Gå til innhold

Hvor lenge vokser gutter etter de har kommet i puberteten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn som blir 12 år i slutten av året, begynner nå i 7.klasse. Han er bare 138 cm høy. Da han var 6 år og 8 år så var han å tok røntgen av hånd for å sjekke alder på skjelettet. Første gang var skjelettalderen et år yngre enn hans egentlige alder, andre gangen var skjelettalderen 1 år og 3 mnd mindre enn hva alderen hans var. Radiologen regnet ut slutthøyde til 168 cm +/- 4 cm, så altså 164-172 cm er forventet slutthøyde. Radiologen skrev også at han kunne forvente forsinket pubertet. Men han er kommet i puberteten, lukter av svetten hans og begynt å få hår under armene. Så puberteten har jo begynt til normal alder. Så noen som vet hvor lenge de vokser når de har kommet i puberteten? 
Var hos legen før sommeren fordi jeg er bekymret for høyden hans, men siden han ligger helt nederst på siste strek på percentilskjemaet og har vokst 6 cm på 11 mnd så var ikke legen bekymret. 

Anonymkode: 92fef...404

Fortsetter under...

Skrevet

Tja, min eldste blir snart 19 år og har vokst 1 cm det siste året, så jeg vet ikke om han er helt ferdig utvokst enda. Han kom i puberteten da han var 11 år. 

Anonymkode: 8bc87...c40

Skrevet

De vokser ofte veldig mye det året de kommer i stemmeskiftet. Jeg ville bedt om veksthormon. Ikke gøy for en mann å bli 168 altså. Og 11,5 år er tidlig pubertet for en gutt, ikke for tidlig, men tidlig, iallefall om det er mer enn svettelukt.

Anonymkode: b6738...aa4

Skrevet

Venter fortsatt på at min 11,5-åring skal få det store høydehoppet - ett år etter pubertetsstart. 

Anonymkode: 87a67...a9a

Skrevet

Selv om gutten begynner å få hår kan stemmeskiftet være et par år unna. Min sønn kommer i stemmeskiftet nå og starter i 9, han er rundt 155 høy. Det bekymrer ikke meg, han kommer til å vokse i tre/fire år til. 

Og hvem sier at det ikke er greit å bli 168 som mann, alle kan ikke bli lange..

Anonymkode: 566f3...acc

Skrevet

Min gutt begynte å lukte svette da han var 10 år. Nå er han 14 år, er under 155 cm og er ikke i nærheten av å komme i stemmeskifte. Det kan ta lang tid før sønnen din kommer ordentlig i puberteten. 

Anonymkode: f552a...576

Annonse

Skrevet

Mine gutter kom også i puberteten siste årene på barneskolen, luktet skikkelig høgg og tåfis, fikk mer hår både her og der osv

Men skikkelig veksthopp hadde de ikke før ca 9.klasse når skjegget begynte gro, jøss som de skøyt i været.

Eldste på 20 år har nok ikke vokst noe særlig siste året, men nest eldste på 17 kryper sakte men sikkert litt oppover enda 

Gutter er jo kjent for å vokse helt til slutten av tenårene, de er ikke ferdig utvokst til de er konfirmanter de altså. Der finnes vel nesten ikke gutter som passer konfirmasjonsdressen sin når de begynner på vgs...

Anonymkode: c0f74...536

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

De vokser ofte veldig mye det året de kommer i stemmeskiftet. Jeg ville bedt om veksthormon. Ikke gøy for en mann å bli 168 altså. Og 11,5 år er tidlig pubertet for en gutt, ikke for tidlig, men tidlig, iallefall om det er mer enn svettelukt.

Anonymkode: b6738...aa4

Det er veldig mye bivirkninger på veksthormon så det gir de bare ved ekstreme vekstavvik i dag. 

Mannen min er 169 cm og det har da virkelig aldri vært noe problem.

Skrevet

Min 13 åring har stinket nærmere 1 år, men tror ikke han er kommet skikkelig i stemmeskifte. Han har vokst masse, spesielt siste halvåret, er nå ca 1,68. Hvor lenge stinker de forresten? 

Anonymkode: ea4c1...f9f

Skrevet

Stinker de selv om de dusjer og bruker deo?

Anonymkode: 779bd...2a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Neida, men etter noen timer stinker de igjen!

Anonymkode: ea4c1...f9f

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Den lar seg selvfølgelig vaske vekk, men kommer tilbake selv om de bruker deo.

De må dusje ofte og være nøye med hygienen i puberteten, det lukter mye.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Med tre tenåringsgutter i hus og som lærer i VGS kan jeg svare et rungende JA!!! på denne. Det er helt utrolig! Alle tre guttene mine dusjer hver eneste dag, tar på deo og rene klær. De dufter frisk og godt - i et par timer. Så begynner stanken langsomt å komme snikende. Samme i klasserommet, det lukter mot slutten av dagen. Jeg har en teori om at det er noe hormonelt, det må jo være en grunn? De siste månedene har det faktisk dempet seg på eldstemann på 19 år, nå lukter han bare av og til og bare sent på kvelden i så fall.

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Med tre tenåringsgutter i hus og som lærer i VGS kan jeg svare et rungende JA!!! på denne. Det er helt utrolig! Alle tre guttene mine dusjer hver eneste dag, tar på deo og rene klær. De dufter frisk og godt - i et par timer. Så begynner stanken langsomt å komme snikende. Samme i klasserommet, det lukter mot slutten av dagen. Jeg har en teori om at det er noe hormonelt, det må jo være en grunn? De siste månedene har det faktisk dempet seg på eldstemann på 19 år, nå lukter han bare av og til og bare sent på kvelden i så fall.

Samme her. Lukta setter seg i klærne også. Det går ikke mange timene fra dusj og deo til det lukter. Beklager generaliseringen, men det er som å gå inn på arbeidsbrakke med polske håndverkere. Det er nok hormonelt, for mannen lukter ikke sånn (med unntak av skoene etter en lang arbeidsdag) 

Vår kom i stemmeskiftet i slutten av barneskolen, veksten stoppet ikke før slutten av ungdomsskolen. Nå vokste vår sønn jevnt og trutt litt mer enn snittet, nesten ett hode høyere enn resten på barneskolen. I løpet av siste året på ungdomsskolen og første på videregående har flere av gutta tatt igjen gapet eller vokst forbi. Han er 191-192 nå. 

Anonymkode: 948e7...cd7

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Det er hormonelt, og det går over.

Eldste her på 20 år stinker ikke lenger, han kan selvfølgelig lukte svette etter en varm dag/trening, men det er ikke lenger den intense lukten.

Nest eldste på 17 lukter heller ikke noe særlig lenger. Men han stinket skikkelig en periode, satte seg omtrent i veggene på rommet hans 😉 Er nok litt individuelt, for eldste var aldri så ille. Her måtte det dusjes to ganger om dagen, luftes, skiftes sengetøy oftere enn vanlig osv. Men så gav det seg og ble mer normalt igjen.

Skrevet

Høres ikke ut som pubertet, det høres ut som adrenarke (regnes ofte som det samme, men er to forskjellige ting). Så trenger ikke bety at han er i puberteten enda.

https://en.wikipedia.org/wiki/Adrenarche

Anonymkode: 5c6f9...89d

Skrevet

Vet egentlig ikke når mine kom i puberteten, det kom så gradvis, men eldste var ca 165 cm når han konfirmerte seg som 14.5 åring. Til jul det året passet ikke dressen lenger. Nå er han straks 20 år og er 183 cm. Like før han fylte 18 år brakk han armen. Legene kalte det ett barnefraktur og flere leger kom innom for å se om fødselsdatoen stemte med det som sto på bildene. De hadde aldri sett en nesten 18 åring med ett sånn brudd før. Det betydde vistnok at skjelettet hans ikke var ferdig utvokst. Så de kan vokse langt opp i tenårene, har hørt en plass at gutter vokser til de er 21 år, men vet ikke om det stemmer.

Midterste på snart 18 har vokst mer gradvis, tidlig barneskole så var han ganske liten. Nå er han en robust kar på nærmere 190 cm. og påstår at han har voksesmerter i knærne enda.

Anonymkode: 01de8...bb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...