Gå til innhold

Kan ikke folk spise pent?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men det er jo motsatt og overhodet ikke logisk!? Dette er noe snobbene har kokt i hop for å kunne føle at de hever seg over bermen. De vil jo se fullstendig latterlige ut om de sitter og spiser på den måten i 2021. 

Anonymkode: bab42...5e2

Leste du i det hele tatt kommentarfeltet? Det er snakk om å ta en mindre bit av brødet som føres inn i munnen (bak fortennene) sammenlignet med å bite av en påsmurt skive der man risikerer å få fortennene fulle av smør. Ser du logikken nå?

Anonymkode: c4b2f...2ff

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Leste du i det hele tatt kommentarfeltet? Det er snakk om å ta en mindre bit av brødet som føres inn i munnen (bak fortennene) sammenlignet med å bite av en påsmurt skive der man risikerer å få fortennene fulle av smør. Ser du logikken nå?

Anonymkode: c4b2f...2ff

Det er ikke logisk at det er mer dannet da det er en mye mer grisete måte å spise på. Dannede folk river da ikke i brødet med hendene. DET ville jeg kalt skikkelig dårlig bordskikk! 

Hvorfor er såkalt dannede folk så dårlig på å spise pent? Må ha smekke/serviett i fanget og griser ned tenner om de tar en bit mat. Mangler de øvelse kanskje? Små barn som ikke mestrer mat enda får også gjerne mat delt opp i små biter og smekke. 

Skrevet
ostepop123 skrev (6 timer siden):

Jeg kommer visst bare fra et delvis møblert hjem, for dette visste ikke jeg heller. Det vil si, inntil nå. I present to you, brød-etikette! https://www.maggieoldham.com/blog/bread-etiquette

Nr 3 er jo slik jeg gjør det.

Wow, jeg har jo peiling 🤣

Anonymkode: ef9e4...f6e

Skrevet

Å være ekstremt opptatt av disse tingene, fremstår for meg som småborgerlig, reaksjonært og snobbete. Totalt tomt og meningsløs.

Jeg er oppdratt til alle disse tingene, men bryr meg virkelig ikke om folk gjør det ene eller det andre. Å ikke slafse og lignende er selvsagt viktig, men det stopper virkelig der for meg. Det andre er bare sosiale markører, som liksom skal avsløre om den som er i selskap har vokst opp i et møblert hjem.

Det viktige med et annet menneske er om de er kloke, varme, omsorgsfulle, morsomme, ærlige og ekte. Alt annet er tom staffasje.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Takk for innspill. Jeg beklager at jeg ikke har rukket å være inne på DiB. 
God helg ønskes! 😊

HI

Anonymkode: cd849...356

Gratulerer med vellukka trolletråd hi, du har sikkert fått deg ein god latter og mange har lært mykje om etikette og bordmanerar. I tillegg har forhåpentlegvis alle skjønt at det ikkje er så sympatisk å setje seg på sin høge hest og dømme folk som ikkje kan å ete suppe med skeia utover. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Men det er jo motsatt og overhodet ikke logisk!? Dette er noe snobbene har kokt i hop for å kunne føle at de hever seg over bermen. De vil jo se fullstendig latterlige ut om de sitter og spiser på den måten i 2021. 

Dette var pinlig. Det er ganske mange som spiser på den måten. Det finnes regler for etikette, og hvis du hadde spist på andre steder enn Egon og den lokale kinarestauranten, hadde du kanskje hatt mer kjennskap til dem.

Mennesker som ikke kjenner basale etikette-regler mangler kunnskap. 

Anonymkode: 4ec66...e79

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Dette var pinlig. Det er ganske mange som spiser på den måten. Det finnes regler for etikette, og hvis du hadde spist på andre steder enn Egon og den lokale kinarestauranten, hadde du kanskje hatt mer kjennskap til dem.

Det er like fullt snobbete. Jeg kan reglene til fingerspissene, det var en del av oppdragelsen min. Etter hvert som jeg ble eldre og oppdaget at folk flest faktisk ikke følger disse reglene, innså jeg til det fulle graden av snobberi hos mine foreldre og deres omgangskrets. Nå velger jeg bort det meste av regler for etikette rett og slett fordi jeg synes det er tåpelig og skjemmes litt over at jeg en gang tilhørte dette snobberiet. Rekkefølgen på bestikk er ett av unntakene, rett og slett fordi det er mest praktisk å bruke riktig bestikk til riktig rett. Derimot legger jeg det med vilje "feil" fra meg etter at jeg er forsynt. 

Anonymkode: e973f...97a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Haha, nice try🤣

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 12.8.2021 den 9.08):

Litt flaut å ikke bruke riktig bestikk + spise ordentlig med kniv og gaffel. Jeg er gift med en mann som heller ikke kan det, og det er genuint flaut å se han i aksjon av og til når han spar maten inn i munn. Da blir jeg ille berørt. 

Det er fint om voksne folk klarer å legge tøyservietten i fanget når de er ute (eller hvis jeg har hvite klær og f.eks. spiser suppe tucker jeg den ned i halsen), men jeg syns det er innafor å holde vinglasset på toppen, selv om det er penest å holde på stetten. Der vitner om en avslappet atmosfære. Så det er hyggelig.

Men jeg ble ordentlig nysgjerrig! Hvordan spiser man av kuvertbrødet på riktig måte? 

Anonymkode: d01ce...031

Serviett ned i blusehalsen er no-no.

Anonymkode: 82503...237

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...