Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Saken er følgende: Vi har en jente på 9 år som har angst, hovedsaklig separasjonsangst (diagnose fra BUP). Dette fører til at vi hver dag må følge henne til skolen, samt hente henne (hvis vi i det hele tatt får henne avgårde). Hun har fullstendig angst for at vi ikke skal hente henne, og vi må love, iallfall ti-femten ganger på vei til skolen, at vi skal være der iallfall fem minutter før hun slutter skolen. SFO var utelukket allerede i andre klasse, hun har ikke sjanse. Dette opplegget hadde vi i hele fjor, og pappaen og jeg fikk med nød og neppe fordelt oss på morgen og ettermiddag, men med en skole som er fra halv ni til halv to (en dag til halv tolv) så sier det seg selv at det går hardt utover jobbene. Vi har klart å lirke det til med særdeles god forståelse fra arbeidsgiveren min (mannen har eget firma), men jeg ser, til tross for behandling hos BUP, ingen tegn til forbedring kommende skoleår heller, dessverre. Iallfall ikke foreløpig. Håpet er jo at hun skal kunne gå hjem etter skolen og være alene fram til vi kommer hjem slik de fleste andre i klassen hennes gjør, men foreløpig er dette er luftslott laaaangt i det fjerne. Så da er spørsmålet mitt: kan dette gi grunnlag for pleiepenger, tro? Jeg tenker da på timene/tidsrommet fra kvart over ett (når jeg må dra fra jobb) og ut dagen? Jeg ville jo tro at dette vil være mer forutsigbart for arbeidsgiver også. Men jeg vet ikke hvor mye som «skal til»? Takk for svar! Anonymkode: f071c...148
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Det kan utløse flere støtteordninger faktisk. Jeg tenker først og fremst på hjelpestønad, det kan du få om barnet trenger mer enn jevnaldrende barn. Søsteren min får det fordi niesen min har tourettes og angst. Siden hun får hjelpestønad får hun også penger fra forsikringsselskapet, mange selskaper gir utbetalinger på barneforsikringer når man får grunn eller hjelpestønad fra nav Anonymkode: 78084...d11
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): kan dette gi grunnlag for pleiepenger, tro? Jeg tenker da på timene/tidsrommet fra kvart over ett (når jeg må dra fra jobb) og ut dagen? Når du må dra til/fra jobb bryr ikke nav seg om. De regner en skoleuke for 37,5 time. Du må ha minst 20% inntektstap for å få pleiepenger. De ser da på antall timer barnet er på skolen. 5 timer fire dager i uken og 3 timer en dag blir da totalt 23 timer i uken. Dvs barnet er på skolen 61 %. Da kan du få innvilget 40% pleiepenger. (De runder av til nærmeste hele prosent ) MEN, ved psykisk sykdom så er det litt vanskeligere å få det innvilget. Det virker som om behovet for tilsyn hos ditt barn er situasjonsbestemt og sporadisk, altså ved separasjon og nav kan da være litt vanskelig på dette, men det skader jo aldri å søke. Bare husk at det må være en lege fra spesialisthelsetjenesten som søker, fastlegen kan ikke søke for dere. Jeg har 40% pleiepenger, har et barn med diagnose, alvorlige innsovningsvansker og store problemer med å få barnet mitt på skolen til tider. Jeg søkte og fikk det innvilget etter en uke. Jeg ville tatt kontakt med legen som følger henne opp i spesialisthelsetjenesten og hørt om legen kunne ha søkt for dere. Det er legen som fyller ut skjemaet, du kan så søke på nett og bare ta bilde av skjemaet legen har fylt ut og legge ved. Da går det mye raskere. Lykke til♥️ Anonymkode: e64a5...247
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Det kan utløse flere støtteordninger faktisk. Jeg tenker først og fremst på hjelpestønad, det kan du få om barnet trenger mer enn jevnaldrende barn. Søsteren min får det fordi niesen min har tourettes og angst. Siden hun får hjelpestønad får hun også penger fra forsikringsselskapet, mange selskaper gir utbetalinger på barneforsikringer når man får grunn eller hjelpestønad fra nav Anonymkode: 78084...d11 Tusen takk for godt svar og fint tips! 🙂 HI Anonymkode: f071c...148
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Når du må dra til/fra jobb bryr ikke nav seg om. De regner en skoleuke for 37,5 time. Du må ha minst 20% inntektstap for å få pleiepenger. De ser da på antall timer barnet er på skolen. 5 timer fire dager i uken og 3 timer en dag blir da totalt 23 timer i uken. Dvs barnet er på skolen 61 %. Da kan du få innvilget 40% pleiepenger. (De runder av til nærmeste hele prosent ) MEN, ved psykisk sykdom så er det litt vanskeligere å få det innvilget. Det virker som om behovet for tilsyn hos ditt barn er situasjonsbestemt og sporadisk, altså ved separasjon og nav kan da være litt vanskelig på dette, men det skader jo aldri å søke. Bare husk at det må være en lege fra spesialisthelsetjenesten som søker, fastlegen kan ikke søke for dere. Jeg har 40% pleiepenger, har et barn med diagnose, alvorlige innsovningsvansker og store problemer med å få barnet mitt på skolen til tider. Jeg søkte og fikk det innvilget etter en uke. Jeg ville tatt kontakt med legen som følger henne opp i spesialisthelsetjenesten og hørt om legen kunne ha søkt for dere. Det er legen som fyller ut skjemaet, du kan så søke på nett og bare ta bilde av skjemaet legen har fylt ut og legge ved. Da går det mye raskere. Lykke til♥️ Anonymkode: e64a5...247 Tusen hjertelig takk for et veldig flott og utdypende svar, det var til STOR hjelp ♥️! Da vet jeg hva jeg skal gjøre videre - så det blir spennende å se hva vi får til her. Tusen takk igjen, altså! HI Anonymkode: f071c...148
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Tusen hjertelig takk for et veldig flott og utdypende svar, det var til STOR hjelp ♥️! Da vet jeg hva jeg skal gjøre videre - så det blir spennende å se hva vi får til her. Tusen takk igjen, altså! HI Anonymkode: f071c...148 Bare hyggelig å kunne hjelpe♥️ Nav pleiepenger er faktisk ganske grei å ha med å gjøre, resten av nav har jeg dårlig erfaring med, men de som sitter med pleiepenger virker som de stoler på det legene skriver og hører på det så får håpe legen søker for dere og at dere får det gjennom🤞🏻🤞🏻 Anonymkode: e64a5...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå