Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #1 Skrevet 10. august 2021 Hva kan jeg forvente meg? Holder det å ta Paracet eller må jeg ta sterkere piller? Hvor lenge må jeg vente med å trene? Sykling og løping. Anonymkode: 86ed4...3dd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #2 Skrevet 10. august 2021 For meg var det temmelig vondt etterpå, men jeg hadde en ganske stor svulst på den ene eggstokken så da den ble fjernet var liksom alt i bevegelse inni der for å fylle plassen og legge seg tilrette. Svulsten var så stor at de åpnet hele keisersnittarret for å få den ut, og etterpå var det vonde enn etter keisersnittet. Men du skal kanskje bare ta kikkhull? Anonymkode: 43d5e...d7a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #3 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): For meg var det temmelig vondt etterpå, men jeg hadde en ganske stor svulst på den ene eggstokken så da den ble fjernet var liksom alt i bevegelse inni der for å fylle plassen og legge seg tilrette. Svulsten var så stor at de åpnet hele keisersnittarret for å få den ut, og etterpå var det vonde enn etter keisersnittet. Men du skal kanskje bare ta kikkhull? Anonymkode: 43d5e...d7a Ja jeg skal «bare» ha det. Dagkirurgi. Tror den bare er 6-7 cm men har hatt den i fem år nå og hadde doblet seg i størrelse på siste kontroll så derfor vil de ta den. Siden jeg er i overgangsalderen så velger jeg å fjerne begge. Vet ikke hvor stor den er nå da. Pga covid har jeg ventet 7 mnd på operasjon. Anonymkode: 86ed4...3dd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #4 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Ja jeg skal «bare» ha det. Dagkirurgi. Tror den bare er 6-7 cm men har hatt den i fem år nå og hadde doblet seg i størrelse på siste kontroll så derfor vil de ta den. Siden jeg er i overgangsalderen så velger jeg å fjerne begge. Vet ikke hvor stor den er nå da. Pga covid har jeg ventet 7 mnd på operasjon. Anonymkode: 86ed4...3dd Hos meg trodde de etter ultralyd og ct at svulsten var 13 cm i diameter, men da de åpnet opp var den mye større, så de ble plutselig redd den var ondartet... Men den var godartet heldigvis, men siden den hadde vokst så mye og snirklet seg rundt div innvoller tok operasjonen litt tid og det var temmelig smertefullt første 3-4 dagene etterpå. Men så ble det bedre og jeg tok ikke noe smertestillende etter det. Men måtte ta hensyn til at det var tatt en bukoperasjon da, i ca 6 uker Anonymkode: 43d5e...d7a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #5 Skrevet 10. august 2021 Jeg har ikke hatt helt samme operasjon, men fjernet syster og endometriose via kikkhullsoperasjon. Det er ubehagelig etterpå, men for meg var det mest overraskende hvor lite mobil jeg var de første 5-6 dagene. Det var nesten som å være høygravid igjen, som om jeg ikke hadde magemuskler eller helt klarte å bøye meg framover. Måtte dra meg opp i sittende stilling, kunne ikke ligge på magen, måtte sitte litt bakovervendt ved bordet (vondt/ubehagelig å bøye seg) osv. Det var jeg ikke forberedt på. Eller styret rundt det å ha operasonssår å stelle. Anonymkode: 17990...c67
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #6 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (På 10.8.2021 den 8.46): Jeg har ikke hatt helt samme operasjon, men fjernet syster og endometriose via kikkhullsoperasjon. Det er ubehagelig etterpå, men for meg var det mest overraskende hvor lite mobil jeg var de første 5-6 dagene. Det var nesten som å være høygravid igjen, som om jeg ikke hadde magemuskler eller helt klarte å bøye meg framover. Måtte dra meg opp i sittende stilling, kunne ikke ligge på magen, måtte sitte litt bakovervendt ved bordet (vondt/ubehagelig å bøye seg) osv. Det var jeg ikke forberedt på. Eller styret rundt det å ha operasonssår å stelle. Anonymkode: 17990...c67 Da har jeg fjernet de. Det ble forbausende vondt i dag. Og klarer ikke sitte uten at det verker. Anonymkode: 86ed4...3dd
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #7 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Da har jeg fjernet de. Det ble forbausende vondt i dag. Og klarer ikke sitte uten at det verker. Anonymkode: 86ed4...3dd Uff, stakkars deg! Ja, det å sitte husker jeg at var vanskelig i starten. Du vil nok få det bedre ganske snart. God bedring! Anonymkode: 17990...c67
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #8 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Da har jeg fjernet de. Det ble forbausende vondt i dag. Og klarer ikke sitte uten at det verker. Anonymkode: 86ed4...3dd Husk å ta nok smertestillende! Det er ingen ære i å lide, tilstrekkelig smertestillende er en viktig del av å det å komme seg etter operasjon. God bedring! Anonymkode: 684b8...5c6
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #9 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Husk å ta nok smertestillende! Det er ingen ære i å lide, tilstrekkelig smertestillende er en viktig del av å det å komme seg etter operasjon. God bedring! Anonymkode: 684b8...5c6 Hehe. Her lides det ikke. Men vil ikke ta for mye så venter kanskje en time for lenge før jeg tar en pille. Håper jeg føler meg bedre i morgen. Å ligge i senga uten å røre en muskel med pute mellom knærne er egentlig god smertelindring også. 😊 Anonymkode: 86ed4...3dd
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #10 Skrevet 12. august 2021 Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Hehe. Her lides det ikke. Men vil ikke ta for mye så venter kanskje en time for lenge før jeg tar en pille. Håper jeg føler meg bedre i morgen. Å ligge i senga uten å røre en muskel med pute mellom knærne er egentlig god smertelindring også. 😊 Anonymkode: 86ed4...3dd Det er enklere å lindre smerter før de er alt for kraftige. Og sår gror saktere når du har smerter, fordi du hemmer sirkulasjon og oksygenering av vevet da blodårene trekker seg sammen som respons på smerte. Derfor: Ta smertestillende, hold deg varm, spis sunn og næringsrik mat og hvil om du vil komme deg raskt på bena. Anonymkode: a0f8a...add
Anonym bruker Skrevet 12. august 2021 #11 Skrevet 12. august 2021 Jeg fjernet eggstokker via kikkhullsoperasjon for noen år siden som kreftforebyggende operasjon (pga genfeil som gir økt sjanse for brystkreft og eggstokkreft). Det jeg husker som verst var smerter i skuldrene pga gassen som brukes under operasjonen. Men jeg var selvsagt lemster i mine nedre regioner også. Jeg var alene med åtteåring i den perioden, og slapp heldigvis å ha tunge løft i forbindelse med den daglige familiedriften. Men det var utfordrende å huske på at man skulle være forsiktig med hvordan man beveget seg og at man ikke skulle løfte for tungt. Husker jeg hvilte mye på dagtid mens barnet var på skole. Anonymkode: 007bc...928
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #12 Skrevet 13. august 2021 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Hehe. Her lides det ikke. Men vil ikke ta for mye så venter kanskje en time for lenge før jeg tar en pille. Håper jeg føler meg bedre i morgen. Å ligge i senga uten å røre en muskel med pute mellom knærne er egentlig god smertelindring også. 😊 Anonymkode: 86ed4...3dd Ikke vent for lenge, hele poenget er å ta tidsnok slik at du ikke får smertetopper. Da er det mye vanskeligere å komme ned på ok nivå igjen. Det er en liten kunst, det der med smertelindring, det lærte jeg "the hard way" etter en veldig smertefull operasjon. Hvis du er redd for å ta for mye, ring sykehuset og snakk med dem der. 😊 Anonymkode: 684b8...5c6
Anonym bruker Skrevet 13. august 2021 #13 Skrevet 13. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ikke vent for lenge, hele poenget er å ta tidsnok slik at du ikke får smertetopper. Da er det mye vanskeligere å komme ned på ok nivå igjen. Det er en liten kunst, det der med smertelindring, det lærte jeg "the hard way" etter en veldig smertefull operasjon. Hvis du er redd for å ta for mye, ring sykehuset og snakk med dem der. 😊 Anonymkode: 684b8...5c6 Jeg fike beskjed om hva jeg burde og hva jeg kunne om burde ble for tøft. 👍 Anonymkode: 86ed4...3dd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå