Gå til innhold

Nav ringte....

Anbefalte innlegg

Jeg ringte til nav i går for jeg trengte å snakke med veilederen min. Da jeg våknet i dag hadde nav ringt meg før 9!! Så ringte de igjen nå men da rakk jeg ikke å ta den for jeg var på badet og mobilen i stua. Nå fikk jeg sms om at de har ringt meg to ganger og at jeg må ringe dem igjen om jeg vil ha kontakt. Selvfølgelig vil jeg ha kontakt!! Det var jo derfor jeg ringte i går!!! Har de lov til dette?? Rimnge folk før fuglene fiser og så bare ringe en gang til. Burde de ikke ringe til de får tak i meg??

Anonymkode: dd238...fbd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, de har lov til det.

Regelen deres er at de skal forsøke 2 ganger, ellers ville de måtte holde styr på alle de ikke har fått tak i og det blir for overvedende for dem...

Så lenge de ringer etter 8 er det jo ikke "før fuglene fiser" da, men skjønner at du ble litt frustrert når du ikke fikk tatt telefonen begge gangene.

Du må bare gi dem beskjed om at du fremdeles ønsker kontakt og at de må ringe igjen.

Anonymkode: 4196f...ad6

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591234
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ringte til nav i går for jeg trengte å snakke med veilederen min. Da jeg våknet i dag hadde nav ringt meg før 9!! Så ringte de igjen nå men da rakk jeg ikke å ta den for jeg var på badet og mobilen i stua. Nå fikk jeg sms om at de har ringt meg to ganger og at jeg må ringe dem igjen om jeg vil ha kontakt. Selvfølgelig vil jeg ha kontakt!! Det var jo derfor jeg ringte i går!!! Har de lov til dette?? Rimnge folk før fuglene fiser og så bare ringe en gang til. Burde de ikke ringe til de får tak i meg??

Jeg starter på jobb kl 0800, og jeg er da i såpass "jobbmodus" at jeg ikke tenker at noen mener at 0830 er "før fuglene fiser". Dessuten, om jeg skal komme gjennom dagens gjøremål, kan jeg ikke sitte å vente til klientene finner det for godt å stå opp. Det er også slik at det er begrenset hvor mye tid jeg kan bruke på å prøve å ringe tilbake til noen som har ringt. Om vedkommende ikke tar telefonen når jeg har ringt to ganger, ja da får personen ringe på nytt.

Anonymkode: 32a77...c4e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591235
Del på andre sider

Etter åtte er arbeidsdag og da skal man være tilgjengelig. Hvis jeg venter en telefon slik så tar jeg selvsagt med telefonen overalt slik at jeg ikke mister neste anrop. 
Dette er noe du må ta på egen kappe. Når mener du at det er ok de ringer deg da?

Hvis det er slik at du får penger fra nav og går hjemme så er det minste du kan gjøre er å være tilgjengelig når du faktisk  ber om å få snakke med de. 
Holder en knapp på at dette bare er trolling. Setningen, har de lov til dette er så bak mål. Ingen er vel så dum!

Anonymkode: 6c33f...474

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591244
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig har de det. De har arbeidstid som alle andre. Vær glad de ringte tilbake, er ikke hverdagskost skal jeg si deg. 

Anonymkode: 8a901...5c5

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591246
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Nei her syns jeg du ikke har grunn for å kritisere nav. Om du venter en viktig tlf så tar du den. Før kl 09 er ikke før fuglene fiser. Og du burde hatt med deg mobilen siden du ventet en viktig tlf. 

Veilederen din er på jobb å har garantert andre ting å gjøre enn å ringe etter deg hele dagen. 

Du får heller komme deg opp om morran til normal tid. Kl 09 er faktisk formiddag..

Anonymkode: 6c288...a1b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591248
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Etter åtte er arbeidsdag og da skal man være tilgjengelig. Hvis jeg venter en telefon slik så tar jeg selvsagt med telefonen overalt slik at jeg ikke mister neste anrop. 
Dette er noe du må ta på egen kappe. Når mener du at det er ok de ringer deg da?

Hvis det er slik at du får penger fra nav og går hjemme så er det minste du kan gjøre er å være tilgjengelig når du faktisk  ber om å få snakke med de. 
Holder en knapp på at dette bare er trolling. Setningen, har de lov til dette er så bak mål. Ingen er vel så dum!

Anonymkode: 6c33f...474

Jeg får penger av nav ja, og skammer meg ikke over det. Det må være lov å gå på do selv om jeg får penger av nav. Tar jo ikke mobilen med meg dit. Den forrige veilederen min ringte aldri før 10 og om hun ikke fikk tak i meg så ringte hun flere ganger. Ble sjokka av at jeg fikk sms om å ringe på nytt. Da må jeg jo ringe på nytt og så må de ringe meg på nytt igjen og da kunne de jo like godt bare ha ringt meg en gang til på nytt fra første gangen jeg ringte. Om de har lov til å gjøre det slik så er det greit. Synes bare det var utrolig dumt og tungvint.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591252
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg får penger av nav ja, og skammer meg ikke over det. Det må være lov å gå på do selv om jeg får penger av nav. Tar jo ikke mobilen med meg dit. Den forrige veilederen min ringte aldri før 10 og om hun ikke fikk tak i meg så ringte hun flere ganger. Ble sjokka av at jeg fikk sms om å ringe på nytt. Da må jeg jo ringe på nytt og så må de ringe meg på nytt igjen og da kunne de jo like godt bare ha ringt meg en gang til på nytt fra første gangen jeg ringte. Om de har lov til å gjøre det slik så er det greit. Synes bare det var utrolig dumt og tungvint.

Du bør jo ha litt tyngre grunn for å ikke bli ringt opp før 09-10..? Medisinsk som sier du trenger søvnen. Ikke bare at du ikke gidder å stå opp. 

Men... Siden du er her inne, om du har barn hvem leverer i barnehagen eller passer mens du sover..? 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591255
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har jobbet i NAV tidligere. Da hadde jeg oppfølging av 200 brukere på aap. Det sier seg selv at jeg måtte bruke hele arbeidsdagen på å følge disse opp, og ikke kunne vente til 10 for at noen ikke sto opp til 8.

Anonymkode: 81d6e...875

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591256
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du bør jo ha litt tyngre grunn for å ikke bli ringt opp før 09-10..? Medisinsk som sier du trenger søvnen. Ikke bare at du ikke gidder å stå opp. 

Men... Siden du er her inne, om du har barn hvem leverer i barnehagen eller passer mens du sover..? 

Må ikke ha barn for å være her da. 

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591258
Del på andre sider

Annonse

Dette er måten de gjør det på. Og når du ringer dem nå, så vil de på nytt ha to nye virkedager på seg før de trenger ta kontakt. Det er faktisk ikke noen vei utenom, skal du snakke med dem nå må du selv ringe opp igjen.

Kunne skrevet en avhandling av hvordan de holdt på der jeg bodde før. Jeg ga klar beskjed skriftlig om at dato xx klokken xx hadde jeg en sykehustime (som jeg hadde ventet på i godt over et år), måtte reise dit, så jeg ville være utilgjengelig mellom klokken xx og yy den dagen, men at jeg ellers var tilgjengelig hele dagene alle dager i uken. På det tidspunktet var jeg så oppgitt over at de enten ikke tok kontakt overhodet, selv ikke når det hastet pga. for korte frister de selv hadde satt, eller at de konsekvent ringte på tidspunkter jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke kunne (som var veldig sjeldent). Sa til og med til venner at jeg var overbevist om at Nav kom til å ringe meg mens jeg var på sykehuset, men alle sa jeg måtte slutte å være så negativ. Men joda, Nav ringte akkurat da jeg skulle inn til lege. Sa da til legen at jeg skulle skru av lyden, at det var Nav og at de ringte nå fordi jeg hadde gitt beskjed om at jeg på dette tidspunktet ikke kunne snakke med dem, og sa også at de kom til å ringe flere ganger nå. La telefonen slik at legen så den. Og nav ringte i løpet av mindre enn fem minutter syv ganger. Legen var helt sjokkert. To minutter etterpå hadde Nav journalført at de hadde forsøkt å kontakte meg "utallige ganger", men at jeg "aldri" tok telefonen og at jeg med vilje sabotterte kontakt med dem og egen fremgang. (Ja, jeg måtte til slutt ta ut navs journal, for det var så mye feil de gjorde, og sammenlignet da tidspunktene.) Og dette er bare ett av utallige lignende tilfeller, som da de sendte ut brev med innkalling til møte en eller to dagen før møtet, med B-post. Møtet skulle være tidlig på morgenen, posten kom på ettermiddagen. Journalført igjen, at jeg nektet å komme på møte.

Jeg har forståelse for at saksbehandlerne har mange saker og kan slite med å få tak i personer. Det er likevel slik at de fleste som trenger hjelp fra dem er syke, og det kan ikke være slik at man ikke skal kunne gå på do uten å miste muligheten til kontakt med dem (har ikke tall på hvor mange ganger de ringte to ganger på under et halvt minutt mens jeg satt på do eller var i dusjen eller vasket hendene eller sprang ut med søpla, og det var den sjansen...).

Jeg brukte mail gjennom Aktivitetsplanen, for den går direkte til saksbehandler, og skrev da når det var enklest å nå meg, og ba da om et ca tidspunkt for når saksbehandler ringte meg opp igjen. Der fungerte det bra, for da kunne jeg passe på å ha gått på do før, og bare sitte og vente på telefonen slik at jeg ikke gikk glipp av den.

Jeg anbefaler deg å bruke den mailmuligheten gjennom Aktivitetsplanen din, Hi. Be om samtale også der. Der kan du også skrive hva du trenger å snakke med dem om (så har de ev. mulighet til å sjekke opp ting eller lese seg opp i saken), og samtalene blir ofte mer konstruktive når du får snakket med dem. Jeg brukte den mailen etterhvert hyppig, dokumenterte alt jeg gjorde, alle kommende lege-/sykehustimer, ga referat av lege-/sykehustimene der i etterkant, beskrev hvordan jeg purret og klaget på sykehus for timer som uteble eller hele tiden ble flyttet. Da nevnte jeg gjerne litt kort om hva jeg selv gjorde for helsen min med kosthold og aktivitet, hva som var størst utfordringer med helsen på det tidspunktet og hvordan dette hemmet min funksjonsevne. Da fikk jeg vist frem at det ikke er meg og min innsats det stod på.

Bruk den mailmuligheten gjennom Aktivitetsplanen!

Anonymkode: 8f22e...fff

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591260
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Dette er måten de gjør det på. Og når du ringer dem nå, så vil de på nytt ha to nye virkedager på seg før de trenger ta kontakt. Det er faktisk ikke noen vei utenom, skal du snakke med dem nå må du selv ringe opp igjen.

Kunne skrevet en avhandling av hvordan de holdt på der jeg bodde før. Jeg ga klar beskjed skriftlig om at dato xx klokken xx hadde jeg en sykehustime (som jeg hadde ventet på i godt over et år), måtte reise dit, så jeg ville være utilgjengelig mellom klokken xx og yy den dagen, men at jeg ellers var tilgjengelig hele dagene alle dager i uken. På det tidspunktet var jeg så oppgitt over at de enten ikke tok kontakt overhodet, selv ikke når det hastet pga. for korte frister de selv hadde satt, eller at de konsekvent ringte på tidspunkter jeg hadde gitt beskjed om at jeg ikke kunne (som var veldig sjeldent). Sa til og med til venner at jeg var overbevist om at Nav kom til å ringe meg mens jeg var på sykehuset, men alle sa jeg måtte slutte å være så negativ. Men joda, Nav ringte akkurat da jeg skulle inn til lege. Sa da til legen at jeg skulle skru av lyden, at det var Nav og at de ringte nå fordi jeg hadde gitt beskjed om at jeg på dette tidspunktet ikke kunne snakke med dem, og sa også at de kom til å ringe flere ganger nå. La telefonen slik at legen så den. Og nav ringte i løpet av mindre enn fem minutter syv ganger. Legen var helt sjokkert. To minutter etterpå hadde Nav journalført at de hadde forsøkt å kontakte meg "utallige ganger", men at jeg "aldri" tok telefonen og at jeg med vilje sabotterte kontakt med dem og egen fremgang. (Ja, jeg måtte til slutt ta ut navs journal, for det var så mye feil de gjorde, og sammenlignet da tidspunktene.) Og dette er bare ett av utallige lignende tilfeller, som da de sendte ut brev med innkalling til møte en eller to dagen før møtet, med B-post. Møtet skulle være tidlig på morgenen, posten kom på ettermiddagen. Journalført igjen, at jeg nektet å komme på møte.

Jeg har forståelse for at saksbehandlerne har mange saker og kan slite med å få tak i personer. Det er likevel slik at de fleste som trenger hjelp fra dem er syke, og det kan ikke være slik at man ikke skal kunne gå på do uten å miste muligheten til kontakt med dem (har ikke tall på hvor mange ganger de ringte to ganger på under et halvt minutt mens jeg satt på do eller var i dusjen eller vasket hendene eller sprang ut med søpla, og det var den sjansen...).

Jeg brukte mail gjennom Aktivitetsplanen, for den går direkte til saksbehandler, og skrev da når det var enklest å nå meg, og ba da om et ca tidspunkt for når saksbehandler ringte meg opp igjen. Der fungerte det bra, for da kunne jeg passe på å ha gått på do før, og bare sitte og vente på telefonen slik at jeg ikke gikk glipp av den.

Jeg anbefaler deg å bruke den mailmuligheten gjennom Aktivitetsplanen din, Hi. Be om samtale også der. Der kan du også skrive hva du trenger å snakke med dem om (så har de ev. mulighet til å sjekke opp ting eller lese seg opp i saken), og samtalene blir ofte mer konstruktive når du får snakket med dem. Jeg brukte den mailen etterhvert hyppig, dokumenterte alt jeg gjorde, alle kommende lege-/sykehustimer, ga referat av lege-/sykehustimene der i etterkant, beskrev hvordan jeg purret og klaget på sykehus for timer som uteble eller hele tiden ble flyttet. Da nevnte jeg gjerne litt kort om hva jeg selv gjorde for helsen min med kosthold og aktivitet, hva som var størst utfordringer med helsen på det tidspunktet og hvordan dette hemmet min funksjonsevne. Da fikk jeg vist frem at det ikke er meg og min innsats det stod på.

Bruk den mailmuligheten gjennom Aktivitetsplanen!

Skjønner at jeg har vært heldig. Her har saksbehandler/veileder tatt hensyn til viktige avtaler og ringt utenom de tidspunktene. 

Men da ga jeg beskjed i mail gjennom aktivitetsplan på Mitt Nav.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591266
Del på andre sider

Jeg har vært i Nav systemet i mange år, og aldri har jeg vært så heldig at jeg har blitt oppringt etter at jeg har bedt de om det. Det har alltid tatt maks en uke før de har ringt. Hun ene ringte ikke en eneste gang på 9 mnd, de så at jeg hadde ringt 9 ganger. Fant ikke noe om at saksbehandler hadde ringt tilbake, men hun påsto at hun hadde ringt flere ganger. Så jeg mistet AAP, fordi jeg ikke hadde vært i kontakt med saksbehandler.

Anonymkode: 00ced...4dd

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591277
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Jeg har vært i Nav systemet i mange år, og aldri har jeg vært så heldig at jeg har blitt oppringt etter at jeg har bedt de om det. Det har alltid tatt maks en uke før de har ringt. Hun ene ringte ikke en eneste gang på 9 mnd, de så at jeg hadde ringt 9 ganger. Fant ikke noe om at saksbehandler hadde ringt tilbake, men hun påsto at hun hadde ringt flere ganger. Så jeg mistet AAP, fordi jeg ikke hadde vært i kontakt med saksbehandler.

Anonymkode: 00ced...4dd

De skal dokumentere at de har forsøkt å ringe deg, så om hun ikke har journalført det, så skal de ikke kunne ta stønaden din, spesielt ikke siden de ser at du har forsøkt å få kontakt med saksbehandler. Jeg ville bedt om innsyn i journalen og så tatt det derfra.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591281
Del på andre sider

Innenfor normal arbeidstid er helt OK. 

Jeg skjønner at det er frustrerende dersom du ikke rekker telefonen en av de to gangene se ringer. Men et eller annet sted må man faktisk sette en grense. 

Skal man være frustrert over noe så bør det være myndighetene som ikke bevilger nok penger til salt det arbeidet NAV skal gjøre. Det sier seg selv at en saksbehandler har begrenset med både tid og ressurser. 

Da jeg jobbet i NAV hadde jeg oppfølgingsansvar for ca 200 brukere. I tillegg til oppfølgingsansvar to ulike arbeidsgivere. Man skal svare på telefon, ha møter med både ansatte, arbeidsgivere og leger, i tillegg til saksbehandling. Videre skal man delta på fagutvikling, lese seg opp på nye rundskriv og dommer, parafere for andre saksbehandlere, ta unna for for kolleger ved sykefravær osv. Der er faktisk ganske umulig å gjøre en bra nok jobb på alle kanter!

Når man kanskje har 20 brukere og 5 arbeidsgivere som i løpet av en dag har spørsmål og ønsker veiledning så tar det mye tid! Det er begrenset hvor mange ganer man da kan ringe opp en person som ikke svarer.

Hvis hver av disse telefonsamtalene bare tar 5 min så har jeg allerede brukt godt over 2 timer av arbeidsdagen i telefonen. Som regel tar samtalene endel lenger tid. i tillegg kommer oppfølgingssamtaler med brukere. Ette tre veiledningssamtaler har jeg fortsatt ikke saksbehandlet og skrevet et eneste vedtak….

Anonymkode: 6d959...215

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591295
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Syns hverken tidspunkt, eller fremgangsmåte, var noe å sette fingeren på. Hvis jeg venter telefon fra lege, nav e.l., står jeg alltid opp før 8 og tar med meg telefonen overalt.

Anonymkode: 96a90...7e1

Sitter du på do og snakker i telefonen mens du bæsjer? Hva med dusj? 

Anonymkode: d5771...09a

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591298
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Syns hverken tidspunkt, eller fremgangsmåte, var noe å sette fingeren på. Hvis jeg venter telefon fra lege, nav e.l., står jeg alltid opp før 8 og tar med meg telefonen overalt.

Anonymkode: 96a90...7e1

Nettopp. 

Anonymkode: 39649...eda

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591304
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sitter du på do og snakker i telefonen mens du bæsjer? Hva med dusj? 

Anonymkode: d5771...09a

Venter man telefon tar man den selvsagt med seg. Ingen vet jo om du sitter på do? Og vannet i dusjen kan du skru av. I hvert fall hvis man har gått glipp av den første oppringningen. 

Anonymkode: 9d2db...bc4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591348
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Nei, men det er jo litt rart å henge på et foreldreforum om man ikke har barn...

Anonymkode: 4196f...ad6

Nei, det er det ikke. Trådene på anonymforumet handler jo om alt mulig rart, ikke bare barn.

Anonymkode: c37cf...fc2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591352
Del på andre sider

Hahahaha... Før fuglene fiser og kl 09 hører overhodet ikke sammen! Før fuglene fiser er etter min mening synonymt med daggry, eller styggtidlig, mens kl 09 jo er langt utpå formiddagen. Hvis man ikke er i stand til å ta telefonen innenfor normal arbeidstid, så bør man kanskje revurdere døgnrytmen sin... 

Og jo, har de ringt deg to ganger, så må du selv vise initiativ til å komme i kontakt igjen, hvis det er så viktig. Og være tilgjengelig. I alminnelig arbeidstid. 

Anonymkode: 28fdd...c35

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591356
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det du beskriver er normalen ja, selv om jeg er enig i at en ikke bør forvente tlf før 09, siden mange med fleksitid starter arbeidsdagen da og åpningstiden hos NAV på tlf er fra 09-15. Men du har nok blitt litt bortskjemt av din forrige veileder.

Anonymkode: 45ef0...7b3

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144420324-nav-ringte/#findComment-149591358
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...