Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Har ett barn som starter i tredje, hun er litt «lubben», så jeg må være bevisst på hva jeg sender med i matpakken. Noen tips til hva jeg kan sende med og hvilken mengde er normal (må bevisstgjøre meg selv slik at jeg ikke overforer ubevisst)? Er snakk om lunsj og mellommåltid. Bør det pakkes i hver sin matboks eller i en? Anonymkode: 802f5...d0a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Vi pakker alt i en boks. Det fungerer greit for vår datter, men jeg vet mange har blitt oppfordret til å bruke to bokser. Vi sender med jenta vår brødskiver (hjembakt/halvgrovt eller havrebrød metter godt) med varierende pålegg etter hva hun liker for tiden. Ost, skinke, salami, kaviar, leverpostei er favoritter. I tillegg har hun alltid med seg litt frukt og grønt og noen ganger en yoghurt. Vi skjærer opp litt frukt og grønt i biter/båter/staver og fordeler litt i ungenes matbokser, da spiser de mer enn hvis de har med et helt eple eller gulrot. Hvis det er rester fra middag som egner seg får de gjerne med seg det. I blant varierer vi litt og de kan f.eks. få en byggrynsgrøt eller påsmurte lefser/lomper. Anonymkode: 31770...f12
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Min tredjeklassejente vil som regel ha en brødskive, et knekkebrød og en halv frukt per matboks. Til mellommåltid kan det være en mellombar eller lignende. Hun spiser nesten aldri opp alt. Anonymkode: c02e3...35a
☆☆☆ Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 (endret) Mi har to brødskiver med salami eller skinke, ein yoghurt og eit eple. Ho drikk vatn til. Ein boks, yoghurten ved sida av. Endret 9. august 2021 av ☆☆☆
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 To hjemmebakte grove pizzasnurrer og litt grønt/frukt. Anonymkode: f5082...074
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Min som gikk i 3.kl i fjor hadde som regel 1 brødskive (grovt brød), noe frukt eller grønnsaker og/eller en poseyoghurt. Dette var kun til lunsj da. Ganske småspist, så holdt lenge med en brødskive med noe ved siden av. Anonymkode: 767f3...ccc
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 Styr unna yoghurt og mellombar. Masse sukker. Grovt brød med magert pålegg, 1,5 skive pr måltid, pluss en halv frukt pr måltid. Anonymkode: 282cb...8cf
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Min yngste begynner i tredje nå: 1 skive halvgrovt brød, oppkuttet frukt/grønnsaker. Da eldste gikk i tredje: 5 skiver og et eple. Anonymkode: 7ccdd...6e2
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Styr unna yoghurt og mellombar. Masse sukker. Grovt brød med magert pålegg, 1,5 skive pr måltid, pluss en halv frukt pr måltid. Anonymkode: 282cb...8cf Makes til antisukkerhysteri som er i samfunnet for tiden. Barna tåler fint å spise yoghurt og mellombar. Bestefaren min og hans søsken spise smør og sukker på brødskiva - det er altså ikke nødvendigvis slik at barn spiser så mye mer sukker nå enn før. Anonymkode: c02e3...35a
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #10 Skrevet 10. august 2021 Min 3.klassing får med to grove skiver med feks kokt skinke, syltetøy, ost en lign. I tillegg et eple, en gulrot og noen biter paprika. Anonymkode: 4899e...0fd
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #11 Skrevet 10. august 2021 Mine barn har 2brødskiver med varierende pålegg (begge har ett pålegg de bruker i lang tid før de skifter, nytter ikke å være en kreativ mor og lage brødskivene spennende. Vil de ha salami en periode så skal de ha salami, så om jeg gjør noe annet blir det ikke spist eller jeg får kjeft. Er jeg tom har jeg lært å siifra slik at de kan velge noe annet vi har, men da må de være forberedt på det. De er like sære på matboksen, eller jeg vil si kjedelig for det er kjedelig å lage den) Også har de matbokser med to deler i seg, den største delen har brødskiver og den minste har frukt og grønt. Ungene syns det er best med oppkuttede grønnsaker for de kan de ta med seg i hånden også er det mer fristende enn ett helt eple. Ett eple må de finne en søppelbøtte for å kaste skrotten, dermed gidder de ikke spise det om de ikke rekker det i spisefri. Så det går mye i grønnsaker. Gulrøtter, stangselleri, kålrot, agurk, paprika i staver. Brokkoli og blomkål kutter jeg i buketter. Sukkererter er som de er. Druer, men de tar jeg av stilken som oftes for da får de plass vedsiden av annet. De liker å ha litt forskjellige grønnsaker. Jeg har ikke barn som jeg må være beviste på hva de spiser, de trenger heller å få litt mer på seg. Men merkelig nok så spiser ungene mine mer når det er skikkelig mat og ikke slikt som mellombar og yoghurt, de syns dette gir de feil metthetsfølse som gjør at de trenger mat raskere igjen og det har de ikke tid til. Og den tanken kan jeg faktisk være med på, for når jeg skal spise noe som feks yoghurt så blir jeg raskere sulten igjen, så jeg får i meg fler kalorier enn jeg hadde gjort med annen mat. Det hadde mine unger hatt godt av, men de blir mannevonde om de er sultene så det er ikke ett alternativ. De har mellombarer liggende i sekken og jakker, for å skåne de rundt seg om de plutselig blir sultene. Og hvor mange skiver de har med seg betyr ikke at de alltid spiser alt, ofte er det en skive, men de må ha to for de vet en er akkurat litt lite. Begge har perioder der de spiser mer så da gir de beskjed at de trenger fire skiver, da er det fire skiver frem til de sier det holder med to igjen. For å finne ut dette har vi snakka om matpakka fra de var små, vi har sammen funnet ut hva de syns er best er i en matboks og ikke. Nå begynner minste på videregående og eldste siste året på videregående, de har sjekket at matboksen har plass i de nye sekkene. Minsta hadde med seg matboks når hun var på sekkejakt. Så har tydligvis truffet riktig ang skolemat. Både ungdomskolen og barneskolen hadde butikk rett over gata som veldig msnge elever benyttet seg av, men matboksen frista de mer. Anonymkode: 38683...9f2
☆☆☆ Skrevet 10. august 2021 #12 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (15 timer siden): Styr unna yoghurt og mellombar. Masse sukker. Grovt brød med magert pålegg, 1,5 skive pr måltid, pluss en halv frukt pr måltid. Anonymkode: 282cb...8cf At mellombar er godteri og ikkje mat kan eg gå med på. Det er lite i dei kroppen treng. Like fullt får ungane med ein mellombar på ein og anna utedag, dei toler litt godteri. Og at yoghurt inneheld masse sukker er rett og slett objektivt usant. Yoghurt i seg sjølv innheheld svært lite sukker, det aller meste av laktose er omdanna til syre. Det er derfor yoghurten er sur. Og så er det varierande innhald av tilsatt sukker i yoghurtar, ein velger sjølv kva ein kjøper. Dei klassiske barneyoghurtane inneheld 4% tilsatt sukker. Det burde helst vore mindre, men er absolutt ingen krise så lenge barna et kun ein for dag. Sukker er ikkje giftig, sjølv om enkelte let til å tru det. Og ei halv frukt? Kvifor ikkje sende med ei heil? Dette vart for hysterisk for meg, altså.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #13 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (20 timer siden): Har ett barn som starter i tredje, hun er litt «lubben», så jeg må være bevisst på hva jeg sender med i matpakken. Noen tips til hva jeg kan sende med og hvilken mengde er normal (må bevisstgjøre meg selv slik at jeg ikke overforer ubevisst)? Er snakk om lunsj og mellommåltid. Bør det pakkes i hver sin matboks eller i en? Anonymkode: 802f5...d0a Har samme utfordring her. Jeg pleier å sende med to brødskiver (kun lunsj her) og litt oppkuttet frukt og grønnsaker. SIstnevnte kommer som oftest hjem igjen. Noen ganger sender jeg med 3 knekkebrød i stedet, og en liten tube skinkeost. På tur/aktivitetsdager sender jeg med 3 brødskiver. Er litt opp og ned om den siste blir spist, men det går mest på om han får tid til det. Når jeg tenker på det nå så kunne vi kanskje spart litt kalorier på å sette en grense for tiden som brukes på måltidene her hjemme også, da han spiser ganske sakte og lenge. Lurer på om det egentlig er innafor å gjøre det? Anonymkode: d35bd...760
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå