Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #51 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men hvorfor bærer en ettåring rundt på et melkeglass? Ungene bærer da ikke melkeglass rundt omkring, de har melkeglass tilgjengelig når de sitter ved bordet og spiser. Jeg sier igjen: HÆ??? Anonymkode: d7f4f...3b8 Jeg sier : oi oi oi for en kverulant! Sier litt om hvordan du er som person. Du har perfekt ryddig hus, barn som ikke gjør noe galt og du rakker ned på andre.. Jeg hadde likt meg mere på besøk hos dama her inne med melkeglass på do. Anonymkode: 3fcd8...15a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #52 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Der har du nok forskjellen. Jeg har et hjem, du har et AS. 😊 Anonymkode: d49cc...be1 Godt sagt. 😊 Anonymkode: 3fcd8...15a
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #53 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Jeg sier : oi oi oi for en kverulant! Sier litt om hvordan du er som person. Du har perfekt ryddig hus, barn som ikke gjør noe galt og du rakker ned på andre.. Jeg hadde likt meg mere på besøk hos dama her inne med melkeglass på do. Anonymkode: 3fcd8...15a For et merkelig resonnement! Man trenger ikke å ha et "perfekt ryddig hus og barn som ikke gjør noe galt", men mer normal orden i huset og noen kjøreregler for barna. Er ikke det normalt da? Ungene kan leke og kose seg, men trenger IKKE rive ut alt av skuffer og skap og slenge alt av leker på alle bord og benker. Det er nå ikke så ille om ungene lærer seg at lekene ikke skal være på salongbordet, eller at man stort sett sitter og spiser ved spisebordet? Man kan ha det passe ryddig og rent, slik at det ikke gjør noe om det dukker opp besøk. Det er da vanlig å smårydde litt gjennom dagen, legge bort en skrutrekker som ligger på en kommode eller henge opp en jakke som ligger å slenger? Om ingen lærer seg å legge ting de har brukt på plass, henge opp klær og sette sko på plass, da har man jo oppskriften på det komplette kaos! Og ikke minst: Hva lærer du barna om å holde et hjem i orden? Så utrolig rart at så mange blir så kolossalt provosert over dette! Er det bruk av mobiltelefon og data som tar så mye tid at folk i dag "ikke har tid" til å holde huset i orden? Anonymkode: d7f4f...3b8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #54 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): For et merkelig resonnement! Man trenger ikke å ha et "perfekt ryddig hus og barn som ikke gjør noe galt", men mer normal orden i huset og noen kjøreregler for barna. Er ikke det normalt da? Ungene kan leke og kose seg, men trenger IKKE rive ut alt av skuffer og skap og slenge alt av leker på alle bord og benker. Det er nå ikke så ille om ungene lærer seg at lekene ikke skal være på salongbordet, eller at man stort sett sitter og spiser ved spisebordet? Man kan ha det passe ryddig og rent, slik at det ikke gjør noe om det dukker opp besøk. Det er da vanlig å smårydde litt gjennom dagen, legge bort en skrutrekker som ligger på en kommode eller henge opp en jakke som ligger å slenger? Om ingen lærer seg å legge ting de har brukt på plass, henge opp klær og sette sko på plass, da har man jo oppskriften på det komplette kaos! Og ikke minst: Hva lærer du barna om å holde et hjem i orden? Så utrolig rart at så mange blir så kolossalt provosert over dette! Er det bruk av mobiltelefon og data som tar så mye tid at folk i dag "ikke har tid" til å holde huset i orden? Anonymkode: d7f4f...3b8 Sier hun som blir provosert over hvordan andre har det. Fornøyelig. Anonymkode: d600a...9c1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #55 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): For et merkelig resonnement! Man trenger ikke å ha et "perfekt ryddig hus og barn som ikke gjør noe galt", men mer normal orden i huset og noen kjøreregler for barna. Er ikke det normalt da? Ungene kan leke og kose seg, men trenger IKKE rive ut alt av skuffer og skap og slenge alt av leker på alle bord og benker. Det er nå ikke så ille om ungene lærer seg at lekene ikke skal være på salongbordet, eller at man stort sett sitter og spiser ved spisebordet? Man kan ha det passe ryddig og rent, slik at det ikke gjør noe om det dukker opp besøk. Det er da vanlig å smårydde litt gjennom dagen, legge bort en skrutrekker som ligger på en kommode eller henge opp en jakke som ligger å slenger? Om ingen lærer seg å legge ting de har brukt på plass, henge opp klær og sette sko på plass, da har man jo oppskriften på det komplette kaos! Og ikke minst: Hva lærer du barna om å holde et hjem i orden? Så utrolig rart at så mange blir så kolossalt provosert over dette! Er det bruk av mobiltelefon og data som tar så mye tid at folk i dag "ikke har tid" til å holde huset i orden? Anonymkode: d7f4f...3b8 Jeg kjenner mange som har utfordringer i livet sitt som må prioritere. F.eks. barn som i perioder bare spiste sjokoladepålegg på skiven, barn som fikk lov til å sovne på sofaen og ble båret i seng, foreldre som drar på ferie hver for seg, folk med sosialangst som ikke tar på seg verv i FAU, foreldre som ukependler eller som er enda lenger bort (f.eks. på fiske), fotballtrenere som trener lag der barna deres ikke spiller og som kjører rundt og henter andres barn, foreldre som stiller som frivillige aktivitetsledere gang etter gang fordi tilbudet er så viktig og for få andre som stiller, folk med alvorlig sykdom hos seg selv eller barna sine, barn med krevende diagnoser, syke barn på sykehus i andre deler av landet, barn som blir mobbet, familier som er nedslitt etter kamper i rettsvesenet eller mot NAV osv. Felles for dem alle er at de må gjøre prioriteringer og valg som andre ikke må og som andre ikke kan forestille seg. Dette gjelder på mange andre områder enn det å rydde hus og felles for dem er at de møter svar som dette med "dere må jo bare gjøre", at de er late eller kunnskapsløse som tillater at barn gjør eller spiser slik de gjør osv. For de familien jeg kjenner med ekstra utfordringer så settes ofte rydding av huset langt nede på prioriteringslisten fordi mellommenneskelige oppgaver kommer først. For mange er dette heldigvis bare en periode, men for noen varer denne lenge. Det du gjør er å ta ditt liv, din energi, din plass i huset, dine avtaler, dine utfordringer og måle alle utfra det. Eventuelt kombinert med at du synes dine venninner er late (men vet du alt?) og tror dette er fasiten. Jeg kjenner flere med hus som er godt rotet. Felles for dem er at de har belastninger i livet sitt som vi andre kan være veldig takknemlig for at vi ikke har. Jeg kjenner ingen som har barn boende hjemme som har det rotete grunnet latskap eller fordi de vil bruke mobil eller data. Anonymkode: 85ffa...5b7
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #56 Skrevet 9. august 2021 Her er det meir vanleg at det er rotete enn at det er ryddig. Vi har litt for liten plass. Men først og fremst to vaksne med lite utvikla ordenssans og arbeid ute som må gjerast. Og 4 ungar. Vi er ikkje mindreverdige av den grunn og ryddar plass til kaffikoppen når det kjem folk uanmeldt innom. Det går så fint så! Anonymkode: 34201...f32
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #57 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Hvorfor tror så mange at det er kun i skitne, rotete hjem at barn får utfolde seg? Et trivelig hjem er også passe i orden og ikke møkkete, spesielt ikke søppel stående rundt om (det vitner om virkelig latskap). Det er jo ikke akkurat trivelig om man har det så rotete at man får panikk om det dukker opp uanmeldt besøk? Anonymkode: d7f4f...3b8 Når det du kommenterte er din definisjon på helt uholdbart rot, så skjønner jeg at resten av familien må trå varsomt i sin utfoldelse Anonymkode: 5d4ef...bd2
the amazing spidermamma Skrevet 9. august 2021 #58 Skrevet 9. august 2021 Vet du hva? Vi er så gærne at vi fint kan sette oss ned sammen med ungene og gjøre noe hyggelig FØR vi rydder etter middagen. Noen ganger løper ungene ut for å leke mens halvferdige tegninger ligger utover kjøkkenbordet. Kanskje har noen dratt fram en kosekanin som de har lekt litt med før den havna på skohylla i gangen. Ofte ligger det store legoprosjekter i stua, det bygges i dagesvis, og (av og til også jeg og mannen!) ungene koser seg med det. Vi vurderte å ha all legoen på et av barnerommene, men vi har faktisk såpass stor glede av å høre på ungene når de leker, så vi velger å ha det i stua, der alle oppholder seg. Lek er en viktig verdi i vår familie (joda, de lærer å rydde også). En ketsjupflekk under spisebordet kan ligge der et par dager før den blir oppdaget, likeledes en sokk eller tre under sofaen. Vi rydder og vasker daglig, men vi har det sjelden strøkent, bortsett fra når vi får (planlagt!) besøk. Vi kunne sikkert ha vært bedre organisert og mer systematiske. Og kanskje det er latskap å slappe av på sofaen etter at ungene er i seng en gang mellom ni og halv ti. Men det er også ganske fint, og dessuten har jeg større glede av en skikkelig god TV-serie eller ei bok enn av at skoene står på geledd i gangen.
Syngensang Skrevet 9. august 2021 #59 Skrevet 9. august 2021 the amazing spidermamma skrev (17 minutter siden): Vet du hva? Vi er så gærne at vi fint kan sette oss ned sammen med ungene og gjøre noe hyggelig FØR vi rydder etter middagen. Noen ganger løper ungene ut for å leke mens halvferdige tegninger ligger utover kjøkkenbordet. Kanskje har noen dratt fram en kosekanin som de har lekt litt med før den havna på skohylla i gangen. Ofte ligger det store legoprosjekter i stua, det bygges i dagesvis, og (av og til også jeg og mannen!) ungene koser seg med det. Vi vurderte å ha all legoen på et av barnerommene, men vi har faktisk såpass stor glede av å høre på ungene når de leker, så vi velger å ha det i stua, der alle oppholder seg. Lek er en viktig verdi i vår familie (joda, de lærer å rydde også). En ketsjupflekk under spisebordet kan ligge der et par dager før den blir oppdaget, likeledes en sokk eller tre under sofaen. Vi rydder og vasker daglig, men vi har det sjelden strøkent, bortsett fra når vi får (planlagt!) besøk. Vi kunne sikkert ha vært bedre organisert og mer systematiske. Og kanskje det er latskap å slappe av på sofaen etter at ungene er i seng en gang mellom ni og halv ti. Men det er også ganske fint, og dessuten har jeg større glede av en skikkelig god TV-serie eller ei bok enn av at skoene står på geledd i gangen. Akkurat slik er det med oss òg ❤️🥰
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #60 Skrevet 9. august 2021 the amazing spidermamma skrev (18 minutter siden): Vet du hva? Vi er så gærne at vi fint kan sette oss ned sammen med ungene og gjøre noe hyggelig FØR vi rydder etter middagen. Noen ganger løper ungene ut for å leke mens halvferdige tegninger ligger utover kjøkkenbordet. Kanskje har noen dratt fram en kosekanin som de har lekt litt med før den havna på skohylla i gangen. Ofte ligger det store legoprosjekter i stua, det bygges i dagesvis, og (av og til også jeg og mannen!) ungene koser seg med det. Vi vurderte å ha all legoen på et av barnerommene, men vi har faktisk såpass stor glede av å høre på ungene når de leker, så vi velger å ha det i stua, der alle oppholder seg. Lek er en viktig verdi i vår familie (joda, de lærer å rydde også). En ketsjupflekk under spisebordet kan ligge der et par dager før den blir oppdaget, likeledes en sokk eller tre under sofaen. Vi rydder og vasker daglig, men vi har det sjelden strøkent, bortsett fra når vi får (planlagt!) besøk. Vi kunne sikkert ha vært bedre organisert og mer systematiske. Og kanskje det er latskap å slappe av på sofaen etter at ungene er i seng en gang mellom ni og halv ti. Men det er også ganske fint, og dessuten har jeg større glede av en skikkelig god TV-serie eller ei bok enn av at skoene står på geledd i gangen. Utrolig godt skrevet Akkurat slik det skal være Anonymkode: 42bda...3d8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #61 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (2 timer siden): For et merkelig resonnement! Man trenger ikke å ha et "perfekt ryddig hus og barn som ikke gjør noe galt", men mer normal orden i huset og noen kjøreregler for barna. Er ikke det normalt da? Ungene kan leke og kose seg, men trenger IKKE rive ut alt av skuffer og skap og slenge alt av leker på alle bord og benker. Det er nå ikke så ille om ungene lærer seg at lekene ikke skal være på salongbordet, eller at man stort sett sitter og spiser ved spisebordet? Man kan ha det passe ryddig og rent, slik at det ikke gjør noe om det dukker opp besøk. Det er da vanlig å smårydde litt gjennom dagen, legge bort en skrutrekker som ligger på en kommode eller henge opp en jakke som ligger å slenger? Om ingen lærer seg å legge ting de har brukt på plass, henge opp klær og sette sko på plass, da har man jo oppskriften på det komplette kaos! Og ikke minst: Hva lærer du barna om å holde et hjem i orden? Så utrolig rart at så mange blir så kolossalt provosert over dette! Er det bruk av mobiltelefon og data som tar så mye tid at folk i dag "ikke har tid" til å holde huset i orden? Anonymkode: d7f4f...3b8 Nå er det du som har brukt mest tid her inne i dag på enormt lange innlegg. Ser du ikke at du skyter av deg foten her? Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #62 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Nå er det du som har brukt mest tid her inne i dag på enormt lange innlegg. Ser du ikke at du skyter av deg foten her? Anonymkode: d49cc...be1 På hvilken måte? Anonymkode: d7f4f...3b8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #63 Skrevet 9. august 2021 Lever absolutt ikke som syke samlere, men jeg er kronisk syk, en rotekopp og et surrehue. Bruker veldig mye ting når jeg lager mat og har ikke oppvaskmaskin. Er mye dårlig, mange dager er jeg bare glad for å komme meg ut av senga og få ordnet noe mat. Jeg synes det er rart med folk som ikke evner å forstå at folk har forskjellige utganspunkt, synspunkt på ting og har forskjellige livssituasjoner. Anonymkode: a8475...209
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #64 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Med fare for å gjenta meg selv: Hæ? Melkeglass på do?? Og sandal på bordet??? Helt alvorlig......det hadde faktisk vært helt uaktuelt her i huset! Hvorfor? Anonymkode: d7f4f...3b8 Haha her er det både melkeglass og makaroni på do😅Og det som verre er🤔Skittentøy på gulvet, i hallen fordi det blir lagt der da badet er opptatt og glemt bort. Sand og grus i gangen. Badebenken er rotete støtt. Bunkevis med rent tøy på stuebordet osv osv…. Anonymkode: ae678...a5e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #65 Skrevet 9. august 2021 Ja, her kan det være skikkelig bomba. Ikke møkkete og ikke gammelt rot, men om noen kommer hit i uanmeldt midt på dagen kan man risikere å måtte måke seg vei inn. Jeg rydder og vasker på kvelden, men vi bor trangt og det skal ikke mye rot til før det er "overfylt" her, og da frister det ikke med besøk, nei. Jeg har venninner som har stort hus, og der kan kan det stå masse ting på kjøkkenbenken og ligge leker og klær strødd utover uten at det ser i nærheten så rotete ut som her hjemme. En av ulempene med å bo trangt, men sånn er det 🙂 Anonymkode: a158f...ed8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #66 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (9 timer siden): Etter et par innlegg her ang uanmeldt besøk, må jeg si jeg stusser litt.... De fleste skriver om å nærmest "måke unna det verste", bære ut søpla (???) og aller helst vil man ikke ha besøk siden huset er "bomba"! I tillegg må de på badet og dusje eller stelle seg? Hæ? Gjør man ikke det på morgenen? Seriøst....er dette virkelig slik folk lever i hjemmene sine? Jeg kommer fra en stor familie med mange barn og gårdsbruk, og som voksen har jeg selv egne barn og både jeg og mannen er i full jobb. Likevel har vi orden i huset, slik var det også i mitt barndomshjem. Det er aldri "bomba", og vi oppbevarer da aldri søppel inne!! Vi rydder unna småting daglig/flere ganger per dag/legger ting tilbake på plass, vasker hus jevnlig slik at det alltid er "presentabelt", selv om det ikke skinner om det kommer uanmeldt besøk. Men jeg har aldri opplevd å få panikk pga at noen kommer på besøk. Så møkkete og rotete har jeg aldri levd, ikke med småbarn i hus heller. Er det faktisk slik at så mange av dere lever nærmest som i "syke samlere"? Anonymkode: d7f4f...3b8 Var det deilig å dømme andre litt? Er din verden så innsnevret at du tror alle er som deg? Anonymkode: 2e2cf...828
Optatium Skrevet 9. august 2021 #67 Skrevet 9. august 2021 Jeg misliker det ekstreme i at enten er man prippen, eller så er man grisete. Et ryddig hjem er tilkneppet, mens et rotete er et der barn får utfolde seg. Mitt hjem er en mellomting. Jeg trives ikke i mye rot og møkk, men nå om sommeren kan fint middagsoppvasken stå på benken helt til etter ungene har lagt seg. Jeg støvsuger jevnlig fordi jeg ikke liker å tråkke i småtteri, men jeg har en del av benken som gror over av ting som venter på en plass. Ungene må rydde opp noe før de får begynne på noe nytt, men de får også lov å gjøre ferdig (hvilket er grunnen til at det ligger 500 brikker puslespill på spisestue nå). Jeg kan raske det meste sammen på rimelig kort varsel, men uavhengig av det er det hyggelig med besøk og alltid tid til det.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #68 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (1 time siden): Var det deilig å dømme andre litt? Er din verden så innsnevret at du tror alle er som deg? Anonymkode: 2e2cf...828 Dømme? Vel, en viss grad av orden i hjemmet tenker jeg er viktig, ellers tenker jeg at man nærmest er inne på mennesker som ikke evner å ta vare på seg selv. Det er faktisk nødvendig å holde en viss hygiene i hjemmet, og masse rot gjør dette vanskelig. Hvorfor er det ramaskrik om noen her inne skriver at de dusjer bare to ganger i uka, fysj og fy for noen sjusker! Mens det nærmest er et hederstegn og godt foreldreskap å ha det så rotete som mulig? Det å evne å holde orden I hjemmet der det bor barn, er også en del av omsorgsevnen, og om man ikke greier det, ja, så er det jo i ytterste konsekvens omsorgssvikt? Anonymkode: d7f4f...3b8
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #69 Skrevet 10. august 2021 the amazing spidermamma skrev (11 timer siden): Vet du hva? Vi er så gærne at vi fint kan sette oss ned sammen med ungene og gjøre noe hyggelig FØR vi rydder etter middagen. Noen ganger løper ungene ut for å leke mens halvferdige tegninger ligger utover kjøkkenbordet. Kanskje har noen dratt fram en kosekanin som de har lekt litt med før den havna på skohylla i gangen. Ofte ligger det store legoprosjekter i stua, det bygges i dagesvis, og (av og til også jeg og mannen!) ungene koser seg med det. Vi vurderte å ha all legoen på et av barnerommene, men vi har faktisk såpass stor glede av å høre på ungene når de leker, så vi velger å ha det i stua, der alle oppholder seg. Lek er en viktig verdi i vår familie (joda, de lærer å rydde også). En ketsjupflekk under spisebordet kan ligge der et par dager før den blir oppdaget, likeledes en sokk eller tre under sofaen. Vi rydder og vasker daglig, men vi har det sjelden strøkent, bortsett fra når vi får (planlagt!) besøk. Vi kunne sikkert ha vært bedre organisert og mer systematiske. Og kanskje det er latskap å slappe av på sofaen etter at ungene er i seng en gang mellom ni og halv ti. Men det er også ganske fint, og dessuten har jeg større glede av en skikkelig god TV-serie eller ei bok enn av at skoene står på geledd i gangen. Som vanlig… «der det er rot og skitt er det et hjem med mye kjærlighet og lek».🤮 Du understreker akkurat det jeg skrev igår; latskap. Du ser heller en god TV serie enn å fjerne gammel ketsjup på gulvet. La Legoprosjektet ligge, vask opp matrester på gulvet isteden for TV titting. Fortsatt et barnevennlig (rent) hjem. Anonymkode: cc4a4...b13
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #70 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Som vanlig… «der det er rot og skitt er det et hjem med mye kjærlighet og lek».🤮 Du understreker akkurat det jeg skrev igår; latskap. Du ser heller en god TV serie enn å fjerne gammel ketsjup på gulvet. La Legoprosjektet ligge, vask opp matrester på gulvet isteden for TV titting. Fortsatt et barnevennlig (rent) hjem. Anonymkode: cc4a4...b13 Det understreker ikke noe annet enn at DU muligens har tvangshandlinger, er dømmende og har nesa godt begravd i egen navle. Om du må kaste opp fordi andre ikke fjerner flekker hver dag så tenker jeg du kunne hatt god nytte av terapi og muligens medisiner. Det er virkelig ikke normalt å reagere slik på slikt småtteri. Hva er problemet om det er litt ketchup på gulvet i to dager? Hva kan gå galt liksom? Hvorfor er det så farlig om det er en hybelkanin med litt brødsmuler i noen dager lengre enn nødvendig? Bad, do og kjøkken skal være rent, senger skal være rene, klær skal være rene. Men ærlig talt, en matflekk på gulvet under bordet. Ingen krise altså. Som jeg sa, du nærmer deg en diagnose om dette er et problem og du må spy av det. Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #71 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Ler godt av de som tror det er mangel på husmorkunnskap og drift av husholdningen som er problemet med rotete hus. Husmødre hadde iallfall noe jeg ikke har, og det er tid til å banke sofaputer 7 dager i uka. Vår hverdag er 200% jobb (som noen uker blir 300%) + 3 barn med aktiviteter som skal kjørest rundt + politiske verv + frivillige trenerjobber + styreverv +++. Så her kan det tårne seg opp med både vaskede klær som skal på plass og grus og gummikuler fra idrettsplassen i gangen. Men jeg kjeder meg nå i ferien når jeg har tid til å ha huset på stell. Ikke f om jeg har tenkt å leke 50-talls husmor til vanlig. Da tåler jeg heller at gjestene må trakke over noe rot på vei inn til stua. Har ikke funnet melkeglass på badet så langt men kan nok ha funnet en tannkost på stuebordet. Og vet dere hva som er forskjellen fra 80- og 90-tallet?? Våre hvitevarer er miljøvennlige, og bruker jo en halv dag på å bli ferdig. Ergo har vi hatt både ett og to måltid før oppvaskmaskinen er ferdig, og jeg har som hovudmål i livet å bruke minst mulig tid med oppvaskkosten - ergo skitten oppvask på vent. Nå høres det ut som vi bor i et rottebol, men det er altså bare unntaksvis. Vi prioriterer rent men ikke alltid ryddig 🤣🤣. De som ønsker å bruke livet på vasking og rydding - værsågod. Men det blir ikke meg! Anonymkode: eaa74...784 Tenker det samme som deg. Pinlig lesning å snakke om at man ikke har lært hvordan man skal styre et hus😂 Å sammenligne med plettfrie hus fra 50- tallet hvor mors eneste jobb var å passe hus og barn, blir så tåpelig at jeg vet ikke hva jeg skal svare. Både jeg og mannen har krevende jobber, og har verv for barna. Derfor har vi vaskehjelp og robotgressklipper. Likevel er huset av og til altfor rotete. Men det varer aldri lenge av gangen (Må jo rydde for vaskehjelpen🤣), og det er ikke møkkete. Barna lærer at de også må hjelpe til, og er høflige og selvstendige barn som ofte får skryt når de er hos andre (de er ikke barn som er dullet inn dunputer og aldri har fått et nei i hele sitt liv. De er også høflige nok til å ikke påpeke at det er rotete hos andre). På en søndag formiddag er det slett ikke sikkert at jeg dusjer før kl 14. Skulle det komme uanmeldt besøk tar jeg det med et smil. De fleste jeg kjenner vet at et shinet hus ikke er øverst på min prio- liste. Anonymkode: b0e7b...88b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. august 2021 #72 Skrevet 10. august 2021 Vel… vi har ungdommer så mye leker i stua her hadde vært litt snodig. Da de var mindre hadde de en kasse med leker i stuen hver og den ble ryddet bort hver kveld før de la seg. Nå er det stort sett ryddig hver dag. I alle fall til en slik standard at vi fint kan motta gjester på kort varsel. Vi har åpen stue/kjøkkenløsning i stort allrom så jeg personlig holder det høyt å ha det pent , ryddig og rent på kjøkkenbenken. Vi rydder alltid opp etter middag før vi begynner med noe annet ( ikke alltid rydder sammen alle sammen altså) . Ofte er det noen som må rekke noe, men da blir det tatt av en av oss andre. Søppel blir bært ut hver kveld og vi støvsuger kjøkken/allrom daglig. I det store og hele så har vi det nok ikke rotete. Jeg har det aller best når ting er på sine faste plasser og liker best at det er ryddig. Boden og skapet i gangen er ikke ryddig og trenger definitivt en runde. Står på *to do *listen😊
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #73 Skrevet 10. august 2021 Det er alltid et eller annet som lager rot, men ikke noe som jeg er flau over Anonymkode: 0a1eb...c1c
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #74 Skrevet 10. august 2021 Ifølge meg har vi ett hjem en ser det bor noen i, men som er rent og greit ryddig. Strøkent er det ikke hos meg, vi skal jo leve her og da har vi det slik vi liker det alle som bor her. Ifølge min mor er det for mye rot, men hun har rot på hjernen så alltid noe som kan ryddes opp. Hvorfor skal jeg rydde bort den tingen på bordet som jeg skal bruke senere på dagen feks? Vi rydder ting på plass når vi er ferdig med det, har vi noe vi gjør, men må ut av huset så ryddes det slik st det ikke i veien for de andre som er hjemme eller kommer hjem. Med dette så ser huset helt greit ut og vi vasker og rydder en gang i uka, så da tar vi småting som vi har glemt. Nå er ungene mine store,så det er ryddigere nå enn det var før. Tenåringer roter anderledes enn småbarn, nå er det igrunn klær som de kan spre over hele huset som er problemet og det er en rask sak å fikse. Jeg hadde aldri klart å levd i ett hjem jeg ikke kunne fått uanmeldt besøk i. Jeg vil ikke ha det strøkent rundt meg, jeg trengerr at vi har ting vi bruker rundt meg. Det gjør meg ikke noe om ungene bruker spisebordet til ett prosjekt en uke og vi må spise ved kjøkkenbenken eller sofaen, men om det hadde vært dagligdags hadde jeg ikke orket. Nå er det jeg som hsr okupert stuegulvet noen dager. Ungene må snike seg forbi mine ting for å komme frem til sofaen. Jeg har begynt å puzzle, en unge brukte stuebordet så da måtte jeg ta gulvet. Idag blir ejg ferdig og jeg kan rydde opp rotet mitt igjen. Eller jeg vil ikke si det er rot, for det er jo noe jeg gjør og det er snart ferdig. Det er vel rot først når en ikke holder på med det lengre. Men ungenes soverom er ett evig kaos. Der er det bomba konstant, de rydder og vasker før de roter igjen. En skulle ikke tro de hadde klesskap for gulvet er dekt av tøy uansett, men det prosjektet har jeg gitt opp siden de rydder og vasker jevnlig, finner det de skal ha osv. De er ryddige ellers i huset, så da er jeg fornøyd. Anonymkode: eebc1...7ca
Anonym bruker Skrevet 10. august 2021 #75 Skrevet 10. august 2021 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Der kastet jeg litt opp i munnen faktisk. Anonymkode: ff61e...890 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Du mener du gulpet? Fikk et surt oppstøt? For det er ingenting som heter "kaste opp i munnen" på norsk. Og hvorfor du brekker deg av normal renslig- og ryddighet får du kanskje tenke litt over. Anonymkode: 68f15...b5a Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det er nok mer din frastøtende besserwisser-holdning folk brekker seg av. Anonymkode: 60ee8...602 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Det er et uttrykk. Som mange bruker når de hører eller leser ting de blir veldig oppgitt over. Anonymkode: 46498...2f1 Uansett, så har 3b8 helt fullstendig rett. Anonymkode: c34f0...ad6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå