Gå til innhold

Har du det rotete hjemme?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Uansett, så har 3b8 helt fullstendig rett. 

Anonymkode: c34f0...ad6

Nei.

Anonymkode: 60ee8...602

Fortsetter under...

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det understreker ikke noe annet enn at DU muligens har tvangshandlinger, er dømmende og har nesa godt begravd i egen navle. Om du må kaste opp fordi andre ikke fjerner flekker hver dag så tenker jeg du kunne hatt god nytte av terapi og muligens medisiner. Det er virkelig ikke normalt å reagere slik på slikt småtteri. 
Hva er problemet om det er litt ketchup på gulvet i to dager? Hva kan gå galt liksom? Hvorfor er det så farlig om det er en hybelkanin med litt brødsmuler i noen dager lengre enn nødvendig? Bad, do og kjøkken skal være rent, senger skal være rene, klær skal være rene. Men ærlig talt, en matflekk på gulvet under bordet. Ingen krise altså. 
Som jeg sa, du nærmer deg en diagnose om dette er et problem og du må spy av det. 

Anonymkode: d49cc...be1

"Hva er problemet med litt ketchup (og brødsmuler) på gulvet et par dager" spør du....

Dette er et veldig godt eksempel på at viktig kunnskap har gått tapt mellom generasjoner! På 50/60-tallet ble faget heimkunnskap innført i skolen, som viktig folkeopplysning ang hvordan drifte en husholdning for å ivareta god folkehelse. Myndighetene forsto at for å lære folket om hva ernæring og hygiene hadde å si for god helse, måtte faget inn i folkeskolen. Dessverre har faget smuldret opp til at elevene nå baker muffins og pizza. De gamle husmorskolene er også historie (noe jeg er glad for), men vi har altså ikke greid å kompensere for at den, kansje viktigste, kunnskapen om god helse og velferd blir videreført. 

Anonymkode: d7f4f...3b8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

"Hva er problemet med litt ketchup (og brødsmuler) på gulvet et par dager" spør du....

Dette er et veldig godt eksempel på at viktig kunnskap har gått tapt mellom generasjoner! På 50/60-tallet ble faget heimkunnskap innført i skolen, som viktig folkeopplysning ang hvordan drifte en husholdning for å ivareta god folkehelse. Myndighetene forsto at for å lære folket om hva ernæring og hygiene hadde å si for god helse, måtte faget inn i folkeskolen. Dessverre har faget smuldret opp til at elevene nå baker muffins og pizza. De gamle husmorskolene er også historie (noe jeg er glad for), men vi har altså ikke greid å kompensere for at den, kansje viktigste, kunnskapen om god helse og velferd blir videreført. 

Det ER nyanser, altså. Med to av fire barn som har ulike utfordringer knyttet til mat, bl.a. cøliaki, kan jeg love deg at mine kunnskaper om mat, hygiene på kjøkkenet og ernæring er store. Jeg lager nesten all mat fra grunnen, og baker også mye selv, bl.a. glutenfrie brød. Og hver uke tas huset - grundig. Altså det ryddes, støvsuges, vaskes osv., og selvfølgelig tas det litt ting innimellom hvis det trengs, f.eks. vasker jeg over om jeg søler juice på gulvet, ellers blir det jo klissete å gå på. 

Derimot er det ikke helsefarlig å la en ketchupflekk bli liggende i noen dager, ha noen hybelkaniner under sofaen mot slutten av uken eller farlig om ikke badet skrubbes hver dag. Ikke skader det noen om det ligger noen smuler igjen på kjøkkenbenken heller (i hvert fall ikke når de er glutenfrie). Men det kan sannsynligvis gjøre litt vondt i øyet og svi i en pretentelig sjel, rett og slett oppleves som plagsomt. Jeg kan forstå det, men jeg har det ikke slik selv. De fleste av oss har det ikke slik. Det betyr ikke at det er mangel på kunnskap eller renslighet, men mangel på støv på hjernen og trangen til et til en hver tid strøkent hjem. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Og du har ikke fått med deg at årsaken til så mye astma og allergier er fordi folk har det for rent? Argumentet ditt er helt bak mål. En flekk på gulvet har ikke noe med hygiene å gjøre altså. 
Du fremviser bare mer og mer hvor totalt kunnskapsløs du er. 

Skrevet

Uansett, så har 3b8 helt fullstendig rett. 

Greit å få med hva 3b8 mener og da. Gidder ikke å lete gjennom tråden etter det sitatet. Eller blir det for mye for deg? 

Anonymkode: 46498...2f1

Skrevet

Hvordan, konkret, er en ketsjupflekk og noen smuler under bordet et helseproblem? Hvilken viktig kunskap har gått tapt når det gjelder dette?

Anonymkode: a9d39...afa

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Dømme? Vel, en viss grad av orden i hjemmet tenker jeg er viktig, ellers tenker jeg at man nærmest er inne på mennesker som ikke evner å ta vare på seg selv. Det er faktisk nødvendig å holde en viss hygiene i hjemmet, og masse rot gjør dette vanskelig. Hvorfor er det ramaskrik om noen her inne skriver at de dusjer bare to ganger i uka, fysj og fy for noen sjusker! Mens det nærmest er et hederstegn og godt foreldreskap å ha det så rotete som mulig? Det å evne å holde orden I hjemmet der det bor barn, er også en del av omsorgsevnen, og om man ikke greier det, ja, så er det jo i ytterste konsekvens omsorgssvikt?

Du er dømmende og vet det selv. Det finnes en mellomting. I tillegg går du ut fra egne forutsetninger og mangler evne til å se at folk er forskjellige.

Anonymkode: 2e2cf...828

Skrevet

Yes! Vi har det rotete. Er 4 rotekopper. Vi er også 4 aktive mennesker med hobbyer og prosjekter her og der i huset som ikke kan ryddes bort hver dag. Men det ryddes og vaskes jevnlig, har ikke søppel stående, jeg skjems på ingen måte og tar gjerne i mot besøk!

Anonymkode: 944ae...f34

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Som vanlig… «der det er rot og skitt er det et hjem med mye kjærlighet og lek».🤮

Du understreker akkurat det jeg skrev igår; latskap.
Du ser heller en god TV serie enn å fjerne gammel ketsjup på gulvet.

La Legoprosjektet ligge, vask opp matrester på gulvet isteden for TV titting. Fortsatt et barnevennlig (rent) hjem.

Anonymkode: cc4a4...b13

Setter du likhetstegn mellom et barnevennlig og et helt rent hjem? Hjelpes.. Det du beskriver er et hjem der kos ikke er tillatt før alt annet er gjort, og det gir god grobunn for at ungdom skal bli sykelig opptatt av å være perfekte. 

Anonymkode: 5d4ef...bd2

Skrevet

Her er rent nok til å beholde helsen og rotete nok til å beholde lykken.

Det gamle ordtaket som var å finne på div broderier i min barndom sier det meste, syns jeg. Ketchupflekker og smuler på gulvet har ingen blitt syke av, og å lære seg å rydde etter seg selv har ingen barn dødd av.

Du virker svært rigid, hi, og lite villig til å innse at du ikke har fasiten på hvordan andre har det "godt nok". Kanskje du skal prøve å senke skuldrene litt, og ikke være så opptatt av hvordan andre har det?

Jeg er en rotekopp som bor sammen med en petimeter, resultatet er et ok rent og passe rotete hus. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Som vanlig… «der det er rot og skitt er det et hjem med mye kjærlighet og lek».🤮

Du understreker akkurat det jeg skrev igår; latskap.
Du ser heller en god TV serie enn å fjerne gammel ketsjup på gulvet.

La Legoprosjektet ligge, vask opp matrester på gulvet isteden for TV titting. Fortsatt et barnevennlig (rent) hjem.

Anonymkode: cc4a4...b13

Hva er vitsen med å leve om alt en skal gjøre er å vaske å rydde? Noen av oss velger å leve, ha det fint med barna, ta vare på oss og tiden vi har. Å kaste det bort på å holde huset plettfritt er ikke min prioritet. Hva tror du er best å tenke tilbake på når du er gammel? Kvalitetstid med familie eller at huset alltid var plettfritt? 

Anonymkode: ff61e...890

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hva er vitsen med å leve om alt en skal gjøre er å vaske å rydde? Noen av oss velger å leve, ha det fint med barna, ta vare på oss og tiden vi har. Å kaste det bort på å holde huset plettfritt er ikke min prioritet. Hva tror du er best å tenke tilbake på når du er gammel? Kvalitetstid med familie eller at huset alltid var plettfritt? 

Må det være enten eller? Noen liker det best plettfritt og noen lever greit med rot. Noen midt i mellom . Alt er like ok så lenge de som bor det har det fint med det. Du har ikke mer fasiten på hvordan man lever best enn noen andre😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Kvalitetstid med familien.... Ja, ser mange bruker det som argument for å slippe husarbeid. All forskning viser derimot at vi bruker uhorvelig mange timer foran skjermen istedet. Faktisk mange flere timer enn det ville tatt å faktisk ha et "plettfritt" hjem (selv om DET ikke er målet). Å barna av i dag er faktisk i mangel på kontakt med foreldrene som sitter fordypet i hver sin skjerm! Til og med jordmødre må NEKTE nybakte foreldre å bruke mobilen istedet for å knytte bånd med den nyfødte!!

Så tid med familien er bull-shit og reinhekla latskap! 

Annonse

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Kvalitetstid med familien.... Ja, ser mange bruker det som argument for å slippe husarbeid. All forskning viser derimot at vi bruker uhorvelig mange timer foran skjermen istedet. Faktisk mange flere timer enn det ville tatt å faktisk ha et "plettfritt" hjem (selv om DET ikke er målet). Å barna av i dag er faktisk i mangel på kontakt med foreldrene som sitter fordypet i hver sin skjerm! Til og med jordmødre må NEKTE nybakte foreldre å bruke mobilen istedet for å knytte bånd med den nyfødte!!

Her slår du ihjel din egen argumentasjon.

De som sier de faktisk prioriterer tid med barna (fremfor husarbeid, som du mener de skal), de mener du skal ta skylden for andre som prioriterer skjermtid foran barn.

Og du har fremdeles ikke lært noe av tråden, nemlig at livet kommer i mange utgaver, at det er mange årsaker til at folk ikke nødvendigvis har det like plettfritt hjem som det du mener man bør ha. Å nekte å forholde seg til dette viser at du har stagnert i din forståelse av verden. Verden er langt mer nyansert i virkeligheten enn den er inni ditt eget hode ...

Anonymkode: 95f78...a1d

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Så i din verden er det slik at de som ikke prioritere husarbeid og ønsker et prikkfritt hjem automatisk har fri flyt av skjermtid? Jeg føler at det er du som blir mest provosert og som kommer med de mest hodeløse beskyldningene her. Hvorfor provoserer det deg at andre velger annerledes enn deg? Ville du helst klart å slappe litt mer av selv, kanskje? 

Anonymkode: d600a...9c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Men du har uhorvelig mye skjermtid selv. Det tar ikke ett minutt å skrive disse lange motsvarer du forfatter her. Hvordan for du tid til barn og husarbeid når du tilbringer hele dagen her inne? 
Det henger ikke på greip å det lukter veldig troll av deg nå. På tide å gi seg?

Skrevet

I ren dib ånd krangler damer om husarbeid og ryddige rom..

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Kanskje du skulle bruke litt tid på å øve deg på og/å? Hvis du har tid innimellom støvsuging, vasking og rydding. Eller kanskje ikke. Det er mye enklere å kjenne deg igjen nå, i flere tråder. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Men du har uhorvelig mye skjermtid selv. Det tar ikke ett minutt å skrive disse lange motsvarer du forfatter her. Hvordan for du tid til barn og husarbeid når du tilbringer hele dagen her inne? 
Det henger ikke på greip å det lukter veldig troll av deg nå. På tide å gi seg?

Ja, men jeg har ryddet og vasket huset i tillegg til å bruke tid bak skjermen. Her er rent og pent.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men jeg har ryddet og vasket huset i tillegg til å bruke tid bak skjermen. Her er rent og pent.

Men da kan du umulig rekke å være med ungene. 
Nå har du vært online og svart rimelig raskt i over ett døgn. Hvordan kan det ha seg?

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men da kan du umulig rekke å være med ungene. 
Nå har du vært online og svart rimelig raskt i over ett døgn. Hvordan kan det ha seg?

Ungene er på hyttetur med besteforeldre og mannen er på fisketur! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ungene er på hyttetur med besteforeldre og mannen er på fisketur! 

Du måtte bli hjemme for å pusse vinduer og vaske? Kjedelig å gå glipp av de hyggelige tingene da. Men godt du er en tradisjonell husmor som blir hjemme og gjør det pent for mann og barn. Dét setter de nok veldig pris på. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Kanskje du skulle bruke litt tid på å øve deg på og/å?

Gjentakelse til det kjedsommelige. Pass på deg selv OG din egen skrivefeil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Gjentakelse til det kjedsommelige. Pass på deg selv OG din egen skrivefeil. 

Hvilken feil?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Du måtte bli hjemme for å pusse vinduer og vaske? Kjedelig å gå glipp av de hyggelige tingene da. Men godt du er en tradisjonell husmor som blir hjemme og gjør det pent for mann og barn. Dét setter de nok veldig pris på. 

Det er en ren nytelse å få huset helt for seg selv, så føler ikke jeg går glipp av noe. Rent hus, tenne stearinlys, en god film og et glass rødvin.... Det er lite som kan måle seg med noen dager alene hjemme!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...