skrevet 12. august 2021 ostepop123 skrev (4 timer siden): Jeg kommer visst bare fra et delvis møblert hjem, for dette visste ikke jeg heller. Det vil si, inntil nå. I present to you, brød-etikette! https://www.maggieoldham.com/blog/bread-etiquette Herregud, man skal altså grise med brødet, drive å dra biter av det med hendene og så smøre en og en bit fra kanten på tallerken, for noe gris. Da skjønner jeg jo behovet for å tørke seg hele tiden🤣🤣🤣 Anonymkode: bab42...5e2
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #73 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Jeg ser at det er godt forklart tidligere i tråden. Det er sågar en lenke der. Suppe-spising er også belyst 😊 Anonymkode: cd849...356 Kan du forklare hva du reagerte på i forhold til hva som skjedde under middagen du sikter til i HI? Hvor "grove" var overtrampene? Når det gjelder suppespising er det ganske stor forskjell på å vende skjeen feil vei til å bruke suppetallerken som drikkeskål. Hva gjorde de andre feil her? Og hvordan feilet de på brød-etikkete? Anonymkode: c4b2f...2ff
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #74 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Herregud, man skal altså grise med brødet, drive å dra biter av det med hendene og så smøre en og en bit fra kanten på tallerken, for noe gris. Da skjønner jeg jo behovet for å tørke seg hele tiden🤣🤣🤣 Anonymkode: bab42...5e2 Hvis du leser kommentarene til innlegget det lenkes til ser du hvorfor man skal spise brød på denne måten. Anonymkode: c4b2f...2ff
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #75 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hvis du leser kommentarene til innlegget det lenkes til ser du hvorfor man skal spise brød på denne måten. Anonymkode: c4b2f...2ff Men det er jo motsatt og overhodet ikke logisk!? Dette er noe snobbene har kokt i hop for å kunne føle at de hever seg over bermen. De vil jo se fullstendig latterlige ut om de sitter og spiser på den måten i 2021. Anonymkode: bab42...5e2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå