Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #1 Skrevet 9. august 2021 Etter et par innlegg her ang uanmeldt besøk, må jeg si jeg stusser litt.... De fleste skriver om å nærmest "måke unna det verste", bære ut søpla (???) og aller helst vil man ikke ha besøk siden huset er "bomba"! I tillegg må de på badet og dusje eller stelle seg? Hæ? Gjør man ikke det på morgenen? Seriøst....er dette virkelig slik folk lever i hjemmene sine? Jeg kommer fra en stor familie med mange barn og gårdsbruk, og som voksen har jeg selv egne barn og både jeg og mannen er i full jobb. Likevel har vi orden i huset, slik var det også i mitt barndomshjem. Det er aldri "bomba", og vi oppbevarer da aldri søppel inne!! Vi rydder unna småting daglig/flere ganger per dag/legger ting tilbake på plass, vasker hus jevnlig slik at det alltid er "presentabelt", selv om det ikke skinner om det kommer uanmeldt besøk. Men jeg har aldri opplevd å få panikk pga at noen kommer på besøk. Så møkkete og rotete har jeg aldri levd, ikke med småbarn i hus heller. Er det faktisk slik at så mange av dere lever nærmest som i "syke samlere"? Anonymkode: d7f4f...3b8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #2 Skrevet 9. august 2021 Jeg kan fint si jeg må måke unna. Det er stort sett dagens rot. Lego på gulvet, spisebordet full av perler eller tegnesaker osv. i tillegg til de tingene som står på rare steder sandalene til minste i en blomsterpotte på bordet. Melkeglass på do. Vesla er veldig aktiv og rydding skjer rett før leggetid ellers må jeg rydde flere ganger. JA, ungene hjelper til å rydde, jeg orker bare ikke å gnåle om rydding hele tiden derfor rydder vi på kvelden. Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #3 Skrevet 9. august 2021 Jeg er enig med deg. Jeg hadde aldri løyet til noen som ønsker å komme innom. Gjemme seg og late som man ikke er hjemme pga rot? vi har 4 barn og vi bor alle i huset, det lekes og kjøkkenet kan flyte en gang i blandt. Men det tar aldri mer enn 5 minutter å rydde når man setter i gang. Anonymkode: a63d6...78d
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #4 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg kan fint si jeg må måke unna. Det er stort sett dagens rot. Lego på gulvet, spisebordet full av perler eller tegnesaker osv. i tillegg til de tingene som står på rare steder sandalene til minste i en blomsterpotte på bordet. Melkeglass på do. Vesla er veldig aktiv og rydding skjer rett før leggetid ellers må jeg rydde flere ganger. JA, ungene hjelper til å rydde, jeg orker bare ikke å gnåle om rydding hele tiden derfor rydder vi på kvelden. Anonymkode: d49cc...be1 Men gjør det noe om det viser at ungene bor i huset? Ville du sagt nei til besøk pga leker? Anonymkode: a63d6...78d
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #5 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg kan fint si jeg må måke unna. Det er stort sett dagens rot. Lego på gulvet, spisebordet full av perler eller tegnesaker osv. i tillegg til de tingene som står på rare steder sandalene til minste i en blomsterpotte på bordet. Melkeglass på do. Vesla er veldig aktiv og rydding skjer rett før leggetid ellers må jeg rydde flere ganger. JA, ungene hjelper til å rydde, jeg orker bare ikke å gnåle om rydding hele tiden derfor rydder vi på kvelden. Anonymkode: d49cc...be1 Med fare for å gjenta meg selv: Hæ? Melkeglass på do?? Og sandal på bordet??? Helt alvorlig......det hadde faktisk vært helt uaktuelt her i huset! Hvorfor? Anonymkode: d7f4f...3b8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #6 Skrevet 9. august 2021 Jeg tenker at mange i dag tenker at hjemmet ikke er plettfritt er synonymt med bomda. At litt rot er ille, skal liksom ikke en gang stå en skitten kaffekopp på benken. Anonymkode: 42bda...3d8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #7 Skrevet 9. august 2021 Vi har det aldri rotete. Om det kommer noen uanmeldt her, så trenger jeg ikke løfte en finger, for det er alltid ryddig og stort sett rent. Anonymkode: b184b...8d0
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #8 Skrevet 9. august 2021 Vi har det litt rotete, men kjøkken og bad er alltid rent, søppel går vi ut med når det er fullt, så det er aldri ekkelt. Men pleier alltid å hive oss rundt og rydde hvis vi får melding at svigers er i byen, og de kommer til oss om 10 minutter,men hvis noen av vennene våre gjør det samme så bryr vi oss ikke så mye, for vi vet at det ser akkurat likt ut hos de. Svigermor kan finne på og sjekke om vi har tørket støv på toppen av høyskapene, og klager på at glassene på vitrineskapene ikke skinner. Anonymkode: a778c...bf8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #9 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men gjør det noe om det viser at ungene bor i huset? Ville du sagt nei til besøk pga leker? Anonymkode: a63d6...78d Selvsagt gjør det ikke noe. Men jeg liker at gjester slipper å trå i lego og at bordet vi drikker kaffe ved har plass til kopper. Det er faktisk rimelig galskap når de setter i gang med lek og aktiviteter. Og det skal de få lov til, men når jeg får gjester vil jeg som sagt ha litt orden. Det er altså ikke fordi det er flaut men fordi det ser ut som det har gått av en bombe i en Nillebutikk hos oss til tider, da må man feie og skuffe litt. 😊 Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #10 Skrevet 9. august 2021 Haha, ja det kan nok være rotete, men aldri møkkete. Om noen ikke tåler at det er hauger av sko og sekker fra barna og venner i gangen, eller at gryta fra middagen fortsatt står på benken når de kommer innom i en hverdag rett fra jobb, mellom barnas treninger osv, så trenger de ikke komme på besøk. Jeg har lave skuldre på det. Men badet/toalettet må jeg alltid holde rent, og kjøkkenvasken. Anonymkode: 38001...60b
Spurvugla Skrevet 9. august 2021 #11 Skrevet 9. august 2021 Her er det rot, ja. Dette skyldes først og fremst at vi har for lite plass. Det å putte ting tilbake på plass er ingen lett jobb. Vi bærer ut søppel og vasker opp daglig, men det kan hope seg opp en del mens oppvaskmaskina går også. Legg til et barn som elsker å spise frokost i sofaen, inkludert knekkebrød, blir det fort et rotete, smulete lite helvete her.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #12 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Med fare for å gjenta meg selv: Hæ? Melkeglass på do?? Og sandal på bordet??? Helt alvorlig......det hadde faktisk vært helt uaktuelt her i huset! Hvorfor? Anonymkode: d7f4f...3b8 Fordi ungen er ett år og gjør rare ting bak ryggen min. Mener du jeg skal a)fotfølge ungen og ta henne på fersk gjerning slik at jeg får gitt en oppstrammer. Eller b)Bare gi ettåringen en skikkelig oppstrammer uansett selvom hun ikke skjønner en dritt av det? Kom gjerne med gode råd om barneoppdragelse. Siden slikt er UAKTUELT hos deg så har du sikkert noen hemmelige triks opp i ermet. Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #13 Skrevet 9. august 2021 Her er det ofte rotete ja. Jeg har scrapping som hobby, og grunnet dårlig plass skjer det på spisestuebordet. Så det kan jo da se rimelig bomba ut. Jeg ble og svært syk for noen år siden, er ufør, og har perioder hvor jeg er svært dårlig, da er det lite husarbeid jeg får gjort. Er alene med 2 tenåringer, begge med diagnose, spesielt den eldste er en tornado. Jeg kan vaske hele kjøkkenet, og 4 timer etterpå er det bomba. Så jeg vasker og støvsuger jevnlig, men med dårlig plass, sykdom og diagnose tenåringer og hobby, så ser det sjelden strøkent ut her. Anonymkode: 5b68e...78e
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #14 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Fordi ungen er ett år og gjør rare ting bak ryggen min. Mener du jeg skal a)fotfølge ungen og ta henne på fersk gjerning slik at jeg får gitt en oppstrammer. Eller b)Bare gi ettåringen en skikkelig oppstrammer uansett selvom hun ikke skjønner en dritt av det? Kom gjerne med gode råd om barneoppdragelse. Siden slikt er UAKTUELT hos deg så har du sikkert noen hemmelige triks opp i ermet. Anonymkode: d49cc...be1 Men hvorfor bærer en ettåring rundt på et melkeglass? Ungene bærer da ikke melkeglass rundt omkring, de har melkeglass tilgjengelig når de sitter ved bordet og spiser. Jeg sier igjen: HÆ??? Anonymkode: d7f4f...3b8
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #15 Skrevet 9. august 2021 Jeg skjønner ikke at man må ha mat andre steder enn ved bordet. Hverken melkeglass på do eller knekkebrød i sofaen? Anonymkode: 28c98...9a3
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #16 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Men hvorfor bærer en ettåring rundt på et melkeglass? Ungene bærer da ikke melkeglass rundt omkring, de har melkeglass tilgjengelig når de sitter ved bordet og spiser. Jeg sier igjen: HÆ??? Anonymkode: d7f4f...3b8 Det må være litt kjipt å ha så stor mangel på fantasi at du ikke en gang klarer å forestille deg at andre mennesker har det annerledes enn deg selv. Kondolerer. HI: Vi har det stort sett ganske ryddig i stuen, men kjøkken og entré kan være ganske rotete siden vi bor med fire barn/tenåringer. Det går som regel fort å rydde da, men jeg hadde foretrukket å få anledningen til å rydde før besøk 😅 I stuen er det nå hunden som roter mest, hun drar lekene sine utover alt! Prøver å trene på rydding, men hun forstår ikke helt konseptet, omtrent som en 1-åring akkurat der. Anonymkode: 60ee8...602
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #17 Skrevet 9. august 2021 Jeg tror det meste går på plass. De med store nok hus/leiligheter der alle tingene har en plass vil klare å holde det ryddig. De med for liten plass har ikke samme luksusen. De bruker nok mye mer tid på å rydde, men får et dårligere resultat og vil i noen tilfeller flytte rundt på rotet. Noen vi kjenner bor i et litt for lite hus. De sparer opp til å få noe større, men er foreløpig ikke der enda. Den ene voksne har et søsken som har måtte sette tingene sine hos dem for en periode. De har dermed møbler og esker lagret i boden (og andre steder) og ikke plass til egne ting der. I tillegg har de hjemmekontor på kjøkkenbordet. Da blir det slik at nødvendige ting som de ikke kan kvitte seg med ikke har en naturlig plass. De får ikke ryddet vekk alt. Når de får besøk flyttes ofte ting inn på soverommet, men må flyttes ut derfra når besøket har gått og de skal legge seg, Det er for dem bare en fase, men de vet ikke hvor lenge den varer. De gjør det beste ut av det i den perioden de er inne i, men i denne perioden har de det altså rotete og trenger tid på å rydde om de får besøk. Tipper de fleste er stelte, men det er nok noen som med hjemmekontor og liten sosial kontakt utsetter hårvasken en dag lenger enn man vanligvis hadde gjort. Noen sminker seg nok heller ikke for hjemmekontor, men føler for å sminke seg ved besøk. Jeg for min del bruker ikke BH på hjemmekontor. Det har blitt lange dager på hjemmekontoret nå i korona-perioden og da sitter jeg gjerne i behagelige klær også etter arbeidstid. Om noen plutselig ringer føler jeg for å skifte og ta på BH Jeg synes det er fascinerende at enkelte ikke forstår at man er forskjellig og at sykdom, barn med diagnoser, økonomi, travel hverdag osv. gjør at ikke alle har samme mulighet til å ha det ryddig. Det er ikke det at de gjør det feil eller er noen slasker som mange virker å tro (selv om det sikkert gjelder noen få). Jeg hadde en gang besøk av to bekjente der den ene har et barn med diagnose og søvnproblemer. Den andre har et barn som hver kveld sovner klokken 19:00. Hun med barn som sovner var overbevist om at den andre moren var en dårlig mor som ikke forstod sitt barns behov og ikke fulgte den riktige oppskriften for søvn. Hun selv var sååå flink og alle burde gjør slik som henne for da sovnet alle barn klokken 19:00 Anonymkode: 85ffa...5b7
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #18 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønner ikke at man må ha mat andre steder enn ved bordet. Hverken melkeglass på do eller knekkebrød i sofaen? Anonymkode: 28c98...9a3 Flere med dårlig fantasi her? Folk er ulike. Jeg elsker å spise i sofaen, og gjør det innimellom. De fleste middager inntas ved kjøkkenbordet, men av og til ser vi film mens vi spiser. Anonymkode: 60ee8...602
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #19 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor bærer en ettåring rundt på et melkeglass? Ungene bærer da ikke melkeglass rundt omkring, de har melkeglass tilgjengelig når de sitter ved bordet og spiser. Jeg sier igjen: HÆ??? Anonymkode: d7f4f...3b8 Er dette virkelig noe du lurer veldig på så anbefaler jeg deg å få deg en hobby. Eller faktisk få deg unger når du er på et foreldreforum. Kan hende du har ett barn som du gjeter rundt med boka om oppdragelse under armen. Du skjønner det at med flere barn fra ett og oppover så er det nærmest umulig å ha haukeblikk på alle samtidig, ei heller er det tid til vareopptelling etter frokost, da kan fort et glass vandre til et usannsynlig sted. Og vet du hva, en annen gang fant jeg en pakke nudler i skittentøyet. Aner ikke hvordan den havnet der. Det aller rareste var vel den gangen det datt syv hårstrikker ut av bleia. (De ble kasta) Dette skjer selvsagt ikke folk som deg., dere har stålkontroll på deres små veldresserte barn. Tipper de ikke har en flekk på buksa en gang etter en lang dag. Her skjer det rare ting hele tiden. Har vurdert Åndenes makt altså. Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #20 Skrevet 9. august 2021 Jeg kjenner at jeg mye heller vil på besøk til familien der melkeglass av og til havner på do og sko kan dukke opp i blomstervaser, enn til familien som blir sjokkert over at noe sånt kan skje og som alltid har det mer eller mindre strøkent. Familie nummer en høres mye morsommere ut! Anonymkode: 39780...79c
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #21 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner ikke at man må ha mat andre steder enn ved bordet. Hverken melkeglass på do eller knekkebrød i sofaen? Anonymkode: 28c98...9a3 Det er nok mye du ikke skal trenge å forstå. Bare aksepter at verden ikke har samme høye standard som deg. Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #22 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg kjenner at jeg mye heller vil på besøk til familien der melkeglass av og til havner på do og sko kan dukke opp i blomstervaser, enn til familien som blir sjokkert over at noe sånt kan skje og som alltid har det mer eller mindre strøkent. Familie nummer en høres mye morsommere ut! Anonymkode: 39780...79c Helt enig! Anonymkode: 60ee8...602
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #23 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg kjenner at jeg mye heller vil på besøk til familien der melkeglass av og til havner på do og sko kan dukke opp i blomstervaser, enn til familien som blir sjokkert over at noe sånt kan skje og som alltid har det mer eller mindre strøkent. Familie nummer en høres mye morsommere ut! Anonymkode: 39780...79c Du er hjertelig velkommen. ❤️ Vil ikke ha besøk av folk som kun spiser ett sted i huset og som griner på nesa hvis ungene mine får spise knekkebrød i sofaen. For det får de faktisk. Støvsuger fjerner smuler og litt såpe og vann fjerner flekker. Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #24 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg tror det meste går på plass. De med store nok hus/leiligheter der alle tingene har en plass vil klare å holde det ryddig. De med for liten plass har ikke samme luksusen. De bruker nok mye mer tid på å rydde, men får et dårligere resultat og vil i noen tilfeller flytte rundt på rotet. Noen vi kjenner bor i et litt for lite hus. De sparer opp til å få noe større, men er foreløpig ikke der enda. Den ene voksne har et søsken som har måtte sette tingene sine hos dem for en periode. De har dermed møbler og esker lagret i boden (og andre steder) og ikke plass til egne ting der. I tillegg har de hjemmekontor på kjøkkenbordet. Da blir det slik at nødvendige ting som de ikke kan kvitte seg med ikke har en naturlig plass. De får ikke ryddet vekk alt. Når de får besøk flyttes ofte ting inn på soverommet, men må flyttes ut derfra når besøket har gått og de skal legge seg, Det er for dem bare en fase, men de vet ikke hvor lenge den varer. De gjør det beste ut av det i den perioden de er inne i, men i denne perioden har de det altså rotete og trenger tid på å rydde om de får besøk. Tipper de fleste er stelte, men det er nok noen som med hjemmekontor og liten sosial kontakt utsetter hårvasken en dag lenger enn man vanligvis hadde gjort. Noen sminker seg nok heller ikke for hjemmekontor, men føler for å sminke seg ved besøk. Jeg for min del bruker ikke BH på hjemmekontor. Det har blitt lange dager på hjemmekontoret nå i korona-perioden og da sitter jeg gjerne i behagelige klær også etter arbeidstid. Om noen plutselig ringer føler jeg for å skifte og ta på BH Jeg synes det er fascinerende at enkelte ikke forstår at man er forskjellig og at sykdom, barn med diagnoser, økonomi, travel hverdag osv. gjør at ikke alle har samme mulighet til å ha det ryddig. Det er ikke det at de gjør det feil eller er noen slasker som mange virker å tro (selv om det sikkert gjelder noen få). Jeg hadde en gang besøk av to bekjente der den ene har et barn med diagnose og søvnproblemer. Den andre har et barn som hver kveld sovner klokken 19:00. Hun med barn som sovner var overbevist om at den andre moren var en dårlig mor som ikke forstod sitt barns behov og ikke fulgte den riktige oppskriften for søvn. Hun selv var sååå flink og alle burde gjør slik som henne for da sovnet alle barn klokken 19:00 Anonymkode: 85ffa...5b7 Sånne folk er de verste å ha med å gjøre. Aldri hatt en eneste utfordring i livet og dermed sitter de på fasiten over er ryddig og godt liv. Trøsten er at det er lov å le litt når de har reist. 😊 Anonymkode: d49cc...be1
Anonym bruker Skrevet 9. august 2021 #25 Skrevet 9. august 2021 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg kjenner at jeg mye heller vil på besøk til familien der melkeglass av og til havner på do og sko kan dukke opp i blomstervaser, enn til familien som blir sjokkert over at noe sånt kan skje og som alltid har det mer eller mindre strøkent. Familie nummer en høres mye morsommere ut! Anonymkode: 39780...79c Vil heller ha besøk av noen som ønsker å besøke et hjem hvor det ser ut som om noen bor og koser seg og ikke forventer et utstillings hjem. Du er hjertelig velkommen Finner nok ikke en sko i blomsterpottene, men kanskje muligens en elefant eller dinosaur guttungen har tatt med ut i jungelen. Anonymkode: 42bda...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå