Gå til innhold

Nav ringte....

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hahahaha... Før fuglene fiser og kl 09 hører overhodet ikke sammen! Før fuglene fiser er etter min mening synonymt med daggry, eller styggtidlig, mens kl 09 jo er langt utpå formiddagen. Hvis man ikke er i stand til å ta telefonen innenfor normal arbeidstid, så bør man kanskje revurdere døgnrytmen sin... 

Og jo, har de ringt deg to ganger, så må du selv vise initiativ til å komme i kontakt igjen, hvis det er så viktig. Og være tilgjengelig. I alminnelig arbeidstid. 

Anonymkode: 28fdd...c35

Kl 09 er ikke grytidlig, men det er morgen. Rundt 1/3 av alle med fleksitid starter arbeidsdagen sin da. 

Anonymkode: 45ef0...7b3

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hahahaha... Før fuglene fiser og kl 09 hører overhodet ikke sammen! Før fuglene fiser er etter min mening synonymt med daggry, eller styggtidlig, mens kl 09 jo er langt utpå formiddagen. Hvis man ikke er i stand til å ta telefonen innenfor normal arbeidstid, så bør man kanskje revurdere døgnrytmen sin... 

Og jo, har de ringt deg to ganger, så må du selv vise initiativ til å komme i kontakt igjen, hvis det er så viktig. Og være tilgjengelig. I alminnelig arbeidstid. 

Anonymkode: 28fdd...c35

Jeg er enig i før fuglene fiser er lenge før kl 9, men ikke enig i at kl 9 er langt utpå formiddagen. Kl 9 er morgen, ev tidlig formiddag. 

Anonymkode: 9d2db...bc4

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Venter man telefon tar man den selvsagt med seg. Ingen vet jo om du sitter på do? Og vannet i dusjen kan du skru av. I hvert fall hvis man har gått glipp av den første oppringningen. 

Problemet med Nav er jo at man ikke aner når de ringer. Det kan ta to timer eller to dager eller to uker eller to måneder eller lenger. Ikke alle ting kan eller bør man snakke om hvis man f.eks. sitter på en buss eller er på butikken. Man kan ikke leve hvert sekund på den måten, gå på alerten og tilpasse livet sitt til en telefon som kanskje eller kanskje ikke kommer.

Og nei, det er ikke bare å ta en telefon på do, for ofte må man ha tilgang på dokumenter eller noe å skrive på/med også, eller en kalender/avtalebok.

I tillegg har man gjerne legetimer, behandlingstimer eller sykehustimer. Og på toppen er det mange som er såpass syke at de sliter såpass at de ikke takler telefoner før/etter enkelte tidspunkt. Dette er jo vanskelig, både for Nav og brukerne, men i slike tilfeller må også Nav være tilpasningsvillige.

Anonymkode: 8f22e...fff

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Problemet med Nav er jo at man ikke aner når de ringer. Det kan ta to timer eller to dager eller to uker eller to måneder eller lenger. Ikke alle ting kan eller bør man snakke om hvis man f.eks. sitter på en buss eller er på butikken. Man kan ikke leve hvert sekund på den måten, gå på alerten og tilpasse livet sitt til en telefon som kanskje eller kanskje ikke kommer.

Og nei, det er ikke bare å ta en telefon på do, for ofte må man ha tilgang på dokumenter eller noe å skrive på/med også, eller en kalender/avtalebok.

I tillegg har man gjerne legetimer, behandlingstimer eller sykehustimer. Og på toppen er det mange som er såpass syke at de sliter såpass at de ikke takler telefoner før/etter enkelte tidspunkt. Dette er jo vanskelig, både for Nav og brukerne, men i slike tilfeller må også Nav være tilpasningsvillige.

Da tar man telefonen og svarer høflig at det dessverre ikke passer å prate akkurat nå og kan du ringe igjen senere. 

De som jobber på NAV er ikke ondskapen selv som legger flid i å plage folk mest mulig. 

Å sitte å se på at telefonen ringer uten å svare bare for å bevise et poeng er jo helt hull i hodet. 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Å sitte å se på at telefonen ringer uten å svare bare for å bevise et poeng er jo helt hull i hodet. 

Men det er det jo heller ingen som har gjort.

Anonymkode: c37cf...fc2

Annonse

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

De ringer i løpet av 48 timer.

HeiteH skrev (17 timer siden):

De gangene jeg har ventet tlf fra legen har jeg med tlf både på do og i dusjen. Og jeg er selvsagt tilgjengelig hele arbeidsdagen.

Ja, ikke sant. Det er helt vanlig med to forsøk på å ringe opp, enten det er nav, skatteetaten, support eller annet. Er det en viktig telefon, så har tar man den med overalt til de har ringt opp. Det er da begrenset hvor mye tid man sitter på do for å legge en kabel, ergo er det omtrent på lottogevinstsannsynlig at de ringer akkurat i det øyeblikket du legger kabelen begge gangene. I alle andre settinger går det fint å svare, si «to sekunder, jeg skal bare koble på øreproppene» og legge fra seg det man holder på med. 

Anonymkode: dfdce...086

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Men det er det jo heller ingen som har gjort.

Jo, hun hos legen gjorde det.

Hadde ikke kostet henne en kalori å ta telefonen og si: "Hei, jeg har jo en legetime nå vet du, så jeg gikk akkurat inn på kontoret hans og kan ikke snakke med deg nå. Ring meg litt senere i dag så kan vi snakke."

Legen hadde heller ikke sagt noe på det, om du hadde sagt : Åh, nå ringer NAV, det er da typisk at de ringer akkurat når jeg kom inn til deg, jeg bare svarer raskt at de må prøve igjen senere i dag"

Det hadde tatt noen sekunder, og alle ville vært fornøyd.

Anonymkode: 4196f...ad6

Jobber selv i Nav og ringer etter 9. Vi har fått beskjed om å ringe i telefontid. En del jobber fra kl 7, så kan være derfor.. 

Men teit å ringe 2 ganger med så korte intervaller !? Jeg ringer 1 gang , får jeg ikke svar venter jeg 2-3 timer … Vet jeg at vedkommende er i jobb, peøver jeg å ringe mellom 11 og 12.30(lunsjtid 😅😀)

Send dem beskjed om at du vil bli oppringt mellom 9-10 😉For ellers er du opptatt , he he

Anonymkode: 7c993...218

Jeg jobber i tiltaksbransjen og har ofte kontakt med saksbehandlere fra Nav. Hvis jeg kontakter NAV,  har de også her 48 timer på å kontakte meg.  Jeg står selv opptatt med deltakere som er på kurs hos meg, og vet hvor irriterende det er at NAVs hovednummer har ringt mens jeg har stått opptatt.  Jeg vet heller ikke alltid hvilken deltaker det gjelder så jeg kan få ringt opp igjen. I disse hjemmekontordagene har jeg også opplevd å få tlf fra en saksbehandler klokka 17.15. Jeg hørte dessverre ikke tlf, men hadde jeg hørt den hadde jeg svart selv om jeg var ferdig på jobb.  

Anonymkode: d54e6...e0a

Annonse

Anonym bruker skrev (På 12.8.2021 den 6.48):

Jo hun ene i tråden her som var hos legen da det ringte gjorde det. 

Det var meg, det.

Jeg hadde gitt muntlig OG skriftlig beskjed til nav om at eneste tidspunktet jeg IKKE var tilgjengelig den uken og neste var akkurat den tiden der. Likevel valgte de helt bevisst å ringe så mange ganger AKKURAT det tidspunktet.

Den timen på sykehuset hadde jeg ventet på i over et år, tiden hos spesialist er svært begrenset. Å bruke tid av denne svært begrensede tiden til atter en gang informere Nav om at jeg er opptatt akkurat da, fordi Nav på pur f... driter i å forholde seg til det, for så å journalføre at jeg er umulig å få tak i og lite samarbeidsvillig, det er faktisk helt uaktuelt. Når de da i tillegg ringer syv ganger umiddelbart etter hverandre, så sier det seg selv at dette ikke er normal.

Skulle nesten tro du jobber i Nav.

Det var meg, det.

