Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Sønnen min er bestemt på at han ikke vil konfirmeres i kirken og det er helt ok for oss. Dere som mener at kun kirkekonfirmasjon er gjeldende trenger ikke å svare her. Men så er det dette med borgerlig. Vi foreldre mener at dette er både et fint alternativ og utviklende for ungdommen. De går gjennom mye relevant for unge i dag og det er selvsagt en anledning til å samle familien. Både jeg og mannen er konfirmert og det er jo en anledning til å gjøre litt stas på gutten vår. Men han er ikke særlig ivrig, og ønsker ikke å starte med dette. Så lurer jeg på, må han egentlig konfirmere seg? Jeg skjønner at dette ikke er noe han må, så det er ikke bokstavelig ment. Men vi kan jo trumfe det igjennom selvsagt og argumentere for at det er noe de aller fleste gjør osv Dere som har hatt konfirmasjon, har dere sett for dere at dette er noe som kunne vært droppet? Vi har egentlig lite familie og ingen vil ta det ille opp om det ikke blir noe. Husker jeg styra så mye med barnedåp til ungene og egentlig husker jeg lite av det i ettertid. Jeg ser jo at det blir noe annet nå og så er jeg litt redd for at han vil angre seg i ettertid om det ikke blir en feiring av han. Anonymkode: 0f016...21d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Mine barn er ikke døpt, så kirkelig konfirmasjon blir da vanskelig når de ikke ønsker å døpes selv. Ene som er konfirmert, er konfirmert i frikirken. Bra undervisning og tur til London. De to andre må ikke konfirmeres om de ikke vil det. Det må være noe de selv ønsker tenker jeg. Vil de ikke, så vil de ikke. Null stress Anonymkode: 54315...0fd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Han må jo ikke. Det er ingen tvang, bare litt synd å ikke ha med seg den erfaringem som de fleste andre har. Anonymkode: 4b6d1...cca
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Jeg konfirmerte meg ikke. Alle andre i min klasse gjorde det, men jeg ville ikke. Jeg er ikke kristen så vanlig konfirmasjon var uaktuelt og konfirmasjon som ikke har med religion å gjøre er helt ærlig bare tull. Jeg ble likevel voksen altså, og jeg lærte nok mer av å stå for eget valg og gå en annen vei enn mine venner enn det de gjorde av undervisningen i en religion de ikke trodde på en gang. Det er ikke erfaring som er viktig i livet. Anonymkode: edb2d...798
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 Nå er mitt barn bare 12, men vi har vært bestemt helt fra starten på at han skal få velge sånt helt selv, uten at vi skal prøve å påvirke ham. Han er ikke døpt, og ingen av oss foreldre er kristne, men om han ønsker kristen konfirmasjon (eller en annen religion), så skal vi ordne det. Lite trolig, da han sier han er ateist, men det kan jo endre seg. Og om han vil konfirmere seg borgerlig eller ikke i det hele tatt, så skal vi støtte ham i det også. Det eneste vi er uenige om er at mannen mener vi kan ha en fest selv om han velger bort alle former for seremoni. Det er jeg litt mer skeptisk til. Men den diskusjonen er satt på vent frem til vi vet mer om hva gutten selv ønsker når det er nærmere i tid. 😛 Anonymkode: 236de...2fb
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Hadde ikke mine barn villet konfirmere seg hadde det vært mer enn ok😉 Anonymkode: 7339a...c3d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Han må jo ikke. Det er ingen tvang, bare litt synd å ikke ha med seg den erfaringem som de fleste andre har. Anonymkode: 4b6d1...cca Skjønner det. Er bare redd for at han kanskje angrer når alle andre styrer med selskap, gaver og alt som følger med. Når de er 13/14 år så er de ikke helt med på konsekvensene av valg. Derfor jeg lurer på om vi skal si at han må. Anonymkode: 0f016...21d
Blop Skrevet 11. august 2021 #8 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Skjønner det. Er bare redd for at han kanskje angrer når alle andre styrer med selskap, gaver og alt som følger med. Når de er 13/14 år så er de ikke helt med på konsekvensene av valg. Derfor jeg lurer på om vi skal si at han må. Anonymkode: 0f016...21d Hvis det er på grunnlag av det du tenker å tvinge han til å konfirmere seg, vil du få en møkk sur unge. Uansett grunn du har for å tvinge han til noe så uviktig som å konfirmere seg, er det stor sjanse for at han blir sur. Om han angrer, så får han bare angre da. Det får være måte på å sy puter under armene altså.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #9 Skrevet 11. august 2021 Min 15-åring har valgt vekk konfirmasjon. Han er ikke interessert. Nestemann som egentlig skal konfirmeres neste år, har også valgt det vekk. Jeg har ikke lagt noen føringer. De står fritt til borgerlig-, kirkelig- eller ingen konfirmasjon. Ingen av mine barn er døpt, så jeg antok at de kom til å velge borgerlig konfirmasjon. Jeg synes det faktisk står respekt av å velge bort konfirmasjonen. Tradisjon er ikke en god nok grunn til å døpes eller konfirmeres. Ungdommen må ønske dette selv, og fokuset bør være undervisningen, ikke fest og gaver. Det krever fsktisk litt mot å stå i mot det presset det faktisk er å se at andre får både fest og gaver. Vi har valgt å bruke pengene vi hadde lagt i fest og gave fra oss, på en tur sammen med barnet. I tillegg vil ungene få litt større 18-årsgave enn de ville fått om de ble konfirmert (ungene har ikke visst dette da de tok valget). Anonymkode: 3a6f5...e93
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #10 Skrevet 11. august 2021 Min gutt ønsket ikke konfirmere seg, verken kirke eller borgerlig. Det var aktuelt ifjor og siden det ville vært en nokså stusselig affære (halvparten av familie bor i utlandet og ville ikke fått lov å komme pga korona) var det ok for oss. Vi sparte jo en del utgifter og betalte derfor hele lappen til lett motorsykkel og ny motorsykkel med utstyret. Kom på 75k og besteforeldre spyttet inn noen tusenlapper. Han var eneste på trinnet som sto over konfirmasjon. Anonymkode: 635d6...83e
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #11 Skrevet 11. august 2021 Jeg går litt mot strømmen her, jeg. Om tenåringen virkelig ikke hadde ønsket å konfirmere seg og hatt gode argumenter så hadde jeg ikke tvunget det gjennom. Men om det var pga manglende interesse eller ‘gidder ikke’, så hadde jeg ikke vært så velvillig. Noen tradisjoner er viktige og ikke bare til å velge bort. Konfirmasjon er tradisjonelt en stor dag og de fleste av oss har vel minner fra den dagen. Det å gjennomføre konfirmasjonsundervisning og avslutte med en fest for familien som er glad i konfirmanten og ønsker å være med å feire syns jeg ikke man skal ta så lett på. Anonymkode: cb4ce...886
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #12 Skrevet 11. august 2021 Selvfølgelig er dette noe sønnen din skal få velge helt selv. Handler ikke konfirmasjon mye om å bli voksen og ta og stå for egne valg? Jeg er verken døpt eller konfirmert. Valget om ikke å konfirmere meg tok jeg helt selv, og jeg hadde følt meg umyndiggjort om foreldrene mine hadde presset det gjennom. Anonymkode: f9139...bab
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #13 Skrevet 11. august 2021 Lar de bestemme dette selv her. Og skulle de angre og ombestemme seg så er det lov men de skal jaggu få lov å ordne det så de får reist på leir eller gå til presten selv. Anonymkode: b61bc...130
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #14 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Sønnen min er bestemt på at han ikke vil konfirmeres i kirken og det er helt ok for oss. Dere som mener at kun kirkekonfirmasjon er gjeldende trenger ikke å svare her. Men så er det dette med borgerlig. Vi foreldre mener at dette er både et fint alternativ og utviklende for ungdommen. De går gjennom mye relevant for unge i dag og det er selvsagt en anledning til å samle familien. Både jeg og mannen er konfirmert og det er jo en anledning til å gjøre litt stas på gutten vår. Men han er ikke særlig ivrig, og ønsker ikke å starte med dette. Så lurer jeg på, må han egentlig konfirmere seg? Jeg skjønner at dette ikke er noe han må, så det er ikke bokstavelig ment. Men vi kan jo trumfe det igjennom selvsagt og argumentere for at det er noe de aller fleste gjør osv Dere som har hatt konfirmasjon, har dere sett for dere at dette er noe som kunne vært droppet? Vi har egentlig lite familie og ingen vil ta det ille opp om det ikke blir noe. Husker jeg styra så mye med barnedåp til ungene og egentlig husker jeg lite av det i ettertid. Jeg ser jo at det blir noe annet nå og så er jeg litt redd for at han vil angre seg i ettertid om det ikke blir en feiring av han. Anonymkode: 0f016...21d Han kan vel ha fest med gaver hjemme? Kan hende han ikke synes det er så gøy med alle disse møtene. Jeg ble lovet fest hvis jeg ikke konfirmerte meg.. Gikk med på det, men fikk ikke fest heller. Jeg er jente, og tenker kanskje mere på dette enn gutter. Var nylig i borgerlig konfirmasjon. Husker godt talene da jeg var å så seremonien. Det ble snakket så varmt om ungdommer, om mennesket. Fantastisk. Men jeg er voksen.. Det går ikke an å lese mere om opplegget? Hva skal vennene? Jeg hadde nok vært bestemt å at borgerlig kom til å skje. Anonymkode: 75996...060
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #15 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Skjønner det. Er bare redd for at han kanskje angrer når alle andre styrer med selskap, gaver og alt som følger med. Når de er 13/14 år så er de ikke helt med på konsekvensene av valg. Derfor jeg lurer på om vi skal si at han må. Anonymkode: 0f016...21d Han er virkelig ikke for liten til å ta konsekvensen av valg. Og om han er så hysterisk umoden bør han I HVERT FALL ikke få konfirmere seg. Anonymkode: fe871...e74
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Skjønner det. Er bare redd for at han kanskje angrer når alle andre styrer med selskap, gaver og alt som følger med. Når de er 13/14 år så er de ikke helt med på konsekvensene av valg. Derfor jeg lurer på om vi skal si at han må. Anonymkode: 0f016...21d Men ærlig talt! Om han angrer, hva så? Der vil jo være en nyttig læringserfaring. Han tok et valg, dette ble respektert, og deretter må han leve med konsekvensene. Anonymkode: 809c5...eb9
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #17 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Han er virkelig ikke for liten til å ta konsekvensen av valg. Og om han er så hysterisk umoden bør han I HVERT FALL ikke få konfirmere seg. Anonymkode: fe871...e74 Hysterisk umoden? Er du seriøs! Anonymkode: cb4ce...886
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #18 Skrevet 11. august 2021 Er litt i samme situasjon som deg. Kristen konfirmasjon for vår eldste er uaktuelt for han selv om det er det vi som foreldre aller helst ønsker, men det er hans valg. Ser på borgerlig, men har er ikke spesielt interessert. Vi vil gjerne at han skal konfirmeres, men kommer ikke til å tvinge han. Påmeldingsfristen er 1. oktober så vi får se hva det blir til Anonymkode: 9111c...cf6
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #19 Skrevet 11. august 2021 Det som før het borgerlig har hett humanistisk konfirmasjon i en del år nå😉 Barna velger selvfølgelig helt fritt om, og i tilfelle hvordan, de ønsker å konfirmeres. Anonymkode: f473d...978
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #20 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det som før het borgerlig har hett humanistisk konfirmasjon i en del år nå😉 Barna velger selvfølgelig helt fritt om, og i tilfelle hvordan, de ønsker å konfirmeres. Anonymkode: f473d...978 Nei. Borgerlig er på rådhuset og har ingen ting med religion/livssyn å gjøre. Humanistisk er hos humanistene som er et annet livssyn en kristendommen. Anonymkode: fdd9c...3cc
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #21 Skrevet 11. august 2021 Jeg er ikke døpt og ikke konfirmert. Er ikke kristen, og moren min mente at borgerlig konfirmasjon var en tullete erstatning. Jeg vil nok oppfordre mine døtre til å konfirmere seg pga den sosiale biten, og fordi det er hyggelig med et selskap, men det er ikke noe must. De får velge selv. Anonymkode: fe529...bb0
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #22 Skrevet 11. august 2021 Jeg tenker at de får velge selv, men velger de det helt bort får de heller ikke selskap og gaver. Uten opplæring/møter og seremoni får de heller ikke selskap. Det er ikke sånn at de bare kan skumme fløten uten å yte altså. Men hadde de valgt det helt bort ville jeg nok hatt et litt større 16 eller 18 års selskap og bedt besteforeldre holde igjen gaven til det. De vil ikke gjøre forskjell og har satt av like stor gave til alle. De to eldste hos meg ble konfirmert i kirka, nr tre skal konfirmeres borgerlig til våren. Anonymkode: 92094...139
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #23 Skrevet 11. august 2021 Jeg konfirmerte meg ikke, fordi jeg ikke ønsket av forskjellige grunner. Har aldri angret på det. Anonymkode: 1f2a0...2e8
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #24 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Han kan vel ha fest med gaver hjemme? Kan hende han ikke synes det er så gøy med alle disse møtene. Jeg ble lovet fest hvis jeg ikke konfirmerte meg.. Gikk med på det, men fikk ikke fest heller. Jeg er jente, og tenker kanskje mere på dette enn gutter. Var nylig i borgerlig konfirmasjon. Husker godt talene da jeg var å så seremonien. Det ble snakket så varmt om ungdommer, om mennesket. Fantastisk. Men jeg er voksen.. Det går ikke an å lese mere om opplegget? Hva skal vennene? Jeg hadde nok vært bestemt å at borgerlig kom til å skje. Anonymkode: 75996...060 Hvorfor fest og gaver om han ikke gidder å gå på møtene?? Anonymkode: 6b89f...bd1
Optatium Skrevet 11. august 2021 #25 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg går litt mot strømmen her, jeg. Om tenåringen virkelig ikke hadde ønsket å konfirmere seg og hatt gode argumenter så hadde jeg ikke tvunget det gjennom. Men om det var pga manglende interesse eller ‘gidder ikke’, så hadde jeg ikke vært så velvillig. Noen tradisjoner er viktige og ikke bare til å velge bort. Konfirmasjon er tradisjonelt en stor dag og de fleste av oss har vel minner fra den dagen. Det å gjennomføre konfirmasjonsundervisning og avslutte med en fest for familien som er glad i konfirmanten og ønsker å være med å feire syns jeg ikke man skal ta så lett på. Anonymkode: cb4ce...886 Helt enig i dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå