Gå til innhold

Keto diet - er helt nybegynner og trenger noen tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hører gjerne fra dere som har prøvd keto diet, hvordan kom dere i gang. Brukte dere en app (og kan dere anbefale en app?) kokebok, eller en hjemmeside? Vil selvfølgelig lære meg mer og mer etter hvert. Men, det er den første uken som jeg kanskje trenger hjelp med. Enkle gode rød for å komme i gang. 

Er glad i ett glass vin/en øl med venner og naboer både en og to ganger i uken, er det noe drikkevarer som er "lov" når man går på keto diet? 

Har lunsj servering på jobb, før korona var det salatbar. Men, nå er alt porsjonert og påsmurt. Alt med mye karbohydrater. Tips lunsjer som man tar med som smaker greit og er forholdsvis lette og forberede. 

Jeg var normalvektig fore 13 årene. 3 barn og en pandemi senere er jeg ca 30 kg overvektig. Problemet er litt at jeg ikke helt "bryr meg nok" har ett godt liv med snill mann og gode venner. Så har ikke helt sett hvor stor jeg har blitt, før jeg for en gang skyld veide meg og det har bikket 100 kg. Har lest litt og er nok avhengig av både karbohydrater og sukker.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det enkelt i starten. 

Jeg starter alltid med egg. Da holder du deg mett lenge. Du kan lage eggmuffins, pai osv hvis du skal ha det med deg. Brisk knekkebrød med div pålegg som ost, skinke, peanøttsmør, avocado. Makrell i tomat. Ha noen poser med nøtter lett tilgjengelig, mandler og valnøtter er tipp topp. Kjøp inn farris den første tiden, hjelper hvis du blir slapp. Te uten sukker, kaffe. Er du helt på felgen, fungerer det faktisk å ta en neve nøtter, ett par skiver ost og spekeskinke. Rørosrømme er jeg veldig glad i, den gir god smak inntil egg eller salat. Du kan fint nyte ett glass tørr rødvin eller hvitvin i ny og ne, men hold deg til ett glass. 

Anonymkode: 8f941...97c

Skrevet

Jeg har gått på keto diett tidligere og vil egentlig bare si at du bør styre unna. Ja, du raser ned i vekt fort, men med en gang du begynner å spise vanlig mat igjen så går vekten rett opp igjen. Hvis du ikke er innstilt på å leve på lite karbohydrater resten av livet så ville styrt unna og heller telt kalorier. Da går du sakte, men sikkert ned noe som også gjør at sjansen for å holde vekten er større.  
Velger du keto diett så pass på å ikke spis for mye metter fett da dette går utover kolesterolet og gir større risiko for hjerte og karsykdommer.

Anonymkode: 94784...8c0

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Jeg har gått på keto diett tidligere og vil egentlig bare si at du bør styre unna. Ja, du raser ned i vekt fort, men med en gang du begynner å spise vanlig mat igjen så går vekten rett opp igjen. Hvis du ikke er innstilt på å leve på lite karbohydrater resten av livet så ville styrt unna og heller telt kalorier. Da går du sakte, men sikkert ned noe som også gjør at sjansen for å holde vekten er større.  
Velger du keto diett så pass på å ikke spis for mye metter fett da dette går utover kolesterolet og gir større risiko for hjerte og karsykdommer.

Anonymkode: 94784...8c0

Jeg har samme erfaring som deg, og vil og advare litt om keto, tror det er bedre med moderat lavkarbo hvis det er lavkarbo man ønsker. Men når det gjelder kolestrol, så var aldri mitt kolestrol så bra som når jeg levde på ketolyse, nå som jeg ikke gjør det, så er det veldig høyt.

Anonymkode: 2908e...883

Skrevet

Problemet med keto er at det er en veldig streng diett, og du må gå på denne dietten hele livet for å holde vekta. Det er ikke noe du kan gå på en liten periode - kiloene kommer på, og gjerne flere enn du hadde i utgangspunktet, når du slutter på keto. Så jeg fraråder deg egentlig å gå på det.

Anonymkode: fb4da...2c4

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg har samme erfaring som deg, og vil og advare litt om keto, tror det er bedre med moderat lavkarbo hvis det er lavkarbo man ønsker. Men når det gjelder kolestrol, så var aldri mitt kolestrol så bra som når jeg levde på ketolyse, nå som jeg ikke gjør det, så er det veldig høyt.

Anonymkode: 2908e...883

Jeg kommer fra et land der de aller fleste har veldig bra kolesterolnivå, men høy forekomst av hjerte- og karsykdommer. Så det at man har lavt kolesterol betyr ikke automatisk at man har god helse. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Problemet med keto er at det er en veldig streng diett, og du må gå på denne dietten hele livet for å holde vekta. Det er ikke noe du kan gå på en liten periode - kiloene kommer på, og gjerne flere enn du hadde i utgangspunktet, når du slutter på keto. Så jeg fraråder deg egentlig å gå på det.

Jeg gikk 6måneder på keto og gikk ned 20kilo. 10år senere holder jeg fortsatt vekta. Det du skriver stemmer absolutt ikke for alle. Jeg bare nevner det 

Anonymkode: ff6be...77e

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg gikk 6måneder på keto og gikk ned 20kilo. 10år senere holder jeg fortsatt vekta. Det du skriver stemmer absolutt ikke for alle. Jeg bare nevner det 

Anonymkode: ff6be...77e

Samme erfaring her. Som all slanking må man ha en plan etter målet er nådd. Det gjelder også ved redusert inntak av kalorier. 

Naturlig nok er første steg å innse at man aldri kan spise slik man gjorde før. Uansett hvilken tilnærming man velger. 

Anonymkode: 8f941...97c

Skrevet

Jeg har, i likhet med mange andre her inne, fått ett nytt liv med periodisk faste.

Anonymkode: 3ba95...532

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg har, i likhet med mange andre her inne, fått ett nytt liv med periodisk faste.

Hvordan faster du (altså periodisk i tanke på timer i døgnet, eller periodevis dager). Spiser du da helt normalt når du spiser, eller har du en type diet du er på i tillegg?

Hvordan er det med å skeie ut en dag, ødelegger det mye (var f.eks i bryllup i helgen, å da må man jo spise på kvelden). Hvordan påvirker alkohol fasten?

Skrevet
Annesmiltillivet skrev (35 minutter siden):

Hvordan faster du (altså periodisk i tanke på timer i døgnet, eller periodevis dager). Spiser du da helt normalt når du spiser, eller har du en type diet du er på i tillegg?

Hvordan er det med å skeie ut en dag, ødelegger det mye (var f.eks i bryllup i helgen, å da må man jo spise på kvelden). Hvordan påvirker alkohol fasten?

16:8 i ukedagene. Spiser normalt sunt når jeg spiser. Kan gjerne ta er glass vin eller to, men alt med måte. Kan kose med med et par ruter sjokolade til kaffen på en onsdag. Jeg er opptatt av det er jeg som styrer fasten og ikke omvendt. Står masse om det på nett. Du må finne en god måte som passer for deg 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...