Gå til innhold

Har du det rotete hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er nok mye du ikke skal trenge å forstå. Bare aksepter at verden ikke har samme høye standard som deg. 

Anonymkode: d49cc...be1

Men det er da ikke snakk om unaturlig "høy standard" å ha vanlig orden i hjemmet? Jeg tror mange av de som forsvarer melkeglass på do og "unger som ikke kan fotfølges" enten er veldig late eller rett og slett ikke har kunnskap om hvordan "drifte hjemmet AS". Kanskje er det siste det mest sannsynlige? Dagens foreldregenerasjone tapte kanskje en del grunnleggende opplæring mtp hushold og matlaging? Mødrene til denne generasjonen var opptatt av likestilling og det å frigjøre seg fra kjøkkenbenken, og opplæring i hvordan drifte et hjem gikk kanskje tapt? Man ser det også når spørsmål om kosthold dukker opp. Det er egentlig liten grunnleggende kunnskap om matlaging også.

For det er faktisk ikke slik at de som holder det passe ryddig og rent, og har noen regler for hvor ungene får spise eller ha lekene sine, er unormale, pripne, fisefine fruer med kadaverdisiplin på ungene. Det tenker jeg faktisk er forventet av et voksent menneske som har skaffet seg hus og heim og unger!

Anonymkode: d7f4f...3b8

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men det er da ikke snakk om unaturlig "høy standard" å ha vanlig orden i hjemmet? Jeg tror mange av de som forsvarer melkeglass på do og "unger som ikke kan fotfølges" enten er veldig late eller rett og slett ikke har kunnskap om hvordan "drifte hjemmet AS". Kanskje er det siste det mest sannsynlige? Dagens foreldregenerasjone tapte kanskje en del grunnleggende opplæring mtp hushold og matlaging? Mødrene til denne generasjonen var opptatt av likestilling og det å frigjøre seg fra kjøkkenbenken, og opplæring i hvordan drifte et hjem gikk kanskje tapt? Man ser det også når spørsmål om kosthold dukker opp. Det er egentlig liten grunnleggende kunnskap om matlaging også.

For det er faktisk ikke slik at de som holder det passe ryddig og rent, og har noen regler for hvor ungene får spise eller ha lekene sine, er unormale, pripne, fisefine fruer med kadaverdisiplin på ungene. Det tenker jeg faktisk er forventet av et voksent menneske som har skaffet seg hus og heim og unger!

Nå er huset mitt ganske ryddig fordi barna er store og vi har mye plass. Da de var små og vi en periode måtte leie hus på 120 kvm til oss to voksne med fire barn på under 6 år, da var det kaos! Det har fint lite med mangel på kunnskap eller oppdragelse å gjøre, men mangel på plass og mange nok armer og øyne.

Anonymkode: 60ee8...602

Skrevet

Rotete og rotete, fru Blom. Det er sjeldent strøkent, men det er heller aldri bomba, og ikke møkkete. Vi har et hjem der det bor folk. Av og til ligger det bunker med ferdigbrettet tøy på bordet klar til henting. Av og til ligger de samme bunkene i trappa dagen etter i håp om at de unge faktisk skal ta hintet og bære det med seg opp. Av og til er gangen ei hinderløype av sko, bagger, sekker, jakker, strandmadrasser og hjelmer. Faktisk så kaotisk at det en gang tok oss flere dager å oppdage at en av kompisene hadde gått barbeint hjem og at skoene hans sto hos oss. Det kan stå oppvask på benken, både rein til tørk og skitten i påvente av vask, også har vi alle disse mellomlandingene da. Ei saks på bordet, et skrujern i vinduskarmen, ei bok på kommoden, en lader på trappestolpen... Søppel og dritt har vi ikke inne, men kommer du på helt feil øyeblikk, så kan det hende at papirdunken står på dørmatta til nestemann som skal ut. Jeg kunne sikkert finni på å beskrive det å rydde som å måke bort det grøvste. Det betyr allikevel ikke at det ville tatt mer enn noen minutter før det var presentabelt nok til gjester. 

Jeg kan også godt gå rundt med halvfett hår i strikk på en hjemmedag. Når planen er å sjaue i hagen hele formiddagen, trene eller lempe ved, så dusjer jeg ikke før etter det er gjort. Det er ikke så stas å dusje at jeg gidder det flere ganger om dagen, men jeg tar en kattevask, pusser tenner og  steller meg sånn passe, og om nabokattene skulle rynke på snuta av at jeg ikke har mascara på, så kan jeg leve med det :D

Skrevet
Himmel og hav skrev (2 minutter siden):

Rotete og rotete, fru Blom. Det er sjeldent strøkent, men det er heller aldri bomba, og ikke møkkete. Vi har et hjem der det bor folk. Av og til ligger det bunker med ferdigbrettet tøy på bordet klar til henting. Av og til ligger de samme bunkene i trappa dagen etter i håp om at de unge faktisk skal ta hintet og bære det med seg opp. Av og til er gangen ei hinderløype av sko, bagger, sekker, jakker, strandmadrasser og hjelmer. Faktisk så kaotisk at det en gang tok oss flere dager å oppdage at en av kompisene hadde gått barbeint hjem og at skoene hans sto hos oss. Det kan stå oppvask på benken, både rein til tørk og skitten i påvente av vask, også har vi alle disse mellomlandingene da. Ei saks på bordet, et skrujern i vinduskarmen, ei bok på kommoden, en lader på trappestolpen... Søppel og dritt har vi ikke inne, men kommer du på helt feil øyeblikk, så kan det hende at papirdunken står på dørmatta til nestemann som skal ut. Jeg kunne sikkert finni på å beskrive det å rydde som å måke bort det grøvste. Det betyr allikevel ikke at det ville tatt mer enn noen minutter før det var presentabelt nok til gjester. 

Jeg kan også godt gå rundt med halvfett hår i strikk på en hjemmedag. Når planen er å sjaue i hagen hele formiddagen, trene eller lempe ved, så dusjer jeg ikke før etter det er gjort. Det er ikke så stas å dusje at jeg gidder det flere ganger om dagen, men jeg tar en kattevask, pusser tenner og  steller meg sånn passe, og om nabokattene skulle rynke på snuta av at jeg ikke har mascara på, så kan jeg leve med det :D

Vet du, dette kunne jeg skrevet også! Akkurat sånn er det her også 😊 Alle disse småtingene som ligger her og der, klær som venter på å komme på plass og det forunderlige i at sko, sekker, hjelmer ol. er umulig å sette på rett plass og derfor nesten kronisk ligger strødd i hele gangen 😅

Skrevet

Vi har ikke mer rot enn at det tar 10 minutter å shine huset.

Alt har sin faste plass, og de fleste i huset følger systemet. Det kan ligge noen klesplagg etter yngstemann på 9 på gulvet på badet eller sko og jakke på gulvet i gangen. Han har «øvd» på å rydde etter seg hver dag i mange år nå, men trenger fortsatt påminnelser.
Og vi har kanskje rot på kjøkkenet hvis vi får besøk rundt middagstider, kjøkkenet ryddes og vaskes alltid etter bruk, men det er jo rot underveis i matlaging og spising.

Og jeg vasker ikke vask og toalett i hver etasje daglig til vanlig, men alltid før besøk. Og vi har kanskje noen småting som strikkepinner og fjernkontroller liggende på stuebordet som lett kan ryddes på plass, noen puter i sofaen på halv tolv og et par pledd som kan brettes. Jeg selv er alltid nydusjet og i rene klær så sant jeg har stått opp, men går ofte uten bh hjemme, og vil gjerne ha muligheten til å kle på meg før besøk.

Å ha et «presentabelt» hus krever ofte noen minutter, en plass mellom 5 og 15 som regel. Spraye og tørke over toalett og vask, ta på bh og fylle oppvaskmaskinen f.eks. Det er fort gjort, men jeg synes det er ubehagelig med uanmeldt besøk som braser inn uten at jeg er forberedt. Det er verken hyggelig for oss eller den som kommer. 