Jeg hadde gitt muntlig OG skriftlig beskjed til nav om at eneste tidspunktet jeg IKKE var tilgjengelig den uken og neste var akkurat den tiden der. Likevel valgte de helt bevisst å ringe så mange ganger AKKURAT det tidspunktet.

Den timen på sykehuset hadde jeg ventet på i over et år, tiden hos spesialist er svært begrenset. Å bruke tid av denne svært begrensede tiden til atter en gang informere Nav om at jeg er opptatt akkurat da, fordi Nav på pur f... driter i å forholde seg til det, for så å journalføre at jeg er umulig å få tak i og lite samarbeidsvillig, det er faktisk helt uaktuelt. Når de da i tillegg ringer syv ganger umiddelbart etter hverandre, så sier det seg selv at dette ikke er normal.

Vet du hva, jeg tror knapt på en brøkdel av det du påstår. Du mener helt seriøst at det sitter folk rundt om på nav-kontorer og legger opp dagen slik at de kan plage deg mest mulig mens de saksbehandler saken din? Det stemmer ikke, vet du. 

Og selv om du hadde ventet på legetimen så hadde det tatt 20 sek å svare og be de ringe tilbake. 

Det var meg, det.

Da høres det ut som om den du snakket med ikke har hørt ordet «ikke». Si når du er tilgjengelig neste gang.

Da høres det ut som om den du snakket med ikke har hørt ordet «ikke». Si når du er tilgjengelig neste gang.

Hadde gitt beskjed om at jeg var tilgjengelig når som helst de neste to ukene, bortsett fra  akkurat de to timene den ene dagen, hvor jeg ikke var tilgjengelig.

Skal man jobbe i en offentlig etat så burde man forstå når man får det forklart på begge måtene.

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vet du hva, jeg tror knapt på en brøkdel av det du påstår. Du mener helt seriøst at det sitter folk rundt om på nav-kontorer og legger opp dagen slik at de kan plage deg mest mulig mens de saksbehandler saken din? Det stemmer ikke, vet du. 

Og selv om du hadde ventet på legetimen så hadde det tatt 20 sek å svare og be de ringe tilbake. 

At du ikke tror det, det betyr ikke at det jeg forteller ikke er sant. Det jeg har skrevet her er bare en brøkdel av hva jeg har opplevd. Og ikke er jeg en som er ufin heller, det eneste jeg har jobbet for er å komme meg ut i jobb igjen.

Jeg har jobbet omtrent på andre siden av bordet, i en attføringsbedrift før jeg selv ble syk. Tro meg, det var mange som opplevde akkurat lignende. Til og med overfor oss, som var en profesjonell aktør Nav kjøpte en tjeneste av, slet med holdningene til flere av de ansatte ved det ene Nav-kontoret, som ikke bare gjorde vår jobb forferdelig vanskelig, men bidro til at folk som ellers kunne kommet seg ut i jobb igjen endte med uføretrygd. Helt håpløst system hvor det er en enorm ansvarsfraskrivelse.

Jeg tror de fleste som jobber i systemet ønsker å gjøre en god jobb. Problemet er at de har et håpløst tungt system å forholde seg til, Nav-reformen har ikke vært vellykket. I tillegg er det en kjent sak at flere Nav-kontor får et indre miljø hvor for mange personer ikke egentlig jobber for brukernes beste, men kun eget beste og en følelse av kontroll over andre. Det ene kontoret jeg hadde med å gjøre, der sluttet mange dyktige saksbehandlere i løpet av få måneder, to uten annen jobb å gå til, fordi de sa de ikke lenger kunne forsvare å jobbe for ledere med så elendig menneskesyn. De hadde forsøkt å melde fra tjenestevei for å skape en god endring, men det var helt håpløst, fordi samme sted også hadde en kultur hvor de forfremmet de som ikke var gode nok i jobben sin som saksbehandlere. De var enda mindre skikket som ledere og sørget bare for å videreføre egne uakseptable holdninger og ukultur. To av de som sluttet gikk rett tilbake til sine gamle stillinger i nabokommuners Nav-kontor, hvor miljøet var et helt annet, hvor det var mulig (og akseptert) å gjøre en god jobb for brukerne for å hjelpe disse videre.

Den såkalte Nav-skandalen, ang. det å kunne reise til utlandet uten å miste stønadene, det er bare toppen av isfjellet i etaten!

Hadde jeg ikke hatt den erfaringen jeg har, fra flere sider av systemet, så ville jeg kanskje hatt samme holdningene som det du har. Rett og slett fordi de urimelighetene som skjer på daglig basis over hele landet, i mange tilfeller høres ut som fri fantasi. For de det gjelder er det dessverre virkeligheten og fakta.

Og nei, å ta telefon i en slik situasjon som jeg fortalte var ikke noe å gjøre. Jeg hadde forsøkt det samme en gang før, da to minutter før jeg hadde en sykehustime, og ansatte ved Nav nektet å slutte å prate, når jeg sa at jeg ikke hadde mulighet til å snakke fordi jeg hadde time med det samme og hadde fått høre at det ikke var venting, men at jeg var tilgjengelig igjen kl xx. Jeg måtte avbryte samtalen den gangen når jeg ble hentet, og bare legge på, for saksbehandler nektet å gi seg. Og journalført hos Nav? "Bruker er svært lite samarbeidsvillig og nekter å prate med oss, slenger på røret når vi ringer."

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

At du ikke tror det, det betyr ikke at det jeg forteller ikke er sant. Det jeg har skrevet her er bare en brøkdel av hva jeg har opplevd. Og ikke er jeg en som er ufin heller, det eneste jeg har jobbet for er å komme meg ut i jobb igjen.

Jeg har jobbet omtrent på andre siden av bordet, i en attføringsbedrift før jeg selv ble syk. Tro meg, det var mange som opplevde akkurat lignende. Til og med overfor oss, som var en profesjonell aktør Nav kjøpte en tjeneste av, slet med holdningene til flere av de ansatte ved det ene Nav-kontoret, som ikke bare gjorde vår jobb forferdelig vanskelig, men bidro til at folk som ellers kunne kommet seg ut i jobb igjen endte med uføretrygd. Helt håpløst system hvor det er en enorm ansvarsfraskrivelse.

Jeg tror de fleste som jobber i systemet ønsker å gjøre en god jobb. Problemet er at de har et håpløst tungt system å forholde seg til, Nav-reformen har ikke vært vellykket. I tillegg er det en kjent sak at flere Nav-kontor får et indre miljø hvor for mange personer ikke egentlig jobber for brukernes beste, men kun eget beste og en følelse av kontroll over andre. Det ene kontoret jeg hadde med å gjøre, der sluttet mange dyktige saksbehandlere i løpet av få måneder, to uten annen jobb å gå til, fordi de sa de ikke lenger kunne forsvare å jobbe for ledere med så elendig menneskesyn. De hadde forsøkt å melde fra tjenestevei for å skape en god endring, men det var helt håpløst, fordi samme sted også hadde en kultur hvor de forfremmet de som ikke var gode nok i jobben sin som saksbehandlere. De var enda mindre skikket som ledere og sørget bare for å videreføre egne uakseptable holdninger og ukultur. To av de som sluttet gikk rett tilbake til sine gamle stillinger i nabokommuners Nav-kontor, hvor miljøet var et helt annet, hvor det var mulig (og akseptert) å gjøre en god jobb for brukerne for å hjelpe disse videre.

Den såkalte Nav-skandalen, ang. det å kunne reise til utlandet uten å miste stønadene, det er bare toppen av isfjellet i etaten!

Hadde jeg ikke hatt den erfaringen jeg har, fra flere sider av systemet, så ville jeg kanskje hatt samme holdningene som det du har. Rett og slett fordi de urimelighetene som skjer på daglig basis over hele landet, i mange tilfeller høres ut som fri fantasi. For de det gjelder er det dessverre virkeligheten og fakta.

Og nei, å ta telefon i en slik situasjon som jeg fortalte var ikke noe å gjøre. Jeg hadde forsøkt det samme en gang før, da to minutter før jeg hadde en sykehustime, og ansatte ved Nav nektet å slutte å prate, når jeg sa at jeg ikke hadde mulighet til å snakke fordi jeg hadde time med det samme og hadde fått høre at det ikke var venting, men at jeg var tilgjengelig igjen kl xx. Jeg måtte avbryte samtalen den gangen når jeg ble hentet, og bare legge på, for saksbehandler nektet å gi seg. Og journalført hos Nav? "Bruker er svært lite samarbeidsvillig og nekter å prate med oss, slenger på røret når vi ringer."

For noe sludder 😂

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Jeg har jobbet i NAV i 10 år, på tre ulike kontor. Jeg har vært tillitsvalgt og verneombud og kjenner veldig mange flotte medarbeidere på mange ulike kontor. Det du beskriver er helt ukjent for meg. Selvsagt er det mindre dyktige folk i NAV som på andre arbeidssteder, men den typen strukturell ukultur du beskriver er bare tull.

Anonymkode: 81d6e...875

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

For noe sludder 😂

Når du ikke har mer enn et latterfjes å komme med så viser du jo bare hvor lite du faktisk vet, eller ønsker å vite, om denne etaten. Hvor mye du velger å leve i uvitenhet.

Flere må være villige til å snakke om det som faktisk skjer i den etaten, for bare slik kan vi få til en konstruktiv endring som vil få folk raskere ut i yrkeslivet eller tilbake til jobb. Slik systemet mange steder ikke fungerer undergraver det velferdsstaten. Og verre blir det så lenge folk er som deg, bc4, som ikke vil forholde seg til virkeligheten, ikke vil høre noe om den, ikke vil se den.

Jeg ønsker ingen noe vondt. Men slike som deg hadde hatt godt av å få opp øynene for hva som faktisk skjer. Det er bare å håpe at du aldri havner i en lignende situasjon og må forholde deg til feil Nav-saksbehandler/-kontor. Hold deg og dine evig friske ;)

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har jobbet i NAV i 10 år, på tre ulike kontor. Jeg har vært tillitsvalgt og verneombud og kjenner veldig mange flotte medarbeidere på mange ulike kontor. Det du beskriver er helt ukjent for meg. Selvsagt er det mindre dyktige folk i NAV som på andre arbeidssteder, men den typen strukturell ukultur du beskriver er bare tull.

Nei, det er dessverre sannhet. Jeg kunne gitt deg navn på Nav-kontor, og jeg kunne gitt deg navn på flere av de saksbehandlerne som sluttet på det ene kontoret. Jeg kunne gitt deg utskrift av journaler som bekrefter det jeg har skrevet, jeg kunne gitt deg bekreftelse på lovbrudd fra saksbehandlers side. Som alt ble dysset ned. Jeg kunne gitt deg navn på spesialister og allmennleger som ville bekreftet det samme som jeg forteller, men da om flere kontorer enn jeg kjenner til. En tidligere fastlege av meg sa, da jeg var veldig syk og måtte flytte, at jeg ikke måtte finne på å flytte rett over grensen til ene nabokommunen, for Nav-kontoret der var et mareritt å forholde seg til, og at det var i alle ledd.

Flott at det ikke har vært en slik ukultur der du har jobbet. Som sagt skrev jeg at jeg har inntrykk av at det er i ferd med å bli noe bedre. Det er rundt 400 Nav-kontorer i landet, selv om du kjenner tre kontorer godt og kjenner en del ansatte ved andre kontorer betyr ikke at du kjenner i detalj hvordan alle de andre fungerer eller ikke fungerer.

Nei, det er dessverre sannhet. Jeg kunne gitt deg navn på Nav-kontor, og jeg kunne gitt deg navn på flere av de saksbehandlerne som sluttet på det ene kontoret. Jeg kunne gitt deg utskrift av journaler som bekrefter det jeg har skrevet, jeg kunne gitt deg bekreftelse på lovbrudd fra saksbehandlers side. Som alt ble dysset ned. Jeg kunne gitt deg navn på spesialister og allmennleger som ville bekreftet det samme som jeg forteller, men da om flere kontorer enn jeg kjenner til. En tidligere fastlege av meg sa, da jeg var veldig syk og måtte flytte, at jeg ikke måtte finne på å flytte rett over grensen til ene nabokommunen, for Nav-kontoret der var et mareritt å forholde seg til, og at det var i alle ledd.

Flott at det ikke har vært en slik ukultur der du har jobbet. Som sagt skrev jeg at jeg har inntrykk av at det er i ferd med å bli noe bedre. Det er rundt 400 Nav-kontorer i landet, selv om du kjenner tre kontorer godt og kjenner en del ansatte ved andre kontorer betyr ikke at du kjenner i detalj hvordan alle de andre fungerer eller ikke fungerer.

Hadde det vært som du beskriver ville det vært kjent både i og utenfor etaten.

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hadde det vært som du beskriver ville det vært kjent både i og utenfor etaten.

Det er nettopp pga. den holdningen som du viser her at den typen ukultur får fortsette - fordi ingen (som selv ikke er en del av en slik ukultur) vil tro at det kan eksistere, til og med helt åpent der det skjer. Problemet er at de som har forsøkt å kjempe mot det innad gir opp, flere blir syke av å jobbe slike steder, men for å slippe mer bråk så skylder de på arb.belastningen, for det er det langt flere som tror på. Brukerne har som regel nok med egen helse og situasjon, og med såpass redusert økonomi som mange i den situasjonen, så har de ikke ressurser til å gå til sak. Såkalt fri rettshjelp er heller ikke gratis, og man får uansett ikke "fri rettshjelp" for å gå til sak mot Nav, det må man legge ut for selv (og ha råd til å tape og ev. bli ilagt saksomkostninger).

Og slik får systemet fortsette på en dysfunksjonell måte, både for brukerne (som ofte ikke får riktig, nok eller lang nok hjelp), de ansatte (hvor gode ansatte ofte blir utbrent, de som ikke burde vært ansatt der kan fortsette med sin elendige jobb, ledelse som ofte er en del av problemet tier ihjel problemene og varsler heller ikke oppover) og landet taper, fordi folk blir sykere og oftere faller helt ut av arbeidslivet.

Slik ukultur må man snakke om, for den finnes - noe den såkalte Nav-skandalen viser at den i høyeste grad gjør. Og det er naivt å tro at dette kun gjelder på dette ene, smale feltet av hele virksomheten. Spesielt når man hører alle skjebnene som er der ute, som har lignende ekstremt negative erfaringer som har ført til forverring av tilstand og mistede muligheter for å komme ut igjen i aktivitet/jobb.

Men dette er ikke en bruker-mot-ansatte-i-nav-kamp. Det bør være en bruker og Nav mot politikere, og i den kampen bør også helsevesenet stå på samme side som brukerne/pasientene og Nav. Etter Nav-reformen har det vært en rovdrift på enormt mange Nav-ansatte, og det sier seg selv at det da blir vanskelig, tidvis umulig, å skulle følge opp alle man har blitt pålagt ansvar for. I hvert fall ikke mulig å følge opp på en optimal måte med tanke på å faktisk hjelpe alle tilbake i jobb, der det er mulig. Nav-systemet trenger en omlegging på de feltene det ikke har fått gode nok (eller noen) bedringer etter reformen. Men siden reformen kostet så enormt er det ingen politikere som tør ta den saken nå - de lar den heller skure og gå og skylde på brukerne, noe som kun er en ansvarsfraskrivelse fra politikernes side. Videre blir Nav-ansatte (og brukere) handlingslammet fordi man ikke kommer noen vei all den tid man må kaste bort måneder og år unødvendig mens man venter på timer til undersøkelser og spesialister på sykehus, eller venter på behandling hos f.eks. fysioterapi eller psykolog. Og alt dette går ikke minst utover brukerne, som blir gående altfor lenge uvirksom, uten kontroll over egen situasjon og eget liv, fordi de hele tiden er avhengig av å vente og vente - enten det nå er på utredning eller behandling, eller telefon fra nav eller arb.utprøving eller andre tiltak. Politikerne er de som tjener på at disse gruppene settes opp mot hverandre - fordi det tar fokuset bort fra hva som faktisk ikke fungerer og hva som faktisk må gjøres. For jeg tror alle er enige i at en endring må til, hvis vi skal få bedre resultater og flere ut i eller tilbake til jobb - eller?

Men hvorfor ble det ikke tatt ut til media da? At syke brukere ikke orker den kampen kan man forstå, men gjorde attføringsbedriften noe med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...