Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #26 Skrevet 12. august 2021 Kniver og gafler er lagt i rekkefølge, så det er bare å begynne ytterst. Servietten skal i fanget og legges på stolen når man går på do/ut for å røyke e.l. Hold i stetten på glasset. Sånn, det var min kunnskap på området, for de som skulle være interessert 😄 Men HI, vil du virkelig være en av de snobbete damene som ser stygt på Julia Roberts på restauranten i Pretty Woman, f.eks.? Fordi hun ikke skjønner bæret av bordoppdekningen? Jeg har alltid foretrukket den hyggelige, eldre forretningsmannen de er ute med som later som han heller aldri har skjønt noe av det. Enig i at bordskikk er viktig, men kjennskap til riktige gafler, kuverttallerken osv. handler ikke om bordskikk, det handler om sosial klasse og snobberi. Noen vil gjerne signalisere at de kommer fra "gamle penger" og derfor kan alt sånt. De som virkelig har klasse, har sjelden behov for å påpeke det. Anonymkode: 43d2d...ad9
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #27 Skrevet 12. august 2021 Jeg er ikke oppvokst med mer enn en gaffel per person på bordet. Jeg har fått med meg gjennom filmer hvordan man skal gjøre det om man får flere, men hvordan skulle foreldrene mine oppdratt med til å vite dette når vi aldri har brukt mer enn en av gangen? Jeg har aldri spist på så fin restaurant at dette har blitt noe problem. Det har jo ingen ting med høflighet å gjøre, det viser jo egentlig bare hvor mye penger familien din hadde når du vokste opp. Jeg skjønner ikke helt problemet her? Mener dere at det er ekkelt og uhøflig å ikke vite hvilken av de to/tre/fire gaflene man skal bruke når? Hvordan er det det? Anonymkode: 1a5d7...941
Himmel og hav Skrevet 12. august 2021 #28 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg bruker på ren trass feil gaffel i slike situasjoner, for å understreke at en gaffel er en gaffel. Anonymkode: 6188e...3a3 Hva får du ut av det?
amandine Skrevet 12. august 2021 #29 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Hvorfor er det viktig og "en god ting" å se forskjell på gafler? Bør man ikke bare være takknemlig for at man har en gaffel i det hele tatt? Selv om det nok hadde gått fint å spise med hendene også, slik de gjør i India. Anonymkode: 6188e...3a3 Det er en god ting å vite hvordan man oppfører seg i forskjellige situasjoner, og om jeg er et sted der alle bruker hendene så gjør jeg som dem. Det er en selvfølge for meg å tilpasse meg, og det er det også for mine barn. For de har lært bordskikk hjemme. Det er ikke det samme som at vi spiser med full oppdekning hjemme til hverdags.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #30 Skrevet 12. august 2021 amandine skrev (2 minutter siden): Det er en god ting å vite hvordan man oppfører seg i forskjellige situasjoner, og om jeg er et sted der alle bruker hendene så gjør jeg som dem. Det er en selvfølge for meg å tilpasse meg, og det er det også for mine barn. For de har lært bordskikk hjemme. Det er ikke det samme som at vi spiser med full oppdekning hjemme til hverdags. I mine øyne handler bordskikk om å tygge med lukket munn, bruke servietten og ikke ermet, ikke strekke seg etter ny mat mens man fremdeles tygger osv. - opplagte ting man bør lære som barn - og ikke om hvilken gaffel som er til hva? Det handler vel mest om snobberi? De fleste klarer fint å holde bordskikk på restaurant uten å ha vokst opp med kuverttallerkner og eget bestikk til hummer eller asparges (eller hva det var HI reagerte på). Enig at man kan gjøre seg litt ekstra umake på en fin restaurant, altså. Men synes det er et stykke derfra til å se ned på folk som ikke har lært hvor man legger servietten, som HI gjør. Anonymkode: 43d2d...ad9
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #31 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Kniver og gafler er lagt i rekkefølge, så det er bare å begynne ytterst. Servietten skal i fanget og legges på stolen når man går på do/ut for å røyke e.l. Hold i stetten på glasset. Sånn, det var min kunnskap på området, for de som skulle være interessert 😄 Men HI, vil du virkelig være en av de snobbete damene som ser stygt på Julia Roberts på restauranten i Pretty Woman, f.eks.? Fordi hun ikke skjønner bæret av bordoppdekningen? Jeg har alltid foretrukket den hyggelige, eldre forretningsmannen de er ute med som later som han heller aldri har skjønt noe av det. Enig i at bordskikk er viktig, men kjennskap til riktige gafler, kuverttallerken osv. handler ikke om bordskikk, det handler om sosial klasse og snobberi. Noen vil gjerne signalisere at de kommer fra "gamle penger" og derfor kan alt sånt. De som virkelig har klasse, har sjelden behov for å påpeke det. Anonymkode: 43d2d...ad9 Det du skriver om servietten kan jo i følge hi ikke stemme. Den skal jo i følge henne brukes hver gang dubskal drikke en slurk, ikke ligge i fanget eller være festet i halsen. Anonymkode: 67b25...3ba
amandine Skrevet 12. august 2021 #32 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): I mine øyne handler bordskikk om å tygge med lukket munn, bruke servietten og ikke ermet, ikke strekke seg etter ny mat mens man fremdeles tygger osv. - opplagte ting man bør lære som barn - og ikke om hvilken gaffel som er til hva? Det handler vel mest om snobberi? De fleste klarer fint å holde bordskikk på restaurant uten å ha vokst opp med kuverttallerkner og eget bestikk til hummer eller asparges (eller hva det var HI reagerte på). Enig at man kan gjøre seg litt ekstra umake på en fin restaurant, altså. Men synes det er et stykke derfra til å se ned på folk som ikke har lært hvor man legger servietten, som HI gjør. Anonymkode: 43d2d...ad9 Jeg oppfatter ikke at HI ser ned på mennesker som legger servietten feil, men hun reagerer på manglende bordskikk. Snobberi å bruke riktig bestikk? Du bruker det bestikket som er ment for retten du spiser. Det er naturlig å bytte mellom retter når man spiser flere retter, og da er det greit med bestikk som er tilpasset.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #33 Skrevet 12. august 2021 amandine skrev (4 minutter siden): Jeg oppfatter ikke at HI ser ned på mennesker som legger servietten feil, men hun reagerer på manglende bordskikk. Snobberi å bruke riktig bestikk? Du bruker det bestikket som er ment for retten du spiser. Det er naturlig å bytte mellom retter når man spiser flere retter, og da er det greit med bestikk som er tilpasset. Jeg oppfatter det som nedlatende, og ja, jeg synes det er snobberi når folk henger seg opp i at ikke alle har lært hvilken gaffel som hører til hva. Vi får bare fortsette å være uenige 😊 Anonymkode: 43d2d...ad9
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #34 Skrevet 12. august 2021 Slik jeg har forstått det spises suppe riktig når man fyller skjeen med å føre den fra seg ikke mot seg. Hvordan kuvert-brødet spises riktig/feil vet jeg ikke. Anonymkode: 6470b...22f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #35 Skrevet 12. august 2021 amandine skrev (7 minutter siden): Jeg oppfatter ikke at HI ser ned på mennesker som legger servietten feil, men hun reagerer på manglende bordskikk. Snobberi å bruke riktig bestikk? Du bruker det bestikket som er ment for retten du spiser. Det er naturlig å bytte mellom retter når man spiser flere retter, og da er det greit med bestikk som er tilpasset. Hele innlegget til hi er jo basert på at hun ser ned på folk. Altså, hvordan spiser man kuvertbrød feil? Hva så om noen spiser med feil gaffel, det spiller jo ingen rolle, det er jo rent snobberi, med mindre man er i middag med H.M Kongen. Anonymkode: 07a3e...897
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #36 Skrevet 12. august 2021 amandine skrev (19 minutter siden): Jeg oppfatter ikke at HI ser ned på mennesker som legger servietten feil, men hun reagerer på manglende bordskikk. Snobberi å bruke riktig bestikk? Du bruker det bestikket som er ment for retten du spiser. Det er naturlig å bytte mellom retter når man spiser flere retter, og da er det greit med bestikk som er tilpasset. Men om noen foretrekker å bruke en annen gaffel så må det da være helt opp til dem, eller hva? Det er ikke dårlig BORDSKIKK å velge "feil" gaffel. Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Slik jeg har forstått det spises suppe riktig når man fyller skjeen med å føre den fra seg ikke mot seg. Hvordan kuvert-brødet spises riktig/feil vet jeg ikke. Anonymkode: 6470b...22f Dette er jo helt insane. Hva i all verden er logikken her? Anonymkode: 6188e...3a3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #37 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Men om noen foretrekker å bruke en annen gaffel så må det da være helt opp til dem, eller hva? Det er ikke dårlig BORDSKIKK å velge "feil" gaffel. Dette er jo helt insane. Hva i all verden er logikken her? Anonymkode: 6188e...3a3 Jeg er en av de du siterte. Jeg bryr meg ikke i det hele tatt. Jeg hadde en bekjent som dette var viktig for og som fortalte oss at suppe kan spises feil. Vi andre så for oss en forklaring med slurping eller lignende, men fikk høre at det var enda mer nøyaktig enn det. For å spise suppe riktig skal man dytte skjeen utover. Vi synes det var artig at man kan legge så detaljerte regler på det å spise, men for bekjenten var dette alvor og hun selv hadde aldri brudd på slik etikette Jeg skrev det bare her fordi noen lurte på hvordan man kan spise suppe feil og kom på denne forklaringen fra min bekjent. Anonymkode: 6470b...22f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #38 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Slik jeg har forstått det spises suppe riktig når man fyller skjeen med å føre den fra seg ikke mot seg. Hvordan kuvert-brødet spises riktig/feil vet jeg ikke. Anonymkode: 6470b...22f Det stemmer sikkert, men hva er poenget? Noen regler har en god grunn, spm at man ikke "dobbeltdypper" i dippen for å redusere smittefare. De reglene bør vi verne om, men regler for hvilken vei man dypper skjeen høres ut som bare tull. Den slags regler er det da ingen grunn til å beholde. Anonymkode: 67b25...3ba
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. august 2021 #39 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Men om noen foretrekker å bruke en annen gaffel så må det da være helt opp til dem, eller hva? Det er ikke dårlig BORDSKIKK å velge "feil" gaffel. Dette er jo helt insane. Hva i all verden er logikken her? Anonymkode: 6188e...3a3 Det mest naturlige er da å følge oppdekningen på bordet? Antall gafler ligger logisk plassert . Da velger man ikke hvilken gaffel man foretrekker. Spiser man på restaurant hvor oppdekningen er slik så følges den. Det er vanlig prosedyre og er forventet av voksne mennesker . Det har intet med snobberi å gjøre. Det er da ingen som ville brukt samme skje til suppe og dessert på restaurant dersom det lå en stor og en liten skje på bordet.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #40 Skrevet 12. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Det mest naturlige er da å følge oppdekningen på bordet? Antall gafler ligger logisk plassert . Da velger man ikke hvilken gaffel man foretrekker. Spiser man på restaurant hvor oppdekningen er slik så følges den. Det er vanlig prosedyre og er forventet av voksne mennesker . Det har intet med snobberi å gjøre. Det er da ingen som ville brukt samme skje til suppe og dessert på restaurant dersom det lå en stor og en liten skje på bordet. At det faller seg naturlig å følge "oppdekningen" på bordet får nå være én ting (for øvrig er jeg ikke nødvendigvis enig i at det er mer logisk å starte "ytterst" enn "innerst"), men at det skulle være brudd på bordskikk å bruke en annen gaffel får du meg aldri med på. Jeg er totalt uenig i at dette kan forventes av et voksent menneske. Det som kan forventes er at voksne mennesker ikke ser ned på medmennesker fordi de spiser med "feil" gaffel. Anonymkode: 6188e...3a3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #41 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Jeg har akkurat vært ute og spist med kolleger. Fin middag med tre retter på anstendig sted. Dette er høyt utdannede folk, men jeg er skikkelig sjokkert. De aner ikke hvilket bestikk de skal bruke, klarer ikke å spise pent med kniv og gaffel, behandler tøyserviett feil, holder vinglass som huleboere, spiser suppe galt, feil bruk av dessertbestikk, spiser ikke av kuvertbrødet på riktig måte. Er det ikke en selvfølge å tørke seg lett med servietten før man drikke av vinglasset slik at det ikke blir flekker? Er det jeg pandemien som har tatt oss og at vi må lære å spise ute på nytt?? Eller mangler folk fullstendig trening på å fortære et måltid som ikke er taco eller pizza? For ikke å glemme slafsing og dytting av mat inn i gapet …… Kjør debatt!! Anonymkode: cd849...356 Og så sa du ikke noe? Her var en glimrende mulighet til å formidle din formidable kompetanse trinn for trinn, slik at kollegaene dine var forskånet fra å blamere seg i fremtiden. Synes du er en dårlig kollega. Anonymkode: 17f88...51b
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #42 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): At det faller seg naturlig å følge "oppdekningen" på bordet får nå være én ting (for øvrig er jeg ikke nødvendigvis enig i at det er mer logisk å starte "ytterst" enn "innerst"), men at det skulle være brudd på bordskikk å bruke en annen gaffel får du meg aldri med på. Jeg er totalt uenig i at dette kan forventes av et voksent menneske. Det som kan forventes er at voksne mennesker ikke ser ned på medmennesker fordi de spiser med "feil" gaffel. Anonymkode: 6188e...3a3 Problemet med å bruke en annen gaffel enn det er lagt opp til er at du da kanskje ikke har fornuftig bestikk til senere retter. Hvis du velger å bruke skje og gaffel til pastaen hvis det er dekket med kniv og gaffel til den retten kan du ende opp med å bare ha kniv igjen til å spise desert med. Anonymkode: 67b25...3ba
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #43 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Problemet med å bruke en annen gaffel enn det er lagt opp til er at du da kanskje ikke har fornuftig bestikk til senere retter. Hvis du velger å bruke skje og gaffel til pastaen hvis det er dekket med kniv og gaffel til den retten kan du ende opp med å bare ha kniv igjen til å spise desert med. Anonymkode: 67b25...3ba Men igjen; Dette må da kun være et praktisk problem for den involverte, ikke et brudd på bordskikk som andre blir støtt av? Anonymkode: 6188e...3a3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #44 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Problemet med å bruke en annen gaffel enn det er lagt opp til er at du da kanskje ikke har fornuftig bestikk til senere retter. Hvis du velger å bruke skje og gaffel til pastaen hvis det er dekket med kniv og gaffel til den retten kan du ende opp med å bare ha kniv igjen til å spise desert med. Anonymkode: 67b25...3ba I praksis vil jo ikke dette skje. Skjer det så har det glippet for kelnerne også. Når det tar ut etter en rett så ser de jo hva personen har spist med og hva som da vil mangle. Det er mange som spiser med "feil" bestikk. Da lar enten kelnerne være å ta det ut (om det f.eks. er i et forreningshus med begrenset med bestikk) eller de tar med nytt når de kommer med neste rett. Anonymkode: 6470b...22f
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #45 Skrevet 12. august 2021 Men hvordan spiser man kuvertbrødet riktig? Ingen som kan svare på det? Anonymkode: ebc11...58e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. august 2021 #46 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men igjen; Dette må da kun være et praktisk problem for den involverte, ikke et brudd på bordskikk som andre blir støtt av? Anonymkode: 6188e...3a3 Ikke støtt kanskje, men det er jo ofte lett å legge merke til de som ikke følger oppdekningen .
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #47 Skrevet 12. august 2021 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Ikke støtt kanskje, men det er jo ofte lett å legge merke til de som ikke følger oppdekningen . Det legger jeg overhodet ikke merket til, jeg er opptatt av det gode selskapet. Jeg legger mye mer merke til - og synes det er betraktelig mer ufint - de som definerer barnet sitt "i en boks" i brukernavn på nettforum. Anonymkode: 6188e...3a3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #48 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): I praksis vil jo ikke dette skje. Skjer det så har det glippet for kelnerne også. Når det tar ut etter en rett så ser de jo hva personen har spist med og hva som da vil mangle. Det er mange som spiser med "feil" bestikk. Da lar enten kelnerne være å ta det ut (om det f.eks. er i et forreningshus med begrenset med bestikk) eller de tar med nytt når de kommer med neste rett. Anonymkode: 6470b...22f Det er jo ikke andre enn vertskapet og serveringspersonalet det går ut over, men det skaper et lite "logistikkproblem". Som for de fleste brudd på etiketten er drt ikke et stort problem, men det gir vertskapet noen ekstra utfordringer. Anonymkode: 67b25...3ba
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 12. august 2021 #49 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det legger jeg overhodet ikke merket til, jeg er opptatt av det gode selskapet. Jeg legger mye mer merke til - og synes det er betraktelig mer ufint - de som definerer barnet sitt "i en boks" i brukernavn på nettforum. Anonymkode: 6188e...3a3 Det er selvsagt mulig å være opptatt av det gode selskapet og samtidig legge merke til folk som ikke følger oppdekningen . Det er ikke enten eller. Heldigvis 😊
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #50 Skrevet 12. august 2021 Jeg er også supernysgjerrig på hvordan man spiser kuvertbrød feil, ev riktig. Serviett og bestikk har jeg ca kontroll på, selv om jeg må innrømme at jeg ikke tørker munnen etter hver gang jeg drikker, jeg sitter da ikke med mat og gris på leppene uansett. Maten putter man jo i munnen, innforbi leppene? Anonymkode: 84299...722
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå