Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #1 Skrevet 11. august 2021 Jeg har akkurat vært ute og spist med kolleger. Fin middag med tre retter på anstendig sted. Dette er høyt utdannede folk, men jeg er skikkelig sjokkert. De aner ikke hvilket bestikk de skal bruke, klarer ikke å spise pent med kniv og gaffel, behandler tøyserviett feil, holder vinglass som huleboere, spiser suppe galt, feil bruk av dessertbestikk, spiser ikke av kuvertbrødet på riktig måte. Er det ikke en selvfølge å tørke seg lett med servietten før man drikke av vinglasset slik at det ikke blir flekker? Er det jeg pandemien som har tatt oss og at vi må lære å spise ute på nytt?? Eller mangler folk fullstendig trening på å fortære et måltid som ikke er taco eller pizza? For ikke å glemme slafsing og dytting av mat inn i gapet …… Kjør debatt!! Anonymkode: cd849...356
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #2 Skrevet 11. august 2021 Hvordan behandler man tøyserviett riktig? Hvordan spiser man suppe galt? Hvordan spiser man av kuvertbrødet feil? Anonymkode: 07a3e...897
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #3 Skrevet 11. august 2021 Ja, du er sikkert gøy på fest! 😆 Anonymkode: 11cdb...dfe
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #4 Skrevet 11. august 2021 Dæsken... Jammen glad jeg ikke trenger å spise middag med deg! Alminnelig folke- og bordskikk kommer man langt med. Jeg er 50 år, men aner virkelig ikke hvordan man kan spise suppe feil, ei heller kuvertbrød. Ikke er jeg sikker på at min måte å bruke en serviett på, holder til din standard. Sjekk ut om det ikke er litt mer du kan klage på i samme slengen, da! Anonymkode: c15f5...371
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #5 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Jeg har akkurat vært ute og spist med kolleger. Fin middag med tre retter på anstendig sted. Dette er høyt utdannede folk, men jeg er skikkelig sjokkert. De aner ikke hvilket bestikk de skal bruke, klarer ikke å spise pent med kniv og gaffel, behandler tøyserviett feil, holder vinglass som huleboere, spiser suppe galt, feil bruk av dessertbestikk, spiser ikke av kuvertbrødet på riktig måte. Er det ikke en selvfølge å tørke seg lett med servietten før man drikke av vinglasset slik at det ikke blir flekker? Er det jeg pandemien som har tatt oss og at vi må lære å spise ute på nytt?? Eller mangler folk fullstendig trening på å fortære et måltid som ikke er taco eller pizza? For ikke å glemme slafsing og dytting av mat inn i gapet …… Kjør debatt!! Anonymkode: cd849...356 Du høres festlig ut... Anonymkode: bab42...5e2
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #6 Skrevet 11. august 2021 Spise suppe feil? Hva gjør de feil da? Begynner på midten i stedet for på kanten? Bruker gaffel i stedet for skje? Og så lurer jeg veldig på hvordan en huleboer holder vinglass? For, med din høye utdanning, bør du vite at huleboere ikke hadde vinglass, så det er umulig å vite hvordan de ville holdt dem. Anonymkode: 9b053...bd4
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #7 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Spise suppe feil? Hva gjør de feil da? Begynner på midten i stedet for på kanten? Bruker gaffel i stedet for skje? Og så lurer jeg veldig på hvordan en huleboer holder vinglass? For, med din høye utdanning, bør du vite at huleboere ikke hadde vinglass, så det er umulig å vite hvordan de ville holdt dem. Anonymkode: 9b053...bd4 Hun mener kanskje at de slurper suppe og tilter tallerkenen? Og at de drikker av glasset på flere sider og holder på klokken i motsetning til å drikke ett sted på glasset og å holde i stetten? Anonymkode: 1206e...c0b
the amazing spidermamma Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 Enig i at slafsing, slurping og smatting er ekkelt, men at noen bruker feil gaffel til forretten eller spiser kuvertbrød på feil måte (jeg vet ikke hvilken måte som er riktig, kanskje jeg spiser det feil selv?), det synes jeg ikke er noe å bære seg over. Klarte du å ha en hyggelig kveld, eller ble du så opptatt av dette at kvelden ble spolert?
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 Vi gjør det utelukkende for å plage slike som deg 😁 Anonymkode: e973f...97a
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 Ut fra bordskikken til den oppvoksende generasjon som har vært på besøk i vårt hjem vil dette bli et større problem om ti år og mer. Skolebarn som slafser, dytter mat i munnen, blander mat og drikke, forsyner seg med mye mer enn de klarer å spise osv. er ille. Men slurping når man spiser suppe, samt å holde vinglasset som et vannglass er også under hva man kan forvente av voksne. Om de tar feil gaffel så bryr det ikke meg, men normal dannelse burde man ha. Anonymkode: 050f7...b30
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Ut fra bordskikken til den oppvoksende generasjon som har vært på besøk i vårt hjem vil dette bli et større problem om ti år og mer. Skolebarn som slafser, dytter mat i munnen, blander mat og drikke, forsyner seg med mye mer enn de klarer å spise osv. er ille. Men slurping når man spiser suppe, samt å holde vinglasset som et vannglass er også under hva man kan forvente av voksne. Om de tar feil gaffel så bryr det ikke meg, men normal dannelse burde man ha. Anonymkode: 050f7...b30 Altså, beklager å si det, men jeg håper det er snobbene som dør ut. Å påstå at man kan holde vinglass feil er så nasalt at jeg får frysninger. Anonymkode: bab42...5e2
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #12 Skrevet 12. august 2021 Fortell oss hvordan vi gjør disse tingene riktig da, slik at vi som ikke vet om vi gjør det riktig kan lære! Anonymkode: d1249...2c9
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #13 Skrevet 12. august 2021 Jeg er rimelig sikker på at jeg gjør det meste rett, men hva mener du med at de ikke spiser av kuvertbrødet på riktig måte? Anonymkode: b3f1c...7e3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #14 Skrevet 12. august 2021 Her er det coronapandemi, krig, sultkatastrofer og miljøsammenbrudd, også er det noen som skal henge seg opp i hvilken gaffel andre spiser med! Er du klar over hvor sinnssyk du høres ut? Hvordan hadde dette sett ut fra mars? Anonymkode: 6188e...3a3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #15 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg har akkurat vært ute og spist med kolleger. Fin middag med tre retter på anstendig sted. Dette er høyt utdannede folk, men jeg er skikkelig sjokkert. De aner ikke hvilket bestikk de skal bruke, klarer ikke å spise pent med kniv og gaffel, behandler tøyserviett feil, holder vinglass som huleboere, spiser suppe galt, feil bruk av dessertbestikk, spiser ikke av kuvertbrødet på riktig måte. Er det ikke en selvfølge å tørke seg lett med servietten før man drikke av vinglasset slik at det ikke blir flekker? Er det jeg pandemien som har tatt oss og at vi må lære å spise ute på nytt?? Eller mangler folk fullstendig trening på å fortære et måltid som ikke er taco eller pizza? For ikke å glemme slafsing og dytting av mat inn i gapet …… Kjør debatt!! Anonymkode: cd849...356 Åhh det er så befriende og herlig og være motsatt av deg! Må være fryktelig slitsomt å være så negativ,og spesielt når det gjelder slike bagateller. Du var ute og spiste middag og hygget deg. Men isteden klarte du å snu det til noe negativt. Anonymkode: 97004...716
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #16 Skrevet 12. august 2021 Jeg hplder i hvertfall ikke din standard. Jeg spiser suppe med skje og tilter bollen for å få med resten hvis suppa var god. Jeg vet ikke hva du mener med å spise brødet feil og jeg tørker meg ikke om munnen hver gang jeg tar en slurk hverken vin eller vann. Ikke tenker jeg på å drikke fra samme side fra glasset heller. Hvorfor skulle jeg det. I min omgangskrets får vi hvert vårt glass. Jeg kan til og med holde rundt klokken på glasset om jeg synes vonen er litt kald. Det kan ikke være mange som følger de reglene du setter opp for "bordskikk". Anonymkode: 67b25...3ba
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #17 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg hplder i hvertfall ikke din standard. Jeg spiser suppe med skje og tilter bollen for å få med resten hvis suppa var god. Jeg vet ikke hva du mener med å spise brødet feil og jeg tørker meg ikke om munnen hver gang jeg tar en slurk hverken vin eller vann. Ikke tenker jeg på å drikke fra samme side fra glasset heller. Hvorfor skulle jeg det. I min omgangskrets får vi hvert vårt glass. Jeg kan til og med holde rundt klokken på glasset om jeg synes vonen er litt kald. Det kan ikke være mange som følger de reglene du setter opp for "bordskikk". Anonymkode: 67b25...3ba Nå er ikke jeg HI, så mine "glassføringsregler" er muligens ikke som hennes, så du får ikke skyte henne for noe jeg skrev. Men jeg synes det er uapetittelig med skitne glass. Og jo, det er mange som følger slike regler. Det er ikke vanskelig og det handler om skikk og bruk og oppdragelse. Anonymkode: 1206e...c0b
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #18 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg har akkurat vært ute og spist med kolleger. Fin middag med tre retter på anstendig sted. Dette er høyt utdannede folk, men jeg er skikkelig sjokkert. De aner ikke hvilket bestikk de skal bruke, klarer ikke å spise pent med kniv og gaffel, behandler tøyserviett feil, holder vinglass som huleboere, spiser suppe galt, feil bruk av dessertbestikk, spiser ikke av kuvertbrødet på riktig måte. Er det ikke en selvfølge å tørke seg lett med servietten før man drikke av vinglasset slik at det ikke blir flekker? Er det jeg pandemien som har tatt oss og at vi må lære å spise ute på nytt?? Eller mangler folk fullstendig trening på å fortære et måltid som ikke er taco eller pizza? For ikke å glemme slafsing og dytting av mat inn i gapet …… Kjør debatt!! Anonymkode: cd849...356 Litt flaut å ikke bruke riktig bestikk + spise ordentlig med kniv og gaffel. Jeg er gift med en mann som heller ikke kan det, og det er genuint flaut å se han i aksjon av og til når han spar maten inn i munn. Da blir jeg ille berørt. Det er fint om voksne folk klarer å legge tøyservietten i fanget når de er ute (eller hvis jeg har hvite klær og f.eks. spiser suppe tucker jeg den ned i halsen), men jeg syns det er innafor å holde vinglasset på toppen, selv om det er penest å holde på stetten. Der vitner om en avslappet atmosfære. Så det er hyggelig. Men jeg ble ordentlig nysgjerrig! Hvordan spiser man av kuvertbrødet på riktig måte? Anonymkode: d01ce...031
Himmel og hav Skrevet 12. august 2021 #19 Skrevet 12. august 2021 Du kan jo bare se på svarene i denne tråden og tilsvarende tråder. Det er nesten så er det om å gjøre å bry seg minst mulig om bordskikk. Jeg vet ikke hvorfor, men noen anser det som snobbete å spise med kniv og gaffel, tørke seg rundt munnen og ikke snyte seg i servietten. Bordskikk er jo ikke vanskelig, så jeg fatter ikke hvorfor folk ikke kan det eller faktisk er stolte av at de ikke kan det.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #20 Skrevet 12. august 2021 Beklager.. Men jeg skjønte at jeg hadde gjort noe galt når kuvertbrødet skrapte anus. Dessverre forstod jeg ikke at dette kom av at jeg brukte feil gaffel.. Fra spøk til alvor. Jeg har vokst opp i en familie med mye penger og gamle verdier. Min bestemor var veldig streng med bordskikk og kotyme, men hvis mine venner brukte smørkniven til hovedrett latet hun som ingen ting. Anonymkode: c80a0...9e0
Himmel og hav Skrevet 12. august 2021 #21 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Beklager.. Men jeg skjønte at jeg hadde gjort noe galt når kuvertbrødet skrapte anus. Dessverre forstod jeg ikke at dette kom av at jeg brukte feil gaffel.. Fra spøk til alvor. Jeg har vokst opp i en familie med mye penger og gamle verdier. Min bestemor var veldig streng med bordskikk og kotyme, men hvis mine venner brukte smørkniven til hovedrett latet hun som ingen ting. Anonymkode: c80a0...9e0 Jeg ville jo ikke sagt noe i en sånn setting som HI var, eller en annen en, men det forhindrer jo ikke at man registrerer mangelen på bordskikk og undrer seg over hvorfor folk ikke har det. Ungene mine vet godt hvilken gaffel man starter med og hvor man gjør av servietten når man reiser seg. Det betyr ikke at vi praktiserer det hjemme på en alminnelig torsdag, når vi spiser pizza på bryggekanten eller griller i hagen, men det er en god ting å kunne til de tilfellene man har behov for det.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #22 Skrevet 12. august 2021 Himmel og hav skrev (6 minutter siden): Jeg ville jo ikke sagt noe i en sånn setting som HI var, eller en annen en, men det forhindrer jo ikke at man registrerer mangelen på bordskikk og undrer seg over hvorfor folk ikke har det. Ungene mine vet godt hvilken gaffel man starter med og hvor man gjør av servietten når man reiser seg. Det betyr ikke at vi praktiserer det hjemme på en alminnelig torsdag, når vi spiser pizza på bryggekanten eller griller i hagen, men det er en god ting å kunne til de tilfellene man har behov for det. Hvorfor er det viktig og "en god ting" å se forskjell på gafler? Bør man ikke bare være takknemlig for at man har en gaffel i det hele tatt? Selv om det nok hadde gått fint å spise med hendene også, slik de gjør i India. Anonymkode: 6188e...3a3
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #23 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Beklager.. Men jeg skjønte at jeg hadde gjort noe galt når kuvertbrødet skrapte anus. Dessverre forstod jeg ikke at dette kom av at jeg brukte feil gaffel.. Fra spøk til alvor. Jeg har vokst opp i en familie med mye penger og gamle verdier. Min bestemor var veldig streng med bordskikk og kotyme, men hvis mine venner brukte smørkniven til hovedrett latet hun som ingen ting. Anonymkode: c80a0...9e0 Bestemoren din passet ikke på at familiemedlemmene lærte å skrive "kutyme" rett altså? I slike "fine" familier er jo kvinnene som oftest husfruer som ikke har gjort et slag utenfor hjemmet i sitt liv - det forklarer kanskje både manglende rettskrivning og det overdrevne fokuset på særdeles uviktige ting.. Fint at bestemoren din ikke irettesatte vennene dine da! Anonymkode: 6188e...3a3
Himmel og hav Skrevet 12. august 2021 #24 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Hvorfor er det viktig og "en god ting" å se forskjell på gafler? Bør man ikke bare være takknemlig for at man har en gaffel i det hele tatt? Selv om det nok hadde gått fint å spise med hendene også, slik de gjør i India. Anonymkode: 6188e...3a3 Det er en god ting fordi det har med oppdragelse og bordskikk å gjøre og det gjør at man slipper å bli usikker på hva som er riktig og galt når man befinner seg i en situasjon der det er en selvfølge at man vet hvordan man gjør dette. Det ene utelukker jo absolutt ikke det andre. Det er ikke sånn at fordi man vet hvilken gaffel man skal starte med så er man ikke takknemlig for at man har gafler. For noe tull å si. Tenker du at det argumentet ditt gjelder i alle sammenhenger? Stiller du i pysj på jobbintervju, for man bør jo bare være takknemlig for at man har klær i det hele tatt?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #25 Skrevet 12. august 2021 Himmel og hav skrev (1 minutt siden): Det er en god ting fordi det har med oppdragelse og bordskikk å gjøre og det gjør at man slipper å bli usikker på hva som er riktig og galt når man befinner seg i en situasjon der det er en selvfølge at man vet hvordan man gjør dette. Det ene utelukker jo absolutt ikke det andre. Det er ikke sånn at fordi man vet hvilken gaffel man skal starte med så er man ikke takknemlig for at man har gafler. For noe tull å si. Tenker du at det argumentet ditt gjelder i alle sammenhenger? Stiller du i pysj på jobbintervju, for man bør jo bare være takknemlig for at man har klær i det hele tatt? At man ikke stiller i pysj på jobb har også en side til intimitet og renslighet. Dette med gafler er jo bare noe tull som en eller annen snobb har funnet opp. Jeg mener også at bordskikk er viktig, men jeg har en annen definisjon av bordskikk enn deg. Det er viktig å sitte ved bordet til alle har spist (iallefall når man er voksen), fordi det er hyggelig for de som er "trege" å ha selskap. Det er viktig og ikke slikke fingre/pille seg i tennene med tannpirker/smatte fordi dette tar matlysten fra andre. Dette med ulike gafler har absolutt ingen logikk og er HELT uvesentlig. Jeg bruker på ren trass feil gaffel i slike situasjoner, for å understreke at en gaffel er en gaffel. Anonymkode: 6188e...3a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå