Gå til innhold

Lav kroppstemperatur - barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
lurte på om noen her inne hadde erfaring med lav temperatur hos barn? Vi har hatt 2 tilfeller av dette nå, etter heftige feberrunder!

Barnet har da hatt høy feber (typ over 40) i flere døgn. Behandles da vekselsvis med Paracet og nurofen. Plutselig kan vi måle skremmende lave temperaturer (rektalt). 
Forrige gang 35,3, mens denne gangen 34,9!! 

Jeg forstår virkelig ikke hva som skjer, og aldri hørt om lignende tilfeller :( Har selvsagt vært i kontakt med både 113/legevakt/barnemottak på sykehus. Men de har jo ikke kjennskap til dette.. Allmenntilstanden til barnet er god, så jeg frykter ikke for barnet :) 

Dette er veldig skummelt når det inntreffer. Så jeg lurte på om andre har opplevd lignende, og kanskje har fått fagkyndig svar på hva som forårsaker dette?? På forhånd takk ❤️

Anonymkode: 00d8d...d85

Skrevet

Dette kan skje når barn får febernedsettende. Ser det ofte med våre. 

Skrevet

Dette skjer her om barnet får Paracet pga smerter og bittelitt feber, da kan temperaturen bli veldig lav en time eller to. 

Anonymkode: 2be18...d71

Skrevet
Pobie skrev (4 timer siden):

Dette kan skje når barn får febernedsettende. Ser det ofte med våre. 

Så lav temp altså? Aldri opplevd det tidligere 🥲

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så lav temp altså? Aldri opplevd det tidligere 🥲

Husker ikke hvor lavt det var hos oss, men husker det var så lavt at det var under det som regnes som normalt og jeg ringte moren min som er lege for jeg ble så stresset. 

Skrevet
Pobie skrev (På 11.8.2021 den 10.19):

Husker ikke hvor lavt det var hos oss, men husker det var så lavt at det var under det som regnes som normalt og jeg ringte moren min som er lege for jeg ble så stresset. 

Under 36 er under normalen. Men under 35 da kalles det hypotermi.. 
«Hypotermi defineres medisinsk som en temperatur under 35° C. Dette regnes som en medisinsk akuttilstand fordi hjertet, nervesystemet og andre organer ikke kan fungere skikkelig under denne temperaturen»

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Under 36 er under normalen. Men under 35 da kalles det hypotermi.. 
«Hypotermi defineres medisinsk som en temperatur under 35° C. Dette regnes som en medisinsk akuttilstand fordi hjertet, nervesystemet og andre organer ikke kan fungere skikkelig under denne temperaturen»

Ja, tempen på vårt barn lå veldig lavt, husker ikke om den var ca 35, eller 34,9, men det var rundt det en plass. Lavt nok til at jeg googlet det og ble veldig stresset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...