Gå til innhold

Konfirmasjon, er det noe vi må ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Sønnen min er bestemt på at han ikke vil konfirmeres i kirken og det er helt ok for oss. Dere som mener at kun kirkekonfirmasjon er gjeldende trenger ikke å svare her.

Men så er det dette med borgerlig. Vi foreldre mener at dette er både et fint alternativ og utviklende for ungdommen. De går gjennom mye relevant for unge i dag og det er selvsagt en anledning til å samle familien. Både jeg og mannen er konfirmert og det er jo en anledning til å gjøre litt stas på gutten vår.

Men han er ikke særlig ivrig, og ønsker ikke å starte med dette. Så lurer jeg på, må han egentlig konfirmere seg? Jeg skjønner at dette ikke er noe han må, så det er ikke bokstavelig ment. Men vi kan jo trumfe det igjennom selvsagt og argumentere for at det er noe de aller fleste gjør osv

Dere som har hatt konfirmasjon, har dere sett for dere at dette er noe som kunne vært droppet? Vi har egentlig lite familie og ingen vil ta det ille opp om det ikke blir noe.

Husker jeg styra så mye med barnedåp til ungene og egentlig husker jeg lite av det i ettertid. Jeg ser jo at det blir noe annet nå og så er jeg litt redd for at han vil angre seg i ettertid om det ikke blir en feiring av han.

Anonymkode: 0f016...21d

Mine barn velger hvor de vil konfirmere seg, for en konfirmasjon skal gjennomføres.

Og det vet de, og ingen klager på det! Har mye med minner, at de fleste her gjør det, samhold og sosiale kvelder og tradisjon.

Første hadde kirka, neste frikirka og siste mann er så liten at han har ikke tenkt på det ennå. 

Men hadde de satt seg heilt på bakbeina, hadde det ikke blitt fest eller gaver heller

Anonymkode: 48500...a26

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere som lager fest og gir gaver uten noen form for konfirmasjonsmarkering, hva feirer/markerer dere da, egentlig? At ungdommen finnes, liksom? 

Anonymkode: cb4ce...886

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg går litt mot strømmen her, jeg. 

Om tenåringen virkelig ikke hadde ønsket å konfirmere seg og hatt gode argumenter så hadde jeg ikke tvunget det gjennom. Men om det var pga manglende interesse eller ‘gidder ikke’, så hadde jeg ikke vært så velvillig. Noen tradisjoner er viktige og ikke bare til å velge bort. Konfirmasjon er tradisjonelt en stor dag og de fleste av oss har vel minner fra den dagen. Det å gjennomføre konfirmasjonsundervisning og avslutte med en fest for familien som er glad i konfirmanten og ønsker å være med å feire syns jeg ikke man skal ta så lett på. 

Ja det er dette jeg tenker også, han er i grunn litt for ung til å forstå hva han egentlig velger bort. Alt er litt sånn blæh om dagen.. 

Jeg er redd for at han går glipp av noe som andre får, og da tenker jeg på markeringen, opplæringen og feiringen. Jeg tenker vi sier han må følge undervisningen ihvertfall. 

Takk for alle svar

HI

Anonymkode: 0f016...21d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Nei. Borgerlig er på rådhuset og har ingen ting med religion/livssyn å gjøre. Humanistisk er hos humanistene som er et annet livssyn en kristendommen. 

Anonymkode: fdd9c...3cc

😂😂😂

Det hender «humanistene» bruker rådhuset eller kulturhuset eller en annen festsal når de arrangerer seremoni for konfirmantene som har gjennomført kurs, ja. 

Human-etisk forbund startet med borgerlig konfirmasjon for 70 år siden, rådhuset er en av dem som har stilt med lokaler😉

https://human.no/seremonier/konfirmasjon/hva-betyr-konfirmasjon/

Anonymkode: f473d...978

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

😂😂😂

Det hender «humanistene» bruker rådhuset eller kulturhuset eller en annen festsal når de arrangerer seremoni for konfirmantene som har gjennomført kurs, ja. 

Human-etisk forbund startet med borgerlig konfirmasjon for 70 år siden, rådhuset er en av dem som har stilt med lokaler😉

https://human.no/seremonier/konfirmasjon/hva-betyr-konfirmasjon/

Anonymkode: f473d...978

Jeg tror det anonym syrlig forsøker å poengtere er at det ikke heter borgerlig konfirmasjon lenger 🤷‍♀️

Skrevet

Dette har mine barn fått velge helt selv. Begge har valgt å konfirmere seg kristelig. Faren var ikke begeistret for at de valgte dette og prøvde å presse igjennom borgelig. 

Mitt tantebarn skulle ikke konfirmere seg. Foreldrene prøvde å overtale og finne ut hvorfor han ikke ville. Så når de hadde funnet ut hvorfor sluttet de å mase og plutselig når fristen for påmeldse kom ble han skikkelig irritert over at de ikke hadde meldt han på. Jeg tror igrunn coronaen var grunnen til at han endret mening, for han liker ikke å stå i sentrum og det gjør en konfirmasjon. Så når han så at min datters konfirmasjon ble veldig amputert tror ejg ahn skjønte at han kunne få bestemme litt over denne dagen. Min datter valgte å utsette festen på ubestemt tid, for hun var festen viktig da kunne hun nemlig samle hele familien hun ellers aldri så. Storesøster fikk fritt spillerom for gjesteliste siden vi fikk låne sted gratis og hun valgte mat som var billig. Maten bestemte hun lenge før hun fikk vite hun kunne be mange, så ikke noen kompromi der. Så for lillesøster ble dette noe hun også ønsket seg. Så vi tar nok en stor fest engang når det blir mulig, det blir nok ikke like pomp og prakt, men da får hele familien samlet seg igjen som hun ønsker. Familiene på begge sider syns det er helt topp for vi har en konfirmasjon og veldig kange runde år som vi ikke har markert. 

Men mitt tantebarn ble konfirmert, to konfirmanter og 20mennesker i kirken. Siden det kun var lov å ha 5 mennesker på besøk var mine to barn de eneste gjestene etterr kirken. Dette passet han perfekt og han fikk den dagen han ønsket seg. Han kunne ikke fått en bedre dag enn han fikk. Vi i familien syns det er helt greit, vi er ikke overrasket over at det ble slik. For dette er nok måten han hadde ønsket å gjøre det selv om det ikke hadde vært corona. Eneste vi nå er overrasket over er at han nå trives i kirken og har blitt medlem i en ungdomsgruppe der. Den så vi ikke komme, men han stortrives selv om han ikke er kristen i den forstand. 

Anonymkode: 9e751...a6c

Skrevet

Jeg valgte borgerlig(humanetisk) konfirmasjon som den eneste i familien. Jeg er ikke kristen, og så ikke poenget med og må gå i kirken for å få konfirmeres. Angrer ikke valget mitt. Giftet meg også borgerlig 

Anonymkode: bd0e6...379

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Dere som lager fest og gir gaver uten noen form for konfirmasjonsmarkering, hva feirer/markerer dere da, egentlig? At ungdommen finnes, liksom? 

Vi feirer at en flott jente har blitt ungdom og er på vei til å bli voksen. Dette markerer vi med å samle familien og feire datteren vår med god mat, fest og gaver. Kristendommen har ikke monopol på å feire overgangen fra barn til voksen, altså, det har blitt markert til alle tider og i alle kulturer. Vi velger å gjøre det med en fest hvor vi samler familien, det har ingenting med kirkens tradisjoner å gjøre. 

Anonymkode: 83e28...f8c

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vi feirer at en flott jente har blitt ungdom og er på vei til å bli voksen. Dette markerer vi med å samle familien og feire datteren vår med god mat, fest og gaver. Kristendommen har ikke monopol på å feire overgangen fra barn til voksen, altså, det har blitt markert til alle tider og i alle kulturer. Vi velger å gjøre det med en fest hvor vi samler familien, det har ingenting med kirkens tradisjoner å gjøre. 

Men da kan man ikke heller kalle det konfirmasjon.

Anonymkode: 6f2da...abb

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men da kan man ikke heller kalle det konfirmasjon.

Anonymkode: 6f2da...abb

Det gjør vi heller ikke, men det var ikke det som stod i innlegget jeg svarte på, der stod det: "Hva med dere som lager fest og gir gaver uten noen form for konfirmasjonsmarkering, hva feirer dere da, egentlig?" 

Dét svarte jeg på. 

Skrevet
9 hours ago, Anonym bruker said:

Og dere som har barn som går gjennom konfirmasjonsundervisning kun for å få fest og gaver uten å egentlig ha interesse av det, hva feirer dere? At ungdommen møtte opp? At dere slavisk følger tradisjoner uten å egentlig ha noen knytning til religionen den hører til? Synes det var et litt dumt spørsmål egentlig, det er da mulig å feire en person uten at de går i kirken og lyver om at de tror på en gud. Selvfølgelig kan man gjøre det borgerlig/humanetisk, men om man ikke har tilknytning til humanetisk forbund heller kan man vel ha en egen feiring. Hvis tradisjonen for konfirmasjon i hovedsak handler om å feire en overgang fra barn til voksen for de fleste er det egentlig helt unødvendig å gjøre det i tilknytning til en eller annen organisasjon.

Anonymkode: edb2d...798

Skrevet

Min sønn valgte å ikke bli konfirmert. Helt greit for vår del.  Siden vi sparte mye penger på dette, og uansett har spart opp til akkurat denne dagen, så fikk han velge om han skulle ha pengegave, eller noe annet.  Tenker at dette er den første store avgjørelsen de tar som "voksen", så det er både modig og modent gjort å velge bort konfirmasjon, ja så lenge man ikke kristen, så er det vel pengene som i bunn lokker barna til å bli konfirmerte (synd i grunn)

Anonymkode: f9ffc...5d9

Skrevet

Nei, selvfølgelig må man ikke konfirmeres. Mine tre barn er hverken døpt eller konfirmert. Vi er ikke kristne. Ser heller ikke noe poeng i å gjøre det humanetisk.

Dåp valgte vi bort, konfirmasjon valgte de bort helt selv. Stolt av de alle tre for at de har ryggrad og tok et valg mot strømmen. Her vi bor konfirmeres «alle».

Anonymkode: 7f2b2...23a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...