Gå til innhold

Fra du oppdaget kul i brystet,

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvor lang tid tok det før du ringte lege, evt fikk legetime? 

Oppdaget et hardt "parti" i ene brystet i dag. Ikke en typisk ert, men en større klump på kanskje halvannen til to cm. Lettere å kjenne når jeg løfter armen over hodet. 

Flere år siden forrige ammeperiode, ikke gravid, ikke prevensjon, snart 40. Vente en syklus eller ringe i morgen? 

Anonymkode: ae1b7...498

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville definitivt ringt i morgen. Det er absolutt ingen gode grunner for å vente med slikt. Enten får du beskjed om at det er ufarlig, eller - i verste fall - oppdager du sykdom en måned tidligere.

Anonymkode: f9430...f9e

Skrevet

Jeg skal ærlig innrømme at jeg gikk i flere uker en gang jeg oppdaget en kul i brystet. Jeg ville garantert sagt til hvem som helst andre at de måtte forte seg å ringe legen med en gang. Det var også planen min, men så ble det ikke sånn. Litt fordi jeg håpet veldig at kulen plutselig skulle bli borte av seg selv. Sånt kan vel skje? Så kom sommerferien, og jeg ville ikke ødelegge den for resten av familien, avlyse turer og planer for noe som "sikkert ikke var noe". Så da gikk det noen uker da. Noen uker der jeg sjekket om kulen var der sikkert 30 ganger om dagen, der tankene mine var bare halvveis tilstede, og der jeg både sovnet og våknet med en klump i magen. Jeg ville jo egentlig ikke vite svaret heller, men kynisk som jeg var så avlyste jeg frisørtimen, for jeg trengte jo ikke å farge håret og klippe meg om jeg skulle miste det allikevel... Jeg var heldig, da. Det var en ufarlig kul, og da jeg først ringte legen og ba om time, så gikk det fort. 

Så mitt råd til deg er å ringe i morgen. 

Skrevet

Oppdaget en kul lille julaften el noe sånt. Ringte lege mand 28. som da var første mulighet. Kom inn samme dag. Fikk time til utvidet mammografi 15.1., altså 2,5 uke etter. Det så de kulen, så det ble umiddelbar biopsi. Fikk heldigvis svar etter 1 uke ar den var godartet, men den ble fjernet med operasjon 2,5 uke etter mammografi/biopsi. 

Anonymkode: c319d...9d9

Skrevet

Jeg fikk time dagen etter hos fastlegen og kort tid senere time til mammografi. Husker ikke nøyaktig hvor lang tid det tok. De tok biopsi og kulen var heldigvis godartet. Jeg har hatt kul to ganger - sjekket begge gangene. 

Anonymkode: fa345...812

Skrevet

Fikk sjekket de av legen samme dag som jeg oppdaget de. Hadde legetime pga noe annet, så helt tilfeldig. Ømme bryster hadde jeg hatt i litt tid, men hadde så mange helseplager akkurat da at det ringte ingen bjeller. Fikk mamaografi innen en uke og jeg kunne puste lettet ut. Eller, det var noe galt, men ikke noe farlig galt 

Nabodama tok en sjekk av seg selv når jeg hadde vært på mamografi. Fant en kul og måtte vente noen uker på å få time, hun var ikke så heldig som meg. Men oppdaget det heldigvis tidlig nok slik at det bare kunne fjernes. 

Så har du oppdaget noe unormalt, bestill legetime med en gang. Du kommer bare til å gå rundt og bekjymre deg. Er det ikke noe galt så blir du ferdig med det, er det noe galt slipper du å angre deg i ettertid for at du ventet. Jeg er på kontroll annenhvert år pga noe arveldig, selv om det bare er en kontroll soom jeg har gjort mange ganger gruer jeg meg like mye til hver gang. Jeg har forberedt meg på at jeg kommer til å få ett kjipt svar engang, men da tar jeg det derifra når det skjer. Begge ungene mine har begynte å sjekke dette også, 18åringen har fått det inn i journalen sin at dette skal sjekkes samtidig som hun har sin årlige sjekk for en sykdom hun har. Hun glemmer det selv, så hun syns det er greit det blir sjekket når hun uansett må til legen hvert år. 

Anonymkode: a7593...c52

Skrevet

Ringte dagen etter at jeg oppdaget kul. Fikk legetime dagen etter der. Gikk ganske raskt til jeg fikk mammografi også, men husker ikke hvor raskt. Har brystkreft i familien, men vet ikke om det påvirket tiden.

Anonymkode: 60657...ba8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...