Anonymkode: 3840c...3b2

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det var voldsomt til konklusjoner ut i fra noen smuler i sofaen? Vi lager næringsrik og variert mat hver dag (det er derfor det blir så sabla mye oppvask), men mer enn overflatisk rydding og vasking blir ikke gjort i ukedagene. Kommer du innom spontant på en fredag ser det ikke pent ut her. Det er snakk om plass, tid og prioriteringer, ikke mangel på kunnskap 🙄

Annonse

Skrevet

Vi er to freelancere som bor i en leilighet med to tenåringsbarn. Skillet mellom jobb og privatliv er ikke-eksisterende. Derfor er det alltid en haug av bøker, instrumenter, forsterkere, pedalbrett, ekstra skjermer osv osv som er i regelmessig bruk og ikke nødvendigvis har en egen plass for oppbevaring. Hjemmet er derfor alltid litt overfylt, men det er også et uttrykk for hvem vi er og 4 menneskers interesser og prosjekter. 

Vi er ikke redd for om det kommer uanmeldte gjester som ser et tørkestativ i stua. Kjøkkenet er alltid strøkent, men resten er det så som så med. Egentlig litt for kaotisk, men klarer fint å leve og trives med det. Ideelt sett skulle vi hatt ett rom til, men her vi bor må vi opp 2-3 millioner for det, og det er uaktuelt.....

Anonymkode: 352d8...68e

Skrevet

Det spørs hvem du spør. Spør du meg er det helt fint.

Skrevet

Ler godt av de som tror det er mangel på husmorkunnskap og drift av husholdningen som er problemet med rotete hus. Husmødre hadde iallfall noe jeg ikke har, og det er tid til å banke sofaputer 7 dager i uka. Vår hverdag er 200% jobb (som noen uker blir 300%) + 3 barn med aktiviteter som skal kjørest rundt + politiske verv + frivillige trenerjobber + styreverv +++. Så her kan det tårne seg opp med både vaskede klær som skal på plass og grus og gummikuler fra idrettsplassen i gangen. 

Men jeg kjeder meg nå i ferien når jeg har tid til å ha huset på stell. Ikke f om jeg har tenkt å leke 50-talls husmor til vanlig. Da tåler jeg heller at gjestene må trakke over noe rot på vei inn til stua. Har ikke funnet melkeglass på badet så langt men kan nok ha funnet en tannkost på stuebordet. Og vet dere hva som er forskjellen fra 80- og 90-tallet?? Våre hvitevarer er miljøvennlige, og bruker jo en halv dag på å bli ferdig. Ergo har vi hatt både ett og to måltid før oppvaskmaskinen er ferdig, og jeg har som hovudmål i livet å bruke minst mulig tid med oppvaskkosten - ergo skitten oppvask på vent. 

Nå høres det ut som vi bor i et rottebol, men det er altså bare unntaksvis. Vi prioriterer rent men ikke alltid ryddig 🤣🤣. De som ønsker å bruke livet på vasking og rydding - værsågod. Men det blir ikke meg! 

Anonymkode: eaa74...784

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Med fare for å gjenta meg selv: Hæ? Melkeglass på do?? Og sandal på bordet??? Helt alvorlig......det hadde faktisk vært helt uaktuelt her i huset! Hvorfor?

Hvorfor det hadde vært uaktuelt hos deg? Det må jo du selv svare på.

Hos andre kan det være at livet skjer og man ikke gjeter ungene hvert minutt på dagen, da skjer ofte slike ting.

Jeg har det ellers stort sett ryddig nok til å unngå panikk om det ringer på døren, jeg er heller aldri så ustelt at jeg behøver full rengjøring før besøk. 

Anonymkode: d600a...9c1

Skrevet (endret)

Har det relativt ryddig vil jeg si, men har selvfølgelig et rom alt "dritet" stappes inn i, som telt, liggeunderlag, arbeidstøy osv. Det jeg er elendig på er å tørke støv og vaske gulvet. Er helt tragisk dårlig, er som en mann. 

Endret av Elizabeth
Hadde lyst
Skrevet
Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Der har du nok forskjellen. Jeg har et hjem, du har et AS. 😊

Skrevet

Ja, det er ofte rotete, men vi tar gjerne imot uanmeldt besøk likevell. Er stuebordet okopert med perler lan vi sitte ved kjøkenbordet eller rydde det vekk etter at besøket har kommet. Hvis kjøkkenborzet er fulg av tøy som slal brettes lan besøket hjelpe til å brette mens vi prater.

Anonymkode: a9d39...afa

Annonse

Skrevet

Med fare for å gjenta meg selv: Hæ? Melkeglass på do?? Og sandal på bordet??? Helt alvorlig......det hadde faktisk vært helt uaktuelt her i huset! Hvorfor?

Uaktuelt? Jeez. Senk skuldrene litt! Et trivelig hjem bærer preg av  lek og dagligliv.

Anonymkode: 5d4ef...bd2

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Uaktuelt? Jeez. Senk skuldrene litt! Et trivelig hjem bærer preg av  lek og dagligliv.

Anonymkode: 5d4ef...bd2

Hvorfor tror så mange at det er kun i skitne, rotete hjem at barn får utfolde seg? Et trivelig hjem er også passe i orden og ikke møkkete, spesielt ikke søppel stående rundt om (det vitner om virkelig latskap). Det er jo ikke akkurat trivelig om man har det så rotete at man får panikk om det dukker opp uanmeldt besøk?

Skrevet

Måtte kikke meg litt rundt hjemme nå. I sofaen ligger ei bok, og putene slengt litt rundt. Ei av putene har landa på gulvet. På bordet ligger to fjernkontroller og en iPad. 
på kjøkkenet er vasken full av glass som venter på å bli satt i maskinen når den er ferdig å vaske det som er i nå. 
Spisebordet er fult av spill ungene har dratt fram, samt noen perler fra i går som de ikke er ferdig med. På gulvet har ene ungen begynt på ett stort puslespill som ligger strødd. 
På badet har jeg ikke sett på ei stund, men to av ungene har vært ute i boblebadet, så tipper det ligger badebukser og håndklær på gulvet. 
Jeg har fri i dag, og har ikke sminket meg og går rundt i joggebukser. 
Håper ikke det kommer folk på døra her i dag 😅

Anonymkode: 704c6...852

Skrevet

Du har tydeligvis forferdelig mye fordommer - i tillegg til lite evne til å sette deg inn i andres situasjon, kan det virke som.

Før var jeg den som alltid hadde tellekanter i skapene mine. Ikke pga. kontrollbehov, men bare fordi det da er lettere å finne igjen ting. Tok alltid helgevask og kunne dra over ellers i uka også ved ev. behov. Om det var rot var det minimalt, kun småting fra samme dag.

Så ble jeg syk, så syk at alle mente jeg burde uføretrygdes. Jeg kjempet meg istedenfor tilbake til både utdanning og full jobb og vel så det. Fremdeles var hadde jeg det ganske så fint og ryddig. Så ble jeg syk igjen, denne gangen enda dårligere. Falt mellom to stoler i systemet og økonomien gikk dermed til h... Har siste årene leid leilighet, det er dyrt. Flyttinger koster. Små leiligheter er ofte upraktiske og de oppbevaringsmulighetene du kanskje brukte år på å spare til slik at du endelig nesten kom i orden, de passer ikke inn i neste leilighet. Så har man ting som man rett og slett ikke har råd til å kvitte seg med, fordi man vet man kan bruke det på nytt, og ikke økonomi til å kjøpe nytt om man kaster/gir bort eller selger det man ikke trenger akkurat nå. På toppen av dette er formen så elendig at jeg ikke lenger greier å gjøre helt hverdagslige ting. I dag har jeg f.eks. vasket en maskin med klær (ikke hengt opp) og jeg har vasket opp noen kopper. Forsøkte fra halv ni i morges til halv to å stå opp, men kroppen nektet. Nå er jeg så sliten at jeg er kvalm. Ute er det fantastisk sommervær, og fikk nettopp en melding fra noen som lurte på hvorfor i all verden jeg, "som har så mye fri", ikke benytter tiden til å være ute. Jeg har ikke penger til å skaffe nok oppbevaringsmuligheter til å komme i orden, så det står ting alle steder. Og om jeg hadde de pengene, så ville det tatt meg lang, lang tid for å komme i orden uansett.

Jeg kan ikke fordra å ha det som jeg har det. Det går på selvtilliten og selvbildet løs. Jeg trives med å ha ting på stell og ha det ryddig og fint rundt meg. Det går ikke.

Jeg bytter gjerne med deg, Hi... sikker på at du vil bytte med meg? Sikker på at fordommene dine er sannheten? Sikker på at det er latskap, slik du konkluderer?

Og du - folk har som regel ikke noe ønske om å legge ut hele livet sitt for å forklare deg hvorfor de har det som de har det. Kjenner du til noen som har det slik, kanskje du heller skulle prøve å finne ut hvorfor, og kanskje heller tilby hjelp.

Anonymkode: 95f78...a1d

Skrevet

Der kastet jeg litt opp i munnen faktisk.

Anonymkode: ff61e...890

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Der kastet jeg litt opp i munnen faktisk.

Anonymkode: ff61e...890

Du mener du gulpet? Fikk et surt oppstøt? For det er ingenting som heter "kaste opp i munnen" på norsk. Og hvorfor du brekker deg av normal renslig- og ryddighet får du kanskje tenke litt over.

Anonymkode: 68f15...b5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du mener du gulpet? Fikk et surt oppstøt? For det er ingenting som heter "kaste opp i munnen" på norsk. Og hvorfor du brekker deg av normal renslig- og ryddighet får du kanskje tenke litt over.

Det er nok mer din frastøtende besserwisser-holdning folk brekker seg av.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er et uttrykk. Som mange bruker når de hører eller leser ting de blir veldig oppgitt over. 

Anonymkode: 46498...2f1

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Etter et par innlegg her ang uanmeldt besøk, må jeg si jeg stusser litt.... De fleste skriver om å nærmest "måke unna det verste", bære ut søpla (???) og aller helst vil man ikke ha besøk siden huset er "bomba"! I tillegg må de på badet og dusje eller stelle seg? Hæ? Gjør man ikke det på morgenen?

Seriøst....er dette virkelig slik folk lever i hjemmene sine? Jeg kommer fra en stor familie med mange barn og gårdsbruk, og som voksen har jeg selv egne barn og både jeg og mannen er i full jobb. Likevel har vi orden i huset, slik var det også i mitt barndomshjem. Det er aldri "bomba", og vi oppbevarer da aldri søppel inne!! Vi rydder unna småting daglig/flere ganger per dag/legger ting tilbake på plass, vasker hus jevnlig slik at det alltid er "presentabelt", selv om det ikke skinner om det kommer uanmeldt besøk. Men jeg har aldri opplevd å få panikk pga at noen kommer på besøk. Så møkkete og rotete har jeg aldri levd, ikke med småbarn i hus heller.

Er det faktisk slik at så mange av dere lever nærmest som i "syke samlere"?

Seriøst.. Ja. Det er vanligere enn du tror. 

Anonymkode: 3fcd8...15a

Skrevet

Jeg kan fint si jeg må måke unna. Det er stort sett dagens rot. Lego på gulvet, spisebordet full av perler eller tegnesaker osv. i tillegg til de tingene som står på rare steder sandalene til minste i en blomsterpotte på bordet. Melkeglass på do. Vesla er veldig aktiv og rydding skjer rett før leggetid ellers må jeg rydde flere ganger. JA, ungene hjelper til å rydde, jeg orker bare ikke å gnåle om rydding hele tiden derfor rydder vi på kvelden. 

Er vi tvillinger? Hehe. Eller er dette vanligere enn folk tror. 😊 

Jeg fant sjokolade på de hvite gardinene på soverommet mitt i stad. Aner ikke hvordan det har kommet seg dit. 

Her bor det du små og to store. Barna er veldig kreative og skal finne opp/lage ting hele tiden. Og ja.. Jeg fant ett melkeglass på badet i sta. 🙈Blir deilig når barna begynner i barnehage og skole igjen. Ikke at huset blir perfekt av den grunn. 😂

Her bor det folk, les barn. 

Når jeg er i 50 åra, er nok huset plettfritt igjen. Nå koser jeg meg i alt rotet her. 

Skrevet

Men gjør det noe om det viser at ungene bor i huset? Ville du sagt nei til besøk pga leker?

Anonymkode: a63d6...78d

Det går fin an å avtale besøk dagen etter feks. 

Skrevet

Vi har det aldri rotete. Om det kommer noen uanmeldt her, så trenger jeg ikke løfte en finger, for det er alltid ryddig og stort sett rent. 

Anonymkode: b184b...8d0

Samme her. Har full jobb, 2 barn og husdyr. Hos meg er det alltid ryddig og pent og jeg skjønner ikke alle disse innlegg med «bomba hus». Har et par venninner med bomba hus, og de venninnene er verdens lateste mennesker så jeg gjetter på at det er svaret på bomba hus er; latskap.

Anonymkode: cc4a4...b13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...