Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Kan jeg nekte? 1. Barna vil ikke, de vil bo hos meg 2. Han har vært fraværende, hatt samvær kun 1 helg per mnd, og enkeltdager uten overnatting innimellom. 3. Barna er 5 og 9 år 4. Den dagen pappaen skal hente de vil de ikke på skole/sfo og i barnehagen. Nå krever han annenhver helg og en dag per uke. Og sier at han skal ha en 50/50 ordning fra minste begynner på skolen (1 år igjen i barnehage). Hvem kan jeg rådføre meg med. Han møter ikke opp på familievernkontoret. Han har fått seg samboer etter flere år som partygutt så nå tror jeg han ønsker dette for å imponere denne damen. Som forøvrig har 2 egne barn på 7 og 13 år. Barna vil virkelig ikke. Anonymkode: 59d19...2a5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 Du nekter, og fortsetter å nekte. Familievernkontoret kan hjelpe, og du kan også alliere deg med barnevernet. Anonymkode: 1cb30...186
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Du nekter, og fortsetter å nekte. Familievernkontoret kan hjelpe, og du kan også alliere deg med barnevernet. Anonymkode: 1cb30...186 Ok, så jeg kan stå på mitt her? Hadde barna hatt lyst hadde det vært greit. Har snakket med barnevernet men vi bli bare henvist til fvk. Kan jeg dra på fvk alene? Hvordan kan de hjelpe når de ikke får snakke med far til barna? Vi var der en gang på mekling, da sa vedkommende at de ikke kunne ta parti, og de skrev heller ingen form for journal. Hvordan kan de da huske det jeg sier til et mirakel skjer og far velger å møte opp en gang i fremtiden? Sukk... Anonymkode: 59d19...2a5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Samvær er en rettighet BARNA har. Du bør prate med barna om hvorfor de ikke vil til far. Hvis han har vært fraværende og nå plutselig ønsker å ha masse samvær, for å imponere ny dame, se bra ut overfor familien sin eller betale mindre bidrag, så er det jo ikke til barnas beste å øke samværet. Hvis de ikke vil, så bør de ikke tvinges. Oppfordres - ja, tvinges - nei. Anonymkode: b7dcb...27e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 At han ikke møter opp på familievernkontoret er til din fordel. Det viser liten vilje til samarbeid. Pass på å dokumentere, skriftlig/bilder, all kommunikasjon mellom dere ang. samvær. Han vil muligens få igjennom annenhver helg, men neppe 50-50 med så store unger som absolutt ikke vil. Anonymkode: e1918...af0
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #6 Skrevet 10. august 2021 Jeg ville bedt fvk om å kontakte ham for møte med deg der. Vet om tilfeller hvor de har gjort det. Han kan jo fremdeles nekte å møte, men da blir det jo enda mer tydelig at han ikke vil samarbeide om samværet. Hvis han da ikke vil møte deg, da ville jeg sendt ham et brev (med kopi, ev. send det rekommandert for å sikre at han får det). Der ville jeg vist til det at han nå har ytret ønske om mer samvær med barna sine, og at hvis der skal fungere, da må han først være villig til å kommunisere ordentlig med deg om samværet (på fvk) og at han må være forberedt på at ev. økning av samværet må skje gradvis og på barnas premisser. Videre ville jeg beskrevet situasjonen slik den har vært, at han selv har prioritert bort samvær og valgt å kun ha dagssamvær én helg i måneden, og at han ikke har villet ha barna på overnatting. Ville forklart at det at han har valgt å ha så lite samvær gjør at barna ikke føler seg trygge på ham og det å være hos ham til overnatting en hel helg. Ville understreket at du er positiv til å finne måter å løse dette på, men at han i så fall først må begynne å ha hyppigere dagsamvær, og at hvis barna etter hvert føler seg tryggere på ham, da kan ev. overnatting forsøkes én natt, når barna er klare for det selv. Ville også ha skrevet det at barna nå gruer seg så mye til samvær med ham, at selv om du alltid forsøker å motivere dem og tenke positivt om det, så sliter de dager for samvær med å gå i barnehage/skole/sfo. Dette er såpass alvorlige tegn på at han har vært for lite tilstedeværende, at barna er utrygge på ham, at hvis han virkelig ønsker mer samvær, da må han være villig til å ha samvær på barnas premisser, slik at samvær med ham blir positivt for barna. Og så minne på at for å få til dette, da må dere samarbeide, og da kan han ikke fortsette å sabottere kommunikasjonen. Ville også argumentert med at dere to bør gå et veiledningskurs for foreldre sammen, da dere trenger å gjøre dette riktig fremover, siden barna sliter så mye pga. hans manglende samvær med dem over flere år. Ville bedt ham om å svare skriftlig. Vil han ikke, da har du dokumentert at du er saklig, at du er imøtekommende, at du kommer med løsningsforslag... og at han nekter. Anonymkode: 368f7...704
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #7 Skrevet 10. august 2021 Så bra at far ønsker mer samvær! Hvorfor vil ikke barna? Anonymkode: 73bf5...edc
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #8 Skrevet 10. august 2021 Men hi da, barna vil ikke fordi de har for sjelden samvær. Dette vil gå seg til når de er der mer. Husk det blir jo en bedre dynamikk og bedre stemning med dame i hus også. Kan bare ikke forstå tankegangen din altså, det må da gå an å prøve det ut vel! Ja, så har han vært fraværende og dårlig far til nå. Uansett om han nå ønsker dette for å evt imponere ny dame så er det en positiv ting å endre til det bedre. Mange fedre vet ikke att fram på seg selv for stell og aktiviteter med barna, så å få en dame til å hjelpe seg er sikkert det som trengs for ham. Derfor mener jeg at her er det du som er vanskelig og negativ. Barna vil helt sikkert sakte men sikkert føle mer glede over å dit. Gi det en sjanse du 👍 Anonymkode: 822d7...8ad
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #9 Skrevet 10. august 2021 Sånn var det her også. Barna var hos far en helg i mnd, og ville aldri reise. De gråt og klamret seg til meg. Da de begynte å ha mer samvær ble det lettere. Jeg oppmuntret hele tiden til det, og fordi de stoler på meg, så gikk de med på det. Det handler en del om din holdning og hva du sier. Du bør absolutt oppmuntre og støtte far på at dette er bra for dem. Barna trenger faren sin. Du vet jo ikke noe om motivet hans, su bare antar. Det kan hende han har innsett at han har vært for lite til stede og nå vil endre på det. Anonymkode: a5796...d38
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 Om han er skikket til å være far og barna har det greit på samvær de gangene de har vært hos han, så ser jeg ikke problemet. Om han vil ha mer samvær nå så er jo det positivt uansett grunn. Men da må det selvfølgelig skje gradvis så de blir bedre kjent med han. Ikke bare plutselig mye samvær. Kanskje også hyppig og korte samvær i begynnelsen. Barna er jo også fortsatt så små at de kan ikke ta dette valget selv, om det ikke er noe alvorlig inne i bildet. Trygge , oppmuntre og legge til rette for at de skal bli bedre kjent med faren. Anonymkode: b4a0f...e48
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så bra at far ønsker mer samvær! Hvorfor vil ikke barna? Anonymkode: 73bf5...edc La meg gjette... sikkert fordi han til nå har gitt en god faen i dem? Anonymkode: b7dcb...27e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Om han er skikket til å være far og barna har det greit på samvær de gangene de har vært hos han, så ser jeg ikke problemet. Om han vil ha mer samvær nå så er jo det positivt uansett grunn. Men da må det selvfølgelig skje gradvis så de blir bedre kjent med han. Ikke bare plutselig mye samvær. Kanskje også hyppig og korte samvær i begynnelsen. Barna er jo også fortsatt så små at de kan ikke ta dette valget selv, om det ikke er noe alvorlig inne i bildet. Trygge , oppmuntre og legge til rette for at de skal bli bedre kjent med faren. Anonymkode: b4a0f...e48 Problemet er at barna vil ikke øke samværet. Samværet er der for barnas skyld, ikke farens. Ja, man skal oppmuntre dem til å se far så mye som mulig, men ikke tvinge dem. Anonymkode: b7dcb...27e
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men hi da, barna vil ikke fordi de har for sjelden samvær. Dette vil gå seg til når de er der mer. Husk det blir jo en bedre dynamikk og bedre stemning med dame i hus også. Kan bare ikke forstå tankegangen din altså, det må da gå an å prøve det ut vel! Ja, så har han vært fraværende og dårlig far til nå. Uansett om han nå ønsker dette for å evt imponere ny dame så er det en positiv ting å endre til det bedre. Mange fedre vet ikke att fram på seg selv for stell og aktiviteter med barna, så å få en dame til å hjelpe seg er sikkert det som trengs for ham. Derfor mener jeg at her er det du som er vanskelig og negativ. Barna vil helt sikkert sakte men sikkert føle mer glede over å dit. Gi det en sjanse du 👍 Anonymkode: 822d7...8ad Og her visste du ALT plutselig😳 Barna vil virkelig ikke, trenger ikke utdype hvorfor. Anonymkode: 59d19...2a5
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #14 Skrevet 10. august 2021 Ja man skal oppmuntre barn til å se faren, men det fungerer faktisk ikke sånn at man som far bare kan komme og gå ettersom man finner det for godt selv. Forstår ikke dere som utelukkende ser det som positivt at en far som ikke har brydd seg om barna i flere år plutselig vil ha dem halve tiden. Hva tror dere det gjør med barna å bli behandlet sånn? Nei som forelder må man opparbeide seg tillit, og det starter etter fødselen. Som forelder har man plikt til å være der for barna alltid og gi dem den tryggheten de trenger. Som forelder skulle man være den ene barna alltid skulle kunne stole på og føle 100% trygghet til. Da kan man ikke bare komme etter flere år og plutselig kreve, når tilliten og tryggheten fra barnas side ikke er der. Det vitner om stor mangel på empati og omsorgsevne. Om han virkelig ønsker å se barna mer nå og få et forhold til de må han starte med en ydmyk holdning overfor dem og ta det i barnas tempo og på deres premisser Anonymkode: b5ae1...8f8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #15 Skrevet 10. august 2021 Et annet problem med at far plutselig skal ha 50% samvær etter flere år fraværende er det sviket barna må oppleve fra sin mor. Barna vil føle at mor gir dem fra seg halve tiden til en fremmed de ikke føler seg trygg på, og kan ha problemer med å forstå dette. Hele denne foreslåtte ordningen vil kunne skape store problemer for barnas viktige trygghet, tillit og stabilitet når de plutselig skal flytte til en for dem fremmed mann som de vet ikke bryr seg om dem Anonymkode: b5ae1...8f8
Anonym bruker Skrevet 11. august 2021 #16 Skrevet 11. august 2021 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Kan jeg nekte? 1. Barna vil ikke, de vil bo hos meg 2. Han har vært fraværende, hatt samvær kun 1 helg per mnd, og enkeltdager uten overnatting innimellom. 3. Barna er 5 og 9 år 4. Den dagen pappaen skal hente de vil de ikke på skole/sfo og i barnehagen. Nå krever han annenhver helg og en dag per uke. Og sier at han skal ha en 50/50 ordning fra minste begynner på skolen (1 år igjen i barnehage). Hvem kan jeg rådføre meg med. Han møter ikke opp på familievernkontoret. Han har fått seg samboer etter flere år som partygutt så nå tror jeg han ønsker dette for å imponere denne damen. Som forøvrig har 2 egne barn på 7 og 13 år. Barna vil virkelig ikke. Anonymkode: 59d19...2a5 For det første syns jeg det høres greit ut å holde samværet som det er i dag. Og så regner jeg med at du prater med barna i forkant og etterkant av samværet? Du bør oppfordre positivt og gjennomgående til samværet. Ikke bare like før men egentlig fra samværet ender og til neste starter. Hvordan du prater om pappa og de nye er viktig, og holdningene dine skinner gjennom mye mer enn du tror og smitter på barna. Far bør kanskje holde kjæresten og hennes barn unna samværet ei stund fremover. Så barna ikke må konkurrere om pappa med tre andre. Det er ikke riktig ovenfor barna. Ser noen sier at du kan be barnevernet om hjelp men erfaring viser at de ikke ønsker å blande seg i samværstvister uten at det ligger bekymring for barna bak. Familievernkontoret er en greit plass om du får med eksen din men om bare du møter er det ikke mye de får gjort. De kan heller ikke bestemme noe. Kan du søke etter barnevakt til noen av barna, lage en fast ordning så du får litt pusterom. Anonymkode: ce73d...f46
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå